Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8486 ggr
Maja
0

Försäkringar

Har fått världens erbjudande om en häst som jag har drömt om att köpa i ett års tid… Nu har jag fått ett riktigt bra pris (nästan skambud) och sitter och gör en plan bara för att se om det skulle kunna gå. Stallplats har jag gratis, medryttare som är villig att betala upp till 1000 kr i månaden. Foder, hovslagare och allt har jag redan räknat ut. Men försäkringen är det som jag har sämst koll på måste jag erkänna…

• Vilket försäkringsbolag har ni?
  • Vad kostar det er i månaden/år?
  • Betalar ni en klumpsumma eller betalar ni per månad?
  • Vad är det för häst som den gäller?

I mitt fall skulle det vara en sexårig islandsvalack som har kapacitet att ta sig rätt så långt. Frisk och kry, har aldrig haft några problem. Kliar rätt så rejält i fingrarna kan jag säga…. :P

thilda-
0

Jag har Agria och betalar runt 135kr (?) i månaden och jag har ett Gotlandsruss som har Agria liv och användbarhet tror ja de är Skäms
16.000 på livförsäkring och 60.000kr i veterinär

kaka1234567
0

Jag vill också veta lite mer om de om förkäkring

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Betalar man månads vis eller varje pr eller 3 ggr året eller ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

thilda-
0

Hur man vill lägga upp betalningen de bestämmer man själv!

månadsvis, kvartal årsvis de e plånboken som bestämmer :)

själv så har jag månadsvis eftersom jag är bara springvikarie för mig känns de bättre att betala kanske 130kr imånaden för ponnyn istället för att punga ut flera hundra kvartals vis eller om året..

selfrejection
0

Jag har en islandsvalack på 14 år, betalar 328kr i månaden hos Agria. Är du medlem i SIF får du typ 5%rabatt hos Agria tror jag det är. Jag tog bara över försäkringen efter förra ägaren, 45000 livförsäkring och 60000kr veterinärvård. Jag valde att betala månadsvis med autogira, så pengarna dras från mitt konto och mer behöver jag inte tänka på förän något händer.

Cilla89a
0

Tog över den befintliga försäkringen på Brimad när jag köpte honom för 2,½ årsedan. Han har Agria, A1 vetvård (60.000) och A1 liv (10.000) samt Agria extra (dolda fel).
Valde att sänka liv-värdet till 10.000 när vi köpte honom, då pengarna om Brimad behöver avlivas inte spelar någon roll, utan är enbart intresserad av att få ersättning för sjukdommar och skador.
För denna försäkring betalar jag 3100 kr per år (Agria Extra är gratis)
Och jag har valt att betala per halvår..

Skall du köpa hästen rekomenderar jag att du tar över den befintliga försäkringen som redan finns på hästen :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klasselover
0

Cero, fjordvallack - 07 försäkrad i 15.000kr liv och 60.000 vetvård, betalar ca 1500kr/år. Har agria.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

WinterPrince
0

Jag har en Welsh Cob försäkrad i Sveland, 100.000 i veterinärvård och 25.000 i liv. Dessutom ingår hästambulansbidrag och försäkring mot skador som hästen orsakar på människor.

Fast självrisk på 1900kr och en rörlig del som jag inte kommer ihåg procenten på just nu.

Betalar ca 2700kr/år.

Jag betalar i klump, men vet att det går att dela upp betalningen.

Maja
0

Det var ju inte så himla farligt ändå måste jag säga… Runt 1500-3000 kr om året verkar det som. Glad

Åh, det gjorde det ju inte så mycket lättare. Måste bara fundera över om jag har tiden och pengarna nu bara. Är obeskrivligt sugen!

selfrejection
0

#9 Förstår det! Och du borde ha en egen häst, du är ju så duktig :)

Maja
0

#10 - Vad söt du är! :)

Man får inte erbjudande om en sådan häst varje dag (inte till det priset heller). Han kommer att gå på SM om något år och jag har känt honom i över ett år och han utvecklas något enormt. Känner ägaren och hon vill att jag ska ha honom för vi passar så bra ihop. :P Åh, ska fundera över ekonomin en gång till… ;)

WinterPrince
0

Jag var i en liknande sits när jag köpte min häst. Hade nätt och jämt råd, och hade mycket att göra, men jag kände att om jag inte tog chansen så skulle jag ångra mig för resten av livet…

Klasselover
0

Kan tillägga att jag har 2800kr i självrisk + 20%  :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

lisette
0

IF har fast självrisk! ta för sjutton inte de med rörligt. det kan bli vansinnigt dyrt.

go for it majsan!

WinterPrince
0

Jag skulle rekommendera att du inte byter försäkring utan behåller det företag som hästen redan är försäkrad i. Annars kan försäkringsbolaget påstå att t ex förslitningskador uppkommit innan hästen var försäkrad hos dem.

niare
0

jag har agria tycker det är bäst.

Halvbloder kostar 250 kr i månaden hon är ju inte min men står för försäkringen, hon har 10.000 i liv och 30.000 vet

min korsningsponny kostar 122 kr i månaden, liv 10.000 kr vilket höjs nu med hans utbildning, sedan 60.000 kr i vet och massa tillägg som sjukvård tex medecin och sedan tillägg om han skadar nån annan eller dylikt.

har äben 2800 i självrisk

jag betalar månadsvis dras direkt från kontot

Tusen
0

Vi har alla våra hästar försäkrade i IF. Olika belopp beroende av ålder , livvärde och ras. Den billigaste, en 22-årig shettis (försäkrat för 10 000) kostar 78 kr om åretSkrattande. Den dyraste, ett 15 årigt russto (försäkrat för 45 000) kostar nog 7-8000 kr om året tror jag.  Vi har fast självrisk på 4500 kr då vi valt bort den lägre självrisken (och högre premien) då vi har vår granne till veterinär och som hjälper oss med mindre skador. Alla är veterinärförsäkrade upp till 100 000 kr.

Maja
0

Nej, vet ni, efter många om och men och planer och lösningar så har min hjärna faktiskt sagt ifrån med någonting klokt för en gångs skull. ;) Det är faktiskt en fördel att ha en fast inkomst och veta var i landet jag kommer att befinna mig i framtiden innan jag köper häst. Hur mycket jag än vill. Även om jag önskar att jag hade obegränsat med pengar och tid.

#17 - Haha, 78 kr om året? Så ska det vara… ;)

Zabbio
0

Jag har if, känns bra med fast självrisk för den summan vet jag att jag kan lösa om det krisar.

Crow ligger väl på runt 200 i månaden, lite mindre kanske (dras på autogiro tillsammans med alla andra försäkringar), 100 000 i  veterinärvård, inkl. hältor m.m. (han är ju f.d. travare så vissa bolag var lite kinkiga på det när vi köpte honom)

Solon kostar lite mindre pga åldern. Han hade  alvarlig kolik för inte så länge sedan, 5000kr i veterinär och så. Hade intjänad bonus så det kostade mig bara några hundralappar när jag kontaktat if. :3 Riktigt snyggt skött av if faktiskt, inga problem med något!

Däremot har vi flera sämre kontakter med if förut, men då har det gällt andra saker (inte djuren), så det var väldigt skönt att det  gick så smidigt när man redan var oroad för lille hästen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Killen
0

Ju dyrare livförsäkring ju dyrare försäkring.

Min försäkring går på ca 450 kr/månad

Jag har If och högsta vetrinärvård (tror det är 130 000kr/år)

kissmekate.blogg.se

tessa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni som har IF och enbart fast självrisk, förmodar jag har valt den "vanliga" veterinärvårdsförsäkringen, och inte veterinärxtra? Den har jag haft till mina två pållar men nytt för i år är att man INTE kan få denna något "kryddade" försäkring med enbart fast självrisk. Det anser IF blev för kostsamt för dem, så nu kan man enbart välja den något enklare vet.vårdsförsäkringen med detta alternativ.

Riktigt synd tycker jag! Vid ny försäkringsperiod måste jag välja om jag vill ändra försäkringen till den "vanliga", eller försämra villkoren och få rörlig självrisk på försäkringen som jag idag har med enbart fast självrisk =(

För övrigt är jag jättenöjd med IF!