Sparkar/kickar
När man ska kliva upp på min häst så sparkar hon till med bakbenet som är mot en när man kliver upp, känns en aning osäkert att kliva upp..
Hon har inte ont, och sadeln passar bra..
Vad kan det vara?
Gör hon det för att jävlas rent ut sagt, eller vad tror ni?
Hur menar du med att jävlas?
Hon kanske tycker det är obehagligt med just uppstigningen, om sadeln glider lite, päls kläms nånstans, ryttaren dunsar upp i sadeln o.s.v.
Kan ha hänt nåt obehagligt tidigare vid uppstigningen som hästen har i minnet.
Hästen kanske inte är helt bekväm med att ha ryttare på ryggen, uppskattar inte ridningen..
Finns en massa orsaker.
Men hästar gör inte saker för att jävlas, de kan inte tänka så. Att anta att hästen jävlas är rätt så dumt tänkt, bättre att hitta orsaken till beteendet och fundera på hur man kan göra det bättre.
håller med #1.
testa barbacka då man med säkerhet kan säga att det inte är något sadeln gör.
men sen har jag haft ett liknande problem med mitt varmblod.
jag hade lekt lite med han och sen sa något i bakhuvvet att "testa hoppa upp", omöjligt för mig barbacka, men jag gjorde så gott jag kunde bara för att simulera händelsen. och han blev jätte spänd och vände huvudet med öronen bakåt mot mig.
jaha så han tyckte inte om att jag Tänkte hoppa upp. så då var det bara att stå ch göra sådär hela tiden, han bet inte vilket var varför jag valde att göra så. jag stod het enkelt och halvhoppade och gjorde allt som om jag skulle hoppa upp om och om och om igen, fast jag hoppade aldrig upp.
snart insåg han att "hmm hon står bara och hoppar det gör varken ont eller är läskigt" och tog fram öronen och slappnade av.
sen dess har det aldrig varit några problem att hopa upp.
så är det så att han bra Tror eller antar att det kommer göra ont, gör som jag beskrev ovan. med sadel eller barbacka, från pall eller inte. till en början kan du ta det bara: fot upp i stigbygeln-fot ur stigbygeln-fot i- fot ur. sen när den inte säger något längre så tar du det en bit längre, ställer dig i stigbygeln fram och tillbaka, sen kanske att du sätter dig, och hoppar av. du får leka med det ram och tillbaka.
och gör ingenting efteråt, ha det som mål att få hästen avslappnad vid upphopp, både hans hjärna och dina muskler kommer nog vara helt slut.
hoppas det hjälper
Ursäkta hur jag uttryckte mig, men det är ett uttryck som hör till den hästen kan man säga.. Hästen har humor, och jag är norrlänning så vi benämner det med att "jävlas".
Det är likadant barbacka, använder mig av pall för att sadeln inte ska glida och för att det inte ska ta tid att "häva" sig upp i sadeln, plus för att spara på ryggen. Använder mig också av pallen så det inte är mig hon skulle sparka OM hon skulle träffa.
Brukar stå med foten i stigbygeln, och då kollar hon bara bak på mig och väntar liksom..
Kan det bero på att hon vill iväg? Hon är alltid väldigt snabb iväg när man klivit upp, vilket vi försöker lugna ner.. Men man tycker ju att hon borde inte sparka åt en bara för att hon vill iväg..
#1 Inga dunsningar ner i sadeln, och när man väl sitter där är hon pigg och framåt, arbetsvillig och positiv. Glömde besvara det i mitt tidigare inlägg
Våra hästar är lika då! :) Han kickar mot mig om jag tar för långt tid på mig vid uppsittningen. Är ganska nervös när jag sitter upp då han har tidigare bockat och så, men det gör han inte längre. Men då sparkar han mot mig antagligen för att skrämma mig (jag är feg gällande uppsittning på honom) och ja han lyckas skrämma mig.
Men säger bara bestämt nej till honom så slutar han oftast.
om hästen inte har ont så är den för att slippa undan arbetet, hästen vill helt enkelt visa att det är den som bestämmer eller försöker visa det; )
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Hur löjligt det än kanske låter så kan det hjälpa om man kliver upp i sdaeln från en pall eller liknande. Det besparar både sadl och hästrygg från sné belastning. För någonting är det som stör hästen. Annars skulle den inte göra på det viset.
Prova och hoppa upp från andra sedan och se hur h*n reagerar då. Återkom gärna och berätta. 
#6 Kliver alltid upp från pall, dels för dom anledningar du sa, och för att jag hellre ser att hon träffar pallen än mitt ben..
Har blivit lite bättre, men hon gör det fortfarande..
Speciellt om man klivit upp, ridit en stund, sen hoppar av en snabbis för att göra något och sen ska man upp igen.
Hon är väldigt otålig och gillar inte att stå still (men står still gör hon, men hon ogillar det bara)..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nu kanske inte du har samma problem som mig att han drar iväg vid uppsittning men Amadeus kan kicka ibland mot en och håller på med dessa steg som hjälper grymt bra! Han har lagt av helt att kicka o.s.v! :)
1. placera hästen vid staketet på ridbanan/väggen i ridhuset.
Ställ en pall bredvid, flyttar hästen oftast flyttar den rumpan i 90 grader putta tillbaka hästen, backar den be den flytta fram.
När hästen står lugn och avslappnat vid pallen så gör du nästa steg.
steg 2. kliv upp på pallen, flyttar hästen, gå av pallen och flytta tillbaka hästen eller be den gå fram. När hästen står lugn och avslappnat. så ska du hoppa omkring på pallen sparka på dig skrika sjunga. hästen ska stå BLICKstilla och inte bry sig ett piss. sen går du till nästa steg.
steg 3. ta upp vänsterfoten som du skulle sätta den i stigbygel, reagerar hästen flytta tillbaka och upprepa tills hästen inte bryr sig.
Sen när inte hästen bryr sig längre, ta i manken som om du skulle sitta upp. Skaka lite på manken upprepa tills hästen inte bryr sig. Sen tar du i bakvalvet på sadeln och skakar sadeln till hästen inte bryr sig längre. Sen kortar du tyglarna, skakar på manken, har andra handen på bakvalvet till hästen inte bryr sig ett skvatt längre.
steg 4. häng lite på sadeln, alltså lägg dig halft på den till hästen inte bryr sig om detta. sen tar du tyglarna, handen på manken andra på bakvalvet lyfter foten till stigbygel, upprepa tills hästen inte bryr sig.
steg 5. Samma som steg 4 men lägg lite vikt i stigbygeln nu, upprepa tills hästen inte bryr sig. Öka vikten i stigbygeln mer och mer, ställ dig lite i den o.s.v. hästen ska stå still och inte bry sig!
steg 6. Nu är hästen redo för uppsittning, sitt upp, beröm och sitt av igen. Sen sitt upp igen gunga lite i sadeln, sitt av. Sitt upp igen och sitt av gör detta **10 gånger i 10 dagar.
**
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !