Farligt att rida barbacka?
Hej!
Hörde från en viss person att det ska vara skadligt o farligt för hästens rygg att rida barbacka för mycket?
Det kan det väl i nte vara, eftersom att hästens rygg inte är byggd för att ha en sadel på ryggen + att det inte är naturligt för en häst.
Tränar NH så rider helst inte med sadel + att sadeln inte passar varken mig eller hästen och jag har inte råd att köpa en ny.
Är lite orolig bara eftersom att jag inte vill rida med min sadel dels för NHn och dels för att den inte ligger an bra…
Tacksam för svar!
liebe kann manchmal sehr weh tun
Ingen som vet? :(

Beror mycket på hur hästen är musklad, din balans, vikt och hur länge du rider. Det optimala är ju att ha något som avlastar ryggraden på hästen och fördelar din vikt men barbacka är väldigt mycket bättre än en illapassande sadel. Och att rida barbacka på en frisk och välmusklad häst ser jag inga problem med. Rider själv mycket barbacka på min gamling för att det är mysigt ;)
Har du funderat på att testa en bomlös sadel?
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se
Ryggen är väldigt bred på min ponny och jag har ridit väldigt mkt barbacka på henne ända sen jag fick henne för ca 1 år sen så ajg har väldigt bra balans.
Dock är jag ganska lång.. men jag vinglar aldrig och har som sagt bra balans så då lär det väl inte göra nånting?
Har inte råd med någon form av sadel/barbackagjord.
Man lär väl kunna använda pad? FRågan är då hur man sätta fast den…
#2 Gud vad fina :D
PS. Vad tycker ni om längden..? Vill gärna ha svar på det… Vet att jag är lång men alltså, ?

Om din ponny inte har några ryggproblem så ser jag inget problem att rida barbacka. Sen kanske du kan sälja den sadel du har och spara ihop pengar till en bättre begagnad bomlös för att få en bättre tryckfördelning och kunna växla mellan sadel och barbacka.
Paddar och dylikt brukar ha en förmåga att glida vid uppsittning och vid kast åt sidan, rider nu på vintern gärna med ett helt fårskinn med täckesgjord på min herre för att få värme i rumpan och hans manke inte alltid är så skön… Funkar bättre än andra alternativ för vår del. Ger dock ingen ryggradsfrihet eller tryckfördelning utan är mer för min egen skull.
Ang längden så skulle din överkropp möjligen se lite lång ut men inte för lång och med tanke på att du är väldigt smal så är är du inte för stor.
Tack förresten;)
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se
Sadeln är inte min….
Håller med ovan!
Du kanske kan spara ihop till en begangnad bomlös sadel, du kan rida utan stigbyglar/stigläder om du vill :D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag tycker såhär om Barbacka ridning att det är okej om man har en välmusklad häst.
med starka ryggmuskler, och att hästen ska kunna gå i form (iallafall trampa under sig och få fram ryggmusklerna) för annars sitter man rakt på ryggraden. och det gör man inte om man har sadel eftersom den är anpassad efter det.
#3 jag tycker inte längden spelar roll om man har ett bra samspel mellan häst och ryttare.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#0 Hästens rygg är varken byggd för att ha sadel på ryggen eller människa på ryggen. Men sadeln är byggd för att passa hästens rygg när den ska bära upp en ryttare. En ryttare är inte byggd för att passa en hästrygg som ska bära upp denne.
En sadel är bättre än utan anser jag.
Jag anser inte att det är farligt eller skadligt att rida barbacka på en frisk, fräsh och välmusklad häst som vet hur den ska bära upp sig och ryttare. Men det beror ju även på hur mycket man rider, en timme några få gånger i veckan ser jag inget direkt hinder egentligen att rida barbacka. Men blir det mer bör man nog försöka sattsa på sadel.
I längden är det bättre med sadel enligt mig. Har sett bilder på hur hästens rygg och muskler utsätts för punkttryck av barbackaryttare och då känner man att det är nog bra att ha en sadel med ordentlig anläggningsyta. Jag skulle sattsat på en bra bomsadel! Ej bomlös alltså.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men, om vi tänker på indianerna då?
Eller någon som inte äger en sadel?
Tycker det verkar konstigt att man MÅSTE lägga ut flera tusen för att kunna rida sin egen häst… hmm..
#10 Indianerna bytte ofta hästar. Dom var inte ås noggranna att hätarna skulle hålla så länge som möjligt.
Du måste inte köpa en sadel. Men om du vill skona din häst så köper du en välpassande sadel.
Att ha häst är dyrt och det är ännu dyrare att dessutom hålla på med ridsport. Hästen är inte gjord för att vi ska rida på den, det är något som människan hittat på.

Min häst har inte så bra musklad rygg men han går mycket bättre i dressyr när jag rider barbacka, han börjar t o m sänka huvudet och hitta formen, det gör han aldrig när jag har sadel på. Sen skrittar jag mest just nu men även lite trav.
Skynda långsamt så går det fortare.
#12 Kanske din sadel inte är bekväm för din häst?

Jag sitter dåligt i sadel.
#14 träna! 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Sök på ämnet, finns tusentals trådar om barbacka.
Nej, det är inte skadligt, iom att du inte ger ett direkt punkttryck; dels sitter du inte still utan rör dig med hästen, vilket en sadel inte gör (den ska ju ligga helt still, och därför är det viktigt att ytan mot hästen fördelar trycket, så att inte det stilla, ständiga trycket blir ett punkt-tryck), dessutom, när man sitter rätt har man musklerna på insidan av låren och baken som lyfter upp sittbenen. Sitter du i stolsits trycks de ner i ryggen.
Om hästen visar obehag när du rider barbacka, blir spänd och inte vill/kan höja upp ryggen, så kan det vara skadligt. Inte av något punkt-tryck i sig (en illapassande sadel kan ju ge punkttryck som sagt, och vssa hästar jobar igenom det ändå, med muskelatrofi och andra problem som följd. Men rider du barbacka blir det inget konstant punkttryck på samma sätt) men skadan kan uppkomma för att hästen är spänd och obekväm. Om hästen inte spänner sig, inte visar något obehag osv, så skadar du inte den heller genom att rida barbacka.
Jag vet många hästar med dåliga ryggar som blivit mycket bättre, musklat upp sig osv med bra barbackaridning. Det hade säkert gått att göra med bra sadlar som byttes ofta tills de var färdig-musklade också, men det torde ju iaf visa på att barbacka inte är skadligt.
Sen kan man självklart rida dåligt barbacka likaväl som rida dåligt med sadel, och skada hästen genom hur man rider. Men det har ju inte med utrustningen att göra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#14 Då har du antingen ingen bra sadel eller så är det en vanesak eller en kombination av dessa.

Nej jag har en gammal ponnyputa men jag har alltid haft ganska dålig sits, tog inte dressyren på allvar på ridskolan och sen började jag rida galopphästar. Detta i kombination men ridlärare som sagt "sitt som att du väger 100 kilo" så har jag inte fått bättre sits direkt. Det var inte förrän på gymnasiet som jag lärde mig av en dressyrryttare hur man gör, spänn magen, inte låren typ. Då går det ju sjukt mycket lättare men det hade ingen kläckt ur sig tidigare. De senaste åren har jag inte tränat dressyr så speciellt mycket, började igen förra året.
#18 Spänna magen ska man inte göra?!
"Min" Islandshäst som jag har på foder är mycket piggare och mer rörlig utan sadel o då det inte är min häst (jag o ägaren sköter den, men bara jag rider då hon har opererat axeln i flera omgångar) o jag inte kan så mycket om sadelanpassning föredrar jag att rida barbacka då jag o hästen då får ett bättre samspel o det är mycket mysigare. Hon är min "skogsmulle" som jag endast rider ut med
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

#19 Jag kan iaf inte sitta ner annars. Vilka muskler ska man annars spänna? Det går inte att sitta helt avslappnad, då trillar man ju av.
Man spänner magmusklerna automatiskt när man sitter i en korrekt sits. (Testade nyss, haha) Inte mycket, men dom blir faktiskt lite spändare 
Ska inte byta ämne iaf. Att rida barbacka är inte skadligt sålänge du inte rider det hela tiden. Jag brukar försöka rida min ponny barbacka 1 gång i veckan. För då bär hon upp mig på ett annat sätt än när hon får hjälp av sadeln. Både hon och jag trivs. Men sen har vi en superbra sadel som jag rider med i andra fall.
Hon är inte speciellt mycket musklad än (köptes helt omusklad och fet) Så vi håller på att träna. Men nej, det är inte skadligt att rida barbacka. Men skulle inte rekomendera att rida barbacka varje gång du rider 
Som någon skrivit ovan, så har jag för mig att det är såhär att när man rider barbacka så sitter man rakt på hästens ryggrad (om den inte är bra musklad), och det kan vara skadligt.
Men en sadel som passar ska aldrig ge tryck på ryggraden, utan fördelar ut det på musklerna på sidorna av ryggraden..
Fick lära mig detta genom ett annat forum, där dom hänvisade till denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=Yh_T6GdyLRU
Efter att jag tittat på denna så förstod jag faktiskt att det var sant, hade aldrig ens tänkt på att det kunde vara skadligt..
Länken är bra, och värd att titta på. Dock är den på engelska, men jag är usel på engelska men förstod iallafall eftersom att mannen i videon visar medans han pratar..
Hoppas det blev lite enklare att förstå nu :)

Håller med # 16 :)
Carpe diem!

#0 Du kanske kan få låna någon annan sadel eller byta om du inte kan köpa en ny? Att sadeln passar tycker jag är viktigt! Men som sagt fråga om du kan låna någon annan sadel. Kanske en bomlös?
När du rider barbacka sitter du direkt på ryggraden på hästen. Mellan sadeln och ryggraden så går det som en "gång" när du rider med sadel och underlättar trycket mot ryggraden.
Barbacka tycker jag man kan rida ibland! Men jag tycker också det är viktigt att variera med sadeln.
Som ovan skrivit så är det nog ingen fara om du har en frisk o välmusklad häst.
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Eftersom min häst står på lösdrift och jag inte har någon utomhusbelysning där hon står kan jag inte rida henne på vardagar (då det är mörkt när jag kommer hem) så rider endast helger och lov tyvärr..:/
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

#26 Blev det fel tråd? För det har väl inte med ämnet att göra? ;)
/JOhanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#23 Man sitter inte rakt på ryggraden och man ger inget tryck på den.. inte utan att det gör ont på oss iaf. Även sadeln lägger vikt på ryggraden, via revbenen.. oavsett barbacka eller inte så är det musklerna som behöver stadga upp och ta hand om vikten..
#28 Men barbacka så lägger du automatiskt delvis vikt på tornutskotten vilket inte sadeln gör. Även punkttrycket som blir på muskerna vid sidan av ryggraden är i längden inte bra och inte heller trevlig för hästen.
#29 Där går våra åsikter helt enkelt isär; du har nog läst vad jag tänker om punkttrycket (står tidigare i tråden), och vikten på tornutskotten är ju inte sån att den gör ont, våra rumpor ger tillräcklig kanal (anser då jag, funderar på att göra ett sånt där vitt handuks-test och se om det kan antyda något).
Men det som överbevisar mig personligen är just de hästar som blivit bättre och mer välmusklade barbacka, iom att de inte haft möjlighet att hitta/byta sadlar tillräckligt ofta under återuppbyggnaden. Som sagt kan samma sak säkert göras med sadel, men det faktum att hästarna blivit friska med just barbacka ridning tyder ju ändå på att det inte kan vara skadligt i sig.
Så klart så länge man rider rätt, som med allt annat.
#30 Barbacka är bättre än en dålig sael ja. Men det bättre med en bra sadel i längden.
*raderat*
Äsch, strunt samma, finns ingen anledning att tjata. Jag har ju redan sagt mitt- :)

#25 Jag rider barbacka ca en gång per vecka nu på vintern för han är alldeles för pigg nu för att jag ska kunna rida barbacka eller dressyr överhuvudtaget.
#30 Helt inne på ditt spår.
#31 Om man resonerar som du ska man nog inte rida alls, för hästen är egentligen ett dragdjur och inget riddjur.
Tror inte jag kan komma på ett enda djur i världen som hellre bär något på ryggen än drar. Inte ens vi människor. Eller?
#34 Så du menar att bara för att jag tycker att en välpassande sadel är bättre än barbacka (men att barbacka är bättre än en icke välpassande sadel) så ska man inte rida? Jag förstår verkligen itne ditt resonemang. Förklara gärna så jag kan bemöta din kommentar.
#Nej, det menar jag INTE.
Jag bara menar att om man är så rädd för att hästen ska ta skada av att ridas barbacka så kanske man ska fundera på detta med ridning över huvudtaget. Du gör naturligtvis vad du vill och men en bra sadel är väl en förutsättning för att man ska rida med sadel alls. En dålig sadel gör betydligt mer skada än att rida barbacka men jag är inte säker på att en bra sadel är bättre än ingen sadel alls.
Det är inte vad du gör egentligen utan rent allmänt, att om man inte törs rida sin häst för att man tror att den tar skada så ska man kanske köra den istället.

#36 Kan lite hålla med faktiskt!
/johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#34: Hästen är väl inte ett dragdjur heller, om man ska hårdra det, utan ett springa omkring på stäppen och aldrig se en människa-djur.
Jag tycker nog att man ska fundera lite över vilken sorts ända man har också. Om man är stor och tung och har liten, benig ända (som kan vara fallet med långa människor med mycket muskler) är nog inte barbacka det bästa. Om man har en ända som min så fördelar den trycket ganska bra, och är dessutom mjukstoppad 
.
#38 Jo, om man ser till hur den är byggd är det just dragdjur som passar hästen bäst. Inget jag själv hittat på.
Att de är skapta för att springa runt på stäppen är väl en utopi. Då människan vill ha djur omkring sig så är de djur vi har omkring oss utnyttjade av oss på alla möjliga sätt. Om man nu vill använda t.ex. hästen till något så gör man det, bra eller dåligt. Men så gör vi människor.
Men om vi nu använder hästen så är den bättre på att dra än att bära. Inget konstigt med det. Men nu rids även hästar och då har vi gjort det valet och då de flesta hästar inte rids mer än någon timme per dag så fixar hästen det utan att ta någon större skada så länge sadeln är väl tillpassad eller att ryttaren inte är alltför tung. Ju tyngre ryttare desstå kortare och lugnare ritt.
Altiernativet dålig sadel hoppas jag alla väljer bort.
#39: Jag vet att de passar bättre för att dra än för att bära, men ingetdera är "naturligt". Även om moderna hästar inte heller är "naturliga", så finns det ingen "naturlig" hästhållning.
#40 Stämmer bra det.
#36 Nej jag är inte _så_ rädd att hästen ska ta skada av att ridas barbacka ibland, då och då, kortare stunder (någon timma eller så) så att man inte ska rida alls bara för det. En kommentar som är väldigt förlöjligande av åsikten att sadlar är bra (som jag delar både med andra här på forumet och professionella inom flera yrkeskategorier som jobbar för hästens bästa).Att rida på hästen är precis som du säger, inte naturligt oavett om vi rider barbacka eller med sadel och därför är det väl extra viktigt att vi gör det bästa för djuren? Inte bara ser det som vår rätt att vi ska sitta på hästen, med eller utan sadel.
Att alltid varje ridtur rida barbacka och aldrig rida med sadel (eller väldigt sällan rida med sadel) är enligt mig inte bra. Jag vet ju själv hur det är att vandra och bära packning, en bra och välanpassad ryggsäck är a och o. En ryggsäck med "bom" är det absolut bästa. Inte bara för att man inte ska bli trött utan även för att man ska må bra i längden. Det påfrestar att bära, speciellt som hästen inte är ämnad för det.
Hus skadligt det är för hästens rygg att man rider barbacka beror nog delvis på hur vår rumpa ser ut (vilket jag inte kan bedöma över nätet hur TS rumpa ser ut) men även hur hästens rygg ser ut (vilket jag inte heller kan bedöma över nätet).
Fast om man enbart ska ta hänsyn till vad hästen är skapt för så kan vi lika gärna släppa ut dem i skogen och låta dem förvilda sig. För den är skapt för att beta, avla och springa fritt. Men jag tror inte det är någon här som tycker att vi ska göra så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hästen är inte ens till för att ridas..