Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 740 ggr
Loa-bg
0

Kletigt träns...

Ja, det låter väl konstigt, kletigt träns. Men så är fallet i alla fall. Tränset till min ena ponny suger åt sig smuts, jag rengör, använder det en gång och sen ser det förfärligt ut igen. Det är kletigt, ocg på vissa ställen på tränset kan man skrapa av svart fett… Inte bra, och mkt jobbigt. Använder i första hand sadeltvål.

Någon som vill ge mig lektion i att putsa?

Mvh // Lovisa

MiaMaria
0

När du tvättat tränset med tvålen ta då en disktrasa, blöt men urvriden, lätt fuktad kan vi kalla de, och så putsar du av tränset med de. Blir det tvålrester kvar kan det blir klistrigt och fungera som smuts-magnet…  Testa o se, funkar mkt bra för mig =)

Rita-S
0

det du kan gjöra är at tvätta med sådan tvätt…"spunge" som har skrubb på ena sidan

Sen torkar du av tränset som miamaria föreslår, det får ju inte va rästar av tvål kvar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MiaMaria
0

Menar du tvättsvamp Rita?? Alltås sån med riv på ena sidan??

Dom tycker jag personligen inte om, förstör bara tränsen. Men kan va bra att använda någon gång, tex på något som inte blivit smörjt på länge och det sitter massa fastklistrad stöv på tyglarna

halludu
0

glöm inte att om ni tvättar med sadeltvål eller grönsåpa ska man alltid smörja med nått fett efteråt annars torkar man lätt ut tränset.Varje gång man smörjt något vad som helst skor,sadel,träns eller ganske benskydd…ska man alltid vänta minst 24 timmar innan man använder det igen…

Rita-S
0

Ja det är dom jag menar, miamaria, jag tvättar inte med riv'et varje gong, men om mitt träns hadde blivit sådan geggig skulle jag gjort det :) I vanliga fall bara vanliga tvättsidan :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

reddie
0

Jag är urdålig på att smörja. Kommer inte ihåg sist jag smörjde. Haft tur att sakerna hållt sig så fräscha. Tränsen är sen 1994, 1995 då jag hade min förra häst. Måste skärpa till mig.

Tappsveden
0

Faktiskt så är det bra att inte smörja för ofta. det gör lädret dåligt…

reddie
0

Tror inte att jag smörjt ena tränset sen i somras…Generad det börjar bli lite torrt.

Sadeln är syntet så det är bara att spraya på schampo och torka av sedan skiner den som om den vore ny.

Loa-bg
0

Ok, ska testa det där med trasa! (låter ju vettigt, varför tänkte jag inte på det innan? Fundersam)

Aja, men hur ska jag göra med tränset som redan är "drabbat"? Använda en sån där avmp kanske?

Thorsson
0

När det regnar ute ibland,  då mamma inte vills tå ute i regnet brukar jag pyssla med det (: Jag brukar inte ta sadeltvål så ofta utan någonolja, kommer ej ihåg vad det heter och putsa upp det (:

Loa-bg
0

#10 Kan du kolla upp vad för olja? :)

halludu
0

#10/11 ekololja??

Thorsson
0

11. emm visst (: kan kolla redan imon (26 marsh)

Thorsson
0

#12. Jag tror inte det du :) fast det kan det ju va .. ska som sagt kolla det (:

Thorsson
0

ooouupss :) Det var visst Ekololja (A) halludu du hade rätt (:

Jill_Niss
0

jag ska bara säga att det låter som att ditt träns har dragit åt sig mkt svett…Då kan det bli kletigt, och mkt viktigt att hålla det rent. :)

halludu
0

#15 hihi den fungerar jättebra har nog två stora dunkar med såna i stallet:Phar typ för mkt grejjor..över 10 selar och 10sadlar och säkert 20 träns:Pså hos oss får man gärna smörja:Phaahah

Thorsson
0

Vi har bara en liten flaska (: Stallägaren har något rosagrejsimojs. man sitter bra med helskoddabyxor sen när man rider ett par dar efter =D

Loa-bg
0

#16 Det kan stämma, det blir ofta svettigt! Tack

#15 Ok, ska lägga det  på minnet! Tack! :)

Thorsson
0

#19. Japp (: