Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 15558 ggr
swedensess
18

svamp?

tror att min häst kan ha fått svamp men är inte säker, hon har vissa små partier på kroppen där hon är hårlös/ser ut som en häst har bitit henne?(har tagit av henne täcker och låter henne gå utan, de hårlösa partierna kom då)
Men det är bara hon som har fått det, försår inte hur eftersom alla går i samma hage och det kommer aldrig några nya hästar dit som de kan ha fått det av.

kan ni ge några tips på hur man ser att de har svamp?
och några huskurer som hjälper mot det?

viktoria91
0

kan vara ringorm, be vetrinär komma då det är otroligt smittsamt, även till människor. hästen får inte ha kontakt med andra hästar under tiden de n är smittad och stallet måste desificerad.

swedensess
0

tror inte att det är ringorm, då hade de andra hästarna redan fått det, hon började visa tecken på svamp i torsdags, men vi trodde det var nått annat då.Obestämd

viktoria91
0

regnskållor finns ju något som heter,  googla det=) min hade ringorm innan jag köpt henne och ingen annan häst i stallet fick det fast dem gick i samma hage hela tiden.

swedensess
1

regnskållor är det inte heller Gråter

lisette
0

ohyra?

Kimpa
0

Om fläckarna är helt kala låter det faktiskt som ringorm och de dyker upp väldigt plötsligt. Har själv haft det på en av våra hästar för några år sedan, och ingen av de övriga fem hästarna som han gick med fick det.

En av unghästarna har däremot fått svamp på halsen under vintern och yttrade sig att det blev alldeles "knottrigt" i huden och mjällade när man drog med piggborsten. Även lossnade små,små små tussar med hår, men inte så det synbart hårlöst.
Jodopax som man gnuggade in till huden gjorde susen.

Till ringorm kan jag rekomendera att du tvättar med jodopax varannan dag och virkon S de andra dagarna.

Men jag hoppas för din skull att det inte är ringorm, för då blir det mycket tvätta i stallet…

[Tovab]
0

vad kan det vara om det är hårlösa fläckar på hästen?

inte meningen att sno tråden men tänkte ifall det var nått sånt :)

Alex
0

#7 Det beror lite på hur de ser ut. Ringorm är ju som det låter - runda fläckar. Sen om det inte är helt hårlöst, utan ser ut som om någon klippt ner pälsen, kan det vara pälsätare. Även regnskållor, som nämnts i tråden är ju områden med mindre, hårlösa fläckar. Sen kan det säkert orsakas av annan typ av svamp också, eller helt enkelt sår.

Till TS: Skicka in päls för analys, så kan de se om det är ringorm eller inte. Kanske att de kan ta reda på om det är någon annan typ av svamp också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Ringorm brukar oftast bli på halsen/bogen och nästan se ut som täckesskav ungefär.

Men den kan te sig i många former på hela kroppen, så jag hade bett en veterinär titta och ta prover för att vara säker.

Tills dess så använd enkom borstar till den hästen och klappa inga andra hästar/utrustning efter att du tagit i din häst. Borstar som du använt på din häst ska också tvättas i t.ex jodopax innan de kan användas på andra hästar eller när du påbörjat behandlingen.

Det är troligtvis inte ringorm, men är det det så lönar det sig att vara försiktig nu så inte alla hästar får det till slut!

Hakuna matata!

[Tovab]
0

#8 Jag ska till vet för att kolla upp en sak på Skrållan. Hon har fått som små hårlösa ställen på halsen.  Tänkte ifall det var så TS hade det =)

CelsiusT
0

Det låter osm ringorm. Min häst fick det i höstas men ingen annan i stallet. När dom en gång haft ringorm så får dom det inte igen, dom blir immuna, därför är det stor risk att dom andra inte får det. Ofta drabbar det unga hästar. Ringormsbakterien (bakteriell svampinfektion) finns överallt i naturen och har en häst som inte haft det innen fått dåligt immunförsvar + att miljön på hästen är gynnsam (fuktig och varm) så är det lätt för hästen att få det. Det brukar bli kala fläckar som 5-kronor ungefär. Smittar till människa, framförallt barn. Man behandlar med schampoonering

Medarbetare på westernridning.ifokus

swedensess
0

vet inte vad det var men ser mkt bättre ut nu, hon har inte fått några nya fläckar nu på ett par dagar Skrattande

carrrrrooooo
0

du har ingen bild på "fläckarna"?

juliapettersson
0

Mitt sto har fått en stor hårlös fläck på rumpan, ser ut som att någon rakat henne där nästan. Stor som en handflata!

Alex
0

#14 Ser det ut som om någon klippt en fläck med klippmaskin ungefär? Fast lite ojämnt, kanske mer som att nån försökt klippa ner pälsen med sax? Tungan ute I så fall skulle jag tippa på pälsätare. Är dock pälsen borta helt, så det bara är hud under och ev. sår, då är det något annat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

juliapettersson
0

#15, attans Förvånad Vad gör man åt det?

Alex
0

#16 Lusschampo (finns för hundar) om du har möjligthet att duscha. Annars ska Switch kunna fungera också.

De försvinner av sig själva när vinterpälsen fälls, för sommarpälsen är för kort för att de ska trivas i den. Dock lägger de ägg, som kläcks 2-3 år senare, så då dyker de upp igen, även om hästen vart fri nåt år däremellan om man inte behandlat.

Men så det är ingen panik, för det skadar inte hästen på något sätt, det är mest att det blir fult. Flört I vissa fall kan det klia, men det brukar inte vara så mycket. Men så det är inga problem att vänta tills det blir varmare ifall du hellre duschar hästen med lusschampo än använder switch.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser du exempel på hästar som drabbats av pälsätare. Denna framme på halsen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och denna på bogen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

juliapettersson
0

#17, tack för svaret! Det är ungefär sådär det ser ut som på dina bilder. Då ska jag inhandla Switch.

Miica
0

Drar nog upp den här lite äldre tråden.
#17 menar du att äggen försvinner med om man duschar med lusschampo? Även om man väntar framåt våren och varmare väder?

Tror att mitt ena russ har drabbats av detta, hon ser ut lite som bilden i inlägg #18 dock inte riktigt så mycket… ännu

Alex
0

#21 Ja, även äggen borde försvinna med lusschampo. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Denna kommentar har tagits bort.
Alex
0

#21 Ja, även äggen borde försvinna med lusschampo. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport