Panik! Halt häst!
Jag vet inte vad jag ska göra! Under 17 år med häst så har jag aldrig haft en halt sådan!
Men nu har det hänt!
Han har inte gått mycket den sedaste tiden och han brallade av sig rejält första dagen på igångsättningen och förmodligen har han trampat sig med bakhoven på ballarna fram. Jag märkte såret när jag kom in i stallet, gjorde rent och smörjade in det, dagen efter märkte jag att såret var större än vad jag hade sett dagen innan, cirka 1x2cm, det är inte djupt, det är bara huden som har försvunnit. Gjorde rent igen och ställde in i boxen, tänkte att det var bäst att det fick vara så jag red inte. Men idag märkte jag också att han är HALT, när jag skulle promenera med honom. I början ville han inte gå alls men när han väl hade börjat gå så märkte man inte av någon häta alls. Sen blev han lite stapplig igen men knappt så man märkte av det. Travade honom dock inte.
Han ömmar lite fram över hoven, om man trycker lite lyfter han den, men det gör han iof med andra benet också om jag gör samma sak där men inte på samma sätt. Han är inte svullen eller varm.
Han är lika glad som vanligt, dyker ner i allt som har med mat att göra och kollar in tjejerna. Allt är i sin ordning där alltså. Han blev också omskodd i dagarna. Han går själv så sparkad har han inte blivit sparkad eller liknande.
Vad kan ha hänt? Har han stukat sig? Kan skonigen ha med något att göra. Ska jag vänta lite med vet och se om han blir bättre? Jag är helt förlamad och vet inte vad jag ska göra!
Gjorde en liten skiss för att visa hur det ser ut. Såret är stort i förhållande till bilden, och det sitter något längre bak
Inte alls säkert att han har stukat sig. Om såret är utbrett kan det göra lite ont i början när de börjar röra på sig. det blir lite stelt, liksom. Om det då går över när han rört sig lite så är det nog ingen större fara med honom. Har han stukat sig eller blivit sömstucken kommer han att halta hur läng han än rör på sig. Avvakt någon dag till och se åt vilket håll det bär.
Säger som #1, om hältan går bort med rörelse så kan man oftast avvakta några dagar och se hur det går. Om såret har en stor skorpa så ömmar det när han rör sig och det stramar i skinnet. Prova att smörja sårskorpan med vaselin och se om han tycker det känns bekvämare.
jag rekomenderar att vara ute o skritta med han och ev jogga lite gärna varje dag.. står han bara så blir han stel o halt men får han röra på sig så blir han lite mer "ledig" ;)