Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5559 ggr
kaka1234567
0

Över viktig häst

Vad skulle ni göra om ni hade en överviktig häst ?

Om den hade tjock made

Men nätta bennoch ev omuskladnöver rygg så den hade behövt protiner. Hur skulle träningen se ut och fodringen ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Minst lika mycket grovfoder, men mer protein, precis som du skriver. Jag skulle lägga till Groov 125 eller kanske till och mer ett proteinkoncentrat.

Mycket promenader vid hand i mjuka backar, kliva och klättra i små sluttningar och liknande. Inte långa klätterturer under sadel till en början.

Cavallettiarbete vid hand, gärna kliva över enstaka bommar som nästan är knähöga för hästen. Så småningom flera bommar på olika höjder, arbeta i skritt och trav vid hand eller i töm. så småningom även under sadel.

Tömkörning, gärna tömlongering på lätt sluttande mark så det blir lite upp och lite ned på varje varv. Alltid lugnt tempo och god balans, så hästen inte drullar iväg på bogarna i nedförslutet.

Om man rider: Alltid vara noga med låg form med höjd rygg, för att stärka ryggen och undvika felbelastning.

Mycket stor uppmärksamhet på hur sadeln ligger, kolla det flera gånger i veckan - det går fort för en rygg att ändra sig!

kaka1234567
0

Skulle lucarn gå bra ?

Jo jag hade tänkt börja från marken  och när han är redo börja med barbacka eller bomlöst. Innan jag hittar en sadel.

Men sen vad ska man göra med ölver vikten ?

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

Många använder lucern, men inte jag, jag tycker det är för lite protein för besväret och dessutom ofta en massa melass i. Men det gör man som man vill.

Jag skulle inte göra något åt övervikten på det här stadiet, för jag tycker inte man kan vara säker på att hästen verkligen är överviktig om den har nätta ben och tunn rygg. En fläskig häst har fett i mankammen och är mer tunnformad än bukig. Så jag skulle helt enkelt öka proteinet och rikta träningen mot att bygga ryggmuskler och sedan se om hästen kanske "växer i" sin mage när resten av kroppen blir kraftigare. Ökad träning gör också att den bränner fett och omfördelar kroppsvikten.

Tids nog kan man ta itu med fläsket, om det verkligen är så att det behövs när hästen musklat sig.

kaka1234567
0

gick inte att lada bilder

_Mvh kaka
_

thilda-
0

När jag ska banta ner min ponny om hon har haft en ofrivillig vila så sätter jag upp hennes träning med att vara ute och jogga Långt och långsamt..
Först bara på rakbanan och när hon har fått komma igång lite så sätter jag i gång med backträning och när hon har kommit i någorlunda form så tränar jag farter.. (men nu har ja dock en travhäst :) )
och ibörjan av intervallerna så kör jag kanske 2 st heat.. = 500m x 2
och sen ökar jag på med 500 x 3 och hon får alltid pusta ut i mellan.. Kör bara fort 1 väg och inte båda :)
Och sen så brukar jag ge lite vetekli i maten beror lite på vad höet har för värden

Zaphix
0

Min häst är lite tjock, satt på bantning nu.

När jag köpte honom i somras hade han gått i tre månader på kraftigt bete, inte så bra för ett lättfött kallblod.

Så han fick gå på ett magert bete första månaderna hos mig, och då blev han av med lite av sitt späcklager.
Under hösten fick han först bara hösilage, är bra värden i det tyvärr, så efter ett tag tog jag bort lite hösilage och ersatte med en massa halm. Fungerade bra i och med att han förlorade lite mer av späcklagret, dock fick han inte i sig tillräckligt med protein.

Så la till sojaprotein, men nu får jag inte tag på halm av bra kvalitet längre så har lagt till hösilage igen och tagit bort sojan.

Har bygger fina muskler nu, fått fin rumpa och rygg, men är fortfarande tjock. Men har inte velat tagit bort med hösilage, han behöver ju fibrerna och tuggandet.

Men nu har stallägaren varit snäll och gett mig en hösilagebal med lägre värden, så nu får han tugga lika mycket men förhoppningvis inte lägga på sig så mycket fett. Får dock se om jag behöver lägga till soja igen, avvaktar ett tag och ser.

Har ingen analys på hösilaget, kan inte göra så mycket åt det utan måste fodra på känn.

Har varit lite väl lugn motion sista tiden, men håller på att komma igång lite mer inensivt igen. Skrittar mycket, 2,5 timmar i skritt med vagnen häromdagen, bygger bra muskler och bränner fett. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Pia-Lena
0

En tjock mage behöver inte nödvändigtvis tyda på övervikt. Om hästen har över- eller underhull avgör du enklast genom att känna med handen över revbenen. Dessa ska kännas när man stryker lätt, man ska inte behöva "gräva" med fingrarna för att hitta dem. Ofta ger proteinbrist en stor, bukig mage och tunn överlinje.