Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 7122 ggr
SarahPeace
0

igångsättnings schema

Hej! Min häst sträckte/snubblade i hagen för 4 veckor sen och blev svullen på ena benet nedan för knäet. Hon hade aldrig något ont av det men fick självklart vila sedan dess (dock fått varit ute i hagen som vanligt). Innan "skadan" var hon inte heller i super toppform då hon hade lite vintervila (red ca 3 dagar i veckan med mest skritt för att "hålla igång")

Svullnanden börjar försvinna nu och så fort det är helt borta så tänktej ag sätta igång henne sakta. Och undrar om ni har någon bra "igångsättnings schema"? Tänkte om jag ska börja gå med henne för hand en stund varje dag i en vecka först innan jag skrittar uppsutten, eller ska jag gå på promenader längre tid innan? har ni några ideér?

Tack i förhand!

Cilla89a
0

Igångsättning är ju väldigt individuellt för varje häst, vissa hästar tappar väldigt snabbt, medans andra kan man knappt se eller märka att dem vilat en tid.
Generellt brukar man säga att i ju bättre form hästen var i innan vilan, ju snabbare kommer den tillbaka.
Brimad har vilat från ridning 3,½ månad dels pga att han skadade sig i hagen när han stod uppstallad på ridskolan, och dels för det räliga vädret, och jag har precis (sedan igår, 1 mars) börjat skritt-jobba honom 30 min dagligen och tänker göra det 2-3 veckor ungefär innan jag börjar lägga in trav och därefter galopp. Han tappar aldrig mycket under vilan, och brukar snarare bli finare efter en längre vila, så han är en typisk häst som kommer tillbaka snabbt.
Har redan igår och idag travat ett varv på en volt nere på fältet, bara för att känna så han känns fräsch och vid gott mod, och han känns förvånansvärt fin :)
Så jag skulle råda dig att känna efter och gå på magkänsla..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Em--ma
0

Jag skulle om det var min häst som skulle varit i din hästs skick promenerat 1-2 dagar 20 min första dagen 30 min andra dagen.
För att kolla att svullnaden inte kommer tillbaka vid rörelse.
Och sen börja rida 20 min och lägga på 5 min per dag upp tills 40 min, och sen lägga in korta sträckor trav och öka gradvis i 4 dagar. :) Alltså ungefär en vecka igångsättning om hästen stått i 1 månad i hage med rörelsefritt

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !