Tips?
Min ponny har blivit halt. En av de sakerna som jag har varit otroligt orolig av. Troligtsvis så har hon varit lite halt i benet i några dagar utan att hon har visat det. (Hon är väldigt ärlig av sig)
Men nu är hon halt och jag går bara promenader med henne. Hon var enormt överviktig när jag köpte henne, och är rädd för att det ska visa sig nu. Hon har väldigt nätta ben och jag tror att det kan vara så att vikten som var på benen förut, har lett till problem nu. (?) För jag red ju henen för att få bort fettet och kanske det har lett till hältan hon har nu?
Hon markerar ganska rejält i traven. I skritten syns den, men inte så speciellt mycket. Bör jag värma/kyla? Vad skulle ni göra i mitt läge. Är väldigt orolig att dte ska bli en kronisk hälta. Kanske man ska lägga till att det är ett kallblodssto som har gått på trav? Hon har redan en pålagring på ena frambenet..
ta ut en veterinär så fort du kan.. Lättaste sättet att få reda på vad man har med att göra!
Hoppas det bara är tillfälligt, så det löser sig för er

Jag säger samma men jag tror inte du ska röra på henne alltför mycket innan du vet mer om var hältan sitter mm.
Skynda långsamt så går det fortare.
hej.. ville bara säga att de uppkom samma på min häst.. han visade helt plötsligt hälta …fast endast i traven.. de visade sig sen att de va en inflammation.. å vi kämpar fortfarande,.han fick den i somras å vet. frisk förklarade honom å jag började skritta igång honom.. sen stod han still 2 månader å så kom hältan tillbaka.. å visades endast itrav.. å de visade sig att inflammationen är tillbaka så nu är han stillastående igen.. så ta dit vet. eller åk till vet. för de kan ju va inflammation på din med..
Jag skulle ringa och rådfråga med veterinär, ev skulle jag sätta hästen på boxvila, risken är dock att den blir enormt mycket sämre i början och sen bättre om det är nåt som en stuckning/vrickning eller liknande :)

Har en ponny själv som haft fång 2ggr och haft grov misskötta hovar samt extremt överviktig så han har konstaterat dåliga leder av veterinär men han har aldrig uppvisat något sådan. Och då hade han till och med slutat gå på bakhivarna (han gick på själva leden)
Så jag skulle ringa veterinär och fråga och låta hästen vila inte anstränga sig för mycket, Gissar på att hästen inte har något sår eller så i benet där hältan sitter? För jag fick en häst i vintras som kom in och var väldigt halt, markera ordentligt men hon hade halkat och slagit upp ett sår på kotan. Sen vrickar och halkar dom ju lätt nu när det är så isigt så det finns många saker det "Kan vara" men ring veterinär och fråga och ev. ta ut veterinär
Lycka till!
Hon markerar inget när man går med henne. Testade för att se hur illa det var dagen efter. Men sen är hon j*kligt hård av sig och visar inge tecken på smärta i första taget.
Hon går ute i hagen, dock så tar hon det lugnt och står mest still. går runt lite ibland. Ska ringa och prata med vet ifall vi ska avvakta eller om man ska ner på kliniken med henne.
Hon har inga sår eller dylikt. Ren på benen och kroppen :/ Men ska somsagt ringa till vet och höra med dem och se vad de tycker att jag borde göra.
Bokad veterinär tid på fredag. Åker dit på mogronen :) Uppdaterar om hur det gick och vad dte var för fel :)

Bra! 
Lycka till hoppas det inte är allt för illa bara!