Börja rida igen efter kejsarsnitt
För två månader sedan slutade min förlossning med kejsarsnitt och jag längtar så mycket efter att få rida igen. Sjukgymnasten sa att man inte får börja träna förrän efter sex månader, men tycker det låter så himla länge…
Är det någon här som gjort kejsarsnitt? När började ni rida igen? Om det var innan sex månader gått, tyckte du att det var för tidigt att börja då?

Du bör lyssna på din sjukgymnast det är många lager som måste läka rätt så du inte får men för livet.
Men du kan ju åka ut och klappa lite på hästar, det kan inte vara så farligt 

jag är snittad 3 gånger o har aldrig börjat rida förräns efter efterkontrollen hos barnmorskan. Tror det varit 3-4 månader efter förlossningen om jag inte minns fel, min ungar är stora nu så jag har faktist glömt, sista barnet är nu 15,5 år gammal
jag försökte rida ca 2 månader efter mitt första kejsarsnitt och själva snittet var minsta problemet för mig. Jag var så oerhört instabil i bäckenfogarna fortfarande då så det var bara obehagligt att rida.
Jag fick inga såna restriktioner som du har fått, utan det har alltid varit "det som känns bra är okej". (jag är snittad 4 ggr och har inte fått några andra restriktioner än att undvika att lyfta tungt de första veckorna)
Du kanske kan jobbe lite lätt med mark arbete? :)
du burde ta det veldig lungt inte ride för det har gått 6 mnd sen du kan ramla av det som kan hende er at din livmor revnar der de har åpnet så hold deg på bakken til 6 mnd har gått så det får tid och lege seg
Tack för era svar =)
Efterkontroll har jag redan varit på. Men jag ramlade och slog mig för några dagar sen och fick väldigt ont på en del ställen inklusive snittet så skulle ändå inte kunna sitta på en häst nu =/ Men det är väl bäst att vänta i vilket fall som helst, får försöka ha tålamod.
#6 - om du sitter upp på hästen så lär du märka ganska snart om det gör ont eller inte, lyssna på din kropp i det läget så går det säkert bra.
Lycka till!

Jag har aldrig varit gravid men är snittad på samma ställe tre gånger. Jag har börjat när det har kännts bra, kanske en månad efter. Men då har jag ju inte burit någon bebe innan så det har bara varit snittet att ta hänsyn till, och det känner man ganska lätt om det gör ont lr inte. Håller med Anna - ta det lugnt och lyssna på din kropp.
Jag red ett par gånger efter 3 månader och det var inga som helst problem. Jag kunde antagligen ha ridit tidigare än så men det där är ju väldigt individuellt. Det enklaste är väl att testa och se.
Jag fick heller inga andra restriktioner än att inte bära tungt i början.
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Jag och ägaren till hästen jag är medryttare på har kommit fram till att jag ska börja skritta ut i skogen lite smått om ca två veckor och hon går med mig =) Så börjar vi där. Jag är så otroligt lycklig över detta så jag hoppas att det kommer gå bra.
Lycka till! Om du känner att du kan göra det mesta "på marken" redan nu så kommer det säkert att gå bra att rida också. Annars är det ju bara att hoppa av… 
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

jag blev akutsnittad med min bebis o jag låg inlagd i 2 veckor efter födseln men jag var nog bara hemma 1 el 2 veckor tror jag innan jag satt upp men jag skrittade bara i ca 15-20 min i början tills jag kände mig säker o så, jag har en stocksadel så jag satt ju bra i sadeln haha :)
gör vad du tycker din kropp klarar av. känn efter.