Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8559 ggr
JoyBysen
0

Vilken inspänning är bäst ?

Ska börja longera min ponny ganska mycket nu då han behöver bygga upp sig mer.

Vilken inspänning är bäst att använda ?

Han har ganska kraftig underhals då han vilat/skogsmullat efter skada i några månader.
Och sen behöver han mer muskler i ryggen och så.
Han är väldigt spänd, och svår att få att jobba i form både med ryttare och vid longering, så jag vet inte vad för inspänning som passar bäst.

Glad

carrrrrooooo
0

Snodd skulle jag andvända då den är mildast och snälast.. den ger ju efter en del, och det är ju bra så att hästen vet när den gör rätt..

JoyBysen
0

#1 Har provat det på honom, men det funkar inte.

Han bryr sig inte om att det drar i munnen på honom, han drar bara tillbaka ännu mer.

Så han ser ut som en ihopkrullad/rollkurad räka när han har snodd :/

WhoCares-01
0

pessoa-systemet är jättebra… vet att vissa inte tycker det men enligt mig så fungerar det jättebra… drar hästen med huvet så trycker den samtidigt på sig själv bakifrån. deta märker den snabbt så då slutar de flesta hästar dra upp huvet och kommer i en låg arbetsform och eftersom det hänger två remmar (en till maggjorden och en genom bettet tillbaka till maggjorden) bakom rumpan som trycker lätt så trampar hästen under sig.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan lära hästen att arbeta i e bra form utan inspänningar också. Väldigt givande. Eller varför inte tömköra.

(bilden: tyglarna har ingen effekt, är bara lagda över sadeln för att han inte ska trampa på dem, de tar inte i nånstans oavsett hur han håller huvudet. Svårt att fota och longera samtidigt, btw :P)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Juniette]
0

Personligen så tycker jag inte man skall longera speciellt ofta,
hellre tumköra. Tycker isåfall man longerar utan inspänning.

JoyBysen
0

#3 Ah har funderat på en sån, men blir lite fundersam av det som står i den andra tråden där vi snackat om sånna ^^

#4 Tror det blir ganska svårt med min ponny.
Du är proffs typ :)
Tömköra har jag försökt, har gått någon kurs också. Det går ganska bra, tror jag ska ta ut min tränare så hon kan visa hur man gör igen.

Men om jag nu ska longera med inspänning, är pessoa det bästa alternativet då ?

JoyBysen
0

#5 Oj, glömde svara på dig ^^
Okej, men longera utan inspänning gör ju ingen nytta ?
Hästen bara springer runt då ju.

[Juniette]
0

#7 Jodå den kan gå precis lika korrekt utan som med inspänning.
Allt hadlar om hur mycket tid man är beredd att lägga ner.
Fast som sagt jag anser inte man skall hålla på och traggla longering. Så mycket bättre för hästen att bli tumkörd.

Zabbio
0

_#4 Tror det blir ganska svårt med min ponny.
Du är proffs typ :)
Tömköra har jag försökt, har gått någon kurs också. Det går ganska bra, tror jag ska ta ut min tränare så hon kan visa hur man gör igen.

Men om jag nu ska longera med inspänning, är pessoa det bästa alternativet då ?_

---------

xD!!! Inte är jag nåt proffs inte! Bara helt vanlig rundflummare med världens bästa travare x)

Tro mig, det handlar inte om att vara proffs. Jag är världens mest okordinerade, obalanserade och otåliga ryttare, kan ingenting. Nada, noll. Att jag och Crow inte lallar runt i grisepass med huvet vid trädtopparna beror bara på att jag har bestämt mig för att vi inte ska göra det ;) Nu börjar i närma oss lite piaff från marken.. en bra bit kvar naturligtvis men ändå, inte dåligt för någon som inte kan rida/träna dressyr och med en häst som är ''avlad och byggd för att rusa fort i trav'' att ens nosa på det, tycker jag.:P

Menmen, tillbaka till ämnet. Fär att få ner hästens huvud utan inspänningstyglar krävs bara lite envishet och tålamod. Ha grimma på hästen, stå bredvid och skaka lätt i grimskaftet, tills hästen testar att sänka huvudet. Kan ta ett tag i början, men bara tjata lätt med skakningar. Sluta så fort hästen sänker huvudet, ge en liten paus och böra igen om den tar upp huvudet. Snart lär den sig att sänka nacken när det skakar i grimman. Då kan du prova i skritt, gå fortfarande bredvid och gör likadant. Sen i trav osv. Sen kan du prova vid longering.

Är du bara envis och tajmar eftergiften så fattar den snabbt.

Lär den att sakta upp vid höjd hand/kroppspråk också, så kan du använda pisken så småningom för att driva in i form.

Som sagt, kräver bara övning och lite envishet.

Pessoasystemet tycker jag faktiskt att du ska undvika. Tömkör hellre i så  fall.

JoyBysen
0

#8 Okejdå.

#9  Om du nu är så katastrofalt dålig ryttare som du nu säger att du är (vilket jag inte tror på ;) men ändå) så borde du inte kunna få din häst som är "avlad och byggd för att rusa fort i trav" att jobba över huvudtaget. Så jo, du är proffs! ^^
Och piaff från marken ?
Vafan, vadå inte proffs ? -.-

Det var något nytt!
Tror faktiskt inte det kommer funka på min ponny, men ska göra ett försök iaf!
Tack för tipset! :)

Ett problem är att han är så jäkla envis, (det är nog därför han och jag passar ihop). Tex när jag ska knoppa hans man, han slänger upp huvudet så att jag inte når. Jag trycker ner honom, så fort han slappnat av släpper jag honom och då slänger han upp huvudet igen, jag tar ner honom igen, han slappnar av, sen upp med huvudet igen osv.
Han slänger inte upp det för att han tycker något är obehagligt, bara i ren protest för att det finns roligare saker att göra än att stå stilla ^^

Zabbio
0

#10 *lol* Jo, för det är inte så svårt, faktiskt :P Bara att lyssna på hästen. Jag har inte inställningen att jag ska lära hästen något, utan jag gör saker och ser hur hästen svarar. Tex hittade vi långsam, fin trav (efter 2 år!) när jag försökte göra galoppfattning.. fine. Låt honom samla traven vid galoppfattning då, så får jag väl hitta en annan hjälp för galoppen..  ;)

Det är inte helt korrekt piaff, lite tramp mest (han saknar tex att lyfta bogen och ska helst trampa in lite mer  baktill), men fick ett par vettiga steg, var 3e gången vi försökta ''trampa'' och jobba mot piaff. Så det var inte heller något större projekt. :3 *lägger in bild, suddig dock, och min stil är som vanligt ganska..ovanlig..*

Ja, försöka är inte fel :) Ge det lite tid, låt det räcka med att han sänker nacken stillastående några gånger första dagen. Speciellt om han är envis så får han ju inte tröttna utan märka att det lönar sig att lyssna lite :)

Ställ dig på en pall vid knoppningen, bind honom relativt kort (kanske 30cm, så att han inte går runt och tar ner huvudet till marken osv, men inte så att han inte kan stå avspänt eller hindras att röra sig alls) och öva Bara ta det lugnt, håll temperamentet och ignorera hans försök att få dig att tröttna. Bara ta det lugnt och fint utan att bli arg. Till slut är det tråkigare att stå och slänga med huvudet än att knoppas. Om han skulle bli stressad av den metoden så tycker han med all sannolikhet att det är obehagligt ändå. Han är starkare än du, så du kan ju försöka trycka ner hans huvud allt du vill :P Bättre att vänta ut honom. ;)

Annars om det funkar kan du ju ge lite hö istället, om han står stilla då (varför bråka i onödan?).

Men tömkör är bra, att ta ut tränaen igen är också bra :)

Rafflan
0

#4 inte för att vara petig, men den där bilden ser inte ut att vara någon bra form. Visserligen ska focus ligga på bakbenen och ryggen vilket man inte ser på bilden, och att dem inte har nosryggen bakom lodplan, men vill man ha "riktiga" formen ska hästen även böja på nacken, vilket din inte gör. Så det är en okey, lång och låg form (ser ut att vara det?) ;)

TS: Ska du ha inspänning ha saker som inspänningtygel
Den tvingar inte hästen i form men den hjälper iaf hästen att söka sig neråt och höja ryggen, dock krävs det även lite "gas" framåt så den sätter bakbenen under sig och går i riktig form ;)

Zabbio
1

#12 lång och låg är en bra form vid longering och det man ska börja med. Och den är bättre än att bli hopdragen av inspänningstyglar. Men man kan faktiskt jobba mer, som jag skrev hur i ett annat inlägg, fast det är svårt att göra när man håller i kameran samtidigt :P

Elshira
0

Jag använder mig av elastiska besnören! Fungerar precis som vanliga inspänningstyglar MEN är betydligt mer följsamma och blir ju inte tvärstopp om hästen flyttar på huvudet till skillnad från de vanliga i läder.

Jag använder mig av de bensnörena som är runda, men vill man ha ännu mjukare så kan man ju köpa de platta med!

Sätt dem vid manken eller på sidan vid magen beroende på hur mycket du vill att hästen ska söka sig neråt.

Hakuna matata!

Zabbio
0

#14 Det är ju ett tips om man nu vill spänna in. Gasvävsbindor fungerar också :P Lite mindre elastiska men inget tvärstopp.

Själv har jag aldrig förstått de där inspänningstyglarna med stora, tunga gummigrejjor.. som hoppar upp och ner, måste vara obehagligt och leda till spänningar, tycker man..

Elshira
0

#15 Dom är tunga i.af och lär ju knappast sitta bra om nu hästen är duktig nog att inte gå emot bettet och gå i form med hängande tygel… Usch :P

Hakuna matata!

Rafflan
0

#15 jag tycker aldrig dem hästar jag sett haft bra inspänning ens ha märkt det, nästan lika som att ha kontackt med tyglarna(dem inspänningar jag tänker på) tar hästen ditt huvudet känner den av inspänningen, antingen stannar den i det läget med kontackt, eller drar tillbaka huvudet lite så det blir "lösa tyglar", dock tycker jag inte om när man spänner in så mycket att hästen krullar ihop nacken och går i en falsk form :/

Zabbio
0

#17 Ofta är de hästarna som inte ''märker'' gummiringarna på inspänningen ganska vana vid att man har mycket vikt i tygeln. De håller emot guppandet i inspänningen för att inte känna det så mycket. Men åtminstonde jag vill inte lära min häst den i mitt tycke kraftiga kontakten. Hästen ska hålla upp sitt huvud själv och bara gå emot tygeln så pass att den nästan är spänd.

Men fine, om man rider med 5kg i varje hand (många rider med fler) så reagerar nog inte hästen så värst på satt den får trycka mot tyngden i inspänningen.

Rafflan
0

#18 känner inte hästen inspänningen förens den har 5 kg i varje inspänning har du en häst som är väldigt okänslig i munen :S

Min häst är jätte känslig och fin i munen (när han är focuserad) och känner minsta lilla jag tar i tygeln, så så fort han får kontackt i inspänningen kommer han känna det ;)
Så jag skulle kunna ha ren läder som inspänning då han inte ska behöva gummi eller resår, utan ska reagera för minsta lilla, men jag har resår ifall han skulle slå med huvudet lite, eller snubblar till lite osv, ska det inte bli ett ryck i munnen.

Zabbio
0

#19 Det är så mycket tryck ca, som hästen får lägga mot inspänningen för att hindra att dessa tunga gummiringar inte ska studsa runt av hästens rörelser och sin egen tyngd. Så de lär hästen att lägga  sig mot bettet, eller att dra in nosen vilket ändå medför mer ryck och  tryck.

Rafflan
0

#20 ja jag har själv aldrig provat den på blden, utan jag har hel resår. Men tycker inte ringarna kan vara så tunga ändå ;)

Zabbio
0

#21 De är tyngre än de ser ut. Och vikten som kommer av rörelseenergin gör dem ännu tyngre.

Rafflan
0

#22 ja förhoppnigsvis ska ju inte hästen röra sig speciellt fort utan jobba. Jag tror att hqr du en känslighäst och syftet är att den ska jobba är dessa inge fel på, ska hästen dock rusa runt, busa osv, så kanske dem inte är så bra ;)

Det viktiga är att att man inte har helt fasta innspänningstyglar ;)

Klasselover
0

#23 Vadå inte röra sig så fort? Så hästen kan bara jobba i skritt, eller vad?  Gummiringarna ÄR tunga och jag föredrar att använda bensnören istället…

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#24 som sagt har jag aldrig kännt på dem eller använt dem, men när hästen jobbar går det inte särskilt fort, det är ingen tok galopp på högsta fart, det är ingen löpar tävling är trav, hästen ska jobba, och då går det långsamt.
Och först ska man väl jobba i skritt så hästen blir stark nog att jobba i trav och slutligen ska hästen jbba i galopp.

Men det är min åsikt, om min häst ska springa runt och bara springa eller busa är ju inspänningen helt onödig, dock min åsikt.

Zabbio
0

#23 Jag har aldrig använt dem på min häst för at det hade gjort honom okänslig..

Sedan har det ingenting med rörelse-energin framåt att göra, utan rörelseenergin när ringarna studsar upp och ner på tygeln. För att hindra tyngden att studsa måste hästen sätta emot dels tyngden av ringarna i sig, och dels tyngden som kommer av att ringarna vill röra sig upp och ner i speciellt trav och galopp. Prova själv att hålla en läderrem mellan händerna, utsträckta lite framför dig. Rör händerna upp och ner i en lätt skakande rörelse. Inga större problem. Nu, häng en liten tyngd i mitten av remmen och gör likadat.. det blir tyngre att hålla isär händerna och mkt mer studs/yck av tyngden. Du fär spjärna emot en del för att hålla remmen stilla och inte ''fladdra'' mellan dina händer. Den ffekten vill jag inte att hästen ska lära sig spjärna emot.

CelsiusT
0

Jag vet inte om jag bara är trött nu, men vad sjutton är det för gummiringar ni pratar om?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
0

#27 På hööks inspänningstyglar är det enda elastiska en hård gummiring, som också är tung och enligt mig inte särskilt snäll mot hästens mun eftersom hästen måste spänna tygeln ordentligt för att den inte ska studsa och således lägga mycket tryck i munnen …

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

tessa
0

Intressant tips med elastiska bensnören, fiffigt! Har aldrig använt inspänning men är nyfiken på hur ni spänner in t.ex bensnören "korrekt"? Hur mycket är "lagom"?

Elshira
0

#29 Tanken är ju att hästen ska gå med glappande tygel eller med väldigt lätt motstånd. Det ska ju vara samma sak som våran eftergift för hand. Tänk dock att om man gör det på en volt så får man ju också spänna yttertygeln något längre (men bara väldigt lite). Jag brukar lösa längden genom att sno snöret ett varv runt ögglan, fästa det genom en ring till en annan eller liknande - tills jag får lagom längd. Bara att testa sig fram :)

Det är bara att sätta på dem, från bettet till tömkörningsgjorden. Atingen i samma ringar som tömmarna, eller i snäppet längre ner (beroende på vad hästen behöver).

Går hästen bara emot hjälptyglarna så blir det ju konstant tryck, och man kommer antagligen få en häst som är hård i munnen (det om man rider på samma vis också). Så att spänna in mer och mer tills hästen går i form är inte heller rätt, det ska ju vara just "belöningen" (=inget tryck) som kommer då hästen gör rätt.

Sedan gäller det ju att hästen jobbar med bakdelen med, anars är ju alla hjälptyglar värdelösa ändå.

Hakuna matata!

zandroa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är ingen förespråkare för hjälptyglar, men om du nu ska ha en när du longerar så testa att köra med chambon. När hästen slappnar av o sänker huvuder hänger den helt lös, den inverkar bara till när hästen kör upp huvudet och krullar inte ihop halsen. Som Elshira säger, det är viktigt att jobba hästen bakifrån fram till bettet. Det är bara dumt att spänna in huvudet på hästen med våld, det kan i värsta fall leda till skador. Men det är självklart inte bra om hästen springer runt med underhals när man longerar heller, gör den det så tycker jag du kan testa med chambon. Eller tömköra som jag tror någon sa (har inte läst hela tråden).

Verkade inte finnas så många videor med chmbon på youtube men jag hittade en !

tessa
0

Anledningen till att jag aldrig använt insp.tyglar är just för att det kan bli så fel och man hört så många "skräckhistorier" som spänner in sina hästar alldeles för hårt. Jag tömkör min arbetsvilliga ridtravare ibland, men skulle gärna vilja testa att longera henne med inspänningstyglar. Troligtvis så skulle jag spänna dem alldeles för löst, och ge noll verkan Flört Därför blev jag lite nyfiken på "snälla" bensnören, med god elasticitet.

#30: Tycker det verkar lite klurigt att veta hur mycket "ställd" hästen ska vara, när man inte sitter på hästryggen. Men alltså en ganska marginell skillnad på inner och yttersida?

#31: Tack för tipset, ska kika på filmen.

Elshira
0

#32 Du får prova dig fram helt enkelt. Det ska ju inte dr i bara ena snöret hela tiden hnär hästen går på volten~

Själv använder jag bensnören tillsammans med longerlina som löper genom den innersta ringen på bettet - över huvudet och till den andra sidan (så att det blir lite mothåll av bettet på andra sidan också).

Jag tycker att det är så svårt att hålla en stadig hand som kan ge direkt eftergift och dessutom styra utan att störa hästen. Så jag föredrar att ha bensnörena till själva formen och äna en kapson till själva "styrningen".

Hakuna matata!

WinterPrince
0

Jag skulle föreslå att tömköra på volt. Yttre tömmen sitter i bettet för att sedan gå genom ringen på tömkörningsgjorden. Innre tömmen går genom bettringen och fästes i gjorden. Funkar super på min häst.

Elshira
0

Kan säga att jag menar det är svårare att få stagighand när man "tömkör" till mitt inlägg. Inaf om man inte har en häst som går på en perfekt vollt =)

Hakuna matata!

tessa
0

Läste en tömkörningstråd på ett annat hästforum, där denna variant tipsades om:

"En bra medelväg på en grönare häst, med en grön tömkörare är att skapa ett ledande innertöm genom att ta en aachenrem, sätta en stor ring på aachenremmen (tex en sidokäkring från en grimma). denna rem sätter du sen i en av de lägre ringarna på innersidan i gjorden. sen spänner du inner töm från ringen över denna på gjorden, genom bettet, tillbaks till ringen i aachenspännet, och sen till din hand.

du får då en tömsättning som är tydligare och lite mer reglerande, men samtidigt leder istället för att bara verka bakåt, som en sättning tillbaks till gjorden och sen tillhanden, annars orsakar (sk. gramansättning).

Tömmen fästs i ringen ovanför den ring du fäster aachenremmen i. sen via bettet, tillbaks till ringen i aachenremmen, och sen till din hand".

Jag har själv testat en gång och tyckte att det fungerade bra.

marinelady
0

Eller så tömkör du med lös innertöm, alltså direkt från bettet till handen och en normalt spänd yttertöm, då får du precis så mycket ledning som är möjligt, det är enligt mig den mest effektiva när man tömkör gröna hästar på volt :D. Och kom ihåg att du måste inte ge ett motstånd på yttertömmen utan den är tung nog i sig för att ge ett stöd för hästen! Håller man mot i yttertömmen ger de samma effekt som att du bromsar eller styr utåt.

[Tovab]
0

Min ponny hade en lagomt fin underhals när hon kom till mig. Har bara ridit på/ tömkört/longerat mm. Utan inspänningar. Har låtit henne hitta formen och balasen själv. Det tog några månader innan hon blev såpass stabil att hon kunde och orkade gå i en form.

Mycket klättring. Halter i nerförsbackar mm. Nu är det inge problem att kräva en form av henne. eller tja, hon arbetar sig själv. :)  Låt hästen hitta formen själv, ingen idé att slänga på inspänningar om den har jobbigt med att gå i form (om han nu har det)

JoyBysen
0

Uppdaterar lite nu om hur det har gått för mig och min ponny! Skrattande

Jag provade med elastiska bensnören som några här tipsade om, och shit vad bra dem va!!

Tack!

Jag har longerat honom ganska mycket nu på sistone, typ kört scheman som liknar detta:

Måndag: Longera m. inspänning
Tisdag: Markarbete (ridning)
Onsdag: Vila
Torsdag: Longera m. inspänning
Fredag: Markarbete/Dressyr
Lördag: Uteritt, 70% skritt på långa tyglar
Söndag: Vila

Ibland har jag bytt ut något longeringspass till markarbete/promenad.

Men nu ska jag börja tömköra honom med, och ändra upplägget på träningen lite eftersom han inte varit riktigt igång innan efter lång vila/skada.

Han har blivit helt underbar att rida sen jag började longera, han har musklat sig bra alla redan, och han har fått mycket bättre steg, speciellt med bakbenen!

Klasselover
0

#39 - Var försiktig så du inte longerar för mycket bara :) Skadligt för hästen att gå mycket på böjt spår.

kaka1234567
0

Kan inte va mer skadligt enn att rida. Och spesielt om man rider på böjt spår. Sen när man rider ingen på böjt spår det blir jobbigare en om man longerar på böjt spår. Där måste hästen bära någon vid longering bär hästen ute någon. Och då blir de stor skillnad där .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Klasselover
0

#41 - Fast jag tror inte man rider 20-30min (vilket ungefär är "lagom" tid att longera) på en volt utan att använda resten av ridbanan. Man rakriktar och jobbar med annat också.

Gronstedt
0

Det är värre att longera med en lina än att rida eller tömlongera på volt, eftersom linans infästning och tyngd, utan stöd på utsidan, gör att hästen felbelastar sig.

kaka1234567
0

#43. De finns ju dom som gör de. Sen så är jag inte för longering tömkörning är bättre

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

#44: Varför skriver du då att longering "Kan inte va mer skadligt enn att rida. Och spesielt om man rider på böjt spår. Sen när man rider ingen på böjt spår det blir jobbigare en om man longerar på böjt spår. "?

kaka1234567
0

Jag sa bara att jag inte va för de så jätte mycket jag gillar tömkörnimg är bättre men mer sa jag inte

_Mvh kaka
_

tessa
0

#37: Tack för tipset.

Angående yttertömmen så tömkörde jag faktiskt idag, och upplevde att hästen gärna ville minska volten emellanåt. Hur förhåller jag mig till det?

Klasselover
0

#47 - Mer stöd på ytter om den faller in, om hästen kommer alldeles för nära så kan man peta ut den med spöet.

Gronstedt
0

… och se noga till att inte du backar för att hålla tömmarna sträckta. Gå mot hästen och "mata ut" den i stället, vifta med pisken mot bogen.