Ledarskapsträning
Jag får ofta frågor runt unghästhantering och ledarskapsträning. Så nu har jag en flik på min hemsida som heter TIPS. Där kommer jag att ge tips hur man kan göra i olika situationer. Har du några tips att komma med så skriv dom i fliken kontakta oss. Så tar jag med dom på hemsidan. har du några funderingar runt hanteringen av din häst så kanske jag kan ge dig något tips. Gå in på www.qalm.se skriv gärna vad du tycker i gästboken. // QALM Annelie
Ett tips: Jobba med hästens rumpa och hjärna, inte med ansiktet.
Stegrar pålle? Flytta rumpan. Springer pålle? Flytta rumpan.
Kan man flytta rumpan dit man vill får man hästens uppmärksamhet.
Sätter men stigbett på hästen får stigbettet hästens uppmärksamhet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#1 Skulle du kunna gå in på hemsidan på fliken kontakta oss och förklara lite mer hur du menar. Det låter bra med utveckla det lite mer. // Annelie
Just nu är jag lite för trött för att förklara bättre. Kanske någon annan dag :)

#3 Det är inye bråttom jag jobbar hela tiden med hemsidan =). Men det skulle vara intressant att höra hur du menar.
Jag skulle gissa att hon menar man borde ta i bruk dominans i form av att flytta på hästen hellre än att betsla upp, altså inte lägga fokus på et verktyg utan ta fokuset själv.
Sätter du ett skarpare bett på en svårt handterbar häst får bettet fokuset, och hästen lyssnar på bettet i stället för människan.
Om människan i stället för att forsöka kontrollera hästen via redskapet i munn hellre väljer att puffa på rumpan flytts fokuset över på den som knuffar och hästen kanske glömmer varför den opponerade, stegrade, eller vad den gjorde. En dominant häst, en ledare, har rätten att knuffa runt på alla i flocken under sig. Vi människor skal vara ledaren över hästen ur säkerhets-skäl, och då skal vi ha den rätten att knuffa runt på den som det behagar oss. En dag kan en knuff på rumpan va skillnaden på att få en bil i rumpan eller inte potenciellt, altså skal hästen vika för vårat tryck när vi trycker. Flera gånger som min 5åring börjar muppa med mig för att forsöka riva loss sig så han kan springa race överallt har jag svarat med att backa honom några steg eller flytta rumpan exempelvis, och alla planer på att köra race över hela täckten försvann just där.
Har jag fattat dig rätt, Zabbio? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#5 Då förstår jag. Jag har föreslagit backning när man tillrättavisar dom.
Just att flytta rumpan handlar mycket om att man får hästen att tänka istället för att bara agera.
Flyttar man rumpan på hästen så att den korsar bakbenen när den är spänd, rädd, stirrig what ever, så får man hästen att komma bort ifrån de naturliga insinkter som flyktdjur. Hästen behöver ha bekbenen i backen för att kunna fly och en rädd häst vill inte gärna flytta bakdelen just därför.
En annan grej men att flytta bakdelen är att man får huvudet emot sig. Går hästen iväg så är det bättre att flytta bakdelen än att försöka få hästen att vända framdelen emot en. För automatiskt får man hästens uppmärksamhet. Är den spänd så brukar jag flytta bakdelen fram och tillbaka, hastighet är beroende på hur hästen är, men min häst behöver man inte vara så snabb med.
Då får jag honom att tänka, och bli avslappnad igen.
Använder alltså inte flyttandet av bakdelen som tillrättavisande, utan snarare för att pocka på hästens uppmärksamhet. Både från marken och ryggen alltså. I körningen är det mindre lätt.. :)
Tillrättavisande är för mig att jag fortsätter be om vad jag bad om. Kommee hästen upp för nära bakom mig när jag leder honom, då håller jag honom borta genom att slå med grimskaftet lugnt fram och tillbaka bakom mig. Jag låter honom helt enkelt inte gå innanför min privata sfär. Betyder det att han måste backa för att inte vara där, ja, då får han göra det.
Förstår inte varför man ska hålla på och backa och sånt för att tillrättavisa, är det inte backa man bad om i början så förstår ju inte hästen bättre vad den ska göra av att man backar den när den inte gör det man bad om..
#5 Inte helt fel ute men #7 beskriver bättre hur jag menar :)

#7 Det var en bra beskrivning kan jag använda den till min hemsida med ditt namn under?
#9: Helt okej. :)