Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9762 ggr
Gasoline
0

Barbackagjord

Jag är medryttare till en häst, älskar att rida barbacka och funderar även på att köpa en Barbackagjord till denna häst om ägaren tillåter.

Visst är dessa one size? Så det går att ha till alla hästar. Funderar på om jag först kan ha den till min medryttarhäst och sedan ha den på en annan häst, om jag tex skaffar en egen eller liknande.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med en sådan för hästens skull?

Har borat att rida med sådan några gånger förr.

Zabbio
0

Barbackagjordar med stigbyglar r inte bra för hästen. Oavsett hur bra balansdu har så lägger du konstant tryck i stigbyglarna som ger konstant punkttryck av gjorden. Dessutom sitter du mer still och  dina sittben ger mer punkttryck än om du rider utan gjord.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gasoline
0

Borde inte detta ge ungeför samma effekt som en bomlös sadel?

Birke
0

#2 nej, då bomlösa sadlar är tryckutjämnande :)

Gasoline
0

Jaha… Så barbackagjord är inte bra alls? Varför säljs dom om dom inte är bra =/

Eveline
0

Jag har en barbackasadel, den är jätteskön, men kanske inget man bör använda var dag :)

Gasoline
0

#5 Jo, jag har ridit med sådanna några gånger och tycker om det, men om det inte är bra för hästen så tänker jag varken köpa en sådan eller använda det något mer.

Eveline
0

Jag kan inte säga om det är bra eller ej, tycker det borde inte vara nån skillnad än att rida vanligt barbacka. Åtminstonde på den sadeln jag har känns det som trycket fördelas eftersom stigbyglarna sitter fast längst ner på sidorna och sadeln är stor… jag är ingen expert, så lita inte på mig. haha. Tänker rida på denna när den hästen jag har har gått lite längre i sin dräktighet och den vanliga sadeln inte vill passa :)

Birke
0

#4 Det finns mycket som inte är bra som sälj. Allt handlar om pengar.

Zabbio
0

#4 Jag hade undvikit dem.

Men rida barbacka är  bättre, eftersom du inte sitter fastsurrad som en sadel utan rör dig lite up och ner (massage! ;P ) och vikten fördelas på rumpa och lår. Undvik stolsits bara, då trycks sittbenen ner i ryggen extra mycket.

Ett sammetsshabrak med en täckesgjord runt brukar vara toppen för att få lite ''grepp''.

Rafflan
0

Ska man rida barbacka ofta ska man ha barbacka sadel tycker jag, för när man rider utan så blir det punkt tryck efter rumpan, speciellt när man travar kan det bli lite extra stutsigt, och hur skönt är det? är man normal viktig/smal så har man ofta inte mycket på sittbenen vilket gör att dem kan bli lite vassa, hur skönt är det för hästens rygg liksom? ;)

Men med en barbacka sadel blir tycker mer utjämnat och skönare för hästen :)

Elshira
0

Barbackagjorden är värdelös i mitt tycke. För det flrsta får man en riktigt dålig stolsits, och med det mycket större punkttryck på ryggen.

Rid barbacka helt, eller sadel utan stigbyglar om man inte har balans till det. Eller ännu hellre skaffa en bomlös/barbacka sadel med ordentliga avlastande paneler men som ändå kan användas med stigbyglar.

Hakuna matata!

elli-kleo
0

Jag tänkte köpa en sådan förut, men när jag tänkte efter och hörde från andra om hur det igentligen var. Men belastningen på samma ställe osv. ändrade jag mej. I stället så ska jag göra en fårskinnsbadd som man ska kunna ha när man rider barbacka om man ska rida långt och inte vill få ont i rumpan ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rafflan
0

Det handlar ju inte heller bara om ont i rumpan, har man som mig en häst med väldigt skumpig trav så är ju problemet att inte stutsa av. Jag är seriös, max 4 travsteg, sen skulle jag flyga då han har sån trav. Därför kollade jag på denna gjord för oss så ajg kunde rida lätt i traven ;)

Elshira
0

#13 Spar då ihop till en billig bomlös, den från börjes ska vara helt ok enligt andra. Se bara till att skaffa ett bra underlägg med paneler (ej hööks), gärna ett med fickor så man kan stoppa i mer om det behövs. Eller gör en egen med ett scharbak och liggunderlag. Det viktiga är att ryggraden är fri och det kan du enkelt kolla genom att någon lyser med ficklampa och tittar när du sitter på, eller ta ett rep som du gör knutar på och det sa kunna löpa emellan fritt.

Känner du att du inte riktigt har råd så är tradera ett himla bra ställe att göra sig av med gamla hästsaker på t.ex!

Hakuna matata!

Rafflan
0

#14 har funderat på det, men älskar ju att rida barbacka, såååå mysigt ;)

När jag red andra ponnysar/hästar som yngre red jag ofta barbacka, även hänt att jag fått rida vissa lektions hästar barbacka pga olika orsaker, verkligen kul, och man får sån grymt bra känsla :D

En lektions häst som när jag red mad sadel kändes allt så lätt och bra, men när man hamnade barbacka kände man hur hästen hade svårt att hålla ihop kroppen och hålla den rakt, att rumpan ofta svaja åt lite olika håll och man fick liksom fånga upp den (ung häst) och det hade jag inte ens märkt när jag satt i sadeln, men känner så mycket bättre det lilla utan sadel :D

Zabbio
0

Rekommenderar inte billiga bomlösa, de är livsfarliga. Skulle du behöva trampa i stigbygeln kan sadeln lätt glida runt, även om det funkade att hoppa upp med hjälp av stigbygeln.

Nu låter jag negativ igen, men vill inte att någon annan ska ha liknande livslånga skador som den jag fick.

Man kan sy fast en gelpadd i ett shabrak för att spara hästen lite från sittbenen.

Men ska man ha stigläder så ska man ha sadel. Inget fel på bomlösa i sig, men de billiga soffkuddarna är inte bra.

Gasoline
0

Jag vill ha gjorden för att jag lättare ska stanna kvar på hästen och inte för att undvika rumpont, hästen är inte så benig ;)

#16 Ja, har varit med om att snurra runt med sadeln när det varit en bomlös, inte roligt! Och det är på hästen jag rider nu.

Anledningen till att man snurrar senare än när man stigit upp är väl för att man oftast hoppar upp direkt efter man har spänt sadelgjorden och då spänner hästen ut magen. När det senare slappnar av så sitter inte gjorden lika tight längre? Bara en fundering?

Zabbio
0

#17 I mitt fall spände jag gjorden inte mindre än 3ggr :3 Men tappar man balansen, låt oss säga i en vid men mjuk galoppsväng som i mitt fall, så blir det en mycket större kraft i stigbygeln än när man kontrollerat hoppar upp stillastående..

Den bomlösa jag har nu är också billig (3-5000kr) men sitter bättre, det är ingen soffkuddemodell. Även när gjorden varit slarvigt spänd och lossnat efter hand som hästen värmts upp så har den legat stadigt.