Skenade panikslagen!
Jag hade precis kommit upp på min häst, och ridit ut från gården när han helt plötsligt och totalt panikslagen började skena i full fart ner för en brant asfallt backe. Själv blev jag såklart livrädd då det bara hände helt plötsligt och eftersom att de var i nerförsbacke, jag red dessutom barbacka!! Efter en kort stund flög jag av och min häst skenade för fullt vidare, till sist när han sprungit fram o tillbaka på alla vägar rusade han in i hagen…. Han var inte skadad, vilket jag var livrädd för att han hade blivit
själv har jag några rejäla skrapsår men men… Tur att man hade hjälm och väst säger jag bara. Nu undrar jag vad jag ska göra, för det får bara aldrig mer hända! Det kunde slutat mycket värre…

Vad var det som skrämde honom?
Det går inte att lära en häst att aldrig skena om den blir rädd, men om man miljö tränar den för det mest ovanliga den kan stöta på så minskar risken för att den skenar…
De vet jag tyvärr inte säkert men tyckte det lätt som en smäll:S Ja tänkte med att jag nog helt enkelt får miljöträna honom, hoppas att de hjälper bara…
#3 det kan jag tyvärr säga att det inte gör om det dyker upp nåt läskigt som du inte tränat på…
Min häst är ganska miljö tränad, inte mycket som stör honom nämnvärt, när mina kompisars hästar bangar får han alltid gå först, han är liksom väldigt pålitlig och lugn för saker under uteritter, men endag var vi ute själva och det låg en grå filt över en snödriva, när vi är bredvid den halvreser sig min häst, kastar sig runt och sticker iväg ett par steg, han vägrade gå ditt sen så fick leda honom förbi det.
Så det finnas alltid nåt som kan skrämma en häst, men man kan träna den för allt som du vet kommer att dyka upp, tex bilar, minibussar, lastbillar, traktorer, brevlådor, folk som rör sig runt husknutar, plastpåsar, höga oväntade ljud/smällar, osv, osv är några av dem som finns runt oss :)
#4 Stämmer inte helt för ju mer man tränar på olika saker i olika miljöer lär sig hästen att lita på en, och man får rutin på hur man ska hantera det nya.
Även om hästen reagerar på något nytt är det oftast mycket mindre och på andra sätt än om den aldrig sett något alls. Man får inte glömma att lyssna på hästen, blir den spänd och nervös är det faktiskt bättre att hoppa av och leda förbi innan den blir för rädd, eller om man tvunget ska rida, kanske ta en omväg och/eller öra den vanliga miljöträningsrutinen.
Istället för att skena iväg kanske hästen stannar till, tittar, småsteppar förbi och sen är man klar.
Men en tittig häst kommer aldrig sluta titta helt när det är något nytt. Skillnaden är att efter att ha fått stöd från ryttaren tillräckligt många gånger kommer hästen att lyssna efter ryttaren innan de skenar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 där håller jag inte med, jag tror det är till individ. Vissa skernar hela vägen hem till stallet, andra fryser bara till is och står blixt stilla.
Min häst är en sån som oftast fryser till is om han blir rädd, medans en annan häst jag känner skenar direkt.
Så det beror på hur dem är som individer, sen är det klart, är dem okey med lastbilar så tål med troligen bussar, och liksom saker som påminer om annat hästen är van vid men låter lite mer eller ser annorlunda ut kan ju gå bra även om dem aldrig sätt det innan. Men att det huxflux dyker upp nåt hästen anser är jätte läskigt så tror jag man är på ruta 1 med just den saken/situationen.
Och då reagerar hästen utifrån individ.
#6 Tyck vad du vill men min häst som gärna skenade en bra bit tidigare när det kom något nytt har blivit mer eraren och numera studsar han bara till lite och blåser upp sig.
#7 för att han känner sig mer hemma och trygg i er miljö och börjar bli van vid det som dyker upp runt er? Och att ni 2 kanske känner varandra bättre och han har blivit mer lugnare i sinnet?
Inom western så jobbar man ju generellt ganska mkt på den biten. Och en häst som varit tittig innan kan absolut bli lugn. En häst som blivit lugn pga rätt träning kan absolut lära sig att generallisera. Även om generallisering inte ligger lika nära tillhands för hästar som för hundar och människor så gör dom det tillslut också. Det handlar bara om hur många och hur olika saker hästen utsätts för. Tillslut sker en generallisering.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Vår miljö även när vi åker iväg till nya platser?
Att han lärt känna mig och litar mer på mig, naturligtvis. Det är ju hälften med miljöträning! Hästen lär sig att lita på och lyssna på människn, och de båda lär sig hur de ska hantera varandra vid en ny situation.
OT
Nu vet jag vad jag ska miljöträna min häst på nästa gång! Ska blåsa upp massor med ballonger och sen smälla när han minst anar det…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Miljöträning är kanonbra. Oavsett om de är är stissiga eller inte i början. Vissa lär sig snabbare än andra men nog får man en stabilare häst om man tränar den på olika skrämselmoment. Den fegaste hästen blir ändå klart bättre MED träning än utan.
Dessutom brukar de stissiga/reaktiva hästarna vara lättare att träna. De brukar ju reagera mer i allmänhet och upptäcka saker, tex hjälper. De läser oftast också av människor i omgivningen mer och är delaktiga i träningen på ett annat sätt än en häst som inte bryr sig så mycket. Rent generellt alltså :)

#11 dena har jag skottränat mina hästar med, hästarna i hagen och några ungar som får leka efter några timmar så regerar inte hästarna alls och barnen är rätt nöjda också
LÄNK
#14 det var bara länk till teknikmagasinets förstasida :/
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Den dirigeras tydligen om, sök på Bomben här är en bild: [http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/660166.jpg](Den dirigeras tydligen om, sök på Bomben här är en bild http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/660166.jpg http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=660166&title=Bomben& )
Testar med länken också igen:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=660166&title=Bomben&
nu fungerade det :) Tack!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
hur fungerar den? förstår inte riktigt….
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#18 man bara släpper/kastar den mot något hårt så smäller det. Mina barn fick dom och kastade ner dom från balkongen (en våning) också var hästarna i padocken så vi kunde se hästarna.
I börjnan sprang dom lite när det smällde och sen stod dom lungt kvar och halvsov efter en stund, ungefär samtidigt som barnen inte hade kul med Bomben längre.
Jag kom på att Karisma och Kahlúa inte var födda då så det är dags för en ny omgång………….jag får leta barn som vill smälla lite 

Miljöträning gör underverk!
En av mina hästar fick panik bara en spade stod på fel ställe när hon kom in i stallet förr (3år sen jag köpte henne) det blev stenhård miljöträning på henne och hon är verkligen lättskrämd oxå! Men idag har jag en häst som är lugn som en filbunke och blir hon rädd för något idag så hoppar hon bara till om ens det, blir hon riktigt rädd så dansar hon runt lite men lugnar ner sig väldigt fort.
Så jag tror absolut att du kan förhindra att hästen skenar om du miljötränar den för det har iaf funkat för mig 
Sen beror det på vad den är rädd för oxå givetvis är det något vanligt typ smäll, läskig sten/träd/soptunna m.m. så går det oftast lätt att träna bort om hästen litar på dig men som en annan av mina hästar var dödens rädd för älgar när man vara ute och red men i hagen kunde hon gå på ena sidan stängslet och älgen på andra det enda man kunde göra med henne för att hon inte skulle panikskena hela vägen hem var att leda henne så man blev som ett ankare då trippade hon väldigt fort fram istället 
Men miljöträning är väldigt bra för både dig och hästen, det är bra även om man liksom inte har något nämnvärt problem så oxå då du får n mycket tryggare och lugn häst!
Lycka till!
ajdå lät ingen vidare. Bästa är ju som dom andra säger, att miljöträna hästen.
Blir hästen rädd/osäker så ska du inte försöka lugna ner den genom att klappa på halsen eller så, det tar hästen som att det är bra att vara rädd, ignorera det och var lugn själv. Det är hästens problem om den är rädd det får den reda ut själv .
vi har ''turen'' och har stallet ca 500 meter från ett industriområde som dom spränger och andra högljudda ljud kommer därifrån. Samt att stallet är vid ett boområde så att ex. paraplyn,moppar,krossar,skotrar,bussar,lastbilar, trimmerbilar o.s.v är en del i deras vardag :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#21 hyr ut boxar dyr och ta betalt för miljöträning 
#22 haha ja jag funderar på det
någon intresserad?
billigt o bra härborta vettni!
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#23 Ha-ha! Och vi bor brevid en skjutbana. Bra träning det också.
Det konstiga är att han aldrig har gjort så innan när det smällt eller nått läskigt dykt upp… Då har han typ hoppat till eller travat några steg och sen lugnat sig igen! Men nu är han inte sig lik=(
Går det att miljöträna från ryggen? Att nån håller i hästen medans jag rider och någon kommer med läskiga saker? Var bara en idé då han aldrig bryr sig om man gör nått o leder honom, det är bara när man sitter på.

mitt halvblod satt vi på ryggen på och sköt musköt………troligen har ljudet och din rektion fått honom att bli rädd

Hästar är flyktdjur. Om något skrämmer de regält är oftast deras "skydd" att fly. Du kan inte lära din häst att sluta skena. Det är hästens sätt att komma undan det läskiga. Däremot kan du träna så att hästen inte blir lika rädd för små saker och inte reagerar lika häftigt. Min häst till exempel skulle vara tomte i ett luciatåg och ha tomtetäcke. Täcket prasslade något förfärligt och hästen min kastade sig bakåt och små stegrade. Vi tog täcket och sakta men säkert fick bort rädslan när vi tränade. Bara några minuter senare så hade hästen på sig täcket och det blåste ute och det prasslade i täcket- ingen reaktion. Dock då kan rädslor ta mycket längre tid att träna "bort". Minuter, timmar, dagar, veckor, månader, ja du förstår!
Sen tror jag som Lorita skrev att det också kan vara din reaktion som lite var orsaken.
Lycka till!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Mitt tips är Nh. Där bygger man upp så mycket tillit till varandra från marken att ridningen går mycket lättare.
#27: Jag tror inte de var min reaktion, för jag hann bara tänka att "oj han skenar detta är inte bra, han kommer skada sig" allt gick så otroligt snabbt sen var vi nere vid korsningen han svängde ocj jag flög av! Min mamma som gick med vår shettis en bit efter sa att jag såg väldigt lugn ut
Men ja jag vet inte eftersom att allt gick så fort….

#29 det räcker att du bara rycker till lite av ljudet så kan en häst bli rädd, så lite att du själv inte är medveten om det.
Det är något som blir minder känsligt ju tryggare hästen blir med sin ryttare/skötare/ägare
Även din reaktion efter hästen blivit rädd är viktig, mina kan rycka till sen så inväntar dom min eaktion är jag helt lungn då blir dom också lungna, skulle jag bli uppröd då skulle dom sticka direkt (tror jag) jag har även tränat mig på att vara lungn 

30# Det stämmer rätt bra, märker de på en av mina hästar som var livrädd för allt nytt eller som lät konstigt när jag köpte henne, miljöträning såklart men jag märker att jag är ju trygg och lugn även om hon hoppar 1m upp i luften för hon blir rädd så läser hon snabbt av om jag är rädd eller osäker. När hon märker att jag inte är det så slappnar hon av :)
Innan vi kommit så långt och jag kände henne och vi lita på varandra så blev jag lite skraj och då var det kört dom for hon runt och små stegra och var rädd för att jag utsråla rädsla.