Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 7203 ggr
Ricko
0

Hopptävling, failade totalt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppade 50cm idag på klubbtävling.

Kom till stallet 12, gjorde iordning hästen jag och en till tjej skulle rida och sen gick vi banan. Jag var sist på startlisan så jag fick så och vänta i stallet i 2-3 timmar.. Aja, iallafall så när det är jag som ska sitta upp känner jag hur hela jag skakar. Nervositet till 100 alltså. Men iallafall så travar jag runt på A volten och sen när hon säger varsegod och rid blockeras min hjärna totalt alltså.. Så hoppar ju såklart fel hinder och när jag "märker" det blir jag typ förstörd. När jag ska rida tillbaka blir det för snävt så då hoppar han ett till hinder, fel alltså.. Och gud vad jag skämdes alltså! Jag blev helt förstörd, det var så jäkla pinsamt. Men hon fråga om jag ville hoppa om och då blev det felfritt. Men alltså jag kunde banan, men det var som när jag började rida så glömde jag ALLT! usch, självförtroende är inte på topp nu heller. Familjen var ju och tittade på och mamma sa direkt till systern min att jag såg helt förstörd ut, innan jag ens hade börjat hoppa.. Kompisen som skulle fota dessutom, tog batteriet slut för x)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

Jag på Sockan.

Ricko
0

Jag på Sokrates "sockan".

Ricko
0

Några till som jag klippt ihop snabbt och fult, för datorn hackar bara annars.

Mikkipucks
1

Du var hur duktig som hellst!

Var nöjd&stolt att du kom igenom banan, att du inte ramlade av tex.!

Fokusera på vad du gjorde bra och inte det andra. Att göra fel är mänskligt, det är OKEY att göra fel. För vem gör inte fel?..

Man lär sig av sina misstag, så tänk att nästa gång kommer det säkert  gå ÄNNU bättre! :]]

Ricko
0

#4 Haha tack, jo men ja.. Det var ju bara jag i klass 3 som inte fick felfritt :(<3

Jo man får hoppas :)

Mikkipucks
0

Men skit i de, det var din första tävling! :]<3

MillaJ
0

Shit happens, bara att komma igen nästa gång.
imponerad av att du kom ihåg banan efter att du ridit fel. jag blir helt blank i huvudet om jag gör en miss, då kommer jag liksom av mig helt :p

Ricko
0

Haha jo :) Men jag blev ju så irreterad att jag glömde banan precis när jag började rida, både precis efter och före ritten så mindes jag den perfekt!

Sen hade jag ju ganska långa tyglar om du tittar på bild 1 också :P

Ricko
0

Samtidigt tycker jag det var jättekul, men sen när jag tänker efter allt hur det måste sett ut och allt så blir jag bara deppad..

130 visningar, 3 kommenterar. Snälla kom igen och peppa ;) Vill verkligen vara med på nästa tävling när den nu blir, men först behöver jag stöd och peppningar :)

lisette
0

jag är imponerad av dig att du ens tävlar =) jag är en riktig fegis och vill inte tävla för jag vet hur det hade sett ut. ;)

Elshira
0

Själv är jag helt värdelös på att komma ihåg banor tom på träning (därav fick jag lägga ner min hoppnings"karriär").

Men det bästa tipset jag kan ge dig är att studera färdiga hinderbanor som finns redan för den klassen du tävlar. Ofta är banorna uppbyggda på nästan samma vis.

Sedan så koncentrera dig på första hindret, och sedan ska du tänka att (i.af i lättare klasseer) så ska det aldrig kännas jätte snävt att rida an på ett hinder - så då kan du redan då tänka att det är fel hinder!

Det är bara rutin som gäller, så att man inte blir nervös, samt att få in en kännsla för hinderbanor! =)

Hakuna matata!

bunnyheart
0

Gud vad modigt och bra att du klarade rundan andra gången. Om jag glömmer något/ fattar inte så typ stannar jag upp hela rundan och blir ledsen fast vet inte varför :P Typ för att det blir pinsammt och jag liksom skäms men du red banan en gång till och felfritt och det var fantastiskt att du gjorde det!

Jag ttycker du  var modig som körde den en gång till och det kan du komma långt på; att försöka och göra sitt bästa!

/Johanna , http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Ricko
0

#10,11,12 Tack för allt stöd :) tack för tipsen Elshira, det kan vara värt att komma ihåg och kolla in lite banor! Nästa måndag är det hopp pass och då ska vi hoppa en tränings/tävlingbana och få lite tips och sånt iallafall :)

Bunnyheart: Haha jo tack :) Jamen man blir ju det, när hon ropade att det blev fel blev insåg jag ju typ det och blev förstörd. Aldrig hoppat när det var så mycket folk som tittade på heller :P

Lisette: Haha, ja tack :) Jo men det är ju det jag är rädd för, att jag såg hel konstig ut när jag hoppade. Tänkte ju inte på händerna, hälarna, hur jag satt eller nånting. De jag frågar som var där tyckte dock att det såg bra ut osv men men..

Men man får väl trösta sig med att det var första tävlingen och att jag bara ridit i några månader på 2 år (red ju förr i några år men sen ahr jag ju inte ridit regelbundet förrän sommaren till nu.)

Hästen nedan på bilden blir det att rida imorgon, dock dressyrpass. Men får hoppas på att det går bra :) För jag bli så att går det dåligt den lektionen så nästa måndag gruvar jag mig nästan för att rida för att det ska bli likadant hehe. Går det däremot bra gruvar jag mig ändå till nästa gång för att det ska bli dåligt då ändå x)

Ricko
0

selfrejection
0

Det där med att du oroar dig mellan gångerna om att det ska gå dåligt. Så är det för mig också. Fast jag har börjat inse att det är bättre att gå in på lektionen utan förhoppningar, då går det alltid bra för man hoppades inte på några underverk :) Så tänk på att ha roligt och lära dig något, istället för att det ska gå bra eller dåligt.

bell
0

Tycker du är strong som tävlar! Har så fruktansvärt dåliga nerver för det själv att jag blir mest imponerad av alla er som utsätter er för detta med tävling. So what, hur det går för de andra, det är du som gäller och din tävling med dig själv. Fortsätt bara jobba så kommer det att gå bättre och bättre. 

På min första hopptävling hade vi missat helt att det var omhoppning på en gång…. Men men det löste sig då det var en enkel bana (som tur var). Fick försöka memorera hur de andra red utan att gå omhoppningsbanan själv.

Ricko
0

Jo det är klart, tack iallafall :) Blev en Fjording vid namn Lillbirk igår istället. Trodde det skullle gå dåligt för sist jag hoppade han bockade han av mig. Men det gick superbra! Red utan stigbyglar och tränade på skänkelvikningar. Och han lyssnade jätte bra när han skulle flyttas för skänkeln :) Så nu är självförtroendet lite större igen, haha ;)

xcandygirl
0

Tack så mycket, nu blir ju jag jättenervi ju!
hahahahah :(((

Du är säkert jätteawesome endå förresten. :)
som dom andra säger så är det bara "upp i sadeln igen" ;))
hahaha, jag är dålig ibland..:(

[muff]
0

DU kom ju igenom felfritt andra gången! :D

När jag tävlade miniklubb andra gången. Första gången på storhäst, första gången änns hoppade storhäst. Så vägrade han typ 10ggr på samma hinder. Fick han inte ens fram i gallopp, det var också väldigt pinsamt xP

ZipZ
0

Du är ju jätte duktig :)

En annan hade inte ens vågat hoppa en bana på 20-30 cm :/

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

polgara
0

Du är jätteduktig!

Minns min frsta tävling i hoppning med min Islänning Frenja, ramlade av på framridningen,rätt in i ett hinderstöd i järn, bröt 2 revben, inne på banan kunde jag inte driva fram henne så vi vägrade t oss på andra hindret. efter det tävlade vi många gånger o det klart mkt bättre

du ska se attdet kommer gå bättre för dig med nästa gång

Ricko
0

Nu för typ 2 veckor sen var det nån sånhär klubbtävling igen, red en Fjording då. Var inte så högt vi hoppade, bara typ 40-50cm. Men det gick jätte bra! Då jag travade vägrade han på 2 hinder, men sen så galopperade jag istället och då gick det super ;)

Glömde inte banan heller hehe. Ingen som fotade bara, synd.