Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 11907 ggr
emsems
0

sadel som går ändra bom på

en tjej från stallet har köpt en sadel till sin häst. Det är en sådan sadel som man på något sätt ändrar så den kan passa olika hästar, och ändra efter hur dom musklar sig osv. vet inte ritkigt var det var för typ, men hon säger att den verkar toppen. eftersom att jag FORTFARANDE inte har någon sadel till Mirran är jag nu hyfsat desperat och måste ha något som går använda, blev som intresserad av denna..

Någon som vet mer om dessa sadlar och om dom är bra? den var tydligen inte då dyr heller (tror hon sa runt 4000kr, en äldre modell)

steffy
0

är det en sadel med fisch inlägg?

Shailina
0

Jag har en Wintec 500 allroundsadel. Dessa byter du ut järnen som formar bommens vidd på hyfsat lätt, från smal till Xvid, sen går det att beställa specialsytta järn så du kan få även vidare vet jag, en granne har  Wintec xxxvid eller nåt till sin ardenner som är lika bred som stallet ungefär ;)

Dom ligger från 3500 och upp nya, och wintec är syntet dessutom, lätt att sköta. Jag tycker dom är fantastisk goda, men var sin smak som det heter :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Snuttan
0

Är det typ en Wintec hon har? Där kan man inte ändra bommen, men bomstorleken /bredden. Vad man gör i wintecs sadlar är att man tar ur en metalbåge i framvalvet typ och kan skruva i en som är lite bredare liksom.. Det ändrar alltså inte på formen på bommen eller någonting, utan bara hur bred den är…

Problemet är att de flesta hästar jag vet inte ändrar sig på bara bredden när de ändrar sig i hull och muskler, utan blir även mer eller mindre raka och svänga i ryggen… Så att bara ändra bomvidden borde inte hjälpa… Jag har desutom hört att om du ändrar bredden mkt i wintecs sadlar så ändrar de sig lite i själva bommen, alltså blir mer eller mindre svänga… Så de hästar som inte ändrar på formen i ryggen när de bredar sig eller blir smalare kan få problem på den sidan med… Är inget säkert, mest sådant jag hört, men värt att kolla upp om du tänker köpa en sadel med bom som går att ändra storleken på.

Fish inläggen gör inte bommen smalare eller bredare, utan fungerar mer som att stoppa om sadeln ochs toppa in mer eller mindre stoppning i sadeln. En i ena stallet jag rider på har en sådan och byter mellan två hästar och då flyttar om/tar bort lite inlägg beroende på hur hästen är formad… Men då gäller det att hästen har samma form i själva ryggen ändå till större del och inte ändrar sig alltför mkt, utan det fungerar bara för mindre förändringar.

Sadlar är svårt Gråter Jag har själv problem med sadel till ena hästen jag rider och har liten plånbok, blir väll snart en bomlös även om jag inte vill ha en sådan, mest för att det inte alltid fungerar att rida barbacka….

emsems
0

ja på mirran kan man inte rida barbacka och eftersom jag tänker tävla en hel del så måste man ha en riktig sadel…

mazze
0

Har en wintec cair allround till salu med rött koppjärn, tror att det är vid el ett snäpp större än vid.

Mandysan
0

#5 rött=vid

Shailina
0

Cair är dom som är gjort av wintec för extra breda ryggar tex haflinger, ardenner osv, det tog mig ett halvår att fatta, så till slut ringde jag en wintec sälgare ;D Själv har jag "bara" en vanlig, men sen har jag ju bara ett varmblod med , inte nån elefantrygg där inte :)

― J.R.R. Tolkien

mazze
0

Såvitt jag vet så är det inte bara för bredare hästar, cair= luftkuddar i "stoppningen". Sedan beror det ju lite på modellen av häst o sadel. Oftast så passar dom väldigt bra på "travare"…

Shailina
0

Just det där vet jag lite om själv får jag erkjänna, men jag har vanlig wintec, inte cair, på min travare, den ligger faktisk bra på henne :) Vi får se om det ändrar sig äfter som hon sätter muskler och ändrar fasong på ryggen, men jag hoppas ju den fortsätter passa lika bra :)

― J.R.R. Tolkien

Snuttan
0

Cair har väll ändå inget med hästtyp eller bred på sadeln att göra Shalina, utan som Mazze säger, så är det en stoppning. Är en särskild typ av luftstoppning närmare bestämt.

Gyllan
0

ja har en wontec cair dressyr till min polle och den kostade 6500 :- och är utprovad av kunnig människa :) den är super ! :D (syntet) och super bra att rida dressyr i,, den har luftputor och man byter som sagt järn i den…

me_minie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

www.maggie.se säljer sadlar.. med bytbara bommar.. både allorund å dresyr.. Knights Hawk Allround å dresyr finns oxå..

väldigt fin sadel.. har en sådan själv…

En flexibel syntetsadel av hög kvalitet. Lättskött och tålig sadel. Ligger bra på de flesta hästar. Genom att byta koppjärn går sadeln att använda även om hästen ändrar sig muskelmassa/hull/dräktighet. Bra investering som även går att använda till din "nästa" häst, då den passar flera hästar.

• 3 års Garanti på bommen och 1 års fabrikations garanti
  • Tvättas med ljummet såpvatten
  • Låg vikt, bra för din rygg och för de med ryggproblem
  • Enkelt att ändra bomvidden genom att byta koppjärn med en stjärnskruvmejsel
  • Semicutback och löstagbara "knä" bossor ingår (se bild två)
  • Rött koppjärn ingår, motsvarar vid. De andra finns att komplettera med (vit = extra vid, svart = medium)
elin
0

Jag har en bates som också går att ändra bomvidd m.m. själv, hur lätt som helst :)
Det är luftkuddar i den och formar sig precis efter hästen.

/Elin

MiaMaria
0

Finns en hel del med sadlar där man kan värma om bommen så den blir en storlek större eller mindre på, visst fler storlekar. Bla så har Kieffer, Prestige, Passeir och Albion så.

Hade själv en Wintec hoppsadel med ändringsbart koppjärn, helt toppen! Lätt att byta! Dock kan det vara så att dom är lite små i storlekarna, en vid är oftast en normal mot vid

Snuttan
0

MiaMaria, flertal av de sadlar du rabblade som går att ändra i bommen på går ju inte att ändra Själv, utan du måste skicka iväg sadeln och få någon annan att ändra det. Och när man formar om glasfiberbommar så som Passiers är det väll?, tror Prestige använder sig utav samma material, så kan man desutom bara göra det ett par gånger…

Är inte vad jag skulle kalla utbytbar bomvid, utan att man kan ändra på bomvidden, fåtal gånger…

tessa
0

#3: Jag har också hört att wintec kan ändra sig en del i bommen beroende på vilket koppjärn man har i… och det är kanske inte så konstigt egentligen. ´

#12: Har aldrig hört talas om detta märke - kan du inte berätta lite mer om vad du tycker om sadeln, kvalitet, passform osv..? Är det lätt att byta koppjärn?

Är nämligen lite intresserad av detta med justerbara sadlar till vettiga priser då jag gissar att Yrla ändrar sig lite i kroppen här framöver… förhoppningsvis ;)

Snuttan
0

Vad man kan göra annars om hästen går upp och ner lite, är att köpa för vid sadel och sedan själv padda upp inunder.

Tex fårskinnspadd. Jag gör så på travhästen jag rider (och tvingar ägaren till det ;)), vi har aningen för vid bom eftersom det är meningen att när hon är i rätt hull och har muskler så kommer hon bli så vidd, tills dess så varierar vi med fårskinnspadd när hon blev tunn i hullet, och lägger handduk framtill tex senast när hon var i fint hull, men inte ännu hade muskler och fylde ut sadeln framtill vid manken…

NinaToy
0

Jensen har sadlar där man kan ändra bommen.

MiaMaria
0

Snuttan: ja precis, tillverkarna ändrar bommen eller dess återförsäljare, vet bla att dom gör det på strömsholms sadelmakeri. Ja bommen blir för mjuk om man gör det för många gånger och tar sen sin egen form alt går tillbaka till den ursprungliga formen (vidden).

Äntligen någon som har förstått det här med fårskinnspadd ;-)

emsems
0

köpte en wintec dressyr.är jättenöjd än, ich funderar på köpa en hopp med!

PimTheGreat
0

jag har en wintec cair dressyr till salu om någon e intresserad. Passar inte till min Pimmen längre och till Fontane kommer den aldrig funka….

MiaMaria
0

#20 Är det den vanliga dressyrsadeln från Wintec du har elelr är det Pro serien? Jag tycker mkt bättre om Pro serien, så mkt mer bekvämare sadlar!! För att inte tala om Isabellen, skönare syntetsadeln än den får man leta efter! Här har du en hemsida att kika lite på ang dom olika modellerna om du vill

Snuttan
0

Jag tyckte om modellen på PRO-dressyr sadeln på Lyckås hemsida, men gillar inte att den kommer med luftstoppning och kilbossor..

Håller med om att Isabellen är den skönaste syntetsadeln jag suttit i!

PimTheGreat
0

min heter visst wintec Isabell cair….

emsems
0

#22 tror jag har den här: Wintec 500 Dressyr CAIR . men osäker. det är iaf inte pro, verkade ha ett annat material.. min har läderimitation över hela.

Snuttan
0

Wintec har tre dressyrsadlar. Har man isabellen så vet man det för det står på den ;) Och PRO-sadeln är enligt Wintecs hemsida en rätt anorlunda model jmf med 500:an, är mkt plattare, mindre stöd och mer rörelsefrihet.

Wintec 500

PRO 

Isabellen

emsems
0

jag har defenetivt 500 om man kollar på dom bilderna. gillar inte hur dom gjort sadelkåpan på de andra

Snuttan
0

Är det avskärningen nertill som du inte gillar rent estetiskt eller vad tänker du på då ems?

emsems
0

ja alltså jag gillar inte att den dels är i annat material, och så gillar jag inte att det är en söm på kåpan och att det under sömmen är ett annat material. jag vill ha sadlar som är så stilrena som möjligt.

me_minie
0

#16  Jag tycker om sadeln.. helt perfeckt…. bra matrial å sånt… passformen är jätte bra..passar så gått som alla hästar.. har haft min sadel både på tinker å på nyingen.. å inga problem.. den e mjuk så den lägger om sig till nya hästen…

Jätte lätt å byta järn.. de enda du behöver är en skruvmejsel..

Bifogar en bild på hur man kan byta.. :)

Jag tycker sadeln är värd de billiga priset.. hällre denna än den från hööks…

tessa
0

#30: tack för ditt svar. Vilken typ av rygg och manke har de hästar som du använder/har använt sadeln på - rak/böjd rygg? markerad/omarkerad manke? Tror du att denna sadel skulle kunna passa min tjej? har ju skapat en tråd om just sadelpassning, där det finns bilder på Yrla, med och utan sadel =)

Tycker du att man får bra sits/säte i sadeln? Du har inga foton på just din sadel? Blir riktigt intresserad av den faktiskt, men har inte hört talas om den tidigare..

me_minie
0

#31, jag hadde heller inte hört talas om den tidigare.. den kom ut hösten 06. Ja de e ju olika.. de e ju cautback på den så hög manke går ju å ha..

Ketty jag hadde innan (tinker) hadde manke å konstig rygg… höll på jätte länge me å leta sadel åt henne.. utan resultat tills jag hittade denna… 

Lillan jag har nu.. har ingen manke alls.. å oxå konsig rygg… ska titta på bilderna…

me_minie
0

tessa, Tror garanterat du ska testa denna sadel…

handlar du hoss www.maggie.se så kan du även ta de på faktura.. om du inte har pengar just nu.. å även testa å se.. jag tror dok den kan passa kanon… :)

emsems
0

#33. fasen attjag inte sett denna sida tidigare! sökte en sida jag kunde beställa järn från, och hittade inte denna. så jag beställde på ett annat ställe , men nu had ejag velat beställa här, billigare och snyggare schabrak och annat! daaaarn!

me_minie
0

maggie är väldigt billig.. har bra kontakt med den tjejen…

tessa
0

#33, 35: Det låter ju väldigt bra - nästan för bra för att vara sant.. ;) vet du vad frakten skulle kunna gå på för en sådan sadel? faktura innebär att man betalar inom 30 dagar eller något sådant eller? hade gärna önskat att kunna dela upp det på låt säga 2 månader men det är kanske svårt..

tessa
0

#35: Hur är stoppningen på sadeln förresten? *nyfiken i en strut*

Snuttan
0

Me_Minie, hur rak är den i bommen? Hur är formen åt sidorna - tänker om du har haft den på mkt bred häst så borde de ha lite grovare rundning utåt?

Jag tycker inte den ser så svängd ut, men med tanke på att du haft den på tinker så gissar jag på att den är rätt böjd? (är det skäcken i ditt fotoalbum du refererar till som tinkern? för den är ju rätt böjd jmf med Tessas och min travare som också är på jakt efter ny sadel och båda är mkt rakare…)

Ems, de koppargärnen är inte till Wintec, utan till Knights Hawk-sadlar…

Snuttan
0

Tessa, det är en Knights sadel, Knights brukar ha hyffsade lågpris sadlar! :D

tessa
0

#38: jag funderar på samma sak.. =) Eftersom både Ketty och lillan som du skriver om har "konstiga" ryggar med ingen manke.. medan min tös har en rak rygg med markerad manke..

tessa
0

#39: tack för upplysningen! fast hur ska jag tolka ditt: "Knights brukar ha hyffsade lågpris sadlar!" Är de billiga OCH bra eller bara billiga…?!

tessa
0

… när vi ändå är inne på denna typen av sadlar: en liknande modell verkar finnas här: http://www.osterbo-hast.se/store2/catalog/product_info.php?

Gå in på webbshop - hästtillbehör och sadlar. Där finns denna sadel:

"Montar-Allround ¤ sadel är i Läder/syntet ¤ tre bomvidder, som du lätt ändrar mellan själv ¤ djup säte ¤ glasfiber bom ¤ svart"

Pris: 3240 kr.

Snuttan
0

De är oftast biliga och bra för det priset. De två knighst jag stött på och de Knights jag klämmt på i butik tycker jag hållt ungefär samma kvalité som mellan-klass sadlar. Gjorde en lista på hur jag såg på priser på sadlar i någon annan tråd, kan upprepa den :p Obs att det bör tas lite på skämt och att det självfallet finns undantag, är min personliga generaliserade uppfattning ;)

Jag ser det som så här: under 5.000kr för ny sadel= skräpsadel 5.10.000= bilig sadel 10-20.000= får man en mellanklass sadel för och över 20.000 får man en dyr /lyx sadel för.

Jag ha inte klämt på just den här serien, men efter min modell, så ligger alltså de i samma prisklass som skitsadlar brukar göra och jag tycker Knighst övriga sadlar har hållt mellan-klass-kvalité.
Men de jag kännt på har också kostat lite mera…

Finns att titta på Källquist egen hemsida (Källquist är återförsäljarna utav Knights, tror det är deras egna märke?) PDF-fil med Källquist sadlar, på sida 11 kommer Knights Hawk-sadlar, syntetsadlarna med utbytbara kopparjärn för att ändra på bomvidden, de vi tittar på…
(Jag är som vanligt jobbigt och vill helst inte säga "utbytbar bom" eftersom det faktiskt är felaktigt… Utan har bestämt mig för att skriva ut exkat vad det är man gör ;P) 

Jag tycker texten på deras egna hemsida är mkt vettigare än den hos nätbutiken vi tittat på, de har skrivit det så klumpigt för att få det att värka bättre än vad det är så att det sticker mig i ögat som bara den. Skulle lätt köpa den för en tusenlapp mer någonannanstan bara för att inte sponsra så dåligt skrift faktiskt… 

Problemet här är att när jag tittar på bilden på hur bomstorlken ändras så blir jag väldigt säker på att den här kommer ändra sig mkt i formen på bommen även när man ändrar bredden… Tycker det är lite sämre konstruktion än Wintecs. 

Kommer nytt inlägg strax när jag startat om min browser så jag kan öppna nya länkar, den tjurar efter att jag öppnar pdf-filer…

Snuttan
0

Montar sadeln. Har läst om Montar-sadlar förrut, men kommer ärligt talat inte ihåg så mkt av vad folk tyckte… Betyder nog att de inte var överdrivet fanatiska (som bomlös-folket är vilket stör mig lite) och det kan inte ha varit något super fel på dem, hade nog kommit ihåg det med då…

Jag är lite tveksamare till sadlar i Läder och med Ull stoppning till biligt pris, eftersom det är dyrare material = måste vara något fel i stort sett om sadeln är alltför bilig med det som ny…

Jag kollar på dressyrsadeln nu, eftersom det intresserar mig mer, men det bör vara samma bom i alla tre modelerna som finns…
Jag tycker den ser VÄLDIGT rak ut i bommen.. Men det går ju inte riktigt att avgöra och se ordentligt på bild… Men den är iallafall åt det raka hållet mer än åt det böjda till… Borde vara mer aktuell för oss med rakryggade travhästar :p Är fundersam till bossorna, ser ut som mini-små halv-kilbossor eller något? :p

Kratern
0

Fel tråd

MiaMaria
0

Hade jag varit i din sits Tessa så hade nog jag hellre satsat på en ny eller begagnad Wintec, det är beprövade och bra sadlar, men det är jag de =)

emsems
0

snuttan, du skriver så fingrarna blöder ;)

saga
0

Pim the great vilken tum storlek är det på din sadel som du vill sälja, och vilket är ditt pris. vi är på jakt efter en wintec  dressyr till Lillen. Jag har köpt en Wintec  cair allround i 16 " trivs jättebra med den men min svägerska som rider Lillen ibland kan inte ha den hon behöver större.

Snuttan
0

Saga, intressankt att veta är vad för model det är på din Wintec ;)  Wintec är märket och Cair säger bara att det är en sorts luftstoppning i den :p

Är inte helt säker, men jag tror Wintec har samma form på alla sina bommar, men annars finns det ju märken som har olika bommar i olika modeller, vilket gör att alla sadlar ifrån ett märke antagligen Inte passar…

PimTheGreat
0

#48 det är en 17 tums…. pris vill jag inte ta här inne.

PimTheGreat
0

#48 sadeln jag har är en wintec isabell dressyr cair… mkt skön att rida i. Hatar att den inte passar mina pållar…..

tessa
0

men om man skulle köpa denna sadel och testa, vilken tumstorlek bör man ha? 17" eller 17,5"? Är lite osäker på vilken storlek det är på den jag har..

Snuttan
0

Ja du… Det står inte i din sadel du har nu? Eller du kan provsitta någonannans som vet vilken storlek den har?

lisette
0

tessa, mät din sadel! det är ju lättast…

från knappen som sitter på framvalvet och snett bak mot bakvalvet ska vara rätt mått.

tessa
0

nej tyvärr tvivlar jag på att det står… vad är det vanligaste, 17 eller 17,5 - upplever man verkligen någon skillnad? påverkas hästen av tumstorlek eller är det bara för ryttarens del?

jag är väl normalbyggd, är 1,70 cm lång, har stl 40 på ridbyxor - så visst finns det gott om "sittmaterial".. ;)

Lisette: Vilka mått snackar vi om, tum säger mig ju inget? och jag får för mig att det bara diffar ett par cm mellan 17 och 17,5..

tessa
0

…här är ett foto från helgen. jag sitter av någon anledning väldigt långt bak i sadeln just på detta foto men visar iaf hur jag ser ut.. =)

tessa
0

#46: jag har hört mycket gott om Wintec, som verkar göra bra sadlar och vara ett bra märke - men jag har också hört att wintec ofta passar hästar med mer böjd rygg och min tjej har ju en väldigt rak rygg… jag har tyvärr inte råd att köpa en ny wintec, utan beg. skulle då kunna vara aktuellt. man kan få många "närkes"sadlar, begagnade för 3000 kr och uppåt men då kan man ju oftast inte ändra bomvidden något - och om den funtkionen verkligen fungerar, så kan den behövas till min ombytliga tjej.. =)

MiaMaria
0

Storlekarna är olika på olika modeller, oftast skilljer det sig mellan engelska och tyska sadlar framför allt, tycker jag. I vissa sadlar kan jag sitta perfekt i en 16" och i vissa så krävs det 18", helt beroende på vad det är för sadel. Själv rider jag nu i en 17,5" och jag är 178 cm och väger 64 kg ung och har 38 på byxor men då är den sadeln litelite för stor för mig (är en ny passier dressyrsadel)

Det hästen påverkar av sitsstorleken är att sadeln blir längre, för att undvika att den blir ännu längre kan man undvika sadlar med kilbossor och cutback så inte sadeln går upp över länden (max till sista revbenen, om man följer det i en både upp)

Min wintec hade jag en normalbom i och hade den på mitt fullblod med relativt rak rygg, det beror lite på vad man har för koppjärn i, hur sadeln formar sig.

Har kikat runt lite snabbt och en bagagnad wintec med cair och ändringsbart koppjärn ligger på 3-4000 ungefär

Hoppas du fått lite svar på dina frågor

MiaMaria
0

Kom på en sak till, har du ingen som du känner som har en wintec så du kan prova, känna o klämma på den?

tessa
0

Tack för ditt svar MiaMaria! Stallkompisen har en wintec, men så är han också raka motsatsen till min Yrla - grov, med omarkerad manke och böjd rygg. Den ligger jättebra på honom. Hästen jag pratar om finns med på min videosnutt, (02:37 min. in i filmen) det är "tjockisen" som löshoppar en gång mellan Yrlas hoppningar - rätt stor kontrast =)

http://s25.photobucket.com/albums/c80/kafferosta/?action=view¤t=Yrlasfrstafilm.flv src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Därför har jag fått för mig att en wintec kanske inte är det bästa för min tös. menå andra sidan är det ju en vild chansning att testa Knights syntetsadel - men det kan ju bli en lyckoträff också förstås. Svårt att veta utan att testa… men jag skulle ju kunna slänga på stallkompisens wintec ikväll, bara för att se…

Snuttan
0

…Jag föreslår att du köper Knights-sadeln på öppetköp iallafall…

tessa
0

#61: Jag skulle kanske göra det… =) Du har ju följt och svarat i mina sadeltrådar och sett foton, så du tror att det kan vara en vettig chansning att beställa hem sadeln och prova? vad tror du själv om wintec till min (och din) travare?

Snuttan
0

Min lilla trasiga travhäst går inte med Wintec, har redan provat, och hon har ändå mer böjd rygg än din.

Gör du det på öppet köp skulle du ju kunna ta hem vad som helst bara för att prova, kostar inte mer än ett par hundralappar för portot ju :p Nu funderar jag på att göra det med bara därför, detta är inte bra för mig :S

Jag har stirrat mer på bilderna ifrån Källquist (pdf länken jag la in) och jag tror att om din häst inte är så bred så är chansen att den passar klart större, för den här sadeln blir nog rätt mkt böjdare när man bredar den…
Min travhäst behöver 33 i Stübben sadlar om kanske inte ännu bredare, vilket jag inte tror finns, säger något om hur bred hon är :p = Jag skulle gissa på att om man hade vidaste gärnet och det passade min så kanske sadeln blir för böjd istället… Är nyfiken på att köpa den bara för att prova min teori nu… Blir bara värre och värre :S

lisette
0

#55 nu är jag med förvirrad. det blir ju i centimeter när du mäter på ena sidan av en måttstock, på andra är där tum. hur lätt som helst! jag hjälpte bebbe att fixa med alla sadlar innan auktionen i höstas nämligen.

gejsa
0

Tycker det är konstigt att alla skriver att wintec inte passar till hästar med rak rygg. En fjording har ju rak rygg och jag har en wintec till min fjording och även min inackorderingsfjording. Så ta det där med en nypa salt.

lisette
0

beror nog på hur gammal fjordingen är, för oskar har allt annat än rak rygg.. ;)

sov gott mina vänner…

gejsa
0

Ja eller hur. Nu pratar vi inte om din gamla märr. Ju äldre hästarna är ju mer krokig rygg. Men min inackorderingsfjording är iaf 20 år. Vad är din?

Snuttan
0

Fjordingar har ju rätt varierar med hur svanikig eller rak rygg de har… Jag skulle inte våga sig att den rasen rakt egenom drar åt ena eller andra hållet efter mina ergarenheter.

Fjordingen på 4h-gården jag jobbat på har en Wintec Isabell, bortsett ifrån kilbossorna sitter den mkt bra på honom!

Jag kan för stunden komma på fler fjordingar jag träffat på med rygg mer åt det böjda hållet till än åt det väldigt raka.. :P

gejsa
0

Ja och sedan beror det ju på hur mycket körd eller riden den är. Men eftersom det har stått några fjordingar hos mig och dom har haft wintec sadlar så i lag passar dom. Ett tag stod det hela 5 fjordingar. Folk trodde att jag födde upp dom. Men jag har ju bara fött upp en. *ler*

Snuttan
0

Hur tänker du med körd vs riden? - Anser du att det ena skulle ge svankigare ryggar?

gejsa
0

Självklart inte. Men rider/kör man inte alls så får inte hästen dom muskler som annars kommer på ryggen. Och gamla hästar blir svankiga med. Inget konstigt med det.

Snuttan
0

Jag tror inte jag håller med dig, även om jag inte är säker på vad du menar…

En omusklad rygg är ju fortfarande samma rakhet/böjdhet på som när den är musklar i stort sett… Böjdheten sitter ju inte i musklerna, utan skelettet…

Krävs alltså ganska rejäla fel för att en häst ska börja ändra på ryggen…  - Så som travhästen jag håller på med gjort, har under ett par månader fått klart svankigare rygg = ngt är REJÄLT fel…

En otränad häst ska alltså inte få svankigare rygg eller rakare rygg för att den inte blir tränad…

Att hästar börjar bli svankigare när de börjar bli gamla är inte så underligt, samma fenomen händer ju på människor med, bara det att vi oftare brukar börja bukla utåt med ryggen än innåt? - Inte helt säker, därav frågetecknet…

tessa
0

#63: jag har nu lagt en beställning på allroundsadeln, så snart kan jag förhoppningsvis avlägga en liten rapport… =) valde 17,5" - hade tyvärr ingen tumstock men resonerade att sadeln hellre får vara en gnutta för stor, än för liten.. och min rumpa är inte liten =)

Det är ju som sagt öppet köp på sadeln så i värsta fall förlorar jag, som du skriver bara ett par hundralappar..

kan du inte lägga ut en bild här på din travare, vore intressant att se! =) jag tänkte testa med det koppjärn som medföljer, så får jag utgå från detta när jag provar sadeln. Annars är det ju inga problem att betsälla ett nytt koppjärn, om sadeln kan tänkas att passa i övrigt.

me_minie
0

Tessa. Jag prata med maggie igår å.. hon sa att du kan ju ta hem sadeln å testa å passar den inte så går den ju å lämna tillbaka…

me_minie
0

Hästen i fottoalbumet är inte min tinker…!! hadde en tinker förut men inte nu

me_minie
0

Jag tycker om sadeln har även betsällt den i dresyr nu… Men smaken e som baken.. Jag gillar den skarpt iaf…

me_minie
0

Om Du handlar just nu så står maggie för frakten om man handlar över 2000kr

tessa
0

Jajjemän, jag pratade också med henne och gjorde en beställning.. =) Ska bli både spännade och kul att få hem sadeln… var allt lite sugen på dressyrsadeln men kör på en allround. Vilken tumstorlek har du på din sadel?

me_minie
0

jag har 17" å har då en rumpa på 38i klädstolek.. :)

Jag har som jag sa tidigare här,även betsällt hem dresyr sadeln .. .:) Lovar du blir inte besviken på dom … )

Tog du ett extra järn oxå`?

tessa
0

Då blir säkert 17,5" jättebra för mig.. ;)

Nej, jag beställde faktiskt inte extra järn, eftersom jag är osäker på om hon behöver detta, och vilket i sådana fall - så jag tänkte få hem sadeln först och prova och sedan ta ställning till om det behövs annat koppjärn.. låter väl vettigt?! =)

me_minie
0

Jo de låter ju bra… :)

Jo om du inte vet så .. :) lycka till :) hoppas den pasaar..

gejsa
0

#72# Nu måste jag bara dementera det du skriver snuttan.

Min gobban var ju oinriden när jag fick honom i dec för 7 år sedan. Han hade bara gått i hagen i 14 år. Fyllde ju 15 år vid årskiftet. Han har en svankig rygg pga att han aldrig blev riden som ung. Och en del av dom musklerna har förtvinat pga hans ålder så han blev inte särskilt musklad efter att jag började rida honom heller. Iofs mer än vi trodde.

Detta har både veterinären och eqiterapueten och många, många andra duktigt hästfolk sagt till mig när jag frågat. Min tränare tex trodde inte att han skulle bli så pass musklad som han ändå blivit pga hans ålder när jag ridit honom. Så där har du fel. Jag har ett levande bevis hemma i mitt stall. *ler*

tessa
0

#81: Vilka järn har du? Tack, det hoppas jag också.. =) Ska bli så spännande att få hem sadeln. Min ekonomi hotar att skjuta mig, men har jag tur så är det värt det.. ;)

Snuttan
0

Gejsa. Jag undrar om vi pratar om samma sak… Jag är inne på hur svängd hästens rygg är och att den har en viss form och den kan inte i grunden ändras (om än lite ytligt), om den gör det så är det en ändring för att något är grovt fel i kroppen, eftersom skelletet då ändrat sig. Jag tolkar ditt sista inlägg lite som att du är inne på hurvida gamla hästar kan börja bugga muskler övht..?

Att musklerna förtvinats (finns något fint ord för det - men kan inte komma på den korrekta temen…) beror isåfall på att han antagligen inte rört sig själv heller och har naturlig dålig hålllning? = Dålig hästhållning antagligen om han inte rör sig… Jag räknar sjävlfallet med att hästen rör sig naturligt-mkt i hagen och använder sin kropp. Inte bara står…

Sedan har han antagligen föråldrats i förväg eftersom han inte varit i någon bra form (på flera sätt) och därför börjat utveckla ålders-symtom tidigare.

Jag skulle vilja höra exakt vad du frågat de här personerna, och vad för bakgrundsinformation de har på din häst innan jag skulle lita på vad de sagt till dig, blir annars väldigt 3:dje eller 4:hands information och med rätt partiska mellanhänder desutom ;)

Hur pass musklad han har blivit har väll inget med saken att göra? - Så länge som du inte anser att det är de som gjort att han fått (enligt dig) rakare rygg?

gejsa
0

En ung häst och medelålders hästar brukar ju vara relativt raka i ryggen. Sedan hjälper ju muskler vid sidan om ryggraden till att hålla den spänstig och rak. Inte alla, det finns undantag som alltid. *ler*

Men får man inga muskler som ung även om man går i hagen så blir den svankig rätt så fort. Som min är och var när jag fick honom som nästan 15 åring. Min gick vad jag förstår i en rätt så stor hage iaf. Han hade ju inte blivit särskilt omskött på hela tiden. Verkad någon gång per år troligtvis bara osv.

Men rider man mycket och rätt så bygger ju muskler upp ryggen lite bättre. Min hästs muskler har förtvinat och kan inte byggas upp. Fast nu är han ju också 22 år gammal så nu är det inte så konstigt.

Kan inte berätta på något bättre sätt.

Snuttan
0

Jag tror vi pratar omkring (vad fasiken är det man säger - låter nästan rätt, men inte riktigt rätt… :p) varandra igen…

Jag gissar på att när du pratar inte raka ryggar så tänker du super-svankiga ryggar, så som gamla hästar har? - Jag har tidigare varit helt infrusen på normal-svängda ryggar vs raka / små ändringar… 

Isåfall är det inte undra på att vi inte förstår varandra…

gejsa
0

Ha, ha som vanligt då. Men jag vet att jag är dålig på att förklara i ord. Så det är väl ok. Förresten hur kan du vara här? Det verkar ju vara problem på ridsport annars. Händer inte mycket annars här så man får väl gå och se på tv i stället. Räcka ut tungan

Snuttan
0

Eh, skrift är dumt på det viset. Vi är iallafall duktiga som båda jobbar på förståelse-kontakten nu *klapp på huvudet åt mig själv iallafall*

Jag vet inte vad det är för fel, men det är fel då och då för mig, igår var det den dumma aktie-reklamen och idag så kommer jag då och då till Ifokus's error-sida, men klickar jag bara på uppdatera-knappen ett par gånger så kommer jag rätt så småningom :D

Är inga bra filmer eller nått på TV. Jag ladar hem mina tv-program och filmer istället :p Kan se filmerna samtidigt som jag sitter & grinar och surfar :p Kan vara så att jag behöver fler tv-kanaler kanske..?

gejsa
0

#88# Håller helt med dig snuttan. *stort leende*

Skönt för alla andra också att vi inte bara sitter och tjafsar jämt också.

lisette
0

*sitter med ett stort leende på läpparna*

gejsa
0

#90# Ha, ha du med?

Ida_79
0

Jag har en sådan sadel från maggie.. den är jätte skön o rida i o väldigt lätt o byta järnet i,absolut värt dom pengarna!!

Snuttan
0

Men hur är den i bommen?

Ida_79
0

man får den juh i vid men jag tyckte den blev lite för vid utan padd,skicka efter ett normal järn men den blev för smal… Annars e det bra kvalite tycker jag!!

tessa
0

#94: Vad har du för typ av häst? *nyfiken*

Ida_79
0

dena häst

Snuttan
0

Ida, inte VIDDEN på bommen, jag vet att den är utbytbar.

jag undar över FORMEN. Är bommen svängd? Rak? Hur pass rak upplever du den? Hur mkt ändrar den sig när du tar smalare järn till bommen eller vidare?

Hur är bommen formad utåt, emot sidan? 

På bilden bajsar ju din häst och skljuter därför rygg, så hon får en annan ryggform, är rätt ointressankt bild för oss som är intresserade utav formen på ryggen :p

Ida_79
0

förlåt så hemsk mkt då!! En till bild

Ida_79
0

vet du vad!! Jag kan ta lite bilder på den senare idag så får ni se!!Flört

Snuttan
0

Den där bilden var utmärkt :) - Du behöver absolut inte be om ursäkt.

Jag skulle säga att din häst har rätt böjt sadelläge och behöver sadel som lämnar och lättar av mkt framtill eftersom hon har stort oc bakåtsträvande bogblad och manke eller vad man ska kalla det…

Skulle inte tro att densamma sadel som passar din häst skulle passa min travare…

Har den här hästen gått på travet?

tessa
0

#99: Det vore ju super! =)

Ida_79
0

Oki,men du lät nästan lite tjurig:) Han har aldrig gått på travet,el inkörd ens.. han kan inte trava fort ens hihihi fördel!! Jag köpte honom när han var 4 år nu e han 7 i år.. han var grundriden när jag köpte han,import från Danmark..

tessa
0

Hur går det Ida, får du till några foton? ;)

tessa
0

åååh fick nyss veta att sadeln, knights hawk finns att hämta ut på posten, vad roligt - och så snabbt det gick! =) Ska bli såå spännande att prova den på Yrla! Vill hämta den idag men vi är mitt uppe i en flytt och ska ha färdigstädat lägenheten tills ikväll så det finns tyvärr ingen tid att hämta den - men den som väntar på något gott… =)

Snuttan2
0

Är intresserad av rapport om hur den är och bilder på hur den ligger :D

tessa
0

jag har nu provat sadeln lite grann och även fotat den - men i och med vår flytt så är bredbandet tillfälligt urkopplat, tills Spray behagar att flytta det, så tyvärr kan jag just nu inte lägga upp några bilder.. ska se om jag kan få det fixat i helgen. men jag är osäker på stl/passformen.. ska ringa en duktig tjej idag som jobbar på hööks, och fråga om hon kan ta en titt.

Vid en snabb titt tyckte jag att sadeln såg bra ut där järnet sitter, upptill mot manken men nästan lite trång, längre ner, vid vulstren (tror jag det heter) Generad.. verkar ju skumt. Provade också kompisens Wintec som de har svart koppjärn i, tror det är vid. Den låg på ett annat sätt, var mer vid och verkade lite mer svängd i bommen. Hur ska det egentligen kännas när man tar med fingrarna från framvalvet neråt??Hur löst/hårt "tryck" ska det vara för att ligga hyggligt mot hästen?

Ida och me_minie: Kan ni inte lägga upp foton här på sadeln, när den ligger på era hästar? Så kan jag se hur den ska ligga när den ligger bra  vore sååååå hyggligt!! =)

Snuttan2
0

Alltså vulstrerna och kåporna är ju mjuka och formar sig, eftersom de bara är läder. Vulstrerna/knäna där och kåporna ska ju forma sig efter hästen lite sedan, de borde inte vara något problem om inte sadeln är mkt märklig ;)

Hur brett järn har du i när du tyckte den kanske vara för smal?

Kom inte ihåg hur din häst såg ut i revbenen i formen nu, men min travhäst har ju mkt märkliga revben som väldigt tidigt efter fästet i stort sett står rakt ut vilket gör att hon är rätt platt och rak på ryggen och sadlar som är formade för mer normal-runda hästar åt sidorna upptill alltså inte funderar för henne, utan hon måste ha sadlar som är rätt raka även på den leden…

Hur var den i bommen tyckte du? Svängd? Jag har försökt hitta någonstans där jag kan klämma på den, tror att om den inte är fulls så rak som travhästen behöver så skulle det betyda att den skulle kunna passa på ponnyn.. hmm.. Finns alltid någon att köpa sadel till, även om jag inte rider den hästen alls ;)

MiaMaria
0

Tessa - Svart är normal i Wintecs sortiment

me_minie
0

Jag har inte varit här på ett tag nu.

Men vist jag kan fixa bilder. med rött järn blev de för litet på min tjokis så har vitt järn nu

Snuttan2
0

TESSA - hur går det med sadeln du köpte? Jag har för mig du fick den jätte snabbt… Men sen? Eller har jag missat rapporten om det ;)

tessa
0

Bilder kommer nu mer än en månad senare.. ;)

tessa
0

Lite närmre bild:

tessa
0

hmm, sadlat ovanligt långt bak tror jag..:

Har ridit i sadeln en gång. Det kändes stadig och satt stabil. Har inte tidigare ridit i syntetsadel, kanske kändes den lite hård men så är den ju förvisso inte heller "inriden" i. Tycker sadeln ser rätt stor ut, är en 17,5".  Kändes lite flack i framvalvet, men det kanske har med passform och hästen att göra?

en käck sadel.

Snuttan2
0

Jag tycker den ser ut att vara lite felviktad eller vad det nu heter (var seriös en stund nu och börjar därför tappa huvudet nu)…
att mittpunkten iallafall ligger lite för långt fram, ger inte korrekt sits och kan tyda på att sadeln inte ligger som den ska…

Ser inte ut att vara för lång, du har ju sadlat med lite plats framåt å säkert 5-10cm bakåt, så det är nog inget problem.

Jag upplever de flesta syntetsadlar som rätt hårda, så det är nog inget konstigt :p

Vad menar du med "flack"?

tessa
0

Det jag menar med flack, är nog vad du menar med det du skrev i ditt inlägg.. =) - att mittpunkten ligger lite för långt fram. vad kan det bero på? Något som man kan göra något åt?

tessa
0

en bild till:

tessa
0

en annan sadel:

tessa
0

putt =)

tessa
0

hohoo snuttan..?! ;)

Snuttan2
0

Jag är inte så vaken i huvudet just nu, så jag avaktar med att svara tills mitt huvud är klarare :p - Har din tråd uppe i ett eget fönster som påminelse.

tessa
0

haha ok, pigga du till innan du svarar =)

MiaMaria
0

Jag tycker den inte den hamnar riktigt i balans. Tror de e de Snuttan oxå försökte säga. Bilden med den andra sadeln (#117) Ligger bättre i balans med kanske ngt bakåt.

Med balans menar jag att sitsen ska vara horisintellt med marken när den är rätt placerad. Lutar sadeln framåt kan de bero på att den är för vid, antingen pga för vid bom, bommen är för öppen i sin form eller att hästen är dåligt musklad nedanför manken. Där kommer en lammullspadd gärna in i bilden *visslar* Lutar den bakåt kommer din vikt att tyckta långt bak ist för jämt och sadeln glider lättare fram.

Snuttan2
0

Kan babbla på lite trots att mitt huvud inte är med (med varning för att jag kan missa ngt och grodor kan hoppa ur min mun) Oskyldig

Är mitttyngdpunkten i sadeln för långt fram beror det ju på att framvalvet är för långt ner eller bakvalvet för högt. Är framvalvet för lågt, så kan det tex bero på det MiaMaria skriver, att bommen är för vid, men jag tycker att framvalvet på din sadel ser ut att ligga högt ovna hästen, absolut med tanke på att hon ser lite tunn ut… Men det är också svårt att avgöra på bara sidbilder eller övht bara bilder.
Bakvalvet kan hamna för högt om ryggkanalen tex smalnar av mkt bakåt och sadeln därför klämmer och ligger högre bak, eller att formen på sadeln inte är rätt…

Jag skulle iallafall fundera lite mera på om Montar?-sadeln ligger bra på din pålla… Och hur Du hamnar i sadeln, sadeln ska ju även passa ryttaren och fungera att rida i, och en sadel som placerar dig fel (vilket den rätt säkerligen kommer göra om mittpunkten inte ligger rätt) går ju inte att rida ordentligt i…

Återkommer efter att jag varit ute hos pållan å förhoppningvis tänker klarare :)

tessa
0

Snuttan: Du tror alltså att det låga framvalvet inte beror på för vid bomvidd? Förstår kanske inte riktigt vad du menar med: "men jag tycker att framvalvet på din sadel ser ut att ligga högt ovna hästen, absolut med tanke på att hon ser lite tunn ut…". Är det bra eller dåligt? *förvirrad* =) Förstår att det är svårt att yttra sig när man bara ser några foton. Ryggkanalen verkar väldigt bred på denna sadeln. Jag upplevde att jag hamnade lite långt fram i denna sadeln, efter att ha ridit i den en gång. Kan en pad fylla någon funktion eller är det bara att inse att sadeln inte funkar för oss? Vore ju tråkigt att ge upp den "bara sådär" förstås.

Montarsadeln ligger ju i samma prisklass som hawk-sadeln, så jag gissar att de är jämbördiga i kvalitet. Vad är det som gör att du tror att den skulle passa bättre?

tessa
0

MiaMaria: Tack för ditt svar! Håller med dig om det du tycker om sadlarna. Den adnra sadeln är inte helt fel, men jag misstänker att den kan vara en aning för smal för min tjej, och det vill jag ju förstås inte. Särskilt inte när jag vill att här ska byggas muskler.. =)

Det stämmer att hästen är tunn kring manken/ryggen. Frågan är vad det beror på att sadeln/framvalvet ligger som det gör. I vilket fall hjälper det med pad?

tessa
0

putt.. putteli…putt…putt

Snuttan2
0

Utifrån de bilderna så tycker jag sadeln ser ut att ligga så högt ovanför så jag tror inte på för vid bom, en vid bom hade ju gjort att sadeln hamnat närmare/för nära hästen, det motsatta ifrån vad jag tycker det ser ut som :p

Om hon är lite tunn? (vilket jag inte ens är säker på om hon är, fick bara för mig det utifrån någon bild) och har för smal sadel (vilket det mkt väll kan vara om sadeln nu ligger högt ovan henne så som jag spånar om) så blir det ju jätte svårt att lägga bra hull eller muskla sig där sadeln ligger och trycker, så det vore ngt dåligt.

Är sadeln för smal (vilket den kanske inte är får vi komma ihåg, är bara jag som tror utifrån en enda vinkel på bild ;)) så skulle en padd göra det ännu trängre mellan sadel och häst, alltså försämra situationen.
Är sadeln däremot inte för smal, eller om du kan göra den vidare (jag har för mig det gick att ändra bomvidd på denna?) så kan en padd, rätt lagd/konstruerad för att höja framvalvet hjälpa till att placera mittpunkten/vikten i sadeln lite bättre.
Tyvärr är det dåligt på fronten med färdiga paddar för att höja sadlar framtill, de som annonseras ut som det fyller oftast inte den funktionen, uselt nog.

Jag blandade ihop namnen, är ju en Hawk inte Montar du köpte, blev fel…

Såg nu efteråt när jag läste ditt inlägg till MiaMaria att du tyckte hon var tunn upptill, då kanske jag inte är helt fel ute…

tessa
0

Slänger som hastigast upp ett par nytagna fotron på sadeln:

tessa
0

sida:

tessa
0

andra sidan:

tessa
0

framifrån:

tessa
0

bakifrån, hästen står lite snett:

tessa
0

Förresten, glöm bild #116 - det är inte samma sadel ;)

tessa
0

puttar lite =)

tessa
0

putt - igen… =)

tessa
0

jag har idag inhandlat en teddypad (modell fårskinnspadd) på hööks - en vild chansning men tänkte prova den med sadeln på pållan så får vi se vad som händer.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.