Vad händer vid för tung ryttare?
Vad händer egentligen med en häst/ponny vid en för tung ryttare, ej för lång?
Hur märker man det då på hästen främst?
Tacksam för svar.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Om du menar "tillfälligt" så brukar det väl först och främst visa sig genom att hästen tar kortare steg och kan bli lite ovillig att gå med den för tunga ryttaren på ryggen. Menar du mer långsiktigt (dvs vad som händer med en häst som gått med en för tung ryttare en längre tid) så kan det ju bli en hel del olika skador, främst ben och rygg, men med största sannolikhet spänningar och annat på andra delar av kroppen eftersom hästen gör allt för att avlasta det onda.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Måste säga att en för tung ryttare mår hästen klart dåligt av och gör som #1 skriver. En "för lång" ryttare är rent estetiskt och inget som hästen mår dåligt av.
#2 Om inte den för långa ryttaren har dålig balans. Värre med en obalanserad för lång ryttare än med en obalanserad för kort ryttare. Ju längre ryttaren är desto mer märker hästen av ev obalans. Är ryttaren lång och har bra balans så är det dock vara bättre än en lagom lång ryttare med dålig balans.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men om du jämför tyngd kontra längd så är tyngden värre. Eller hur?
#4 Vet inte, inget jag vill ge mig in på att gissa om. Det beror väl på. Även en lång obalanserad ryttare ka slita väldigt på hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Man ska inte utsätta en häst varken för för tung ryttare eller för lång det är helt onödigt för det fins allt från A-ponny till 180+ att tillgå
Eftersom man mycket lätt kan se om en ryttare är aldeles för tung genom det #1 skriver och det däremot är svårare att se än ifall en lång ryttare (med otroligt dålig balans då) inte syns lika lätt. Hästar är rätt duktiga att parera dålig balans på ryttaren. Sen att det skulle slita på hästen med en lång ryttare är inte jag övertygad om i vilket fall. Det gör garanterat en för tung ryttare om man rider ofta. Någon enstaka gång är mest otrevligt att se på.
Tillfälligt kan det synas på att hästen är spänd och beteer sig onormalt.
Om hästen inte visar några som helst tecken på att det är tungt så tvivlar jag på att det ger några skador i längden heller, men man måste förståss komma ihåg att om man ökar viktendrastiskt ökas hästens ansträgning och man måste bbygga upp kondition och styrka därefter, dvs korta, regelbundna pass. Det är också viktigt att hästen går rätt, inte grand prix form men med höjd rygg, låg hals och baken lagom under sig. Orkar den inte göra det är ryttaren för tung, orkar den göra det en stund men inte längre så får man rida den stunden och bygga upp hästen långsamt. Ska man bedömma en tyngd och är osäker på om det är för tungt måste man se noga efter tecken hos hästen. De brukar inte visa så mycket om det inte är helt överdrivet för tungt.
Ang. längd så är det naturligtvis inte bra att vara helt överdriven.. r man 180cm bör man inte rida shettis. Men för övrigt är det inga problem för hästen om man ''ser'' lång ut, till en viss gräns. Titta på islandshästarna, de är inga under-hästar jämfört med andra. Och rids inte alltid i enfördelaktig form heller, så får islandsfolket säga vad de vill om att man bara kan tölta om hästen är tillräckligt samlad ;) Såg en vuxen tjej, normallängd gissar jag, rida sin shettis i dressyr. Väldigt snyggt. Var mycket tjafs om det men så vitt jag vet har den hästen hållt länge och är frisk, och såg inte särskilt ansträngd ut. Även förr var hästarna mindre, nu vet vi ju inte exakt hur de mådde i längden men de höll ju.
Man kan ju fråga sig om ett halvblod på 175cm verkligen bär bättre och mer än ett halvblod på 155cm. Hästens kropp och leder är inte designad för att vara så stor och det ger problem. Precis som stora hundraser ofta har problem, liksom riktigt små hundar och hästar (tänker nu på dvärggener, stela bakben hos småhundar och annat. Kropparna är inte gjorda för den storleken och det sliter i sig att ligga i extrem fälten utanför normalstorlek) Hästen hade nog aldrig blivit större än 145-150 cm - om ens det- utan vår inblandning. Jag tror faktiskt att en normal häst på 140cm klarar mer vikt än en normalbyggd häst på 180cm, trots att den är mindre.
Men man måste se till individen och inte köra på för mycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Jag är helt inne på din linje. Ofta får ju högre hästar bara längre och smalare ben. Det är ofta ingen större skillnad på en häst som är 155 cm och en på 175 cm om man bortser från benens längd på hästen.
Vi har en shettis på 103 cm som är betydligt grövre och starkare än vår russhingst på 126 cm. Shettisen bär lätt en ryttare på 55 kg men russet sätter vi inte upp någon som väger mer än 45 kg mer än i nödfall.