Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: islandshästar
Läst 3872 ggr
beccaborjesson
0

Hur ska jag få han att trava?

Han väljer hällre Tölten än Traven och nu när man sak träna upp Traven så vill han  bara sticka tar bettet oh gör tvärvändningar!

Vad ska jag tänka på?

Mangis
0

Jag kan nog bara rekommendera en instruktör. Det är ju jättesvårt att säga vad du ska göra när man inte ser vad som händer.. Lycka till!

Alex
0

På vilket sätt tränar du upp traven nu? Vad exakt gör du, och hur reagerar hästen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Vad är det för ras?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
1

Serpentiner brukar hjälpa.

Om han tar bettet, sticker och tvärvänder i traven så är något fel i grunden. Kan du vända honom i skritt på lång tygel utan att ta i munnen? Börja annars med det, rid mycket  cirklar och serpentiner i skritt utan att ta i honom, böj och ställ med sitsen. Då övar du in din egen sits och hans lyhördhet, när det fungerar smidigt kommer han med största sannolikhet inte heller skena iväg i traven. Kanske han till och med bjuder lite trav själv när han är tillräckligt mjukgjord runt serpentiner och slalom. När det funkar i skritten, öka farten, låt honom tölta eller passa eller trava om han vill men inte skena runt utan han ska fortfarande lyssna på dig och röra sig lugnt så att ni hinner med.

Är det helt omöjligt på lång tygel så kan du ställa hoom lätt, några cm med mjiuk hand. Du får absolut inte dra runt honom, helst ska han inte ha något stöd av tygeln, bara lätt kontakt. Om  du måste hålla emot så öva från marken att  ge efter för tryck, håll tygeln sträckt och släpp när han böjer halsen så att tygeln glappar lite.

Nu har jag inte sett dig så jag kan ha fel, men jag tror att även tölten kommer må bra av de här övningarna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.