Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7306 ggr
Alma-G
0

Hur ska jag klippa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fråga om klippning. Vill egentligen inte klippa så här sent, men det behövs då vi måste hålla uppe konditonen nu när tävlingarna börjar och han verkligen blir jättesvettig.

Hitils har han varit varit helklippt förutom benen, halva annsiktet och en platta på ryggen. Det var lagom mycket klippt dock fick han skav precis bakom "plattan" på ryggen av hoppschabraken. Så nu rids han även med renskinn under sadeln. Men det blir så himla mycket packning under sadeln då han redan har en vanlig fårskinnspadd under!

Antagligen klipper jag bara en större platta som kommer sticka ut bakom sadeln lite eller så får jag klippa någon typ av filtklippning. Som jag verkligen inte uppskattar på något sätt då jag inte vill ha kvar så mycket päls!

Hoppas någon orkar läsa och kanske har något alternativ på klippning till mig och Lasse :)

Hermelina
0

Hur kan han ha fått skav? Dom ska inte få skav av sadeln eller schabraket oavsett om du klippt eller inte :) Ligger sadeln och trycker där på något konstigt vis?

Elshira
0

Att hästar får skav av schabrak är väligt vanligt - särskillt bland mindre ponnyer (som jag själv har).

"Tricket" är att hitta schabrak som är ordentligt svängda - alltså inga schabrak som är raka över ryggen från manke till ryggslut!

Sedan så är det bra om de är så mjuka som möjligt, inga tjovka oböjliga saker. Stötdämpande har du ändå, så ta ett tunnt och "sladdrigt" schabrak! Jag brukar använda något utav showmasters schabrak från hööks hemma, ett utan paspoal, och som inte går ner så långt bakom sadeln utan gärna får vara lite skuret uppåt eller i.af rundat. Deras sortiment kommer och går, men ja… :P Utan paspoal i.af, det blir tvärstummt!

Följer man det + att man givetvis ska dra upp schabraket i kanalen på sadeln (kanske är svårt med vanligt fårskinn, fixa en kanal isf, så brukar det inte skava.

Schabraket får med andra ord inte alls ligga emot och trycka i bakkant, för då kommer det bli skav förr eller senare tyvärr.

Så det är nog snarare schabraken som inte passar hästen, än att din häst är kännslig mot skav :)

Hakuna matata!

Alma-G
0

Sadeln glappar där bak utan padden, med padden ligger den bra:) Sen växlar jag även med dressyrsadeln, som ligger bra (utan padd).

#2 Jag har försökt växla schabrak väldigt mycket, redan i början av skavet då vi inte hittade renskinn på alldeles för lång tid vilket resulterade i ett stort skav :( Dock inte särskillt irriterat el. rosa och han har inte ont av det.

Förstår hur du menar men jag får inte upp schabraken särskillt bra med padden, som jag såklart har försökt. Vilket antagligen måste vara grunden i problemet?

Under denna tiden har jag växlat mellan hopp/allround passform, schabrak med 'rep' i passpoalen, schabrak med en tunn liten passpoal, schabrak med tjocka sträck som passpoal. Alla dessa varianter i strlk ponny och cob. Dessa schabrak är allt från Gekås egna Copperfield till John Whitaker och Catago tunna som tjocka.. Blir helt enkelt galen.Har också använt glansspray för att göra det mera glatt.

Har du något exempel?:)

Tusen
0

Varför inte använda en vojlock istället? Den brukar vara mer formskuren. Kanske inte så snyggt man ibland får man tumma på utseendet för att hästen ska må bra. Glad

Angående klippning så klipper vi våra hästar när det behövs oavsett årstid. Inga problem med varken sommar eller vinterpäls då de inte klipps och inte annars heller. Vi ska strax klippa en av våra. Hon ska på utställning i mars och tränar rätt hårt och eftersom hon är halvklippt nu så tar vi nu resten när nu våren börjar närma sig.

Elshira
0

Ja, fungerar inga schabrak - då är det vojlock som gäller! Hittar man en vojlock som passar sadelns form ordentligtv så är det faktiskt snyggt det med!

Hakuna matata!

Alma-G
0

#4 & #5 Ni har kanske rätt då :) Lite sent denna vintern då tyvärr men inför nästa vinter är det toppen! Tack så jättemycket.

teamedward
0

Lägg ett schabrak på ryggen och rita i pälsen med whitebordpenna runt och klipp efter det, kanske med lite sömsmån.

CaptainBunchie
0

Klippningar

Går att variera en hel del på dessa klippningar också :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Alma-G
0

#7 Vi gjorde det, fast utan att måla. Men schabraket kan ha åkt bak eller så har de andra schabraken varit större:)

#8 Vi klippte platta men längre ut runt skavet. Hela benen och till halva huvudet också:)

Tusen
0

Jag måste fråga er som säger att man inte ska klippa efter nyår. Slutar era hästars pälsar att växa då eller? Det gör det inte på våra. Ett av våra russ klipptes i december och nu ser han ut som en nallebjörn igen och måste naturligtvis klippas igen om han ska orka med träningen. Övriga klipptes i november och är klippta igen nu i januari-februari.

Rafflan
0

Vill tipsa om Gold medal schabraket(rött/beige/brunt) som såldes ut av hööks efter jul, om du eller någon kompis har ett sånt. Dem är väldigt mjuka på undersidan. En bekant i stallet lånade det och hade direkt efter en hel klippning, sen använde hon sitt egna schabrak igen ;)