Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 4827 ggr
Alexandra13
0

hoppa sin egen höjd

Jag har läst nånstans att en häst ska kunna hoppa sin egen höjd.(T.ex om en häst är 1.80  då ska den kunna hoppa 1.80)

Annars är det nåt fel på hästen Fundersam

JMax
1

Min shettisvalack 97,5 cm har löshoppat 110 cm. 

Det är absolut inget fel på hästen om den inte klarar att hoppa sin egen höjd!!!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[slo]
0

En c-ponny jag hade när jag var liten var 134, med honom hoppade jag 120 som högst :)

Men jag tror det är väldigt få hästar som fixar att hoppa sin egen mankhöjd… Inte bara för att dom är felbyggda, utan mycket sitter nog i skallen.

Peppe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tror som slo säger att mycket är skallen. denna ponny hoppade över sin mankhöjd…han är 139.5 och hoppade 150….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

NinaToy
0

Min ponny är 147 och har hoppat 145 hinder (inte enstaka).
Mycket sitter i skallen som sagt, min ponny ÄLSKAR att hoppa och ÄLSKAR att jobba, han dras som en magnet mot hinderna.

Min förra ponny var väldigt skraj för högre höjder och det satt med i skallen.

steffy
0

min förra shettis är 107 och hoppas 115cm med ryttare.

Murre_Uddiz
0

Duktiga pållar ni har då :P JAg har aldrig löshoppat en pålle faktist, men skule vilka

Luthien89
0

Min ponny är 22 år, 147,5, och gått på ridskola i 10 år, han är nog den löööjligaste i heeeela världen :P 80, inte en centimeter till skulle han våga ta sig över ;) Men det gör inte mig nånting, jag rider bara dressyr :P

Peppe
0

#7 min är nog ännu värre…en bom på marken så får han spelet typ ^^,

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

steffy
0

mammas häst hoppar 120cm enligt förra ägaren.

wewwa
0

Min pålle är 133 o gillar inte att hoppa, inte jag heller för den delen… ; )   En gång hoppade han över ett gammalt staket utan ryttare som va 110 cm. : )

wewwa
0

Glömde skriva om våran inackordering. En shettis (ca 98 cm) o han hoppar lätt 1m. Så visst sitter nog det mesta i huvudet… haha

Loa-bg
0

Det låter troligt.. men ändå inte. Hästar kan ju vara dåliga hoppare helt enkelt. Det känns lite fel.

Min pålle kan nog hoppa 160, fast att han bara är 147.. fast jag tror inte att han skulle våga! (inte i dagsläget haha) :P

Sehvrin
0

Min ena shettis hoppar relativt lätt över 1 m (utan ryttare, aldrig testat med ryttare) hon är lite över 1 m och är inte jättevältränad, men älskar att hoppa. Min andra shettis har uruselhoppteknik och sätter man upp ett lite högre kryss tar hon sig hellre igenom än över det. Så jag tror att det mesta sitter i huvudet, men rent fysiskt bör nog hästar klara det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Murre_Uddiz
0

#6 Nu har jag det :D ^^

PonnyAnnie
0

min ponny är 1,37 och han har hoppat 1,40 med ryttare(bana,inte med mig) och 1,50 löshoppning:D

Tyfon
0

mitt russ som e 127 hoppar över boxdörrar som är 140 så

Maja
0

Tssss.. Då är det något fel på islandshästarna.. De kan inte hoppa alls.. Inte bra i alla fall.. ;)

emsems
0

jag tror att det är mest skitsnack.. det beror ju dels på hur hästen är byggd, tex en bruksnordis med tung kropp är inte "gjord" för att hoppa tex 160 cm. pressar man dem utöver sin kroppsliga frutsättning är bara risken för skador stor. sedan ligger det ju mycket i om hästen är tuff och självsäker, hur vi lär dom, hur dom är tränade osv. men många hästar kan hoppa sin mankhöjd, men det är absolut inget "mått"

emsems
0

förresten har min förra häst tova löshoppat sin mankhöjd (156cm). min nya kan säkert hoppa sin mankhöjd med, men stöden räcker nog inte till.. (170)

(tova på bild)

Sofia_Schultz
0

Jag rider en tinker som är ca 142 i mkh och hon skulle aldrig i hela sitt liv komma över något sådant! Vi hoppar ca 60 nu, med stor mage Räcka ut tungan 

När hon har fölat kanske vi kommer över lite högre… men aldrig nått över 90! Hon är inte alls byggd för det!
(vi får väl se om ett par år, då kanske jag skriver här att vi har hoppat 150… men det vill jag se innan jag tror på detHemlis)

elin
0

#20 såå vacker häst!!

/Elin

E_hjo
0

Håller med Elin!!!! =P

[slo]
0

#13 Hihi, det sista påminner om shettisen jag hade när jag var liten :D

NinaToy
0

#20# Kan man hoppa när hästar är "gravida"? Kommer inte på ordet nu. :P

Snuttan
0

Dräktig ;)

NinaToy
0

#25# TACK! :D ahha

Lyrik
0

Min gamla tant (eng fbl, inmätt som D, men 151 cm som 21 åring!) hoppade 1.60 bana med mig när vi var på hoppkurs -96. Löshoppade 2.20 m! Så gick hon oxå Ponny-SM, Ponny-VM och Ponny-EM med de gamla ägarna. Hon hoppade allt, även över 2 Volvohuvar… Dog tyvärr 7 oktober 1996.Gråter

Min gubbe, Lyrik, 158 cm hög, har hoppat 1.20 på tävling. Men så är han oxå kbltravare.Glad

emsems
0

lyrik, du vetkar ha hittat ena riktiga tuffingar till hästar Glad

NinaToy
0

#27# Varför dog hon och hur gammal va hon när du hoppade en 1.60 bana med henne?

Lyrik
0

#29 Tog bort henne pga kronisk fång. Fick ett andra och sista anfall i september -96, fick butta men det ville ej gå över. Åkte in till Ultuna för rgt av hovarna, men det gick ej att göra något åt. Hovbenet hade roterat och höll på att punktera sulan =( Så hon fick somna in där av en insomningsspruta 7 oktober 1996 kl 13:00. Var ej med, men vet ringde sedan och sa det gick lugnt till. Jag har jobbat där så jag vet hur de gör och kände den vet jag fick då. Blev bränd i deras ugn på SVA.

Hon var född 18 mars 1973, så hon blev 23 år 7 mån.

Vi var på hoppkursen veckan före midsommar 1996, så hon var 23 år 3 mån då. Äldst på hela kursen, men hoppade högst! Var lite fräckt att komma dit med en gammal "ponny" (billig, kostade bara 5000 kr), ihoplånad bil och släp mm och hoppa högst och bäst, mot de andra ponnyungarna som kom med egna lastbilar, dyra tävlingsponnyer, tävlingsskåp och utrustning. En unge var så pass lat att hon inte mockade boxen eller borstade ponnyn - det fick en unge från ridlägret (var ridläger samtidigt som hoppkursen) göra mot betalning!

Hoppade för Maja Heed, Linda Heeds mamma. Hon ville köpa Skyan, så att Linda fick en d-ponny att tävla! Men det fick hon inte…

#28 Japp. Båda två.

Skyan fick förutom att tävla, stå ut med ridskoleungar och ridlägerungar i drygt 16 år tills jag hyrde henne och sedan köpte loss henne från ridskolan.

Var med om en bilolycka på hemväg från tävling - transporten välte ner i diket, som tur var klarade sig Skyan med blotta förskräckelsen, hade bara lite skrubbsår. Men blev sedan svår att lasta…

Lyrik
0

#28 Lyrik blev vanvårdad och misshandlad från 3 år tills han var 9 år. Då blev han omhändertagen av polisen.

När han var 10 år blev han godkänd hingst, har över 100 avkommor, både kbltravare och blandisar.

Har gått i skogen och arbetat, men det var han för stressig för.

Jag köpte honom 25 dec 1996 av en mamma med 2 ungar som ej kunde rida eller ens sköta häst. Så han var vanvårdad då oxå…

gejsa
0

Ja, herregud lyrik vilka öden det finns när man läser om gamla hästar. Tur att lyrik fick komma till dig iaf och ha det bra sin sista stund på jorden.

Sussi
0

#17 *morr* min tant har faktiskt  hopppat 90 cm med mig på. Har aldrig löshoppat henne, skulle vara intressant att se hur högt hon klarade av. ;)

gejsa
0

Håller med dig sussi! Klart att islänningarna kan hoppa. Det gör min med. *skratt*

Lyrik
0

#32 Ja. Jag hoppas att han lever länge till, det lär han nog göra, pappan blev oxå gammal.

Lyrik har ännu inte insett att han är 26 år och skrittpensionär, han tror ff att han är 5…

Önskar att jag kunde ha en liten gård för "gamla" hästar där de kunde gå och var pensionärer.

Råkade inte din Gobban ut för samma sak, icke hästkunniga människor?

gejsa
0

#35# Nja, hur hästkunnig hon var vet jag inte. Men han föddes hos henne och fick stå i 15 år utan att göra något. Det var då jag fick honom gratis annars skulle han slaktas om ingen ville ha honom. Fast han var ju full med stora blodmaskar osv osv

kacka
0

#18 håller med… DELVIS… Visst har det en del med exteriören, men också om hästen är INTRESSERAD. Visst kan man hoppa med fjordingar, nordsvenskar och ardenrar om hästen bara vill. Min egna fjording tycker det är trist att hoppa så jag ser ingen idé att tvinga honom…

NinaToy
0

#30# Så känns det lite med min ponny med… :P Vi tränar på Flyinge och där kommer alla antingen med svindyra släp eller lastbilar, märkeskläder till sig själv och hästen, svindyra hästar. Så kommer jag och Bino, ett gammalt värmlandssläp, inga direkta märkeskläder förutom ett equipe schabrak.. :P De adnra tycker inte att jag har en särskilt snygg häst, men han är den enda som inte stannar eller river på träningarna. När det ligger runt 100-110 så hoppar de andra över också lätt men när det blir högre så börjar Bino glänsa. :D Snackade med en tjej som hade sett honom på träningar och tävlingar, hon trodde att vi hade gett minst 200.000 för honom. :| Som de hade gjort med sina hästar..

emsems
0

#38. får man fråga vad du gav för bino?

#37. jo så klart finns det undantag, men det är ju ändå så att man eg inte kan pressa allt för långt utöver exteriöra tillgångar… då är ju bara skaderisken större… men så klart det finns hoppglada och duktiga "kalla" hästar med!

Sofia_Schultz
0

#24 visst kan man hoppa dem när de e dräktiga, i första skedet av dräktigheten, inte när de börjar bli tjockisar.
När jag skrev "stor mage" första gången menade jag att hon var tjock av mat, inte bebis.

#21,22 Tackar :)

Murre_Uddiz
0

#40 prinsessa där :) Hon e asfin <3

Lyrik
0

#36 Ok.

#38 Samma sak för mig då med min gamla tant.

NinaToy
0

#39# PMS:ade dig. :)

#40# Fiiin! :)

Monday
0

Min lilla Pysen är 112cm och hoppade säkerligen 130 cm när han rymde. Fast det var när han var ung, han var "endast" 26 år då ;)

http://www.regret-nothing.com

Loa-bg
0

#44 hur gammal är han nu då?? Skrattande

lisette
0

#43 pms:ade? stackars ems.. ;)

Monday
0

#45 han är 34 nu ;)

http://www.regret-nothing.com

emmm
0

Shettisen vi har hemma hoppar storhäst terrängbanan som finns på gården, tror de flesta hindrena ligger på 80-100cm. Han är 105.

Hade en fjording för många år sedan som var 143 och hoppade 1,20cm.

Vblsto 1.50 i mkh har hittils hoppat 110 med ryttare men det tränas fortfarande.

Så jag tror som många andra här att det är individuellt. 

Att säga att en häst måste kunna hoppa sin egen mkh för annars är det nått fel på den, är som att säga att om inte vi är lika smarta som Einstein så är det nått fel på oss…..

Alex
0

#33 & #34 Klart de kan hoppa.. Vissa av dem i alla fall. ;) Löshoppar gör många riktigt bra till och med! Men sen kan man ju diskutera tekniken med ryttare på ryggen..Fundersam Helikopterhopp (Þerna är riktigt duktig på att stanna framför hindret och när jag är påväg att vända henne för att ta om det, ja DÅ hoppar hon..) och sen det där med avståndsbedömning.. Ja, kan ryttaren så går säkert det med, men annars så kan det allt bli lite som det vill. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sussi
0

#49 Påminner om min isis. Hade små höbalar än gång som hinder. Hon kommer i frisk galopp, väldigt framåt (hon gillar att hoppa) men sen så tvärnitar hon så jag själv tänkte forstätta över och börjar äta av hindret.

Alex
0

#50 Haha det hade jag velat se! ^^ Þerna luras rätt bra hon också, galopperar på riktigt friskt och verkligen laddar för hoppet. Hon tycker också det är riktigt roligt. Men så tycker hon väl att hon kommer lite väl fel eller nåt ibland så blir det tvärnit.. Och sen hopp från stillastående. Lika spännande varje gång. ;) Men löshoppar gör hon alltid klockrent! Högt dessutom, men vet inte hur högt, tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

NinaToy
0

#46# HA HA Ooops,. där blev det lite fel.. Sömniga jag. :P

Calina
0

Det var nog en av de fånigaste sakerna jag har hört, det har absolut inget med det att göra Glad

Det ju typ som att säga att har man 36 i kläder så har man 36 i skor, eller att killars utrustning är lika långa som deras långfinger. (Vilket somliga påstår)

Rubiinen
0

"min" häst Viktor är 88cm o de har han löshoppat . :)

halludu
0

#7 hoppar du aldrig??

Uno4ever
0

Uno, min medryttarhäst, han är ca 93-96 Han hoppar knappt 30 cm, men han har inte hoppat så jätte mycket, han är JÄTESEG dessutom.