Könsmognad på hingst
jo det är så att jag funderar på hur man kan se /märka att hingstungen börjar bli könsmogen (mer än att han betäcker med snorren ute ;))
Jag o min kompis vill ju gärna låta lillen gå så länge som möjligt med mamma, men man vill ju inte riskera några "kompligationer"
Kulorna har varit nere, idag hittade jag inte båda (men då var han ju lite upprörd över att mamma var borta…)
Han har även fått mera "bas-ton" i sitt gnägg, ej det rena gälla fölgnägget längre. men absolut ej vuxen ton.
Snorren är ibland "uppsvälld" när han står o solar sig.
han är 8 månader & alla jag pratat med säger att det omöjligt kan vara risk att han betäcker mamma utan de tycker de borde kunna gå ihop tills han är 11 månader…
Vi söker därför efter lite utav era erfarenheter
Tack på förhand.
(Att söka kunskap kan aldrig vara fel)
Det är inte helt ovanligt att hingstar blir könsmogna redan när de är 8 månader, och har hört fall där de råkat få sina mammor dräktiga redan vid 7 månader.
Jag är (väldigt) osäker, men blir inte hingstar fertila när kulorna åker ner (förutsatt att det inte är en klapphingst)? För uppe i buken antar jag det är för varmt för att kunna producera dugliga spermier?
Men har din pojke kulorna nere, och börjar få lite fjong på den skulle jag absolut inte våga ha dem tillsammans länge. Vi brukar skilja av våra hingstar strax efter 6 månader för säkerhets skull.
Var noga med att kolla att ditt sto är brunstigt sedan så att hon kanske inte är dräktig! Våra här hemma har redan börjat gå i brunst.
Hakuna matata!

Man meärker det på hingsten, normalt så betäcker inte en hingst som gått med mamma hela livet henne, det är ett skydd för att förhindra inavel. Däremot så kan dom betäcka andra ston i hagen.
Jag hade min hingst med sin mamma till han var 10-11 månader diade hela tiden. Jag höll väldig koll på dom så han inte skulle bli intressedad av henne men han såg henne enbart som en mjölkproducent
Det jag funderar på är hantering, får din hingst gå med bara mamma får jag ofta känslan av att dem kan bli jobbigare än om dem får gå med andra jämnåringar och bli lite "tuktade", eller med en äldre valack som kan sätta dem lite på plats ;)

#3 hingstföl har stort behov av sin mamma, det är vuxna hästar som i det vilda uppfostrar föl. När hästarna är vilda diar dom 1-2 år dom slutar dia när nästa föl kommer går mamman gall så har hon fölet vid sidan i två år om man vill att hästen ska leva naturligt.
Man får tryggare hästar om dom får dia länge.
#4 jo men grejen är ju att dem blir stora, ha en 2 åring som är bångstyrig kan bli svår att tillrätta visa.
Och sen är det väl risk att dem betäcker sin egen mamma då dem hinnar bli könsmogna?
Visste låt dem gå med mamman så länge som möjligt, men ha en plan också så man inte tar dem från mammas sida som 1 åring-2 åring och tror att dem ska vara lätta, för endel verkar ha en tendens att bli bångstyriga och dem vet om sin styrka ;)
Jag tycker iaf man kan plocka dem när dem är senast 1 och låta dem gå med jämåringar ett tag eller en äldre valack man vet kan ha lite pondus ;)
#4 Å andra sidan har vilda hästar (föl i detta fall) också kompisar att leka med.

Den sommaren hingsten är två då är dom mogna att lämna den vuxna flocken och söka sig ut i unghäst flockar ofta då en större grupp unghingstar.
dom vilda naturliga flockarna är inte så stora som man tror, en hingst 1-3 ston och deras föl fram tills dom fyller 2 år, det är inte alls ovanligt med bara ett sto = 4 hästar (hingst + sto + fölet + stora syskonet) finns det ett sto till finns ett föl att leka med och fler vuxna som uppfostrar.
Ettåringen mår bäst av att gå med någon/några valacker, så dom kan bli vuxet uppfostrade samt gärna någon jämnårig.
Det är så att unghästen inte är mogen förren den är två att ta ansvar i en flock innan dess så är den inte med och delar på ansvar som tex sömnvakt.
Dia tills våren då dom fyller ett, som ettåringar går hingsten med vuxna och någon annan unghäst, som två - tre åring i hingstflock, då har hästen fått en naturlig start.
#7 det var ju det jag mena i #3 så vad menade du då med #4?

#8 hästen i #0 fyller ett år och ska bli uppfostrad av vuxna hästar fram till nästa sommar, då kan den hamna på hingstbete. Det bästa är om den kan gå kvar hos mamma så länge som möjligt nu i år.
Vårt arabsto blev betäckt med hennes son på runt 10 månader. När vet. dräktighetsundersökte henne sa han att det var inte helt ovanligt att ston som går med sina söner blir dräktiga efter dem. Vet rekomenderade att nästa gång så kunde jag ta bort hingstfölen vid 6-7 månaders ålder för att det här inte ska inträffa mer.
För er som undrar om vi lät henne föda avkomman så är svaret nej. Hon blev sprutad.
Nog för att det är bra ju längre fölet kan gå med mamma. Men jag har då aldrig sett att mamma sagt ifrån nämnvärt när pojkarna rider. De rider ju på huvudet, halsen, magen ja lite över allt, de verkar inte bry sig nämnvärt, men visst några ston säger ifrån, men det har varit att de trötnat på dem tidigt.
Har man möjlighet att låta pojken tuktas av andra snälla pojkar så är jag överttgad om att det fungerar lika bra så länge de har en bästis som de kan mysa med och känna sig trygga med.
Betydligt bättre det än att få sitt sto dräktigt i.af.
Hakuna matata!
Har med varit med om att en son betäckte mamman o 2 ston till i hagen…fast då var det så att han hoppade in i hagen till de stona men han var ej året heller.. Så det är nog rätt vanligt…

#12 andra ston är inte ovanligt och när som slutar dia då släpper inavelsspärren.
I en vildhästflock kan man väl räkna med att märren blir ombetäkt med hingsten i flocken, redan medan fölet är litet, då får han ju aldrig någon chans att betäcka modern eftersom hon är dräktig när han blir könsmogen. Så när hon sen ska föla igen så stöter hon bort fjolårsfölet.
Jag brukar i normalfallet ta bort hingstfölen fråmn stoflocken senast vid 6-7 månaders ålder. Det finns alldeles för många exempel på ston som blivit dräktiga med 8-månaders hingstungar…
Fast den här vintern har jag varit tvungen att chansa, för jag hann inte vintersäkra staketen innan den första snön kom för 3 månader sedan - det har inte hänt på mannaminne att det blivit vinter här i november, som har hållit i sig ända till nu! Så den lille fulingen springer helt enkelt rakt igenom staketen i hingsthagen… 
Tack så mycket för alla svar :)
Planen från början var att han skulle få gå ihop med kompisens valack from januari till bete, men tyvärr är valacken inte med oss längre så där han bor finns ingen pojkkompis utan alternativen är antingen helt själv i egen hage (han kommer INTE stanna i den) eller tillsammans med mamma. Det finns även ett till sto på gården. Vi håller på att leta stallplats åt honom men ännu har vi inte hittat någon som har både stallplats och bete.
Vi har redan bokat bete för honom från april/maj (beroende på när det går att släppa dom) så det finns ju. Men det är flera månader tills dess… Tyvärr kan vi inte få köra dit honom tidigare då stallet är fullt. Och flytta honom till ett nytt stall för två/tre månader känns ju lite :S.
Tack igen för era svar!

Är stenarna ner går han att kastrera så är problemet löst.
Min fråga var ju framför allt hur man vet att de är könsmogna, men det är säkraste tecknet är ju att de betäcker (eller vill i alla fall). Och förutom det verkar det inte finnas något.
brukar man inte räkna att de är könsmogna när kulorna trillat ner?
#19 Problemet där är ju att det är normalt att de trillar ner redan innan födelsen eller straxt efter. & på klapphingstarna kommer de ju inte fast de ändå kan betäcka…
man kan inte riktigt lita på det där med att man ser när de betäcker, för det räcker att man vänder ryggen till och stoet blir betäckt EN gång, om man har otur…