Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 4269 ggr
[mammamian]
0

Snygga till lurvig lugg

Min häst har en väldigt kraftig man och lugg. Speciellt är luggen och manen strax bakom öronen yviga och det finns en massa smått ludd/underull i luggen.

Hästen tycker inte om att få manen ryckt och eftersom jag inte tävlar eller visar upp oss så hade jag tänkt att han skulle få slippa det.
Hur snyggar jag bäst till hans lurv? Jag tänker låta man & lugg växa sig långt, men det blir som en stor mopp uppe på hans huvud och det vill jag liksom tämja.

Zabbio
0

Tunna ut med trimkniv?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[mammamian]
0

Blir det snyggt utan att det behöver göra ont? Ska man använda vanlig trimkniv eller såna nya som är mer som kammar? Det ska ju helst se naturligt ut.

lisette
0

en kniv gör ju ont. men en trimsax borde funka.

Zabbio
0

#3 Skär inte kniven? Tänker på de med tandade blad, de skär väl av håren = inte ont? Eller  har jag fel?

polgara
0

Pälsglans o mankam kommer man långt med

lisette
0

#4 för mig är en trimkniv en sådan man använder när man rycker.

Tusen
0

Det finns sk manknivar och dessa skär av stråna. Under förutsättning att kniven är skarp, förstås. Flört

Zabbio
0

#6 + 7 Då är det de jag tänkte på. Har inte använt dem själv i manen men har en till svansspetsen.