Mäta ner ponny?
Tjo!
Om man vill mäta ner sin ponny, så den blir kategori C i stället för D, hur gör jag då ?
Åker jag bara på en vanligt slutmätning typ och mäter om honom?
Eller ska jag ansöka om något?
För min lilla D-ponny är antagligen en C, alla mina tränare och alla jag känner säger att han måste vara en C-ponny.
Jag har även mätt honom hemma, och jag får det till 140cm.

Det är väl nya regler nu att man måste åka till ATG klinik för att mäta sin ponny och där måste mätman och veterinär närvara?
Ring till närmaste ATG klinik och hör..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Är det hästen på bilden? Den ser ut att ha en väldigt hög ut vid manken. Är den slutmätt kanske det dessutom kan bli svårt. Man som #1 Skriver så skall all mätning inom ridsporten numera ske på en ATG-klinik.

Okej Tack!
Ja det är han på bilden, han har väldigt hög manke, men jag tror ändå att han är mindre, har stött på många C-ponnyer som har högre manke när vi ställt dem bredvid..

Vad spelar det för roll? Varför skulle du göra det?

#4 Det kan vara stor skillnad om man tävlar om hästen är liten d eller stor c.. Man ska inte "göra" dom mindre men är den c så ska den ju tävlas som det och inget annat.
Skynda långsamt så går det fortare.
Man får inte mäta om dem efter åtta år, jag slutmätte min nu i höstas och då var det så. Han slutade dessutom som 139,9 vilket är superbra!

Skulle inte slutmätningen tas bort?
Tror inte slutmätningen tas bart bara det att ponnyn kan mätas igen om man tvivlar på dess höjd. Förr fick man inte göra det annat än i undantagsfall. Så ni har rätt båda två. 

Precis som #5 säger så är det stor skillnad när man tävlar.
Jag tycker inte det är rätt att min ponny ska tävla mot D-ponnysar, om han är C-ponny. En D-ponny har ju större möjligheter att vinna en hopptävling för den har antagligen större och snabbare galopp i omhoppningar, och den kan ju oftast "hoppa högre", annars skulle det inte funnits kategorier ju. Och avstånden i kombinationer stämmer ju inte heller eftersom min har "C-ponnygalopp".
Och sen är det ju klasserna också om jag skulle vilja sälja honom, som D har han gått LA, men som C MsvB.

Jag vet en som mätte upp sin ponny från C till D för att den var storgalopperad och då passade banrnor för D-ponny bättre han blev också smidigare än sina Maxade konkurenter och en rosett plockare genom det.
#9 Jag tycker du ska kolla upp det! Skulle själv blivit besviken om min blev över 140cm. Om du mäter om, och han spänner sig i rummet där inne. Ge honom hö och massage på rumpan! Det funkade på våran, sjönk över fyra cm, helt galet.

det du kan göra innan mätningen är att se till att han är nyskodd/nyverkad och ev. rida innan. tycker inte att nåt av det är fusk för det är mycket pengar det handlar om i slutänden, skillnaden prismässigt mellan LA och MSV är stor vid försäljning. och som #11 säger, försök få honom avslappnad.
läste någon undersökning och det kan skilja 6 cm på samma häst beroende på om den är spänd eller avslappnad.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag blir oerhört arg och ledsen av att höra talas om folk som medvetet jobbar för att "Mäta ner" en ponny. 
Ponnyn ska mätas normalt och tillhöra den kategori den hamnar i! Man ska inte hålla på med en massa fuffens för att få ponnyn att råka vara några cm mindre vid mättillfället än den är i verkligheten! Är ponnyn 141 cm så ÄR det en D-ponny och inget annat! Även om det skulle vara frestande att försöka få den att krympa två cm…
Jag har sett alldeles för många ponnyer som varit flera centimeter högre än kategorins maxhöjd under de år jag var banbyggare och det är lika tråkigt varje gång!

#13 jag håller med.
---------------------------------------------------------------------------------
Varför blir det inte fusk när det är mycket pengar med att tjäna vid en försäljning? Först har man ansträngt sig för att få ner mankhöjden med div knep, sen så tävlar man i fel kategori mot ärliga ryttare sen säljer man en häst som är högre än vad man uppger.
Idag kan man också kräva om mätning av en ponny som ser för hög ut så då har man inte mycket för att luras.
#13-14 Men det är väl ingen som pratat om fusk här eller??
JAG blir ledsen när folk blir anklagade för fusk. Är det fusk att rida igenom sin häst, få den avslappnad och ha den nyverkad? Hmm isåfall så har jag alltid mina hästar redo för fusk…
Isåfall är det väl lika mycket fusk om hästen är spänd och nervös, overkad vilket kanske påverkar nån cm…då verkar det ju som jag har en större ponny än jag har och då FUSKAR jag ju 

……..eller?
Jag red min ponny ganska hårt på dagen och han verktes dagen innan. För mig anses inte det som fusk! För att vi vill satsa och få ut mer av honom. :) Det betyder inte att allt är pga pengar, hela familjen älskar våran lilla sötsak.
#15 - jag har aldrig sagt något om fusk!
En ponny som är avspänd vid mätning hamnar i rätt kategori. Det ska inte behövas en timmes hård ridning och hårt nedverkade hovar samt att vänta i en halvtimme (eller mer) på att den ska sjunka den sista centimetern…
#16 - men VARFÖR skulle det inte gå att satsa och få ut mer av ponnyn genom att låta den tillhöra den kategori som den verkligen tillhör?
Jag hoppas verkligen att det blir mycket kontrollmätningar, för det finns alldeles för många som tävlar i fel kategori och tyvärr finns även ett antal mätmän som inte har rent mjöl i påsen. 

#17 Om ponnyn är precis på gränsen så är det mm som skiljer, inte cm. Den kanske är c-ponny, vad vet vi? Den kanske slutmättes en dag när den var spänd pga något och blev därför satt som D, är det bara mm som skiljer så är det ju lätt hänt.
#10 Jag undrar jag om det verkligen är möjligt med en seriös mätman.
Vi har ett russ på 126,5 cm och skulle gladeligen mäta upp henne bara för att få henne tävlandes mot C-ponnyer. Hennes galopp är stor och vägvinnande och vi har äntligen hittat en ryttare som klarar av henne. Tyvärr fyller hon 14 år i januari. (Jag hatar verkligen 13 ärs gränsen i hoppning.
)
Tyvärr är vår häst alltid cool i alla lägen från marken vilket gör att hon aldrig skulle spänna sig om vi skulle vilja mäta henne. Så för vår del blir det till att börja leta ryttare igen. Surt
!

#19 den var felmätt från början och var en liten D på riktigt, bara det att dom trode den skulle prestera bättre som supermaxad C så första mätningen var inte ceriös utan förenad med div. knep.
Men hästen blev för stor för att kalra barnor för C-ponny riktigt bra som D blev han en rosett plockare
Finns det inte regler för hur hästen ska mätas? Hur länge sedan den reds, att hovarna inte får vara orimligt låga etc.? Det mest rättvisande borde ju vara att mäta alla hästar "kalla" och med normalt verkade hovar, så att det inte finns plats för trix.
Blir också trött på folk som ska fippla och dona med hästen för att lyckas få "rätt" höjd på den -_-'
Även trött att igentliga D-ponnys lyckades mättas som stora C-ponnysar, kategorierna finns väl för att det ska vara lika stor chans för alla ryttare oavsett storlek på ponny?
OT: Tycker man ska införa kategorier på häst också, ganska stor skillnad mellan en häst på 149 cm och en på 183 ;)

#21 klart det finns regler, näst senas som jag mätt min häst frågade mätmannen vilken mankhöjd jag ville ha, mitt svar var den hon är och hon blev 123cm, det går en gräns för vissa ponnys i avel vid 122 cm 
När nästa ponny som blev 125 cm då kom inte frågan troligen kände han igen mig eller så var det för många centimetrar för att vara snäll.
Det är väldigt många C och D ponnys som är just XXX.9 cm det är nog ingen slump.
- Verka hästen hårt och sätt på tunna skor (man drar av 1 cm för skorna)
- låt någon tung rida i två timmar innan
- låt hästen stå tre dygn utan vatten
- Ge hästen lugnande
Listan kan göras lång på tips för att få ner hästens mankhöjd bara för att klassa den "rätt" eller var det fel 
Visst kan det uppfattaqs som fusk att många hästar är maxade. Men.. Det behöver inte betyda at det fuskas för det. Om en ponny mäter 139 cm direkt så skriver man det väl direkt. Men om man har en ponny som är tokspänd och som får vänta ett par minuter och då hamnar på 139 cm så skriver man säkert det också även om hästen först låg ett par cm över 140 cm gränsen.
Ett av våra russ mättes i våras till 128 cm vid mätningen precis då hon kom in i mätlokalen. Sen började mätmannen att skriva på mätpappren men då hon skulle fylla i mankhöjden blev hon osäker på mankhöjden så hon mätte igen. Då var ponnyn 125 cm hög och då hade det knappt gått 5 min mellan mätningarna. Nu saknade detta betydelse men hade det spelat roll så hade jag förmodligen velat att mätmannen väntat dessa minutrar. Det tror jag fler också skulle göra.
#24 det jobbiga är väl när folk ska påverka hästen ganska hårt på alla sätt dem kan för att få den höjd dem vill…

men det är många ponnys som är 139,9 och så noga kan man inte mäta.
Sen är det inte det jag reagerar på utan alla tips som finns för att få ner hästen i mankhöjd, då är det bättre att mätmänen lär sig att ge hästen tid och samtidigt tittar efter så hästen inte är uttorkad eller ser ner riden ut eller är för hårt verkad.
eller så gör man gränsen flytande +/- 3 cm är OK så man kan tävla C/D ponnyn som vilket som
#26 Fast de får faktiskt vara 140 cm.
Det är väldigt olika hur noggranna mätmännen är. Ett av våra russ mättes till 123,3 cm. Fanns egentligen ingen anledning att inte avrunda, men mätmannen ville vara exakt. Annars brukar man mäta och avrunda var 0,5:e cm.
#26 Oroa dig inte, det är veterinärkoll också.

nu är ni ju fjantiga här tycker jag.
1. det är inte fusk att ha sin häst nyverkad, i annat fall hade det funnits med i TR att din häst inte får vara nyverkad vid tävling. helt orimligt.
2. att rida hästen kan ju omöjligt heller vara fusk, i så fall blir det ju liiite svårt att rida den på tävling!?
alltså, vid tävling faller det sig ofta så att hästen är precis nyverkad och dessutom så rider man på tävlingsplatsen, så det är exakt samma förutsättningarna som hästen tävlar under som när den mäts.
ingen har nämnt något om att verka ner hästen för hårt, torka ut den eller rida den helt slut. allt började efter mitt inlägg #12 och där hittar ni inget av det ni gormar om.
vi får väl se den dagen ni står med en ponny som ska mätas och en centimeter ska avgöra huruvida hästen kostar 50 000 eller 150 000 =)

jag förstår inte gnället ärligt talat, likväl som en häst på 145 ska skrivas som 145, så ska ju en på 139 skrivas som 139 och inte 142?? sen om hästen behöver slappna av lite så är väl inte det hela världen.
#17 du om någon som själv är hovslagare borde ju veta att en del hovslagare gör ett väldigt dåligt jobb och verkar helknasigt. en dålig verkning kan göra hästen till 140.5 cm vid mätningen, men vid ett hovslagarbyte där hovarna rättas till så kan den hamna under den magiska 140 gränsen. är det fel att rätta till hovarna?
#21 vem ska avgöra vad som är normalt verkade hovar?
SÅ här är det:
Mankhöjd är egentligen ett väldigt trubbigt verktyg för att tala om hur hög hästen är eftersom mankhöjd kan variera beroende på omständigheterna. Skälet till detta är att hästens framben inte sitter fast i övriga skelettet alls! Frambenen sitter bara fast med ligament. Det är därför en ut-tröttad häst blir lägre än en utvilad. Och det är också därför en stressad häst kan bli högre än den som är lugn. Ger man den dessutom inget vatten på flera timmar så kan den också bli lägre.
Alltför många utnyttjar detta för att de bestämt sig för att det är bättre att ha en maxad C-ponny än en liten D (osv). De maxade ponnyerna betingar av någon anledning ett högre pris än de som är i resp kategoris nedere höjdgräns.
En ponny SKA tävlas i rätt kategori. Man ska inte kunna stå på en tävlingsplats och titta på framridningen för kat C och se att där är flera stycken ponnyer som tävlar som C-ponnyer, men som är TYDLIGT över höjdgränsen för kat C! (jag har sett en ponny tävla som C-ponny där jag tror att den hade kunnat klassas som närmare maxad D vid en korrekt utför mätning!! Jag har också sett en ponnytravare som var ordentligt mycket större än min egen ponny, som låg 1 cm under kategorins maxgräns.) Det är BEKLÄMMANDE att se, dels att ponnyernas ägare har så svag moral att de gör vad som helst för att ponnyn ska få ett mätintyg som är "mer fördelaktigt". Och det är BEDRÖVLIGT att det fortfarande finns mätmän som inte kan stå emot trycket från hästägarna!
I mina trakter har funnits en hästhandlare som importerat en massa "maxade" (läs övervuxna) ponnyer, där hon har garanterat spekulanter att de ska få med ett mätintyg inom rätt kategori. (det var därifrån den stora C-ponnyn jag nämnde ovan var köpt…)
Jag tycker det är helt okej med normalt verkade hovar och det är avsolut okej att en spänd ponny ska få slappna av så att den får rätt höjd. (jag har själv fått en shetlandsponny att slappna av så att den sjönk 3 cm - på en minut, genom att blåsa lite mjukt i näsborrarna på den…) Men jag tycker verkligen inte att det är okej att motionera ponnyn hårt så att den är TRÖTT i musklerna när den ska mätas. Eller att verka ner hovarna så att det blöder eller ponnyn blir ordentligt öm. För det förekommer!
Jag hoppas verkligen att det kommer bli mer av kontrollmätningar i framtiden, så att det blir ett slut på det uppenbara fuskande som förekommer i många kretsar!
Är ponnyn 141 cm så ÄR den 141 cm och ska vara en D-ponny! Det finns liksom ingen anledning att man ska få ner den till C-ponny till varje pris!
Peppe - de få millimetrar som skiljer på en overkad resp normalt nyverkad hov gör säkerligen ingen större skillnad med tanke på att spänd resp avspänd häst kan skilja på flera centimeter. De millimetrarna kan man få igen om hästen spänner av…

#31 de millimetrarna kan vara avgörande om man ska vara stenhård vid mätningarna =) och den lilla skillnaden kan avgöra om hästen ska kosta 50 000 eller 150 000 tyvärr. sen är ju inte verkligheten så bra att alla verkar sina hästar tillräckligt ofta så ibland kan det vara betydligt mer än några millimeter som behöver verkas bort….
en häst som tävlar som d-ponny på MSV-nivå (120) t ex kostar ofta 150 000, visar den sig vara en häst på 148.5 är den inte längre värd många tusenlappar, den kan inte hävda sig bland de stora. inte så roligt att ha köpt en sån ponny. det är inget man vill vara med om, om man kan förhindra det med så enkla medel som att se till att den är nyverkad innan mätningen. (och att den då faktiskt är max 148.0) JAG är iallafall inte så rik så det inte gör mig nåt att förlora de pengarna…
#32 - tja, nånstans måste man dra gränsen…
Men har man en ponny som ligger precis på gränsen så är det ju oerhört klantigt om man inte åker till mätplatsen med den nyverkad, men det ska fortfarande vara normal verkning och inte så att det blöder…
(för övrigt kan jag nog egentligen tycka att mätning borde utföras med ponnyn barfota…)

#32 så länge det är pengar som styr så sätter man inte hästens väl i centrum

"en häst som tävlar som d-ponny på MSV-nivå (120) t ex kostar ofta 150 000, visar den sig vara en häst på 148.5 är den inte längre värd många tusenlappar, den kan inte hävda sig bland de stora. inte så roligt att ha köpt en sån ponny. det är inget man vill vara med om, om man kan förhindra det med så enkla medel som att se till att den är nyverkad innan mätningen. (och att den då faktiskt är max 148.0) JAG är iallafall inte så rik så det inte gör mig nåt att förlora de pengarna.."
Risken är ju att du får kontrollmäta på tävling och då får på papper att det är en häst och ingen ponny. Eller att du säljer ponnyn för 150 000, ponnyn blir mätt till häst och köpet upphävs. Då står du där i alla fall… Det är bättre att göra rätt från början.
#32 Är ponnyn mätt rätt från början så slipper man det problemet…

#33 jag har hela tiden menat normal verkning, och nu skriver du exakt så som jag menat hela tiden också men som du gått emot tidigare. ponnyn bör vara nyverkad.
#34 är det dåligt för hästen att bli verkad så misshandlar jag min häst var 8e vecka och är det dåligt för den att bli riden så misshandlar jag nästan varje dag.
#35 på näst sista raden står det "(och att den då faktiskt är max 148.0)", vilket är gränsen mellan ponny och häst
#36 inte om du köper en ponny som inte är slutmätt än
en ponny som är maxad ska mätas in på just den höjden. att ha den overkad och spänd vid mätningen så den blir nån cm högre är lika fel som att en för stor tävlar bland de små.

Vad jag menar är att slutmätning gäller inte längre, utan mätintyget kan "rivas upp" i efterhand. Ligger den på gränsen finns ju alltid risken att det blir en överhöjdare. Blir den kontrollmätt på tävling och är för stor (tror det ligger vid 151-152 cm på tävlingsplats?) får den inte starta varken den dagen eller senare förrän den mäts på nytt. Är den för stor då också så är det en häst, end of story.
Min poäng är att de maxade ponnyerna i framtiden alltid kommer vara gränsfall, såvida inte slutmätning införs igen.
Jag är faktiskt fullt medveten om var gränsen ligger ;)
#37 - jag har inte skrivit någonstans att det inte är okej att verka dem före, men jag har däremot skrivit att det oftast inte är så många millimeter man verkar bort i normalfall att det ska spela någon större roll - eftersom mankhöjden ändå inte är statisk.

#38 ja visst kan det det om det är en häst, men är hästen max 148.0 när den är nyverkad och avslappnad så finns ju inget problem. då är den ju ponny. varför mäta en maxad ponny som är overkad och spänd? man vinner ingenting på det, ponnyn får bara en felaktig mankhöjd.

Hästen ska vara rätt verkad men det cirkulera många tips om hur man ska mäta ner en häst en storlek.
Vissa är direkt djurplågeri, hästen blir vad den blir när man mäter den och en liten ponny kan bli snabb och vändbar så storleken är inte alltid av godo.
(vad det är härligt att rida western där får hästen vara vad den är)

Men är den alltid nyverkad och avslappnad på tävling? För det är ju där kontrollmätningen görs…

#42 på tävling får hästen vara högre än 148 (tror det är 151) annars görs en ny mätning utanför tävlingssammanhang, och då bör ju såklart hästen återigen vara nyverkad och avslappnad vid den mätningen

Min Mangis stod vid ett tillfälle i ett stall där de kom ut för att mäta ett par ponnyer. Så jag passade på att be dem mäta henne. Hon blev 151cm, och var vid tillfället mager och eländig (hon trivdes inte i det stallet och det var vinter, vilket var en svår tid att hålla henne i hull). Mätmannens kommentar: Det går nog inte att mäta ner den här tyvärr. (Hon var vid det tillfället 13 år.)
Jag tycker det är helt orimligt att höjden är så extremt viktig för ponnyer. En bra häst/ponny är en bra häst/ponny och det har att göra med SÅÅÅÅ mycket mer än bara några cm vid manken. Jappeloup, Verona, Mynta, ja det finns många små hästar som hoppat stora världscupbanor på teknik och vilja.
Det är nästan så att man vågar påstå att det är de okunniga som sätter så stor vikt vid hästens mankhöjd…

Ursäkta, men jag bara måste fråga, läser du vad jag skriver?
Tillåt mig att citera mig själv:
"Blir den kontrollmätt på tävling och är för stor (tror det ligger vid 151-152 cm på tävlingsplats?) får den inte starta varken den dagen eller senare förrän den mäts på nytt. Är den för stor då också så är det en häst, end of story." Från inlägg #38
Jag är fullt medveten om att det får fela på några centimeter då, men det är ju inte säkert att det hjälper. Det är ju det som är min poäng. Flera andra inlägg vittnar ju om att det kan skilja mycket mer än 4-5 cm från dag till dag…

#45 är hästen max 148.0 vid en kontrollmätning utanför tävlingssammanhang så spelar det ingen roll om den så skulle vara 160 på tävlingplatsen. tror det är Du som läser lite slarvigt :) och det du citerade var inte vad som stod i #42, som jag hänvisade till.

#46 man har rätt att kontrollmäta hästar idag på tävling och den kan vägras att starta om den är för hög.
Det bästa är att ha rätt mankhöjd
så mycket brukar det inte skilja i alla fall inte på dom jag ägt genom åren. När jag mäter på premierning och sen kontrollmäter hemma så brukar det stämma förvånandsvärt bra.

#47 ja givetvis, nåt annat har jag inte påstått.
ni verkar tro att jag pratar om för stora hästar som mäts ner, så är inte fallet som jag försökt förklara flertalet gånger nu. är hästen t ex 147.8 så bör en sådan ponny vara nyverkad när den mäts för att inte få ett felaktigt resultat. det är även en sådan ponny som kan råka illa ut vid en kontrollmätning på tävlingsplatsen.

Jag ger snart upp…
Bara för att den är mätt precis under ponnymåttet vid ett tillfälle, kan den ju lika gärna ha musklat på sig de millimeterna vid mätningen efter kontrollmätningen på tävling. Min poäng är att man inte ska manipulera det i all evighet, för det kan sätta en i skiten senare.
Och givetvis är jag fullt medveten om att mit citat inte var från inlägg #42, därför skrev jag också att det var från inlägg #38 som ju också är en del i diskussionen. Alla inläggen hör ju ihop… Man kan ju inte gärna hoppa över delar av tidigare diskussion bara för att man glömt vad som redan sagts ;)

#49 man kan hamna i skiten utan att manipulera. mankhöjden är som sagt inte statisk, som du själv säger också. ska man ta hänsyn till det så borde man låta gränsen vara lite luddig och inte knivskarp eftersom det är ganska omöjligt att hålla en häst i exakt samma skick genom hela livet, med ägarbyten och allt.

Men det finns dom som fuskar (massa knep finns på nätet) dessa hästar ska inte få behålla sin mätning, så klart.
Själv har ingen av mina hästar (under 32 år) varierat i mankhöjd, var jag än mätt dom eller efter årstid. (förutom en gång då hon med mätkäppen var ny på området)

Visst kan man det, så varför utmana ödet?
#51 Underligt tycker jag. Menar du att de alltid är lika höga? Jag har haft häst lika länge som du och jag kan lova att de varierat i manköjd berodende på vem som mäter och vart och när de mäts.
En av våra ponnysar vart en halv centimeter lägre vid slutmätningen än den var vid 6 årsålder, en annan sjönk 3 cm på 5 minuter medans jag stod och tittade på, osv. Jag har mycket svårt att tro på det du säger.
Självklart ska man inte försöka manipulera systemet men även ponnysar som ligger mitt i spannet varierar i mankhöjd.

#52 så om jag mäter min normalt nyverkade och avslappnade ponny, och den visar sig vara 147.8 så ska jag säga till mätmannen "ae du mätmannen, lägg på lite på höjden så han blir liten häst istället." absurt. men gör gärna så du, jag tänker aldrig göra det i alla fall :)

#53 någon cm upp och ner mer varierar dom inte, nu har jag trygga lugna hästar så dom kanske inte blåser upp sig.
#55 att dem är trygga och lugna har ju inte med saken att göra, finns ju fler anledningar till att en häst blåser upp sig
Så då är inte mankhöjden statisk och exakt i alla fall, då?!
Citat från inlägg #51 "Själv har ingen av mina hästar (under 32 år) varierat i mankhöjd" 

om min ponny är 122 eller 124 tycker jag spelar rocken roll
det rör si inte om några 6 cm i skillnad inte heller på mina D-ponnys -> Athena är mätt hur många gånger som helst och blivit 142cm varje gång, skulle jag vilja torka ut henne, rida länge tungt och hårt + öververka henne, så vist hade jag kunnat tvinga ner manköjden men det skulle var fusk och snudd på djurplågeri.
#58 Själklart, men tycker inte att du håller dig till sanningen om du säger att dina ponnysar alltid har samma mankhöjd vid mätningar. Att man inte behöver vara så noga då de ligger klart inom gränserna är väl inte särskilt konstigt heller.
Självklart är gränsfallen mer noggrannt mätta. Fast jag kan hålla med om att hästar på 151-153 cm i mankhöjd är löjligt sällsynta. Klart att dessa måste finnas någonstans.

hästar på 151-153 dom finns inom western, jag mäter mina ganska ofta och då blir det samma resultat faktiskt Kiara är 123cm, Karisma 125, Ametist 147 cm, Athena blev alltid 142 cm, Lady och Lorden blev alltid 168 cm, min först ponny Sir blev alltid 147,7 cm och komma har jag tagit bort nu när jag hemma-mäter jag tycker det är lite löjligt precis….
Ibland kan det variera någon cm men då beror det mer på den som mäter.
#50 Preciis, du mäter själv, de är vana vid dig, du mäter hemma i deras invanda miljö och du vet hur höga de borde vara.
Kan väl knappast jämföras med en häst på tävling, i okänd miljö, med en mätman den inte känner och en hel hög med spännande hästar runt om kring sig.

#61 dom får/fick samma mankhöjd borta som hemma, Sir 147,7 blev mätt ofta borta då han presterade för bra och han blev alltid 147,7 Jag blev själv förvånad så jag tycket mm är för precis.

Nu har jag inte varit så aktiv i denna tråden.
Men jag vill mäta om min ponny för att jag tror att han blivit felmätt!
Det är väl inget fel med det ? 
Och jag har inte pratat något om hur man får hästen lägre, men klart så ska jag ju massera min ponny och få honom avslappnad på mätningen eftersom han är livrädd för mätstickan och kanske blåser upp sig så han blir högre än vad han är.
Min andra D-ponny är slutmätt som 148cm i sverige, hon är född 2000.
Men i passet så står det att hon var 149cm i Tyskland år 2005.
Så man mäter ju väldigt olika, och det spelar roll hur avslappnad hästen är.
Tänk bara på att nu slutmäter man ju inte på samma sätt, utan kan få ponnyn mätt i princip när som helst. Mycket hårdare regler numera och har man en supermaxad så är ju risken att den går över.
#64 Hårda regler? Min ponny blev 139,9. Mätkvinnorna gav honom hö, tog hur lång tid som helst på sig och så masserade vi honom. Hur bra som helst.:)
Mät din ponny, han kan ju inte annat än att gå kvar som d ponny:)
#64 Jag tror att du bara behöver mäta om sin maxade ponny om den är 2 cm över mätintyget vid en kontrollmätning. Och då bestämmer man tid och plats för mätning på ett lugnare ställe. Så har man rent mjöl i påsen behöver man inte vara orolig.
#63 träna din häst på mätning hemma och på andra platser så den blir van vid mätnings stickan så behöver den inte späna upp sig pga den ;)
Mitt tips är att du tar en tumstock och en pinne, ställer tumstocken bredvid och läger sen pinnen emot manken där mätstickan kommer hamna, gör det dock långsamt så hästen är avslappnad i varje moment, och beröm, sen prova att göra likadant i hagen, i ridhus/paddock, kanske gå upp en bit i skogen och göra det, så det liksom inte bara är i stallgången, så lär sig kanske hästen tillslut att det inte är något läskigt och blir förhoppnignsvis inte spänd pga mättstickan iaf ;)