Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8990 ggr
Tusen
0

Maskkontroll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som använder Kolla Masken:

Har ni fått hästarna parasitfria?
Själva har vi nu använt Kolla Masken i flera år och har ändå alltid fått avmaska samtliga. Nu ger jag upp. Kolla masken blir bara en extra utgift då jag ändå alltid måste maska av. Detta trots att vi med c:a tre års mellanrum fått helt nya obetade hagar. Hur ska man annars få ordning på det. Att så om känns rätt dyrt och meningslöst då inte ens nya hagar gör hästarna parasitfria. (Vi äger inga hagar själva utan får låna mark av våra grannar.

Cilla89a
0

Jag använde "Kolla Masken" första gången förra våren innan
betes-släpp och både Japp och Brimad var nollade.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Em--ma
0

Amadeus brukar nolla, eller vara under 100 (då behövs det ej avmaskas) har hänt 1 gång att ja var tvungen att avmaska.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
0

Låter bra men hur har ni fått dem parasitfria?

Em--ma
0

#3 bra fråga, visa hästar är faktiskt känsligare än andra och kan få över 500 i kontroll medans en annan häst i samma hage kan ha 50.
Om man vill undvika mask så ska man mocka ur hagen regelbundet :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
0

Gör ni det? Vi har 5 st hagar på 2-4 hektar samt yttareligare två mindre beteshagar på c:a 1 hektar. Hur sjutton ska man orka mocka ur  alla dessa?Tungan ute Vi försöker växla mellan olika hagar och låta dem vila vissa år. Men det hjälper tydligen inte. Rynkar på näsan Vi har oftast 8-12 hästar på bete varje sommar.

Em--ma
0

hittade en text som var lärorik,

Vi får många frågor om hur avmaskningsrutiner ska läggas upp i ett stall. Då vill vi till att börja med säga att avmaskning inte är ett universalmedel mot inälvsparasiter. För att skydda hästarna finns fler sätt att förebygga parasitangrepp. Man ska tänka på att hästarna smittas via gräset. Smittan är alltså inte relaterad till uppstallningen vintertid utan till i vilka grupper hästarna betat.

Ett bra första steg för att lägga upp en betesplan är att ta träckprover på hästarna i stallet. Då får man svar om hur infekterade de är och hur bra rutinerna fungerat hittills. De kanske till och med visar att just dessa hästar är mycket lite infekterade och därför knappast behöver avmaskas. Avmaskning är ibland ett nödvändigt komplement i en betesplan, men räcker inte som enda ingrediens i en framgångsrik parasitprofylax. Den regelbundna avmaskningen man rekommenderar som en del av en betesplan är inte en fullständig bekämpning av parasiterna eller behandling av en sjukdom, det är en profylax.

Hästarna blir inte friskare av att avmaskas: Man förebygger att skadliga nivåer av masklarver byggs upp i betet. Unga hästar är mest känsliga för parasiter och det är allra viktigast att skydda dem.

Fråga:

Hur ska man lägga upp parasitbekämpningen under året ?

Använd skilda sommarbeten och vinterrasthagar
Ha parasitfria eller nästan rena beten att släppa föl på.
Planera in betesanvändningen i växtföljden.
Utnyttja om möjligt växelbete med andra betesdjur.

dec-feb: parasiterna har vintervila ! Avmaskning i februari behövs ej annat än till 1-2 åringar mot spolmask om den finns i besättningen

mars-maj: ta träckprover i början av våren eller inför betessläpp, för att få ett facit om hur infekterade hästarna är, och gör resten av planeringen därefter

apr/juni: avmaska några dagar före släpp i "sommarhage", alla hästar på samma gång och med samma preparat.

Avmaska sedan var 4:e vecka med pyrantel (Banminth mfl) och var 8:e vecka med ivermectin (Ivomec), annars har medlet inte den effekt som är tänkt (se nedan på punkten Generellt) . Använd samma preparat hela året, annars är det risk att parasiterna blir resistenta mot medlen, ungefär som att bakterier kan bli motståndskraftiga mot antibiotika. Underdosera inte i förhållande till hästens vikt, det ger annars också risk för resistens.

jul/okt:

Beroende på betesareal, smittryck och ev förekomst av unghästar i betesgruppen samt val av preparat kan en avmaskning behövas under sommaren. Vuxna hästar på beten med 1-2 hektar per hästbrukar inte behöva avmaskas på sommaren.
oktVid överflyttning till vinterhagar kan en ny avmaskning vara aktuell för många betessituationer. Jämför med den betes- och avmaskningsstrategi du upprättat för den aktuella betesgruppen. Preparat med effekt mot stygnflugelarver bör användas om man sett de typiska, gula äggen på hästens ben under sommar-höst. Finns det någon annan tid på året som en häst kan behöva avmaskas ?

Om hästen är så kraftigt infekterad av inälvsparasiter att den får symtom så ska den avmaskas (kontakta veterinär).

Hur kan vi bäst få renare beten ?

Går hästarna i små hagar kan man helt enkelt mocka ut träcken regelbundet dvs 1 gång per vecka under tiden maj-sept.. Det hindrar parasitäggen från att spridas. Ett mycket bra sätt, som bl.a används på kända stuterier utomlands, är också att låta andra djur beta på samma mark, antingen samtidigt eller annan tid (tex årsvis). Då "städar" fåren eller korna åt hästarna (och tvärtom). Det är också bra för gräsväxten, som blir jämnare eftersom olika djur betar på olika sätt. Naturligtvis måste det finnas nog med bete åt alla, och staket som fungerar för alla. Men betesutnyttjandet kan alltså bli effektivare med denna metod.

Vi får ofta frågor om hur avmaskningen ska skötas i ett visst stall. Det är mycket beroende på vilken typ av stall/hästar det är, och vi presenterar här vad man som hästägare ska tänka på beroende på omständigheten. För den enskilda hästen är det samtidigt inte viktigast i vilket stall han står, utan på vilket bete och med vilka hästar han går. Det är som sagt ovan den unga hästen som är känsligast för parasitangrepp.

Stall med bara egna hästar, både ston med föl/unghästar och äldre hästar

Att tänka på: Ge föl och unghästar det "renaste" betet, gärna ett där det inte gått hästar året innan. Om unghästarna går för sig och träckprov visar att de äldre hästarna knappast är infekterade kan man avstå från att avmaska dem eller kanske till en början begränsa sig till en våravmaskning, men vara noggrann med skötseln av betet.

Kollektivstall där hästarna går i paddockar över vintern, gemensam stor gräshage på försommaren och i flera fall försvinner iväg på sommarbete ett tag under sommaren.

Att tänka på: Avmaska alla hästar gemensamt inför betessläppet på våren, samtidigt och med samma preparat. Om hästarna går i förhållandevis små hagar så städa gärna bort maskäggen genom att mocka i hagen

Eventuell sommaravmaskning görs efter de behov som den betes- och avmaskningsplan som gäller för det aktuella betet.

Privat stall med egna hästar och inackorderingar som sköts av anställd personal, hästarna går i stor gemensam vinterhage och annan sommarhage. Flera försvinner på sommarbete över sommaren.

Att tänka på: Här kan rutinerna vara lättare att sköta eftersom det inte är lika mycket olika viljor som i ett kollektivstall. Avmaska alla hästar gemensamt inför betessläppet på våren, samtidigt och med samma preparat. Om hästarna går i förhållandevis små hagar så städa gärna bort maskäggen genom att mocka i hagen

Fortsätt avmaska tills hästarna flyttas till vinterpaddockarna.

Nytt stall på gård där det tidigare inte funnits hästar

Att tänka på: Här finns ett gyllene tillfälle att få ner infektionstrycket på hästarna, eftersom betet kommer att vara "rent". Kontrollera hästarna med träckprov innan, och om de inte redan är väldigt lågt infekterade så var noga med att avmaskningen sköts. Här är också ett utmärkt tillfälle att ha också andra djur på marken (se ovan om växelbete).

Stall som arrenderar/hyr betesmark från grannbonde

Att tänka på: Här finns ett gyllene tillfälle att få ner infektionstrycket på hästarna, eftersom betet kommer att vara "rent". Kontrollera hästarna med träckprov innan, och om de inte redan är väldigt lågt infekterade så var noga med att avmaskningen sköts. Här är också ett utmärkt tillfälle att ha också andra djur på marken (se ovan om växelbete).

Stuteri/seminstation

Att tänka på: Permanenta fölfållor på stuterier är en styggelse om man vill undvika kraftig spolmasksmitta på föl. Äldre hästar bygger upp en immunitet mot spolmaskar, och man bör därför ha ett växelsystem för hagarna.
För ston som kommer utifrån och ska gå i hage ska man kontrollera när hon senast avmaskades, så att det är i enlighet med preparatanvändningen. Har det gått för länge så avmaska innan hon släpps ut.

Generellt

Olika avmaskningsmedel har olika lång effekt avseende upphörd produktion av maskägg efter avmaskning (Egg Reduction Period). Det är därför man behöver avmaska olika ofta med olika preparat om man har ett påtagligt parasitproblem. För många betesrutiner är det av mindre betydelse, men för t.ex. föl är det viktigt att märren inte smittar ner deras bete alltför mycket och alltså följer de rekommenderade intervallen
Man bör också ta hänsyn till om man behöver ha effekt mot bandmask och styngflugelarver och välja preparat därefter.

källa!

/ Emma

Lorita
0

från och med i sommar kommer jag växelbeta, jag startar med avmaskning (om det behövs) och har hästarna i en hage undertiden, en hag som jag inte kommer använda på flera år sen.

Sen koer jag ha fyra hagar, år 1 använer jag hage 1&2 till hästarna år 1 sen hage nummer 4 år två och sen år 3 hage 1&2 osv

Mina får kommer växelbeta år 1 hage nummer 4&3 (lammhage under hösten) år 2 har dom hage 1&2 och år 3 hage 4&3 osv

Då bör hagarna bli parasitfria, vinterhagarna kommer jag så som nu mocka på våren, allt för att minimera paracit trycket. Samtidigt kommer djuren ha mycket yta att röra sig på i dom nya hagarna då det kommer vara magrare bete, hagmark och lite skog blandat.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WhoCares-01
0

att mocka hagen är enda sättet att bli av med mask…. finns inga genvägar. spelar ingen roll att man avmaskar om man inte mockar bort skiten som fortfarande har parasiter i sig. sen behöver man inte mocka hela tiden. gör det varannan dag under en-två veckors tid från dagen den blir avmaskad. =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Linnea
0

#8 Eller växelbete..

Skynda långsamt så går det fortare.

AnnaLundin
0

Jag blir lite nyfiken . HUR har ni avmaskat dem efter träckproven? Regelbundet enligt tillverkarnas anvåsning under hela säsongen, eller 1-2 gånger efter träckprovet och sen inte mer?

Har ni fått någon hjälp med avmaskningsplanering från Vidilab?

Själv har jag haft väldigt lågt parasittryck på mina hästar så jag har bara maskat en gång om året mot styngflugelarver - som det nu dessutom påstås att man inte behöver avmaska emot… Jag har haft får som betat ihop med hästarna, det har varit kanon!

niare
0

finns ju bajsdammsugare dom e ju jättebra :)

men vi har växelbete med

Tusen
0

#11 Knappast något som fungerar på 10-talet hektar bete. I en liten hage kanske men då kan manju lika gärna mocka för hand.Flört

Lorita
0

#12 håller med till 100% grepen är maskens fiende Nr1 i rasthagarna

niare
0

nä verkligen inte haha :P

AnnaLundin
0

mocka hagar är jättebra, i de fall hagarna är små nog så att det är tidsmässigt försvarbart att hålla på med det.

Min vinterhage till stona är 2 ha och skulle jag mocka den så skulle jag ha ett oavlönat skitjobb på heltid. Det är därför jag har sambetat med får i stället - om gräset i ratorne hålls kortbetat så torkar högarna t på somrarna och larverna dör av uttorkning.

#12 - har du några bra svar på min fråga i #10?

Tusen
0

#15 Förlåt missade att du frågade mig.Skäms

Vi har tagit träckprov inför varje betessäsong och sedan avmaskat enligt ordination innan betessläpp och sen efter betet.
Sen betar de under maj månad en liten hage som sen får stå resten av året. Därefter går de ut i tre olika hagar beroende på tillgång av gräs. Först hade vi en jättehage alla fick gå i. 3 år senare fick vi låna en hage till, lika stor där det inte gått djur på säkert 4 år. Förra året fick vi två nya hagar som stått obetade i två års tid. Dessutom har vi några mindre hagar (c:a 1 hekter var) som de också kan gå i vissa somrar. Betestycket är alltså inte särskillt stort så jag tycker det är konstigt att de aldrig blir parasitfria.

Våra vinterhagar mockar jag ur varje sommar (har lösdrift). Dessa hagar är inte större än c:a 700 - 800 kvm. Just nu går det två i varje hage. Övriga står på stall en bit bort.

AnnaLundin
0

#16 - jag tror att du har facit där, för det ser inte ut som någon korrekt ordination du har fått, tyvärr. (veterinärer är rätt ofta dåliga på att ge bra råd om avmaskning)

Det jag har lärt mig är att om träckprovet påvisar mask så ska du avmaska hela säsongen enligt det intervall som gäller för respektive preparat. Maskar man baar före och efter betet så missar man alla de maskar som uppstår däremellan.

men jag ska försöka få hit Madick som kan reda ut det lite bättre än jag….

Lorita
0

Kan det vara så att du använt samma medel och masken är resistent?

Linnea
0

Kollade lite priser igår. Jag känner bara till två företag som erbjuder maskkontroll (alltså hela proceduren, skickar hem grejer, analys osv), det är Equippo Lab och Kolla Masken(vidilab).

Nu har jag inte kollat exakt vad som skiljer tjänsterna åt men om man beställer provtagning för tio hästar så kostar det 224 kr per häst hos Vidilab och 159 kr per häst hos Equippolab.

Skynda långsamt så går det fortare.

Madick
0

Tusen: Problemet är inte träckprovet, det visar ju att det ni gör inte fungerar! Oavsett maskmängd är längsta tiden jag behövt för att få hästarna ner på rätt nivå (endast 10% av hästarna behöver avmaskas regelbundet) är 2 år. Det är alltså rådgivningen du fått som varit fel.

Skicka PM om du vill veta mer, hinner inte gå in här och läsa och skriva så ofta.

Tusen
0

#17 Jag måste då fråga? Menar ni att jag ska maska var 6:e vecka i 6 månader? Dvs. från maj till oktober. För det är så länge vrära går på bete, minst.

AnnaLundin
0

#21 - ja, förmodligen är det det som behövs. PMa Madick så kommer du få bättre råd.

Tusen
0

Usch, låter hemskt. Då kan vi ju inte tävla på hela året då vi håller på med ponnytrav som bara tävlas under sommaren.Rynkar på näsan Det är ju karens på maskmedlet.

Lorita
0

#23 kanske det behövs ett tävlingsfritt år för att komma till rätta med problemet.

GranoStall
0

Fast det är bara 96 timmar på avmaskningsmedel. Går ju bra att avmaska måndag och tävla söndag.

//Cecilia

Tusen
0

#24 Nopp! Det är hennes sista år så det är det inte tal om. Det får vänta.Glad

AnnaLundin
0

#26 - du behöver inte göra något tävlingsuppehåll alls, för precis som #25 skrev är det bara 4 dygns karens på avmaskningsmedel. Och såpass mycket framförhållning kan du säkert ha att det går att klämma in avmaskningarna mellan tävlingsdagarna.