Klippa ben?
Hur mycket ökar infektionsrisken och sådant egentligen när man klipper benen på dem?
Jag skulle nämligen gärna vilja klippa min ponnys ben för jag tycker det är mycket snyggare när man tävlar dressyr osv..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Tja, jag tror nog inte det ökar alls faktiskt. Mugg (som jag antar du syftar på i första hand) trivs ju i fuktiga miljöer.
Hovskägget skyddar ju för kortvarig kontakt med lera osv, men går de i lera hela dagarna så att säga så kommer det ju upp lera som inte torkar under hovskägget istället.
Rakar man då hästarna så visst, då kommer smuts komma direkt mot huden, men å andra sidan torkar de ju på nolltid och är betydligt lättare att rengöra.
Så har du en häst med "normal behåring" så tror jag lika bra du kan raka bort det. Mamma min vet jag alltid brukade klippa bort hovskägget som ändå bara hängre som en liten "toffs" (dock inte raka resten).
Vi hade dock en häst förr med väldigt tunn behåring på hela kroppen, och hon frös om hon inte fick på sig lite bandage om benen. Hon klarade inte av att försörja benen ordentligt med blod tots tjocka vintertäcken. Så hon fick alltid gå med stallbandage av den anledningen!
Men allt som allt - nej, det är ingen fara att raka benen på din häst om den går i fina hagar som inte blir allt för leriga!
Hakuna matata!
Klipp på du!
Enda saken är att det kommer lättare in smuts vid karleden , men idagens läge så borstar man / kollar till hästen varje dag, och då får man bara hålla extra koll på karleden och skölja av när det är mycket lera. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Tvättar med bakteriedödande schampo/tvål efter jag har rakat benen så blir det prima. Har aldrig haft några problem, men jag gör det mest i fall att, det skadar ju inte.