Pessoa godkänt i tävlingssammanhang...
Det finns ju många dissusioner om och bevis för att pessoabetten är tvetydiga och inte bör användas, det är i varje fall det intryck jag fått av hästsajter här, bloggar och andra hästforum och jag funderar på om det inte går att påverka ridsportförbundet för att få fram en ändring i TR för att förbjuda pessoabetten vid tävling. Det är ju även underligt att man inte får använda rakt tränsbett i dressyren då det är det snällaste alternativet.
Vad tycker ni?
Tror ni att det går att påverka förbundet för att få fram disskusion om ändring av reglerna för hästarnas bästa?
Jag tror det absolut!, framför allt med Passoa frågan!:)
Det vore ju super om dom förbjuder den andvändningen vid tävlingar.

jag må ha drömt detta. men under kändishoppningen på stockholm horseshow så var det väl en häst som reds med pessoa?
har svårt att se ett förbud mot ett bett framför mig, allra helst när det används i så stora sammanhang som globen. visst, detta var ingen elitryttare, men de som är bakom arrangemanget borde veta bättre.

Killen från saudiarbien, eller var han nu var ifrån, som var med i VM red med pessoa. Men annars är det ovanligt i elitsammanhang numera. Finns mycket i TR som borde ändras. Har kontaktat förbundet men dom har inte ens orkat svara.
Skynda långsamt så går det fortare.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det var musse hasselvall som red med pessoa. 1.20 in ser man det relativt tydligt.
Jag kan inget om att köra hemsidor eller liknande, men vore det inte läge att göra en namninsamling för att tillåta rakt bett?! En hemsida att skriva ut, samt flygblad man kan få skriva ut och dela ut om man vill?
Hakuna matata!
Alltså jag är mycket irriterad över att man inte får rida med rakt bett i dressyren. Att ponnyer inte får ha samma bett som hästar i hoppning irriterar mig också. Skeulle verkligen vilja vet vad man kan göra för att få ändring på det i TR. Jag är långt ifrån ensam att tycka detta. Något måste göras. Någon som vet hur det går till?
Det kanske kan vara svårt att få bort pessoabetten på storhästtävlingar, men det borde i alla fall gå att få bort från ponnytävlingar? Jag tycker inte det är det minsta klokt att låta småbarn rida sina ponnyer på pessoa, och den bestämmelsen borde verkligen ses över.
Mycket konstigt att rakt bett inte får användas i dressyren. Vad är det för motivering som ligger bakom det beslutet?
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Hade önskar att hackamore inte vore det enda bettlösa alternativet.. Sidepull hade varit bra om det var tillåtet. Både inom hoppning och dressyr.
Jag tycker man borde på ha rakt tränsbett i dressyr ….
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag tycker som ni att något behöver göras. Kolla upp när Ridsportsförbundet har årsmöte och hur dags motioner måste vara inlämnade.
Skriv sedan en vettig motion som visar på farorna med pessoa. Gör en namninsamling till motionen (brukar finnas sidor på nätet för sånt) så får motionen mer tyngd på årsmötet. En Facebook-grupp med länk till namninsamlingen kan vara ett bra sätt att fiska in många namn.
Helst ska personen som skrivit motionen medverka på mötet och kunna slåss för sin sak.
På såvis kan vi påverka. 'Motionen kanske inte går igenom första gången, men det är bara att skicka in år efter år. Enligt min erfarenhet är förbundet ganska motvilliga till förändringar. Tjata och gnata på dom!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag såg att hasse hade delta, och även att en tjej på ponnyakuten hade det till pessoa. De fäster deltat i översta och nedersta ringen…. Varför inte bara sätta i mittersta ringen direkt - utan delta…?
Hakuna matata!
Det är inte bara pessoa som gör hästen illa.
Titta gärna på denna film och arbeta för det ni tror på, oavsett vad det är.

#10 Det låter som en superbra idé! Jag är inte själv aktiv i ridningen nu och har ingen möjlighet att själv föra en sån talan men det vore super om någon kunde ta ett sånt ansvar.
#12 Det är så sant att felanpassade, för långa bett gör mycket skada speciellt i samband med hård hand. I en perfekt värld hade det funnits regler för hur bettet ska passa i munnen…
Kan man inte göra en namninsamling och skicka till TR?

Vart är ägar/Tränar-ansvaret inom ridsporten?
Om ni vill förbjuda ett bett som används av såpass många är inte det då att underminera alla dessa och deras kunskap om hästar och bettets inverkan?
Om vi nu inte kan lita på att alla vill det bästa för sina hästar utan avsiktligt skadar dem genom att använda fel bett så måste vi ju kanske lägga ner sporten? eller ja, stifta regler mot allt som människan kan göra fel mot ett djur inom ridningen.
Kör på och så ser vi om ni får igenom förbud mot felanpassade sadlar, förbud mot barn och vuxna som egentligen inte kan rida, förbud mot alla som sitter och sågar hästarna i munnen, förbud mot klantiga skoningar som påverkar hästens leder, förbud mot spö, förbud mot sporrar. Ja egentligen allt som kan missbrukas till hästens nackdel.
Keep up the good work:P
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#15: Man måste väl börja nån stans?
Sedan är det inte lag, utan bara ett tävlingsreglemente..

#15 Det är så sant! Hur sprider man bäst sån här kunskap? Genom "civilkurage" där vi som ser oss "upplysta" försöker ändra andras beteende eller bara genom att föregå med gott exempel?
#16 Precis, jag kan tycka att om man nu vill begränsa vad som ska användas, för det vill man ju uppenbarligen, varför inte begränsa så att pessoabetten försvinner från ponnyhoppningen iaf, gärna med förklaring för varför betten kan vara "farliga" att ha med. Man kan ju inte styra vad folk använder hemma, men om du inte kan ha pessoabettet på tävlingen du tränar för kommer du troligen välja ett annat bett till vardags också.

#16: Check :D
#17: Att sprida kunskap är inte det lättaste, ofta tror jag att människan är så pass dum att hon måste göra nästan alla misstag själv för att faktiskt lära sig något. Att föregå med gott exempelt och försöka förklara och lära ut är väl det enda sättet som finns. Att sedan lyssna och ta till sig motpartens argument för att förstå deras tankesätt är nog precis lika viktigt för dom som det är för mig att dom lyssnar på mina argument med ett öppet sinne.
I människans långsamma läroprocess kommer alltid djuren komma ikläm, vi kommer alltid skada dom med våran okunnighet. Det som räknas är att varje individ försöker göra sitt bästa för sin egen häst och det tror jag att dom flesta gör utan att någon ska behöva sätta regler för att uppnå detta.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#18 Tycker som du att vill man inte använda pessoa, så gör man inte det. Men det är underligt att man förbjuder ett rakt bett i dressyr men godkänner andra konstiga bett bara för att det är hoppning eller att det är en häst och inte en ponny. Var finns logiken i detta?
Pessoa är ändå ett ''hopp bett'' och jag gissar att det inte används för att rida dressyr med på hoppbanorna.. jag gillar inte bettet (eller några gag/hiss bett) men så länge de inte används med konstant kontakt för att få ner nacken ser jag egentligen inga problem med dem. Tycker inte att man ska förbjuda allt man inte gillar. Blir u inte bättre för att de byter till ett amerikanskt gag bett istället liksom.
Dresyren är det väl inte godkänt för?
Förstår heller inte vad det är för fel på rakt tränsbett i dressyr.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Varför inte börja med att starta en facebook-grupp?
#21 För Facebook-grupper är ju sådär väldigt effektiva eller vaddå?
ska man förbjuda pessoa så ska man också förbjuda alla andra varianter av hissbett, såsom t.ex gag och andra liknande varianter
Jag är övertygad om att det finns hästar och tillfällen där det bästa alternativet är just ett pessoabett, precis som det finns tillfällen när andra bett är rätt.

#23 Ja det är sant. Utbildning är väl nyckeln i såna fall. Kunskap om hur betten funkar, när och hur se bör användas. Att helt enkelt på nått sätt utbilda bort dom från ryttare och hästar som inte använder dom på rätt sätt.