Klä av sig själv
Idag mötes jag av ponny-pålla som kommit på hur man tar av sig ett täcke om det blir för varmt :p
Har lite problem med hur jag ska klä henne ärligt talat, måste hitta någon bra lösning eller se om ägarn vill börja betala för fler klädbyten, för jag känner ärligt talat inte för det… Är så trött på alla knäppa häst-människor just nu så det bara får vara.

måste hon ha täcke då ? nu är det ju varmt och fint…
jag är så van vid icke-täckes-klädda hästar, skönt, då slipper man täckesbyten och sånt :P

Är lerigt i hagarna å kallt om nätterna = hon behöver ha regntäcke eller nått i hagen å nått med lite fodring inne.
Problemet ligger i att man bara får ett påsättning utav täcke på morgonen och ett avtagning utav täcke på kvällen.
Idag gick hon med tunnare stalltäcke inne å ute blev det stall+regn, vilket blev på tok för varmt mitt på dagen när solen låg på. Så för imorgon har jag gjort som så att hon har tunnt bomull inne, vilket blir lite för kallt, och bommullet+regn ute, vilket nog blir rätt lagom.
Vill jag att de ska ta av stalltäcket och bara ha regn ute å sätta på stalltäcket när regntäcket ska av på kvällen så får man börja betala mera, å jag vill inte betala det eftersom jag tjurar just nu, ska ringa ägarn imorgon å se om hon vill betala det eller hur hon tycker vi ska göra… Letar annars efter något bättre mellantingstäcke att ha, funderar på ett softschell-täcke att ha både inne å ute förutom när det regnar då regntäcke ska på… Är iallafall bättre än bommullet hon har nu inne…
aah, det är på såå sätt.
lera är ett problem, men klär hon av sig så spelar det ju ingen roll ;) hur sjutton hon nu lyckades med det. haha
men jag förstår ditt problem…

Hon är ponny ;) det förklarar allt i hur man gör underliga saker :p
haha, ja, det är väl kanske sant :)

ja det var det, godnatt med'di :)

Tycker det är helskumt att man måste betala för att hästen ska få på/av sig täcket. Det har jag aldrig gjort i mitt stall där jag haft min häst inhyrd i 13 år.
Är det vanligt att man tar betalt?
Men jag tycker det är skumt att ha tjocka täcken på i stallet också.
Reddie är en riktig nakenfis och står alltid naken i stallet om det inte är tokkallt ute och han blivit svettig på ridturen på kvällen. Då kan han få ha ett fleece täcke på över natten. Sedan har han täcke ute bara om det stormar, regnar eller är mer än -10 grader.
tycker synd om hästar som som byltas på två tre vintertäcken på morgonen för att det är någon minusgrad och sedan på dagen blir det 15 grader varmt…..usch. Tänk vad det ska klia nu när de tappar päls, allt hår som sitter i täcket och kliar.

Pållan är rakad, det är minusgrader i stallet å hon är van att ha täcken. Är inte särskilt schysst emot hästen att helt plötsligt ta bort täckena ifrån henne.
I inackordneringsstall är det vanligt att man betalar för tjänster, ja.
#6 Har du täcket för att hon inte ska bli lerig, eller för att det är för kallt ute på dagarna?

Jag vill ha regntäcke på på dagarna av flera anledningar. Dels för att det är kallt på morgonen, dels för om de regnar och därför blir kallt och dels för att hon rullar sig väldigt mkt och jag vill hålla henne ren.

Snuttan! Jag tycker inte att man inte ska ha täcken på hästen för sin egna bekvämlighets skull. Tyvärr!
Min Sorro är ju nyrakad över hela magen upp till ryggen nu. Och han får inte ha täcke på sig. Dagtid är det ju jättevarmt och skönt ute. Nattetid har vi -3,5 grader och har två dörrar öppna i stallet. Men eftersom det varken blåser eller regnar i stallet så fryser dom inte.
Så låt du hästen vara utan täcke dygnet runt. Dom lider inte av det, det lovar jag dig. *ler* Inte nu när det är så varmt ute. Kanske inte så konstigt att hästen försöker bli av med täcket.

Jag betalade också för täcke och lindor. 200:- x:a i månaden….

Tycker inte du ger skäl nog för att ha täcke på henne.
Hon visar ju klart o tydligt att hon inte behövder det, varför trilskas?
Kan ni inte komma överens om att hon får täcke på sig om det regnar eller annars är ruskigt väder?
Dom några morgontimmarna klarar hon nog, även om det är kallt värmer solen genom strålning. Dessutom tror inte jag hon upplever de så kallt som du gör.

Snuttan2
Har du provat att sätta en lös bukgjord utanpå täcket?
i värsta fall kan man sätta två, en som vanligt och den andra i ljumsken, för det är det nog lämpligast med en resårgjord.
Jag gjorde detta på min ena ponny som prompt snurrade på täcket..

#15 Jag förstår precis i fall du vill ha täcke på din häst, den är ju rakad. Men när det är så här fint väder som det är nu på dagen så kan de ju skippa att ha det. Men är det minusgrader i stallet på natten skulle jag oxå ha på täcke!

Jag tar också betalt för täcke på och av. Pris 100 kr extra i månaden. Började med det för annars fick jag inte göra annat än att sätta på och av täckena i tid och otid. Sedan kom en del hästägare och var sura för att jag inte satte på täcket när det var fint väder osv. En del hästar behöver inte täcken på vintern alls mer än när det är busväder och då sätter jag på det gratis isf om dom inte betalat månadsvis.

Jag betalar inte extra för täcken nu på nya stället. Annars är det rätt vanligt att ha så.
Har oxå täcke på min nu, vädret är fortfarande opålitligt. Så fort solen försvinner blir det ruggigt o rått. Riskerar inte att hon blir kall och spänd el i värsta fall får korsförlamning igen.
tycker du ska lägga på ett tunnt regntäcke bara för at thålla hästen ren. Hästar fryser itne bara för att dom är rakade, ute i hagen kan dom röra på sig för att få upp värmen.
Hon ahr ju tydlgit visat at tohn itne vill ha för mycket täcke på.
sålänge hästen får tillräckligt emd mat och kna röra på sig så ska dom itne frysa o med ett regntäcke när det är fint väder ute. o regnar det så är hästen varm sålänge den itne blir blöt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tycker att det verkar som många människor fryser och då tror ni att hästen fryser. I detta väder fryser inga hästar det kan jag lova. Dom alstrar ju värme också så på kvällen när det blir kallt är dom fortfarande eftervarma. Ett bra tag efteråt.
Skillnad är ju om det tex är så att hästen får ont i ryggen av kyla. Det får ju min annars men inte i detta väder.

Inbakat svar till alla då de flesta ändå skulle få samma sak.
Pållan är inte min på riktigt = hennes matte vill hålla henne täckt även, är inte bara jag och jag har inte sista ordet.
Jag vill inte ha täcken på enbart för min bekvämlighetsskull.
Hon är helrakad över hela kroppen och fryser faktiskt rätt lätt, hon fryser på morgonen vid utsläpp om hon inte har täcke då och fryser om kvällar, nätter och morgonar om hon inte har täcke på inne. Är inte så svårt att se om hästen fryser då den skakar eller står å spänner sig, nej tack till att få problem med det.
Att hon försökte bli av med täcket här om dagen berode på att den plötsliga värmen som kom och att ha det fodrade stalltäcket ute är jag ju medveten om inte fungerar, är därför som jag har problem, eftersom hon behöver ha det över natten.
Att inte ha täcke på alls är inget alternativ.
Ett täckes byte mer per dygn/månad kostar 700kr till, ska det alltså bli två mer täckes byten, så som hon skulle behöva skulle det kosta 1400kr mera!
Vågar inte sätta gjord på henne runt ljumsken, hon är väldigt kitslig för allt som stramar, både blir arg för att det ligger ann och får skav, hon har ofta resårgjord framtill eftrsom hon rullar sig så pass mkt så att allting skakas runt….

min Fontane är känslig för kylan och vi har kallt ibland på morgonen men han klarar det utan problem….. de har fleece inne på natten och inget ute om det inte ser ut att bli regn då blir det tunt fodrat regntäcke. Hellre att de fryser lite på morgonen än att de går genomsvettiga hela dagen sen…. och det lilla på morgonen tror jag inte är någon fara för så kallt är det inte här.

#26# Ja, jag har sett så många hästar få gå och svettas bara för att ägaren tror att dom fryser. Tar man sedan bort täcket så blir det ramaskri. Man ska ju behandla dom som hästar och inte som små dockor. Menar ingen speciell här nu. En gång tog jag bort täcket på en inackordering, den var dyngsur under. Ändå var det bara ett tunt regntäcke. Det ÄR svårt på våren att sköta hästar. Men tror nog att dom tycker det är skönast att få rulla av sig den kliande pälsen som dom har på sig mitt i leran. Det borde vi unna våra djur tycker jag. *ler* Hellre en skitig glad häst än en häst som är svettig och mår dåligt. haha

#26# Ja, jag har sett så många hästar få gå och svettas bara för att ägaren tror att dom fryser. Tar man sedan bort täcket så blir det ramaskri. Man ska ju behandla dom som hästar och inte som små dockor. Menar ingen speciell här nu.
En gång tog jag bort täcket på en inackordering, den var dyngsur under. Ändå var det bara ett tunt regntäcke. Det ÄR svårt på våren att sköta hästar. Men tror nog att dom tycker det är skönast att få rulla av sig den kliande pälsen som dom har på sig mitt i leran. Det borde vi unna våra djur tycker jag. *ler* Hellre en skitig glad häst än en häst som är svettig och mår dåligt. haha

Jag kan lova att hon inte var så varm att hon svettades under stalltäcket å regntäcket iallafall. Utan att hon bara var lite väll varm att ta på. Så så illa var det inte.
Lustigt är ju att folk reagerat så när jag själv också tyckte hon var på tok för varm och därför valt redan att klä henne lättare (så att hon tyvärr var för kall idag), är rätt besviken på flera här, för att ni uttrycker er så starkt när det handlar om individer och förhållanden ni faktiskt inte känner till. Jag hade ju redan från början skrivit ut att hon fått gå mer lättklätt till nästa dag… Vilket nu slagit mig i bakhuvudet eftersom jag idag fick problem med häst som var stel efetrsom hon nu spänt sig eftersom hon varit för kall det senaste dygnet…

Vi pratar inte bara om dig snuttan utan rent allmänt skriver jag iaf.

Men då är det väl bra att hästen klär av sig själv så slipper den lida….för hästen kan ju inte gå med två täcken en varm vårdag.
Vad tänker du/ni göra nu när den började frysa igen då?
Och varför fryser den så? Det är ju knappast normalt att en häst fryser på våren, speciellt i detta varma vårväder vi haft. Hur många täcken måste den inte ha då på vintern när det är kallt och blåser *förbryllad*
Ett regntäcke släpper inte ut värmen som bildas under så jag kan tänka mig hur äckligt varmt det måste bli under en sån.
Du behöver ju inte ta det personligt snuttan om det inte är din häst. :)
JAg reagerar alltid så här när det kommer till hästägares täckesmani. Det är ju hästägarna som gör sina hästar känsliga för kylan för att de täckar i tid och otid. Mina hästar, som iofs är kallblod, täckar jag aldrig. En gång gjorde jag det faktiskt när det var över -30, kanske hon skulle ha klarat sig utan också, det kan bra hända. Isisen fick dock gå utan och friska har de hållts. Ist får det redigt med mat. När det var riktigt busväder tog jag hellre in dem än täckade och då menar jag riktigt oväder.

Eftersom hon varit intäckt i flera års tid så är hon rätt beroende utav täcken för att hålla värmen, du har helt rätt i det. Och eftersom man tagit ifrån henne det naturliga skyddet att hålla värmen är det rätt elakt att helt plötsligt börja förvänta sig att hon ska hålla värmen själv och även vara i bra form för att kunna tränas.
Och jag är alltid tjittslig, om alla ämnen ;)
Som det ser ut nu ser det ut som om vi får hosta upp 1400kr mer i månaden så att det blir ett extra täckes byta på morgon och kväll, så att hon kan ha ett tunnare fodrat stalltäcke om nätterna när det är minusgrader å bara regntäcke på dagen…
På vintern tror jag hon ute har på sig stalltäcke 300g+vintertäcke370g större delen av tiden. Så hon är väl intäckt, ja…
Vill ni anti-täckes-människor rysa över något så kan ni däremot få rysa över att den skadade lilla trav-häst-fågeln jag håller på med går ute nu på dagarna med ett 200g vintertäcke och hon svettas då inte. Men hon har också något förjävligt med fel (ursäkta att jag svär, jag är väldigt förbanad över hennes situation just nu).

Nu tar du väl i iaf. Antitäckesmänniskor!! Jag har täcke på min Gobban vintertid. Men inte på våren när det börjar bli varmt ute. Men jag har eget stall och kan gå och sätta på täcket ifall det blir regn. Så det är ju en viss skillnad iofs.
Men jag förstår eg inte varför man måste klippa så förbenat mycket på hästen så den måste ha täcke på sig nu. Det finns ju täckesklippning tex då fryser dom inte. Det hade jag på min fjording enda vintern som jag klippte henne. Till alla som klipper nu inte enbart till dig snuttan.

Jag skämtar lite med er ;)
Tyvärr så har jag rätt twistad humor som oftast inte roar andra och knappast gör sig bättre i skrift.
Om vi ser på travaren igen så är hon ju inte mkt klippt, inte ens halv-klippt. Ponnyn är klippt för att hon annars får mkt päls, blir svettig, vilket riskerar att bli kall, är jobbigare att sköta om, eftersom hon även tävlat framtills för något år sedan eller så så har det även haft att göra med att i en bedömningssport så ser det bara bättre ut.

#32 Ja det var det jag tänkte också, att ni alltså måste betala, för det är ju ohållbart att fortsätta sådär.
Det handlar ju inte om många månader, april kanske? Så så mycket pengar är det inte sist och slutligen.
Och ja, inte kan man ta bort täcket plötsligt när den är van med det men det är just det jag irriterar mig över att man nångång börjar täcka i onödan, det är ju ett problem man drar över sig själv som hästen i slutändan får lida av. Så onödigt.

Jag tävlar ju inte så mina hästar behöver inte vara klippta. Men vissa blir ju svettiga ändå massor. Beroende på vad vi gör.
Men såg att Gejsas "föl" var helklippt på bilderna. Hon tävlar ju rätt så mycket. Ska vara med i fjordriks igen i sommar. Så sköter man det rätt så ska det väl kunna fungera bra. Tycker det är för jäkligt att man ska ta så mycket betalt bara för att byta täcken i ert stall. Jag tänker på djuren i första hand inte pengarna.

Jag tävlar ju inte så mina hästar behöver inte vara klippta. Men vissa blir ju svettiga ändå massor. Beroende på vad vi gör.
Men såg att Gejsas "föl" var helklippt på bilderna. Hon tävlar ju rätt så mycket. Ska vara med i fjordriks igen i sommar. Så sköter man det rätt så ska det väl kunna fungera bra. Tycker det är för jäkligt att man ska ta så mycket betalt bara för att byta täcken i ert stall. Jag tänker på djuren i första hand inte pengarna.

Fast det är en dyr anläggning att hålla. Och har man 50hästar som ska göra bara ett täckes-byte mer varje morgon så tar varje häst 2minuter mer = 1h mer varje morgon bara för att springa runt å byta täcken…

#38# Jo, jag förstår men det är väl inte en ensam person som sköter alla 50 hästarna?

Brukar vara två personer varje pass, men är inte så säker att det alltid är det på iallafall kvällar, då isåfall ett täckes-byte ska ske. På morgonar brukar det vara två.

Ja, herregud vilket jäkla jobb. Vi har 7 hästar här och jag tycker det är jobbigt att hålla på och släppa ut dom. *ler*

Jag kan bara säga att man vänjer sig vid att leda två eller tre hästar samtidigt om man jobbar i stora stall… Annars får man springa så väldigt många gånger och då brukar för eller senare någon häst gå egenom staketet…

ja, men att täcka en massa hästar varje dag som är så jobbigt.
Min gubbe måste ha täcke på sig jämt nästan, iaf ute. Är gammal och stel, hans leder blir sämre av att han är naken ute. Nu när han dessutom har en virusinfektion är det ännu viktigare att han hålls varm, både ute och inne.
Har ett fodrat regntäcke ute, blir inte svettig eller varm under det, inte ens nu när det har varit +15 som varmast de senaste dagarna.
Inne har han ett tuunt bomullstäcke, eftersom det är frost om nätterna fortfarande, mkt kallt inne i stallet fast det är 4 hästar till hans "avdelning" + 2 gulingar, 3 kalvar i spiltavdelningen.

d är väl från häst till häst hur mkt dem fyser liksom oss människor…makcan har varit utan täcke nu de senaste dagrna men idag är d inte alls lila varmt så d blir ett regntcäke lr va d ör flr nåt..tunt iaf..men d skyddar mot den kalla blåsen.
Min ponny har aldrig täcke utom på vintern när det är riktigt kallt, regnar eller blåser. Han fullständigt hatar att ha täcke på sig. Unghästen har alltid täcke utom just sommaren och nu när det är typ som idag +17 grader ;D

Va! Har ni 17 plus i dag? Vi har 7 tror jag det var. Ingen sol alls. Så då slipper jag iaf sätta på täcket på Sorro så att han inte bränner sig. *ler*
vi har 21 på balkongen..

Nu har temperaturen höjts vi har på väggen 12 ute nu. Men ingen sol än.
här är det massa sol…du kan få låna lite :)

Det är viktigt att ha på dem täcke på vintern. 
fast det beror ju mirandablomman, om hästen är klippt eller ej, min medryttarhäst går utan täcke, hon behöver inget.
#51 Min medryttarhäst går också utan täcke eftersom hon inte blir klippt och dessutom har vi nästan aldrig jättekalla vintrar här nere i Småland. ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Våra går utan täcke efter lunch tills de går in, är kallt på mornarna än så länge.