Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 17461 ggr
imsuchadiva
10

Betfor

Ger ni era hästar betfor?
Varför? Hur mycket? Hur många gånger om dagen?

ella99bella
0

vi ger betfor på kvällen bara men inte så hårt jobbande hästar.

Mvh/Ellen<3Glad

imsuchadiva
0

Hur mycket får varje häst? Varför ger ni de?

[Juniette]
0

Nej ser ingen anledning att ge betfor.

imsuchadiva
0
kaka1234567
0

Betfor är ju gätte bra spesielt för de hästar som har svårara ett tygga de är ett gott foder som är oftast om tyckt av många hästar som som hästen lätt till godogörsig med.

Så undrar jag också varför inte #3??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CoralReefs
0

Jag ger betfor då min häst annars enbart äter havre. Han älskar havre och sorterar ut det. Pellets häller han bara ut och mineraler kan jag bara drömma om! Jag blandar pellets/musli extra havre samt mineraler och så blandar jag upp det med betfor för att han ska äta upp det.

Allt som allt är det max 1 liter mat så det är inga mängder  då han går på fri tillgång på hösilage.

jackiejohn
1

Nej ingen av dom får betfor, INte dom stora hästarna som tränas helelr då dom är som kruttunnor av sig själva och behöver inte socker kicken. Ponnyn får det inte för att det innehåller 23% socker om jag inte är ute och cyklar och har haft haft fång 2 ggr och kan lätt få känning om man inte håller efter. Veterinären sa dessutom att han inte bör äta det :)

Tusen
0

Nej ingen betfor till våra hästar. De gillar det inte helt enkelt. För sött?

polgara
0

Alla mina käkar betfor, de får massa bra fibrer i sig o dessutom lite extra energi då de går på lösdrift. Fodrar kraftfoder en gång om dagen. Shettisarna får 4 dl (torr mätt) o araben det dubbla o travaren får 1liter.

Punkity
0

Min får inte betfor. Dels behövs det inte när man tittar på grovfoderanalysen och dels klarar hans känsliga mage inte av det.

Cilla89a
0

Det är superduper viktigt att hästarna dricker ordentligt nu på vintern, många hästar dricker mycket mindre p.g.a kylan och snön, och risken för kolik är därefter väldigt stor, så jag håller stenkoll på Brimad och Japp och tycker jag att någon utav dem druckit dåligt så brukar jag blanda upp ½ liter betfor med 5 liter vatten, som dem får på kvällen och slabbar i sig.  

Brukar även blanda upp samma mängd betfor och vatten och ta med när vi är på tävling med Brimad.

Men till vardags får dem ingen betfor.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Juniette]
0

#4 Betfor eller andra sockerprodukter ingår inte i någon hästs behov, vet att många säger att de ger det för tarmarnas skull
men jag tycker det finns bättre alternativ till det.
Tycker de får i sig tillräckligt med socker genom gräs.
Alla har vi olika ideer men mina hästar har klarat sig alldeles utmärkt utan betfor.

Gronstedt
0

Säger som #3 och #12. Betfor ska, anser jag, betraktas som ett kosttillskott som bara används vid behov för att få i hästar mediciner eller extra vätska. En del anser att det ska ges rutinmässigt till kolikhästar, men jag vet inte hur bra vetenskaplig grund det finns för det.

CelsiusT
0

Jag gör som #11. Både nu under vintern om dom inte druckit ordentligt (vilket i år inte varit något problem, än iaf) och framför allt när vi är iväg och tävlar då vår tävlingssäsong ligger på sommaren och ofta flera dagar i rad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

trex
0

Ger till bägge mina,dom äter inte sina mineraler annars.

niare
0

jag ger mina betfor för dom äter pelletsfoder och det ska igentligen aldrig ges torrt.

Gronstedt
0

#16: Varför måste du ge betfor bara för det? Om man inte tycker att pellets ska ges torrt så kan man ju bara hälla vatten på pelletsen?

Neiah
0

Stallet där ''min'' häst står får dom betfor till middag.. Vet faktiskt inte varför men alla hästar tycker det är gott. Dock så ska man kanske läsa på lite vad hästen egentligen äter :o

niare
0

ja men mina hästar gillar betfor dom får finare päls, lite bättre magbalans då dom äter mycket halm. men det handlar om 2 dl per dag

Peppe
0

Blacky får en liten skvätt på morgonen. alla fodringar ingår i stallhyran så de blandar en stor hink som sen delas ut på alla hästar som ska ha betfor. han får väl typ ½ L kanske, inklusive vatten så det är väl 1 dl betfor eller nåt. har inte orkat reflektera så mycket över om han behöver betfor eller inte just nu, det är så lite att det egentligen kan kvitta, och det är samtidigt så lite att han likagärna kan fortsätta få det för att jag inte orkar prata med stallägaren om en ändring i foderstaten Cool

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jeanette
0

Betfor i sig innehåller inte socker alls. Betfor är det som blir kvar efter man pressat ut socker ur bettorna. De goda fibrerna blir kvar med andra ord. Det som är socker i betforpåsarna är att de häller på melass. Det finns melassfritt betfor, sk speedi beet.

Betfor kan närmast jämföras med grovfoder eftersom man faktiskt kan ersätta grovfoder med just betfor…dock är det inte optimalt ur tuggsynpunkt och ättid om nu någon skulle få för sig att göra så. Men hästar som börjar få dåliga tänder kan man ge obegränsat med betfor, dock melassfritt.

hannibal-roll
0

Jag har alltid fodrat med betfor. Har till och med fått betfor ordinerat av veterinär ibland ex. mot lättare förstoppningskolik förorsakad av att hästen antagligen drack dåligt, som kraftfoder till häst med dåliga tänder och som "magfylla" innan arbete åt tävlingshäst som hade lätt att få magsår.

När jag för en del år sedan var i stallen på Bollerup och Flyinge fodrades det med betfor där till de flesta hästarna.

Hermelina
0

Min får 1L vid insläpp, ger bra fibrer och så för magen.

jackiejohn
0

21# Hmm…. Okej! För jag sökte på betfor och dess innehåll när min veterinär sagt att shettisen inte bör äta det pga sockret och då stod det att betfor innehöll 23% socker men jag vet inte han tärnas inte och får ett bra hö så han klarar sig på det är 19 år och har en taskig bakgrund så för att han ska ha det så bra som möjligt de sista år han har kvar förljer jag veterinärens råd :)

Dom stora hästarna blir som galna yrpottor av betfor världens energikick trots att dom rids hårt (förutom några veckor på vintern och mitt i sommarn) så när dom tränas och behöver mer ebergi och proteiner får dom svarthavre istället för betfor eller vanlig havre och dom blir ystra som tusan på bara de Flört

Kassy
0

Nepp, Stjärna får inget kraftfoder och mår utmärkt av fräscht hö som skördades i sommras ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

AusaBausa
0

alltid gett betfor tidigare men slutade med det för ngr år sen just för att jag inte ser ngn anledning att ge de så mkt socker som det finns i det.

Mina hästar får lite havre till mineralerna och fri tillgång till hö. Det har de klarat sig bra på länge… går på lösdrift o motioneras inte överdrivet mkt,-)

Gulliver-06
0

Mina får betfor någongång i veckan. Ser ingen anledning till att ge dom massa socker i onödan, betforen innehåller per kg ca. 20% socker.

polgara
1

Lite OT,  men ni som väljer bort betfor pga sockret, släpper ni inte heller era hästar på bete sommartid? Betesgräs innehåller långt mkt mer socker än vad betfor gör

Gronstedt
0

#28: Så mycket mera skäl att inte ge dem extra då! Är det inte dessutom fråga om olika sockerarter?

moa
0

Två av mina får betfor nu på vintern då den ena haft kolik pga att han inte dricker. Dyr räkning blev det så nu får dom 5 respektive 3 dl betfor i 2 liter vatten oftast 2 gånger om dagen.

Den tredje är IR och får alltså inte äta socker, hon får kwikbeet som hon avskyr och tömmer mest ut. Men har inte kommit på något annat.

#28: Nej, min häst som inte får betfor går inte heller på bete under sommaren.

jackiejohn
0

28# Min ponny går inte på bete då skulle han få ett nytt fånganfall och dö. Dom stora går på bete men det har inte samma effekt på dem som betfor.

niare
0

min häst får inte betfor på sommaren utan det brukar räcka med bete och en saltsten i hagen då det är ganska kraftig bete och jag låter dom ha ganska lungt under sommaren, och min förra häst som hade fång fick inte betfor utan specialfoder.

jeanette
0

Jamen, det går inte att utläsa bara på analysen via betforsäcken sådär. Det är ju för att dom hällt på melass över betfibrerna som det innehåller socker. Tar man bort melassen så slipper man därmed sockret. Om man sköljer sin betfor, så får man även där bort sockret. I själva betfibern finns inget socker alls. Det är mycket nyttiga fibrer, så man ska inte förakta betfor…man ska bara se upp med vad man köper, dvs köper man betfor med melass så får man ju räkna med hög sockerhalt. Men det finns ju melassfritt betfor.

jackiejohn
0

33# Jag är inte dum. Jag har pratat men personal som säljer foder och med veterinär samt googla och läst på olika fodersäckar men kommit fram till att han ska inte äta det. Han fixar inte det och ja har faktiskt testat men fick inget positivt resultat. Mina hästar får den näring och energi dom behöver via annat än just betfor. Okej?

Birke
0

Jag ger en liten mängd på kvällen för att det är gott, och för att hästarna ser fram emot foder när dom kmr in^^

jeanette
0

#34 Men det har jag väl heller inte påstått att du är…eller hur ????

Varför säger du så undrar jag ?

[Emma-Rhino]
0

Mitt fullblod får 4 dl varje kväll. Annars äter han inte Lusernen =)

jackiejohn
0

#36 Jag skrev och förklara varför dom inte fick betfor och att bla min veterinär sagt att han inte får äta de pga sockret så förstår jag inte varför du börjar disskutera om innehållet när jag pratat med veterinär och fodersäljar och läst om det själv.

Så jag undrar hur den här disskutionen uppkom ens?

imsuchadiva
0

min shettis äter inte heller betfor eftersom han har haft fång, order ifrån Strömsholm att han inte ska äta de eftersom att de är så mycke socker.

Birke
0

#39 Litar inte på dom. För flera år sen åkte vi in med en shettis. Fång blev diagnosen direkt. Sen åkte vi till Uppsala, som gick igenom hästen ordentligt och kom fram till att hon hade diabetes och fick avlivas.

Gronstedt
0

Men diabetes och fång utesluter väl inte varandra?

imsuchadiva
0

Om hästen hade diabetes så är de ju inte så konstigt om den även hade fång.

Kan lova dig att alla veterinärstationer här i Sverige har nog satt fel diagnos på en häst någongång.

Jag tycker iaf att Strömsholm är mycket bra, de verkar inte vilja "ge upp" en häst allt för lätt som många andra veterinärer och människor vill.

Och på tal om diabetes, kan ju även tala om att min farmor fick den diagnosen, sen träffade hon en annan läkare, som idiotförklara den förr eftersom hon inte alls hade diabetes…
Det är mänskligt att fela.

Birke
0

#41 Har jag inte påstått, men att dom kunde sätta fångstämpel på en ponny helt utan fång - som aldrig hade haft fång - är otroligt amtörmässigt.

#42 Hästen hade iga fångsymtom. Uppsalas klinik gjorde ngr snabba tester och sen var diagnosen ställd. Visst är det männskligt, men frågan är om man kan slarva bara för att man "får" göra fel ibland.

moa
0

Med diabetes menar du IR då eller?

Birke
0

#44 Vad är IR? Diabetes, typ 2.

moa
0

Insulin resisten som på hästar liknas vid människans diabetes typ 2.

jeanette
0

#34 för att du påstår att betfor innehåller socker villket det inte gör. Det är melassen som är sockret som tillverkarna tillsätter i efterhand, inte betforet i sig. Det är faktiskt skillnad. Många tror ju att betfor är socker, villket det inte är.

kaka1234567
0

Ine håller betfor socker eller inte ???

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Birke
0

#48 Består av sockerbetir, är en restprodukt från sockertillverkning, så ja, det innehåller socker. Egentligen gör ju allt det, men frågan är i vilka mängder.

Gronstedt
0

… och vilka sockerarter det handlar om.

Elshira
0

Betfor = torkade rivna Betor (sockerbetor).

Socker utvinns från sockerbetor = Det är socker i betorna

Hakuna matata!

CaptainBunchie
0

Ger min ponny betfor mest för att han annars blir jättedålig i magen boch skiter koblajor :P Ger 3 dl på morgon och 2 dl på kvällen och det är Betforpellets :) (betforn är färdig när den mäts, alltså redan uppsvälld och klar)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

teamedward
0

Nej, jag gjorde det förut men bytte ut det mot Pavos Mash istället.