benställningar
det fungerade inte sist så jag provar igen :)
hej, jag är intresserad att lära mig mer om olika benställningar. hur det påverkar hästens användning och hållbarhet och om man kan sko på något speciellt sätt för att förbättra. tacksam för all hjälp :D
Mixtra inte med en hästs benställning. Då kan den bli helt förstörd och oridbar. Vad man kan göra i början med föl är att se till att benställningen inte blir alltför felaktig. Föl är ofta tåvida när de är små men ju större de blir och ju mer muskler de får desstå bredare blir de mellan t.ex frambenen. Så är de inte grovt tåvida som föl så rätar de upp sig med tiden. Vi har även fött upp en ponny som då hon var föl upp till 2 års ålder var tåtrång. Men även hon har blivit korrekt i sina ben trots att vi enbart har hållt efter hennes hovar och sett till att hon efter verkning varit rak i sin benställning. Föl som har inkorrekt benställning bak kan man bara hålla tummarna för att det rättar till sig då de växt färdigt.
Att som människa gå in och "rätta till" ev felställningar kan ibland bara göra saken värre. Och vuxna hästar ska definitivt inte korrigeras. Varken med beslag eller annorlunda verkning. Då har du garanterat skaffat dig problem.
Sen är det upp till uppfödaren att se till att använda hingstar och ston med bra benställning. Då är risken mindre för felställningar. Bra benställning medför en bättre och mer hållbar individ. Den klarar av sina uppgifter bättre utan att få ont.

Rekommenderar boken Hovvård av Lars-Erik Magnusson om du är intresserad att läsa mer om benställningar, finns en del basfakta där. Annars är ett bra tips att googla de engelska och latinska namnen för benställningarna så får man upp betydligt mer matnyttig info på engelska. Andra tips är att följa med en hovslagare på "prao" äldre hovslagare har oftast en otroligt bra koll på benställningar och hur det påverkar hästens användningsområden och hållbarhet. Olika grenar ser olika allvarligt på felaktiga benställningar, travhästar är det t ex positivt om de är fransyska medan det för en galopphäst är väldigt negativt att vara sabelbent (i och för sig inte bra på andra hästar heller). Otroligt stort område!
//Cecilia