Vilken ras?
Nu börjar det närma sig för att skaffa häst. Jag har funderat ganska mycket på vilken ras som skulle passa mig, och det skulle vara kul att få lite tips på passande raser.
Jag älskar att hoppa, men vill inte ha en het eller för 'snabb' ponny. Men gärna en som älskar att arbeta. Den ska ju såklart vara snäll vid hantering och inte så tittig, rädd för saker. I helthet ska det vara en ponny som gärna kan få bra på tävlingar och är vänlig vid hantering.
Vet ni någon bra ras? Själv så är jag 1.60 cm lång och väger ca 44 kg.
New Forest kanske?

Ah, jag har tänkt på det.
Connemara? :)
Hur gammal är du? Kanske ska satsa på en liten häst istället?

Är 13 år :)
Juste, själv så älskar jag connemaror! Tack för påminnelsen.
Häst .. Hmm .. Kanske :)

Jag tycker du ska titta på indevid inte på ras, det är ju en kompis du ska köpa.
Jag håller med Lorita. Stirra dig inte blind på ras, titta istället efter en individ.
Om du tex tittar på blocket, hastnet eller liknande så titta på alla ponnyer som passar in på ditt önskemål om vad du vill ha för sorts ponny. Bry dig inte om rasen i första hand, utan titta på hur ponnyn är, vad den kan och hur bra ni passar ihop.

Det är redan en självklarhet. Men det skulle vara roligt att veta vart jag ska leta, alltså vilken ras som skulle kunna passa. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vilken ras det blir, men det kan ju vara bra med kunskap om de olika raserna och vad de är bra för.
Skulle tro att alla raser passar så läng det är en bra individ. Så du kan nog leta var som helst bara du letar efter de egenskaper du skrev om i första inlägget. Alla dessa egenskaper kan du hitta i vilken ras som helst.
Iome att du är 13 år så skulle jag försöka leta efter en maxad cponny :)
Jag är själv 160 cm och innan jag köpte egen häst så red jag ofta en maxad cponny. Hon bar upp mig utan några som helst problem :)

Okej, tack för tipset! :)
Jag hade letat efter en d-ponny.
Du kan ju på bara 1 år eller 2 växa ur en mindre ponny.
Ras spelar ju inte så stor roll mycket viktigare att den uppfyller dina andra krav. Finns ju trevliga korsningar också.
Lycka till.
#11 Men tänk om hon inte blir större?
Personligen tycker jag inte det varken ser särskillt trevligt ut eller säkert ut men en sån liten ryttare på en för stor ponny/häst. En C-ponny kan mycket väl räcka till dig då du inte är äldre. Man blir modigare om man har mindre ponnier/hästar och kan därmed slappna av och få en bättre ridstil.
Om man sedan inte ska tävla eller bara vara med på mindre tävlingar (vilket de flesta nöjer sig med) ser jag ingen som helst anledning till att köpa en för stor ponny (vilket altför många gör). Då är det i så fall bättre att byta till en större om det skulle behövas. En något grövre modell på ponny med en mankhöjd på c:a 135 cm kan ridas av rätt långa ryttare innan det ser konstigt ut.
#12 Inte många 13 åringar som växt färdigt.
Jag gjorde själv misstaget att sälja en c-ponny till en 13årig tjej på 157 cm med dessutom korta föräldrar. Både dom och jag trodde inte hon skulle växa ur ponnyn öht. 1 år senare var tjejen 168 cm och såg inte alls ok ut på ponnyn som va 134 cm och ganska smäcker. Därför tycker jag att även om ts mot förmodan skulle stanna på 160 cm så skulle det se helt ok ut med en ponny på 145 cm. Tycker inte heller det ser bra ut med en liten plutt på 170 cm häst. Men det är ju inte fallet i denna tråd.
Tänk också på hur hästen är bygd, alltså om den är smäcker eller grövre.
Du själv skriver att du gärna vill ha din ponny till tävling.
Och då är konkurrensen mycket större om du väljer en dponny.
Många tjejer och killar har tävlat aktivt sen de hade a-b ponnies.
Men att vinna är ju inte allt! Utan man ska ha roligt tillsammans med sin häst, hur ful/fin och bra/dålig den är!
Hon är lika lång som mig och jag har en maxad d-ponny. En grov dessutom Så en d-ponny är inga problem att skaffa :)
#13, inte många kanske, men jag är en av den som slutade växa redan som 13-åring och är inte en cm högre än de 158 cm jag var då…
#13 Mina barn är inte heller så stora fastän de är vuxna. Lite drygt 160 cm är de fastän jag själv är närmare 167 cm och min man är inte heller särskillt kort. Så det är väl rättt olika.