Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 4532 ggr
lsundqvist
0

Hjälp med ponny

En ponny på ridskolan som jag rider mest på har fått någon slags dålig vana. Hon går på framåt och så, men ibland börjar hon backa och försöka bocka. Då blir jag såklart väldigt arg på henne och ryter till, och då brukar hon sluta. Men det händer hela tiden. På volterna, i spåret och ibland när man ska fatta galopp. Det kanske bara beror på att hon inte vill det som jag vill, men det kan ju också vara ett problem som går att lösa.

Några förslag på vad jag kan göra åt det här? Skulle bli jätteglad om jag fick några seriösa tips!

Zadeira
0

Som vanligt börjar jag med att fråga om det kanske beror på smärta? Har hon ont av sadel som sitter fel eller annan utrustning som inte passar? Hur är hästen när den rids av andra? Beter den sig likadant eller är det bara med dig?

Om du rider på ridskola så borde din ridlärare kunna hjälpa dig. Både ge dig tips på vad du ska göra om hästen börjar hålla på så, och så kan hon ju kolla upp om hästen verkar ha ont, kolla utrustning och så.

lsundqvist
0

För det första, tack för svaret!

Hon är oftast värre med andra. Jag känner henne väldigt väl, som om hon var min egen. Men det där med smärta ska jag ta och kolla, utrustningen på ridskolor är ju inte alltid den bästa.

Åter igen, tack!

Zabbio
0

Det känns inte som att ryta till är en bra lösning i längden, hästen backar för att den inte gillar situationen.

Utan att se er och med tanke på att det är en ridskola är det svårt att ge bra tips. Hade det varit min privata häst hade jag hållt tygeln spänd utan att dra och lagt till benen (framåtdrivande ställning, inte backande ställning) och hållt dem. Sen hade hon fått backa så länge hon ville, och när hon slutat hade jag släppt efter helt och omedelbart, låtit henne stå några sekunder, klappat och så, och sen ridit fram. Tanken är att hästen ska inse att det blir inte smärtsamt  eller obehagligt att göra fel, men att hon kommer undan trycket genom att göra rätt. I längde ger det en tryggare och villigare häst än om man tvingar fram eller blir obehaglig.

Men det kan vara mycket svårt at få igenom på en ridskola, både att få göra det i sin takt och att hästen ska få bemötandet tillräckligt konsekvent för att det ska hjälpa. Då blir det ofta att man tvingas vara hård för att inte störa resten av eleverna och för att den som rider ska få ut något  för sina pengar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lsundqvist
0

Jag har nu pratat med min ridlärare, och hon tycker att det är bra att jag säger till på skarpen. Ponnyn har ju stått länge på ridskolan, så det blir nog ganska svårt att ändra rutin. Men du har rätt i det du säger.

Zabbio
0

#4 Jo, man får ju ta viss hänsyn till att det är just ridskola med allt vad det innebär. Men det är lite synd ändå :)

Elshira
0

Jag tror att det antingen är utrustningen (allt för många ridskolor köper en sadel, kastar ett öga på den och säger att den passar), eller så har den helt enkelt trötnat på ridskolan.

Är det utrustningen så gör det ont, och det försöker den visa på något vis.  Har den trötnat på rodskola så visst då är väll ryta i nödlösning, men det tar fortfarande inte bort problemet eller gör hästen mer positiv/sluta med det. Den kommer ju hata ridskolan lika mycket ändå.

Hakuna matata!

Zabbio
0

#6 Precis. Men vad kan man som ridskole elev göra åt det? Man kan ju påpeka eller fråga om utrusting och så, men det är oftast mycket svårt att faktiskt påverka.

En av anledningarna til att jag slutade på en ridskola i närheten.. jag älskade verkligen lektionerna, man fick göra mycket och inte bara trava runt runt varje lektion - det gillade iofs hästarna också. Tyvärr hade de dåligt tillpassad utrustning och lite lite mat, och till slut vägrade jag helt enkelt. Men sån't här, där en häst eller två på ridskolan tycker att det är tråkigt/jobbigt/har dålig utrustning men för övrigt mår bra.. det är ju svårt att motivera sig till att helt sluta rida för det. De flesta ridskolor har ju samma problem.. :/

lsundqvist
0

Gud vad mycket bra saker ni skriver!

Men jag funderar att få ha ponnyn på foder .. Då kan jag nog ändra lite på henne beteende och kanske rätta till det här lilla problemet.