Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1476 ggr
horspawer
0

Hur viktig är sittsen?

Hej har haft en tjej som provridit min häst, för att sedan kanske ha honom på foder. Hon red väldigt bra och fick han att gå ricktigt fint, det märktes att hon kunde mycket. men det ända minuset är att hon är ganska klupig och har en ganska dålig sitts.

vad tycker ni, är det viktigt med en bra sitts?eller är det bättre om man rider bra?

tacksam för komentar =)

Snuttan2
0

Kan man inte sitta rätt kan man inte rida rätt.

Kan du inte sitta korrekt så kan du inte följa med hästen i rörelserna, utan kommer i varje steg påverka den fel. Kan du inte sitta korrekt så kommer du inte kunna inverka korrekt på det alls heller.

Kan hon inte sitta korrekt så kan du vara rätt säker på att din häst inte heller gick särskilt korrekt, tyvärr, utan den fuskade den med, precis som henne.

Kan man inte sitta korrekt så kan man inte rida bra. En förusättning för att kunna rida övht eller kunna bli bra är att man kan grunderna och det är att sitta korrekt.

horspawer
0

hm så är det nog. men jag kände ändå att hon var så väldigt mjuk och följsam och hade allt i sin ridning men inte sttsen.

men men…jag vet inte hon kanske inte är den rätta ändå, tänkte också på att det kan inte vara så bra för hästens rygg.

MiaMaria
0

Har inget mer all lägga till, Anuttan fick med allt jag tänkte på i sitt inlägg =)

Snuttan2
0

Hon kan inte vara mjuk och följsam på rätt sätt, om hon inte sitter rätt, eftersom hon då hela tiden antinge kommer sitta och skjuta på hästen felaktigt eller gå emot den. Är så enkelt.

Sitter man inte rätt så är man inte i balans och då går det inte att följa med korrekt.

Sedan så kan det SE mjukt ut, eller SE bra ut, men det är inte det ;)

Men ingen är ju perfekt, man sitter ju inte alltid rätt, kanske hon jobbar på sin sits? Tänker hon rida lektion där hon kan få hjälp att få bättre sits? Jag skulle absolut prata med henne om just den frågan om det känns bra i övrigt, eftersom det väll ändå är något som alla ryttare, på alla nivåer, har problem med (sin sits) och jobbar på…

me_minie
0

Nu tänkte jag passa på att hoppa in här… Alla klagar på de där med sittsen.. Men hur vet man att sittsen är bra? korekt? Å hur bygger man upp sittsen så den inte kommer ivägen för hästen?

*Mycket nyfiken*

horspawer
0

#4 jag får väl ta mod tillmig och säja det. jag har ju igentligen inget att förlora. Hon hadde ridit för flera olika lärare men det värkar som att ingen hjälpt hene med sittsen. borde vara det första man tränar på tycker jag..

Snuttan2
0

Horsepawer, tyvärr finns det många "tränare" och "ridlärare" även med och utan utbildning som inte kan rida alls särskilt bra, utan fuskar själva och inte vet ett dugg om att faktiskt lära ut Bra ridning.

Kanske därför som jag får betalt för att hålla lite lektioner, trots att jag inte är utbildad och enligt skolan jag följer knappt gills som nybörjare Oskyldig 

Me_minie vad är det alla klagar på?

Hur vet man att sitsen är bra? - Jag tycker det var en bra fråga. Men menar du hur kan man kontrollera sin egen sits, eller vad är en bra sits?

För först måste man ju veta vad en bra sits är, hur sitsen påverkar, hur man ska sitta för olika bekymer osv…

horspawer
0

Jag vet inte vad me mine medane men jag skulle vilja veta hur man vet om man är ivägen för hästen och hur man gör för att inte vara det?? sen förstår jag inte hur man ska veta om rider bra eller "fuskar" när det ser bara ut. Skrattande

Sara
0

En sits behöver inte vara helt korrekt hela tiden för att hästen ska gå bra.

Personligen så har jag en förmåga att luta mig lite framåt i galoppen när hästen är lite seg, ha för låg hand, luta mig aningen inåt i volterna samt säkert andra sakar oxå.

Jag är ingen proffsryttare men kan iaf få hästen att arbeta med bakbenen och gå rätt även med mina små sitsfel som jag arbetar med.

Sara

Thorsson
0

Ahh, jag håller med Snuttan. Sisten är jätte viktigt!

Snuttan2
0

Horsepawer: Jag skulle vilja besvara alla dina frågor/funderingar med att man får helt enkelt lära sig vad som är rätt och hur ryttaren/hästen/ridning fungerar och på så vis lära sig kunna räkna ut vad som är rätt och fel och sedan med hjälp utav bra tränare lära sig känna och se när man själv gör rätt och när hästen gör rätt.
Ridning är Inte lätt :( Är ju därför det är så lätt att fuska och tom världseliten som tävlar gör det…

Star
0

Har man fel sist så håller det ett tag.. MEn det kommer till att slita på hästen..

horspawer
0

#9 ja ingen är ju perfekt ^^ om man råkar luta sig lite åt något håll ibland behöver det ju inte vara helt katastrof.

#11 Jag förstog inte ricktigt ditt svar men jag förstår att det något man får lära sig att känna och se. du värkar vara ricktigt bra på det där med sitts :)

Kratern
0

En korrekt sits behöver inte alltid SE bra ut. Titta bara på flera av våra toppryttare i hoppning t.ex.

CBA
0

Rätt och bra sitts är väldigt viktig så jag håller med Snuttan ochhar inget mer att säga :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sara
0

Så om man inte har perfekt sits så ska man inte få rida/ha häst?

Jisses, då känner jag / har sett måååååånga som inte ska sitta på en häst och deras hästar är ändå helt korrekta och friska.

Även om jag håller med om att korrekt sits är viktigt så tror jag det är väldigt få som har en korrekt sits i alla lägen.

Sara

Kratern
0

#16 Oroa dig inte. Skulle inte tro att det är så många här inne som har korrekt sits. Då sitter man nog inte och babblar på ett forum om man är så perfekt.

Lauth
0

Nej, tyvärr är korrket sits något som har fått stå tillbaka i modern svensk ridundervisning. Detta anser jag vara tragiskt då med en korrekt sits hjälper och stärker du hästen.

En strävan efter korrekt sits borde dock vara alla ryttares mål. Däremot är det svårt att alltid sitta i korrekt sits vid olika tillfällen såsom, olydnad eller överkorrigering.

Kratern
0

#18 Naturligtvis ska det vara en strävan, men man ska nog inte klanka på andra om man inte är perfekt själv, och det tror jag inte att någon är här inne (inkl. jag själv)

Lauth
0

Om ingen "klankar" hur ska man någonsin kunna bättra sig?
Jag vill inte betala mina tränare för att dom ska titta på min halvtaskiga sits och säga att det är okej när det inte är det och det finns en hel del att förbättra!!

Kratern
0

#20 Nu pratar jag om här inne på forumet. Jag trodde du förstod det.

Lauth
0

Så ingen här på forumet har något att tillföra någon annan?

Frågar man om åsikter och kommentaret får man också tåla att kritiska kommentarer kommer fram.

Snuttan2
0

Tror att flera missförstått mina inlägg en del… Bara för att jag pratar om hur det målet är, hur det ska se ut och vägen dit betyder det väll ändå inte att jag själv är perfekt och klarar av det eller att alla alltid ska vara det? Strävan och mål är inte detsamma som det man JOBBAR på och hur det ser ut Nu.

Gillar inte Inger_Torgerssons attityd som jag tar åt mig rätt mkt av, känns väldigt vinklat emot mig, är det till mig, varför inte skriva det, istället för att bara sitta och vinkla det i inlägg till andra? Känns väldigt fult gjort och nedtryckande om det nu är till mig. Om du läst något ifrån mig där jag skriver om min egen ridning så ser du nog att jag själv skriver att jag gills som nybörjare och lever i flera veckor på att jag lyckats få in något nytt, och då handlar det om små saker, så som att jag är väldigt stolt över att jag förra veckan lyckades hitta känslan i hur man gör en taktföränring ifrån trav-skritt. Alltså en avsaktning.

Att man strävar efter att hela tiden sitta i perfekt balans och korrekt så att hästen kan röra sig betyder inte att man själv alltid lyckas med det. Det är ju ett MÅL, att alltid rida perfekt är det få som lyckas med. Som sagt, inte ens särskilt stor del utav världseliten som tävlar sitter ju särskilt bra större delen av tiden, och de tränar ju massor utav timmar varje dag och rider förhoppningvis för personer som vet vad de pratar om.

Ridning är ju SVÅRT och det tar väldigt mkt tid att lära sig vad som är rätt och träna in det. Och varför skulle man inte få rida bara för att man inte lyckas rätt i varje steg? Alla är ju nybörjare någon gång och måste få tid att lära sig…

Lauth
0

Kan bara tala för mig själv.
För mig är målet att bli så bra och rida så korrekt så mycket som möjligt. Min strävan är att förbättra något, kanske inte varje dag men åtmistone varje vecka. Oftast är det detaljer.

Och för mig, är sitsen mycket viktig och om man läser olika ridläror så poängteras även där vikten av en korrket sits.
Alla har inte samma mål med sin ridning men alla kan njuta av den oavsett målet.

Smex
0

Varje gång då jag rider så tänker jag hela tiden hur jag har mina hälar och hur jag har med min rygg. Vart har jag mina händer oh mina tummar och vart jag har blicken. Sitter jag och tittar på hästens hals eller tittar jag rakt fram??

Och det där med hoppryttare. De skall ju ha en lätt sits. De skall inte sitta rakt upp som dressyr. Det skall vara lite frmåt böjd och bara hänga med hästens språng.

Kratern
0

#23 Gillar inte Inger_Torgerssons attityd

Det är ömsesidigt.

Snuttan2
0

Upprepar mig isåfall, varför inte ta det med mig, eller skriva det direkt till mig istället för att sitta och vinkla saker lite fullt?

gejsa
0

#26# Håller med dig att snuttan hade en elak attittyd förut. Men det har du med och jag med. Du är ju inte sen med att hoppa på folk flitigt du med. Till skillnad på snuttan hon försöker iaf hjälpa en del här genom att förklara hur man borde rida rätt osv.

Men att skriva och dra alla över en kam och säga att alla här på forumet nog inte kan ha rätt sits det är ju verkligen att smutskasta folk här tycker jag. Vad vet du om det eg?

Snuttan2
0

Haha, gills inte jag som elak längre? ;) Jag tror inte jag har blivit så mkt snällare, jag tror du å jag har lärt oss komma överens ;)

gejsa
0

#29# Nej, du har blivit snällare faktist. Du kanske inte har märkt det själv ens. Ha ha

Kratern
0

#28 Nu skrev jag inte riktigt som du säger.

Dessutom är jag så less på att alla klagar på varandra och tror sig veta bättre än andra. Att hjälpa är en sak, me att tro att man kan allt är en annan.

SEN SÅ HAR JAG PMS IDAG!!!! Ahhhh

gejsa
0

#31# Så här skrev du iaf:  Skulle inte tro att det är så många här inne som har korrekt sits. Då sitter man nog inte och babblar på ett forum om man är så perfekt.

Varför kan man inte vara på ett forum om man har en bra sits?

Snuttan2
0

Var inte nu rakt till mig du skriver, men jag svarar ändå :p (Inger)

Fast vem var det som började klaga på vem nu? ;)

Varför ska man inte få veta något? Isåfall skulle ingen få veta någonting någongång och ingen skulle kunna lära sig någonting alls, någonsin.
Och ja, jag anser mig vara hyffsat bra påläst jmf med maroriteten på många delar kring just ridning, och vågar därför rättså säkert uttrycka mig där många gånger, framförallt på basis-saker, så som denna, som jag själv jobbar massor med och därför kanske intresserat mig lite särskilt för.. Ganska ofta så är det ju som så att pålästa personer som är duktiga är det just för att de haft/har massor av problem med just det själva ;)

Tjejer har för mkt pms :P Är därför vi alltid har så svårt att umgås ;)

Kratern
0

#32 Som du ser så skrev jag "Skulle inte tro att det är så MÅNGA". Jag har inte skrivit ALLA! Ge dig nu!

gejsa
0

#34# Varför ska jag plötsligt ge mig nu? Jag har frågat dig en fråga och även snuttan.

För mig är alla och många nästan samma sak. Iofs är det inte så men att skriva så är fult och nedvärderande ändå enl mig.

CBA
0

Inger_Torgersson - Jag måste ställa mig bakom snuttan nu och säga att hon i detta svar till trådskaparen inte var ute med uppsåt att utse sig själv som den enda som kan rida korrekt.

Nej, vi är nog inte många som verkligen har den perfekta sitsen jämt…jag har det inte, men jag tänker på den hela tidennär jag rider för jag vet hur stor inverkan det ha på hästen om man sitter fel.

OM du nu har så svåra PMS idag, varför inte bara nöja sig med att enbart läsa i forumet och komma med inlägg när din PMS är över ?!
Det är inte rättvist att låta sin egen irritation gå ut på andra oskyldiga individer ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sara
0

# 0

Om du tycker att hästen och den här tjejen fungerar bra, så ge henne en chans. Märker du att hästen blir dålig eller skadad så ta tillbaka den.

Sara

Snuttan2
0

För att återgå lite till ämnet…

Min tränare har tidiagre sagt till mig "hur kan du kräva att hästen går med någon hållning och kroppskontroll om du själv inte ens har det?". Jag tycker det låter väldigt bra. Om jag som ryttare inte har kroppskontroll och vet vad jag gör och har min kropp, hur kan jag förvänta mig att hästen ska göra det? Och jag kommer ju knappast känna om hästen går korrekt heller…

Så nej, trillar man själv ut kommer hästen också trilla iväg, efersom man genom att inte sitta där man ska ber hästen att göra något annat egentligen…

horspawer
0

Det löste sig av sig själv hon ringde och sa att hon tyckte att hon  var för stor för hästen…kan ju förklara lite varför sittsen inte var så bra om hon vart osäker, men hon var lika lång som mig (ca 180) och hästen är 165, men det var lika bra då slapp jag koma på någon bortförklaring =)

horspawer
0

men undrar lite över hur hon ska koma upp på en större häst när hon inte kom upp på min :P fy nu var jag elak

Thorsson
0

Okey (: Bra att det blev så. Alltid jobbigt att komma på något, men är man inte nöjd ska man säga det.. Men det är svårt (: