Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 3970 ggr
WornOut
0

Hästskötarexamen

Någon mer än jag som ska försöka sig på detta nu till våren ? :)

NettanLindholm
0

yes, jag ska ta det genom skolan :)

WornOut
0

Samma här :) När ska du göra det?

NettanLindholm
0

vi håller på med det just nu, men provet kommer nånstans mellan 11-15 april :)

WornOut
0

Okej :) Jag ska göra mitt prov i slutet av maj.

Är du stensäker på allt eller nervös för någon del ?

NettanLindholm
0

hm.. svårt det där. Allt som ska göras kan jag ju, men sedan kan ju vad som helst hända liksom som gör att man inte presterar som man brukar göra. Så jättenervös kommer jag nog vara på alla delar, fast jag vet att jag kan det innerst inne ;)
dudå ? :)

WornOut
0

Jag är helt säker på ridningen och teorin med. Även tids-grejen. Men är grymt nervös för longeringen! Jag har ALDRIG (innan vi börjat träna i skolan) longerat enligt "skolboken" då jag håller på med western och Nh, så det blir fel för mig:P Men det är väl bara att traggla in:)

NettanLindholm
0

jaa, det är ju lite speciellt med mycket grejer att hålla reda på, absolut ! jag brukar inte longera så hemma heller, men är lika bra att vänja sig, och det har gått bra när vi longerat i skolan, så det ska nog gå :p hha

sofiabruse
0

Nu blir jag nyfiken! :P Hur ska man longera enligt er skolbok då?:)

NettanLindholm
0

allt handlar ju om säkerhet egentligen.

aldrig snurrad lina, ska man ändra något - stanna hästen på spåret, gå ut och hämta in den till mitten, ändra ytter inspånning först när man ska byta varv, säkra linan innan man knäpper om den till nästa varv, pisken får man inte lägga på marken utan ska hålla den under armen hela tiden när man fixar, man ska använda exakta kommandon, ett för varje moment.

Det är alltså väldigt logiskt och säkerhetstänkande egentligen, men jag gör ju inte så hemma direkt. Ska jag fixa med inspänningarna så lägger jag pisken på marken för att jag tycker den är jättemycket ivägen och rädd för att peta hästen i ögonen och ska jag knäppa om linan håller jag i bettringen med andra handen istället för är säkra och sådana saker :)

Lena90
0

Har gjort hästskötarexamen och jag lovar man är grymt nervös när man står och väntar på att få veta och man ser en och en komma ut glad och godkänd och andra besvikna och inte godkänd, usch vad det är hemskt :P Men det var jätte kul att göra det :)

Och dom är jätte noga på säkerheten :)

Carpe diem!

sofiabruse
0

#9 tack :)

WornOut
0

Jag tycker nog den jobbigaste biten med longeringen är att ha koll på den förbannade linan (jämna öglor, inget får nudda marken någon gång osv).. Jag brukar bara slänga den på marken hemma x) Och så även att "tygla" mitt kroppsspråk då jag longerar nästan enbart för kroppsspråket hemma.