Gym-val, hjälp!
Hej!
Jag ska söka till gymansium och ska ha gjort mina val inom tio dagar (?!?!). Jag vill jätte gärna vill bli veterinär och undrar då vad ni har gått/går för gymansium för att få behörighet till veterinärutbildningen? Finns det några andra "vägar" att gå för att bli veterinär?
Tacksam för svar!
kan även tänka mig att gå hippolog annars, vad kan man då bli?

för att kunna söka direkt till vet. från gymnasiet så är det naturvetenskapligt program som gäller. med en hel del matte, fysik och kemi.
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/hippolog/
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/
Grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet (områdesbehörighet 13) enligt följande:
- Matematik D
- Fysik B
- Kemi B
- Biologi B
När jag gick i grundskolan ville jag också bli veterinär och fick praktisera 2 helger på BlåStjärnans djursjukhus varefter jag bestämde mig för att det inte var något för mig. Om man inte har ett brinnande intresse för att arbeta med djur utan ett brinnande djurintresse som hobby så kan det vara bra att istället satsa på ett jobb som ger så mycket betalt att man har råd att ha en egen häst ;-)

Tycker du om att plugga och har lätt för att lära dig, så kör på veterinär, snittet ligger för att komma in på veterinär runt 20=MVG i alla ämnen! Naturvetenskaplig linje som gäller och genom den kommer du få behörigheten som krävs!
Vill du läsa till hippolog är väl naturbruksprogram med inriktning häst eller hästgymnasie att rekomendera.. Men det är även på hippolog utbildningen tufft att komma in, där går man inte enbart på betygen (även om dem måste mycket bra och ligga högt i snitt), utan även på intervjuer, fystester samt din ridförmåga.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Då har jag nog lite att fundera på, tack för alla svar! :)
Fr.o.m. i höst kommer dessutom alla kurser på gymnasiet att byta namn och alla kurser omarbetas med delvis nytt innehåll. Eftersom jag jobbar på ett naturvetenskapligt program på gymnasiet vet jag att det är många tjejers dröm att bli veterinär men får också se mångas drömmar krosssas då det är jättesvårt att komma in på veterinärhögskolan.
Vill du jobba med friska djur så utbilda dig istället till något annat eller ha ditt djurintresse som hobby istället. Det är lätt att intresset falnar om man måste jobba med sitt fritidsintresse.
Vår närmsta granne är veterinär och han brukar säga att vill man bli veterinär ska man vara duktig att sy, snickra och ge sprutor. För det är nästan det enda de gör: vaccinerar, avlivar och inseminerar. En och annan hältutredning och besiktning. Mina barn och även hans egna (vi har tre barn i båda familjerna) har blivit avskräckta efter att fått praktisera med honom i ett par veckor. Veterinäryrket är inte alls så gulligt som man tror innan.
Mitt tips är att du väljer ett program som du tycker verkar roligt och att du efter det gör ditt bästa i skolan. Därefter kan du se vad betygen räcker till för utbildning. Mer än så kan man inte begära av sig själv tycker jag.
men alternativet att bl idjursjukvårdare finns också, inte lika bra betalt som vetrinär men man slipper också hjälpa människor ta de där svåra besluten ang avlivning osv. Jär sköter man om och hjälper till med rehab av djur osv.
Sen finns det djursjukvårdare med olika inriktning, klinik, zoo/djurparker mm.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

men även djursjukvårdarutbildningen är svårt att komma in på, söktrycket per utbildningsplats var t.o.m. högre än till veterinär förra året.
jag har ett starkt pyske men som sagt är det sjukt svårt att komma in på veterinär och börjar fundera om det verkligen är värt det. Jag har hela mitt liv varit helt klistrad för djur så att få jobba med det hade varit helt underbart! Jag vill absolut ha ett jobb som jag tjänar tillräckligt med pengar så jag har råd att ha häst! :) tack för alla svar igen :)

det finns ju utbildningar utomlands till veterinär också och där brukar det vara lite lättare att komma in.
#9 Ett jobb som gör att du har råd att hålla häst kommer du garanterat att hitta då vi har minimilöner i Sverige. Du kan i princip jobba med vad som helst så länge du får en lön. Det är utgifterna som avgör om du har råd eller inte.
Min äldsta dotter, på 25 år, studerar och får c:a 8 000 kr i månaden under 9 månader om året. Hon har en billig lägenhet och jobbar lite extra i ett travstall, på helger och lov. Hon har det knapert men då har hon 4 hästar som hon äger. Hon klarar det, så då borde du hitta ett jobb, i framtiden, så du kan hålla 1(!) häst.