Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9434 ggr
jennyliljedahl
0

Betsla upp?

Min häst har börjat tagga till rejält (på gott och ont) nu när han har börjat få bättre kondis och börjat muskla sig, vilket leder till att han kan bli lite fööör pigg i skogen och det har hänt att har har stuckigt med mig för att han så gärna vill iväg. Jag är rädd för att något ska hända ifall jag någon gång inte skulle kunna få stopp på honom. Säkerheten är ju trots allt väldigt viktig, för både häst och ryttare.

Känner att jag ev behöver ha ett lite skarpare bett att växla mellan. Några tips?

Just nu rider jag på ett "mellan tjockt" tredelat med fasta ringar. Vill ha någon som är lite skarpare, men ändå snällt.

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

WhoCares-01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det så att din häst biter sig fast i bettet när den springer och att det kanske är därför det blir svårt att stanna? då kan jag rekomendera waterford bett =) eller kulbett som det kallas. det är ett bett med fyra brytpunkter och varje del är en kula. Det passar jättebra på hästar som blir tunga i handen eller starka när de blir pigga. det är väldigt viktigt att man har rätt längd på det här bettet då det inte får hänga i munnen pg.a. alla brytpunkterna.

poängen med bettet är att hästen inte ska bita sig fast i det. det ska hela tiden vara något röligt. hästen tuggar då istället för att bita fast =) jättebra!

Annars kan du ju ta ett vanligt rakt pelham. det känns som mycket värrä än det är pg.a kedjan å allt men är man bara ute och skrittar på långa tyglar så är det som vilket bett som helst. kedjan verkar bara när du tar i bettet och beroende på hur du sätter kedjan så verkar den olika mycket. sätter du den relativt tajt så blir det inte lika mycket hävstångseffekt som om du ger den mer kedja. jätebra bett att ha som en handbroms.  =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

kaka1234567
0

Eller kan du bara ta ett stång bett som ska räkna . Dum ide att rekomenderar så skarpa bett på engång. Man kan börja med stång sen kan man se där efter

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
0

efter som du har ett bett med fasta ringar (antad det är eggbett) så tycker jag du kan prova "one rein stop" om det är så att din häst skulle bli svårkontrolerad någon gång. För att vara säker på att inte dra bettet genom munnen kan man också sätta en curbstrap på det redelade för att det säkert inte ska åka igenom munnen(om du skulle behöva ta så pass mycket någon gång). Men annar brukar one rein stop vara väldigt effektivt faktiskt. Har själv alltid använt det på hästar som försökt sticka, och de blir betydligt svårare för dem att fortsätta. Det är ju dessutom ett väldigt tydligt tygeltag som visar exakt vad man vill (åt sidan). Men biter din häst tag i bettet är det klart att det blir lite svårare (om han nu gör det).

Vanliga tränsbett utan hävstång kommer ju alltid att vara tydligast, medan ett stångbett kniper åt över allt samtidigt.

Känner du ändå att du ändå att du bheöver det där extra nödstoppet så hade jag satsat på kandar (pelham är ju "lightvarianten" men det vanliga tränsbettet saknas ju ändå). Då har du ditt nödstopp om du känner för det medan du har ett helt vanligt bra fungerande bett annars.

men som sagt, one rein stop, det har aldrig misslyckats för mig i.af! Bara att ta ner hästen på volt tills dess att de är kontrolerbar igen.

Hakuna matata!

LinaN
0

dra ner på kraftfodret och öka grovfodret hade vart steg ett för min del.

Jag betslar upp och ner efter behov. Jakkandaret är bra för det ger litet mer skärpa och beroende på vilket jack man sätter tygeln i så ger det olika skarp effekt.

Jag rider Harry när han är pigg på jaktkandaret och med tygeln i den övre tygeljacket. Och då får jag stopp på honom lätt oavsett HUR pigg och stark han blir.

Och jag tror att min häst är bra mkt större än din ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tusen
0

Fördelen med pelham är annars just att man kan välja hur skarp det skall vara. Rider du med dubböa tyglar fungerar ju pelhambettet som ett vanligt rakt så länge du enbart använder dig av tygeln som går till själva bettet. De andra tyglarna (till stången) kan du då välja att använda enbart då du blir orolig för att du inte ska få  stopp på din häst.

Sen är väl målet med all ridning att man ska kunna rida på så lite tygelhjälper som möjligt men innan man kommit dit kan man ibland behöva ta till lite mindre fina hjälper.

#2 Vad menar du med stångbett? Förstår inte vad du menar. Pelham är ju också ett stångbett.

Elshira
0

#5 Ja det är det? =) Syftade bara på att ett bett som inte har hävstångsverkan ger en tydligare signal för hästen om vad man vill, även om man givetvis blir starkare.

Men pelham med två tyglar är ju det absolut bästa (efter kandar) om man ändå vill använda sig av ett bett som bara är skarpt när man behöver det.

Hakuna matata!

LinaN
0

#6 du säger kandar, men för mig är ett kandar ett stångbett som bara har ett tygelfäste, och som man använder tillsammans med ett bridong.

Elshira
0

#7 Ja, jag vet inte vad annars ett kandar skulle vara? Jag menade bara att ett kandar har ju både ett vanligt rörligt bett, och ett skarpt . Det är svårt att vara fullt lika tydlig (med sidorörelser) med ett pelham även om man använder bara den övre ringen. Det sitter ju fast i en "pinne" i nackstycket medan en ring löper (nackstycket alltså).

Pelham är absolut inget dåligt bett, och har själv använt det en del på ponnyer (då kandar helt enkelt inte fått plats på dem iom munstorleken, nackremmar osv).

Men fungerar ett vanligt t.ex tredelat bett bra annars och one rein stop fungerar - så är ju det ännu bättre (tycker jag i.af). Men givetvis är det ju olika från häst till häst, hur de uppfattar saker osv. =) Här hemma har vi t.ex aldrig kedjor över nosryggen utan alltid under, och de lär sig att det vi ändå menar om amn tar i det är att sänka huvudet av det. Och det fungerar ju givetvis med hävstångsbett med om man bara lär hästen grundligt vad man menar fårn början ^^ Men sätter man ett hävstångsbett på en häst som aldrig haft en kedja under, så kan ju resultatet bli upp istället för ner med huvudet Tungan ute

Hakuna matata!

Lorita
0

stång + bridong = kandar

Själv föredrar jag att rida mina hästar lyhörda och aldrig ta gen(sen)vägen genom starkare bett. Risken är att man får en häst som blir okänsligare och/eller som ligger på mer för att bettet är otrevligt och hästen vill ifrån obehaget, dom är ju flyktdjur fortfarande och flyr från smärta.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

#8 det blev rörigt för mig, om man säger kandar till mig så är det enbart själva kandar-bettet och inte kandarbett+bridongbett man menar. eller om du sa kandar som en förkortning av jaktkandar ^^

pelham är bra, har det på Harry o vi trivs med det, två tyglar är suveränt :)

Elshira
0

#10 Kandarbettet heter bara stång eller kandarstång :) Kandar är de två betten tillsammans ^^

Hakuna matata!

niare
0

jag tycker Kimberwick bett har funkat bra på min häst som låter precis som du beskriver det, ett bett som inte är för starkt heller :)

jennyliljedahl
0

#1 Han biter inte direkt sig fast i bettet, utan lyssnar bara inte riktigt.

#4 Kan inte dra ner på fodret mycket mer än jag har nu, drar jag ner fodret så magrar han av då han kan vara ganska att hålla hullet.

#9 Självklart strävar jag också efter det och som jag skrev vill jag bara ha ett att SKIFTA mellan. Jag betslar hellre upp med ett bett och använder det då och då än att vi blir överkörda.

#12 Kan du bifoga någon bild? :) Googlade och hittade många olika varianter.

Tack för tipsen allihopa.

Tusen
0

Gå in här och kolla så kan de se hur ett pelham ser ut. Länk

eller den här länken

Elshira
0

#13 Ja vill du ha ett litet extra nödstopp så skulle jag helt klart satsa på pelham med två tyglar =) Kimberwick är bra om man bara kan hålla reda på en tygel, men det är fakriskt inte alls särksillt svårt när man väl lärt sig hur man håller i två tyglar! ^^

Då kan man ju ha både det milda (utan hävstång) och det skarpa (med hävstång). Med kimberwick så är det ju alltid hävstång, och man kan givetvis vara lätt i handen, men det är "svårare" att ge ett ledande tygeltag~

Satsa på pelham (med hel mittdel, inte delad) så ska du se att det går bra =)

Hakuna matata!

jennyliljedahl
0

#15 Men man måste väl ha kedja på pelham, eller?

vilket är det du menar som inte är hävstång? Det blir väl hävstångs effekt hur du än gör, såvidare du bara har/ använder en tygel? :)

niare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja självklart måste man vara lätt i handen men rider även på pelham och behöver vara lätt i handen där med min häst tycker det är starkare när man tar i tyglen för hävstång. använder den med tungfrihet då min häst inte gillar helt raka bett

Elshira
0

#16 Ja pelham är det kedja på, men tar man endast i den stora ringen så blir det ingen hävstångsverkan efter som tygeln sitter mitt för mundelen :)

Hakuna matata!

Tusen
0

#16 På pelhambett kan du ha två tyglar och endast andvänd hävstångseffekten då du måste. Och ja, pelham har kedja. Livsfarligt att rida utan kejan. Men kä den gärna med ett kedjeskydd om du är rädd för att det ska nypa eller skava.

#17  Bilden visar ett Jaktkandar med tungfrihet.

niare
0

jaha jag trodde det var samma bett bara att jag  har sagt kimbelwick ist för jaktkandar.. vad är skillanden mellan dessa två?

Elshira
0

#20 Jaktkandar och kimberwick är samma? =)

Hakuna matata!

Tusen
0

#20 Anledningen till att jag skrev detta var att du pratade om pelham och visade en bild på ett jaktkandar=kimberwick.

LinaN
0

jaktkandar och kimblewic ÄR SAMMA SAK :) så har vi koll på det iaf :D

Tusen
0

#23 Jag skrev ju det i inlägget ovan. (#22) Oskyldig

niare
0

jaha men skrev i mitt första inlägg att jag rider på jaktkandar men i mitt andra inlägg sa jag att jag även rider på pelham men skickade med en bild på jaktkandar för hon bad om vad jag hade, kanske blev lite rörigt  :P

LinaN
0

Det blev väldigt rörigt ^^