Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4240 ggr
[Potatisbulle]
0

Varbölder i svansen

Hej!

Har sökt efter detta problem på nätet men inte hittat nånting nånstans, så jag gör ett försök här och hoppas att någon kan hjälpa mig :)

Till att börja med vill jag klargöra att detta INTE är min häst som det handlar om, utan ett sto i stallet där jag står.

Hästen är en nordsvensk travare som ägs av en "travgubbe" som har ett gäng hästar som inte gör så mycket mer än att gå i hagen, dygnet runt året runt.

Denna hästen har sedan ett år tillbaka (!) haft stora varbölder runt hela svansroten, även runt analöppningen och hela området där runtomkring. Luktar pyton om det. Är svårt att förklara hur det ser ut men det är som stora blodiga varbölder helt enkelt, hela svansroten är liksom "knottrig" och sönderskavd. Ser också ut som att slidöppningen är uppsvälld och "bullig". Försöker man borsta hästen vänder hon rumpan till och vill att man ska klia henne.

Är bara denna hästen som har det, så det är nog inget som smittar.

Veterinären var där för ett år sen och tittade och kunde inte konstatera vad det var, hon hade aldrig sett något liknande tidigare, så hästen sattes på penicillin i 10 dagar, men det blev inte bättre.

Någon som vet vad detta kan vara ?

ebengtssson
0

*vill bara läsa*

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ebengtssson
0

*vill bara läsa*

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Elshira
0

Låter som någon form av allergi kanske, om hästen kliar så kanske det kommer in bakterier i den redan sköra huden och så blir det varbölder - som på så vis fortsatt sedan dess? Kliar hästen sig i svansen? Annars har jag ingen finurlig idé…

Har dock sett på två (helt åtskilda hästar från olika platser) få varbölder på och under bringan som helt plöttsligt bara blossade upp och gav väldigt stora och otäcka infektioner (infekterade blåsor stora som knytnävar!). Dessa hittade dock aldrig någon förklaring till det, men efter mycket omvård och omhändertagande av såren så började de försvinna så smått.

Den ena hästen gick i en avbetad beteshage med andra hästar som inte hade några symptiom Den andra gick på en hustomt (typ) och betade av gräsmattan så där borde det inte funnits några giftiga örter som man annars kunnat tro i det andra fallet.

Ja, än så vet ingen vad som är orsaken…

Hakuna matata!

[Potatisbulle]
0

Ja, något skumt är det ju =/ hon kliar sig knappt mot träd och så, men när man är med henne vill hon bli kliad i såren. Har tänkt att ge det ett försök genom att kontakta vet. en gång till och sedan försöka tvätta och hålla rent såren/bölderna. Är dock svårt att tvätta och greja när det är -10-20 grader och hästen går ute dygnet runt =/ känns som att hela svansen lär frysa till is..

Ingen annan som har någon idé om detta ? :)