Oskolad
Jag är medryttare på en fjording sen snart ett år tillbaka. Första tiden nu har jag använt till att börja komma igång att rida och för att vi ska lära känna varandra jag och Tintin.
Han är ungefär 14 år i år har jag för mig och har hos sin tidigare ägare mest gått i skogen. Han är alltså helt oskolad. Jag känner att det skulle vara kul att göra lite annat ibland än att bara gå runt i skogen. Hur ska jag börja? Vad kan jag göra för något för att få han att tycka att det är kul att arbeta på volten till exempel, han hatar det och försöker ta sig därifrån. Jag däremot skulle vilja att han börjar gå som folk på tygeln och så eftersom han springer runt med huvudet i vädret och det kan ju inte vara nå vidare bra i längden.
Jag får självfallet hjälp utav ägaren också men ibland kan det vara kul att höra vad andra tycker och tänker.
Det skulle vara kul om jag kunde få han att lyssna mer och inte stanna när jag vill trava eller bara börja sparka bakut när jag vill galoppera…
Dressyra i skogen, så är det stor chans att du får framåtbjudningen och motivationen med dig. Lycka till.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ah i och för sig, det har du ju rätt i. Jag stirrar mig blind på volten och tänker att man bara kan dressyra där och ingen annanstans. Det är klart att man kan öva lite allt möjligt i skogen också. Man behöver ju inte bara mysrida där för sakens skull. Ska jag tänka på.
Själv rider jag högst en gång i veckan på baddocken - trotts att ajg enbart rider dressyr ;)
Jag antar du har några grusvägar eller större skogsstigar att rida på? Börja med att flytta honom från skänken så han går från sida till sidan av vägen t.ex. När han börjar göra det bra så kan du göra lite serpentiner, eller i.af få lite sväng längst vägen (fulla serpentiner med rakställning emellan kan ju vara svårt på en liten väg). Ställer man dem desstuom i serpentiner så brukar de gärna sänka huvudet lite och arbeta med rumpan.
Har du en fin skog så kan du mycket väl rida sicksack, volter och runt träd. Och med lite bakar så kan du träna på att klättra, och försök att ta lite försiktigt i tygeln när han går neråt. I nedförsbacke så måste de ju använda rumpan lite mer än frambenen vilket som, så där kommer "formen" naturligt.
Fixa en liten hinderbana i skogen med små pinnar. Gör en liten "cavalettistig" eller kanske en liten hoppbana som han bara precis skuttar över. Plasthinkar är ju inte tunga så det är lätt att bära dit dem om det inte går att lösa på annat vis.
Fokusera på att klättra/gå ner för backarna om du har några sådana, och att göra mycket lösgörande svängar osv.
Sedan kan du försöka plcka upp honom lite i skritten på tygeln. Kom ihåg att tar man ltie i tygeln så måste an ju även driva lite efter som att formen kommer baifrån och itne framifrån. Håll inte emot, utan till en början så ge ett lätt tryck, som kan få öka något om han inte bara höjer skallen ännu mer av det. Och släpp sedan efter till lång tygel och belöna/beräm så fort han tar ner huvudet. Målen är ju att formen ska vara lägre, och du måste lära honom att det han gör är rätt på något vis. När han går i form och är i rätt position, så se till att tyglarna är lösa eller med bara minimal kontakt då. Och att så fort huvudet åker upp så tar du lite i tygeln (och driver).
På paddocken sedan så brukar hästarna oftast tycka det är mycket roligare med saker. Att göra serpentin runt koner brukar ge lite bättre resultat än bara utan osv. Lägg upp bommar i en bana du ska rida med lite snäva svängar, någon volt och en halt mitt i allt so du sedan ska trava vidare ifrån osv. Försök sedan klara av banan lite snabbare och snabbare för varje gång, och gör den tajtare med tiden t.ex.
Gör du bara detta så får du förhoppningsvis mer framåtbjudning, och då kommer du även få honom i form lättare sedan. Men fokusera bara på att rida i form i skritt till en början. Det är jobbigt! När det går bra i skritten så kan du försöka i traven, och kom ihåg att ju saktare/mer avslappnat hästen går, ju lättare är det! Så att rida i form i trav är inte att tänka på förrän i vår!
Det är viktigare att hästen får framåtbjudning, varierad och lösgörande träning än att den går i form konstant. Så fokusera inte så jätte mycket på det, utan ta det allt efter som.
Nu blev det mycket text… Hehe 
Hakuna matata!
Oj oj, tack så jättemycket nu fick jag en massa bra tips. Det där ska jag testa faktiskt och det verkar riktigt roligt dessutom. :) Tänk vad man låser fast sig ibland vid att var sak har sin plats… Det här känns det som att jag kan genomföra utan att det blir för tråkigt för hästen.
Vi har massor av bra ridstigar och det är backar och allt möjligt där vi rider så det blir jättebra. Han är lite sån att han gärna galopperar uppför backarna, är det okej eller är det bättre om han skrittar? Det är ju roligt ibland med full fart men inte alla gånger. Han tycker om att sparka bakut när man har hastighet upp i en backe har jag upptäckt… :)
#4 Uppför backarna kan man görna ta det lite snabbare, jag brukar alltid träna galopp i en lite längre och inte allt för brant uuförsbacke. Då får de verkligen ta i med bakbene och stärka bakdelen! Dessutom brukar de tycka det är kul.
Neråt däremot så brukar jag endast skritta, möjligtvis trava sakta om jag har en häst som kan samla sig ordetnligt. Annars sliter det väldigt mycket att trava (eller galoppera) nedför efter som det kommer mer tyngd på frambenen vilket är precis det man inte vill och "motverkar" genom att få hästen att trampa under sig och använda bakdelen när man rider i form 
Hakuna matata!
Jag tänker samma där som du. Jag brukar ibland galoppera upp i en backe när jag känner att han är lite samlad och inte bara vill kuta som en dåre. Sen nerför så skrittar vi alltid och är försiktiga.
Jag är skitfånig men är livrädd att hästen ska tappa fäste och ramla omkull. Inte så mycket för min skull för jag lär väl landa mjukt nu i snön men för hans skull och för att det inte är min egen häst utan jag lånar ju bara.
#6 Ja på vintern är bara snön i sig väldigt hal (även omdet itne är någon is ens) så då får man vara extra försiktig. På sommaren går det dock lite bättre :)
Hakuna matata!
Ja det är ju det. Kallt och jäkligt är det också men det är bara att bylsa på sig och åka ut och rida. Känner mig alltid lika nöjd efteråt för att man tog sig tiden för att åka iväg.