Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 12255 ggr
Ricko
0

Svårt med galoppfattningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HUm, ja jag har börjat fundera om inte det är något jag bör träna på. Istället för att bara trycka och smacka så skänklar jag, vilket gör att jag kommer i otakt med hästen och den börjar slängtrava/springa rent ut sagt.

Tips? Har ej möjlighet att rida mer än 1 gång/vecka med vanlig ridgrupp.

Det är som att jag flänger med benen eller nåt? Eller ja alltså jag vet inte riktigt eftersom jag inte sett mig själv rida förutom på bilder och videos.

En video då jag fattar galopp på mitt knepgia vis, jag på fjordingen: ---->

http://www.youtube.com/watch?v=jucphQNhlZc&feature=related

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Carrui
0

En riktig galopp fattning. Annars borde du nog ta reda på varför hästen inte vill fatta galopp eller var det problemet?

CelsiusT
0

Ja det ser ju inte så trevligt ut när du sparkar hästen i sidorna för att fatta galoppen. Har du problem med att sitta ner i traven? Kan du skänkelvikning i trav? Kan du öka och minska volten i trav? Öva på att sitta ner i trav och ge signaler med skänklarna utan att sparka hästen. Öva på sidvärtes förflyttningar för skänkel först i skritt så hästen blir lyhörd och att du får in tekniken, och sedan samma sidvärtesövning i trav.

Gör det så mkt om du missar takten något steg just vid galoppfattningen? Det blir ju ändå en helt annan takt i den nya gångarten.

Vad säger din instruktör om detta?

Medarbetare på westernridning.ifokus

ZipZ
0

Det ser ut som att du slår lite hårt med skänklarna. Man ser inte heller riktigt hur du har benen på videon.

Men testa att lägga skänklarna i rätt läge och sen tryck mjukt mot hästen.

Sen kan det bero på att ridskolehästana är lite lata och gärna slipper undan en massa arbete ;)

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Carrui
1

Istället för att "sparka" igång hästen i galopp, gör en mjuk galopp fattning och be snällt hästen att fatta galopp.

Ricko
0

#4 Det är ju det som är problemet, att det inte går att göra någon "osynlig" mjuk fattning som knappt syns :P

#2 om jag har svårt att sitta ner i traven - jo ganska, spänner mig så mycket eftersom jag tror att jag kommer "hurra av"..

Ja jag är väl inte ett proffs på skänkelvikningar men jag har ju gjort det, även de andra du räkna upp kan jag. Ja hon säger ju att jag behöver lita mer på mig själv och vara med bestämd när jag smackar igång och trycker istället för att skänkla för att det inte går när jag trycker till. + som sagt så försöker ju ridskolehästarna ofta slippa undan när de ska arbeta. Skulle jag dock "sparka" hästen i magen så skulle ju hon säga till, så sparka så grovt som det ser ut på video gör jag ju inte :P

Sen kan det se lite grovt ut när jag "sparkar" igång honom just på videon, på filmer och bilder blir ju allt inte riktigt som i verkligheten men verkligen sparka igång honom gör jag ju inte. NU när jag tittar ser jag ju att det ser ut som om jag bara sparkar hårt för att fatta men så är det ju inte. Problemet är bara att jag inte riktigt vågar slappna av och så utan så fort hästen börjar slängtrava istället för att galoppera blir jag spänd eftersom jag tror att den kommer kasta av mig (ända sen hösten har det varit avramligar var och varannan lektion).

Här är en när jag sitter ner i traven(eller ja utan stigbyglar)

http://www.youtube.com/user/Livetmedpointer#p/u/3/1h493WX16HM

Och här är nån annan när jag galopperar de första sekunderna så fattar jag galopp om man tittar noga men det syns inte så bra..:

http://www.youtube.com/user/Livetmedpointer#p/u/5/rXD9JVomz4A

Ricko
0

Vet att jag studsar osv ibland men somsagt, tränar på min balans och att inte spänna - b.la rumpan så att sitsen och allt blir mycket bättre. Och ja så att jag inte dunsar i sadeln osv i vissa språng.

Zabbio
0

Om han slängtravar så avbryt galoppfattning, sakta in till bra trav och försök direkt igen. Snart märker den att det är mindre jobb att fatta galopp direkt än att att bli startad och stoppad hela tiden.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
0

Mitt tips är: försök inte ens förrän hästen är i balans och eftergiven i insidan.

Det beror ju inte bara på ryttarens sits, utan på hästen också. Den ska vara mjuk i insidan och i god balans, annars kan den inte annat är springa in i galoppen! Ge stadigt stöd på yttertygeln och ge efter lite på inner, så att hästen kan länga insidan och ta för sig med inner fram i fattningen.

Om det inte blir galopp direkt så sparka inte, utan håll kvar galoppskänkeln. Innerskänkeln säger "fatta galopp", din vikt säger "starta bakifrån", ytterskänkeln säger "fall inte utåt", innertygeln säger "förbli ställd och eftergiven", yttertygeln säger "öka inte, förbli i balans". Vänta ut hästen! Det kan ta flera varv innan den har provat alla andra alternativ och till sist förstår att Jaha, det var galopp det skulle vara! Men när det väl har lyckats en gång så kommer det att gå bättre och bättre.

[vamir]
0

Sitt tillbaka och lägg skänklarna i "rätt läge" och tryck till mjukt men endå bestämt (inte så det gör ont), också bjuder du honom fattningen. Och som sagt, om det blir slängtrav, sakta av och gör om! :)
Be din ridlärare om extra hjälp om detta.
Lycka till! :)

oh-la
0

jag, som är nybörjare och bara ridit i 1,5 år nu. tycker det är mycket mycket lättare att behålla balansen och göra en bra galoppfattning om man inte glömmer halvhalten. att försöka sig på en galoppfattning i slängtrav är helt hopplöst, och då hamnar i alla fall jag lätt ur balans.

nu har jag inte kollat videon, sitter på jobbet  och vårt internet är hopplöst. men om det är som andra säger, att du sparkar undrar jag om du inte jobbar för mycket med fötterna. min instruktör satte oss på en pilatesboll och visade att det är lättare att fatta galopp om man inte försöker fatta med fötterna, utan "skapar" fattningen redan i höften. skjuter man fram innerskänkeln redan i höften får man en ganska naturlig fattning utan att det blir ansträngande, och då blir den mjukare utan att man behöver sparka. var noga med halvhalten, ge efter och sedan galoppfattning. ökar hästen traven, börja om.

träna på galoppfattning utan att fatta galopp. skut fram höften i skritt och känn på det. börja med vänster och sedan med höger. en galoppfattning ska ju vara mjuk och tydlig. man ska inte behöva sparka utan man ska kunna hålla kvar fattningen tills hästen fattar. sparka igång en galopp tycker jag är skitsvårt nu, för då använder man bara benen och det blir istället att man förstärker den snabba traven. så har vi lärt oss, oc hjag tycker det funkar kanon. på det sättet är det så tydligt att till och med de mest hopplösa ridskolehästar fattar utan vare sig spark eller spö.

bunnyheart
0

Bara en fråga, men kan du göra en riktigt galoppfattning?

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

CelsiusT
0

Jag kan inte kalla det som händer på filmen för att skänkla. För mig är att skänkla att man trycker lätt, näst intill osynligt med skänkeln på ett sätt som hästen förstår (det som du verkar kalla för att trycka). Det som sker på bilden är enligt mig en spark. Det betyder inte att du är så hårdhänt att  du är elak mot hästen. Men det är inte att skänkla enligt mig, utan att sparka.

En galoppfattning är en halv skenkelvikning skulle man kunna säga. Träna på att sitta ner i traven och flytta hästen i sida. Ur detta kan sedan en galoppfattning komma.

[vamir]
0

Hur går det när du rider andra hästar, funkar galoppfattningen då?

Rafflan
0

På filmen i #1 sparkar du lite för mycket, du ska liksom bara "trycka till", dock inte så lätt om hästen inte lyssnar, men man måste bara envisas med det :P

Det är även svårt att få rätt skänkel lägge när man sparka.
I filmerna i #5 så ser skänkeln bättre ut.

Be din instruktör om lite hjälp, det är även svårt att träna upp känsligheten på en ridskolehäst samtidigt som många andra rider samma häst…

Ev kanske du kan prova rida med dressyr spö och dutta hästen på rumpan om den inte vill lyssna på skänkeln?

Undrar som tidigare, hur går det när du rider andra hästar?

Ricko
0

#11 Vad tror du om jag galopperar?Obestämd Jag tror ju kanppast jag hade fått börja galoppera för läängesedan om jag inte kan göra en riktigt galoppfattning. Det är ju inte alltid det är "såhär" utan ibland.

#13 Det beror lite på vilken häst det är. Lite olika.

CelsiusT
0

#15 Fast man kan ju inte vänta med att börja galoppera tills man kan göra en perfekt fattning, det måste man öva på och lära sig efterhand. Man kan inte vara expert från början.

Gör som så när ni ska galoppera att du samlar ihop hästen, sätter dig ner, flyttar hästen lite i sidled så du känner att du har hästen mellan skänklarna, sedan gör du en riktig fattning (dvs klämmer åt med skänkeln utan att sparka).

[vamir]
0

#15 En ridlärare i en stor grupp kan ha svårt att se hur korrekt alla gör galoppfattning, och alltså låta er börja galoppera på lektionerna utan att alla gör en bra fattning. 
Tror tyvärr att många ridlärare anser att man är redo att börja göra galopparbeten bara för att man kan hålla sig kvar i galoppen, och då inte lär ut hur en korrekt fattning ska vara, och liksom inte lär ut grunden så..

bunnyheart
0

#15 Verkar som om du tog illa upp men det var inte så jag menade.
Man behöver inte kunna en korekt galoppfattning för att galoppera. Vet folk som skänklar hästen till galopp, det var därför jag undrade.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Lorita
0

Det är omöjligt att se skänkeln på den filmen då en riktig galoppskänkel tas med ytter skänkeln för att öppna innerbogen,

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#19 Ja på filmerna i #5 så kan man inte se något då man ser enbart innerskänkeln. Men på filmen i första inlägget ser man ju båda skänklarna och dom är en bra bit ifrån hästens sidor innan dom används. Men där finns ingen möjlighet att se om det är en korrekt galoppfattning då man ser det framme ifrån och därför inte ser skänkelns placering.