Överskott av E vitamin
Jag sitter återigen och räknar på foderstat till Mirabil.
På Hippocampus så räknar den fram att Mirabil behöver 2,4KG Groov 125 och 60g Krafft Miner (den gröna mineralpåsen).
Då har jag räknat på honom som "mager" fast han är tunn men det alternativet finns inte i tabellen.
När jag använder Plancks bok och räknar själv så får jag fram att han behöver bara 1KG Groov 125 och endast fosforbalans för att täcka upp den dåliga kvoten med fosfor som vårat hösilage har och INGA andra mineraler behövs.
Jag får ut en Ca/P kvot på 1,6 och SRP/Mj blir 8,9 mot behovet som är 7,8.
Grejen är nu den att med den foderstaten räknas han som normal i hull och jag vet inte riktigt hur jag ska räkna ut en riktig foderstat räknat på honom som tunn…det står ingenstans i boken.
Sen får han även ett överskott på E-vitamin…rekomenderat intag är 150mg och bara i Groov 125 är det 400mg/kg foder…hösilagets vitamin analys vet jag inte men det finns säkert E-vitamin där med.
Spelar det någon roll att det blir så stort överskott på E-vitamin ?
Sen undrar jag en sak till…det står i boken att behovet av koksalt/dag är 20g…Krafft Miner (gröna mineralsäcken) innehåller 125g koksalt /kg foder…hur kan det gå ihop, blir inte det ett väldigt stort överskott och kan det vara bra med så mycket salt i en växande kropp??
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag vet inte vad gränsvärdet för E-vitamin är, men eftersom det är en fettlöslig vitamin kan den överdoseras.
125g koksalt /kg foder blir väl inte något överskott? Du ger väl inte 1 kg mineraler per dag?! 60 g mineraler skulle ge 7,5 g salt i så fall.

*skrattar så jag trillar ur soffan* det har du rätt i Mangis :oD
Jag tror jag satt för länge med alla siffror hit och dit när jag räknade och fick ett totalhaveri i skallen *fniss*
Det enda jag hittar i min bok är att 150 mg E-vitamin är rekomenderad mängd i foderstaten per häst per dag.
Är det någon mer som kan komma med råd ?

*fnissar* Så det kan bli…

Ingen mer som har kunskaper och kan ge mig lite kött på benen ? ;o)
Jag tror jag har en tidning här nånstans där dom gick igenom vitaminer och mineraler på ett bra sätt, stod vilka som bara gick rätt igenom om man överdoserar och vilka som är mindre bra att överdosera… Ska leta lite och se om jag hittar den :)

Om det är E-vitamin du undrar över än så står det i min bok att E-vitamin är fettlösliga vitaminer. Och dom fettlösliga kan lagras i kroppen under en relativt lång period.
Jag skulle följa Plancks förslag med din häst iaf.

Gejsa - det är ju det jag undrar…hur hennes förslag ser ut, för jag kan inte hitta hur ett E-vintamin överskott kan påverka hästen *kliar mig i skallen*

Ja, om jag förstår det rätt så är det inte bra med överskott som stannar kvar i kroppen. Det andra kissar dom ju när det är vattenlösliga vitaminer.

Har ett svagt minne av att kroppen förgiftas, men kan inte svära på det. Exakt hur har jag ingen aning om. Kan fundera lite till på det och se om jag kommer fram till ngt
Hmm, tyvärr hittar jag inte tidningen… :(

#9 Det låter ju fruktansvärt…men hur kan de då ha så mycket E-vitamin/kg foder i ett fullfoder undrar jag då om det blir så pass mycket mer än rekomenderat intag/dag?? 
För höga doser av e-vitaminer kan vara skadligt för hästarna och även selen. Står på alla vitamin flaskor och burkar man kan köpa. Kolla eclipse biofarmabs sida

#11 Det är ju det som är problemet. Mycket hänger på vallfodret. Och analyserna är statistiskt sett helt opålitliga anser jag. :-S

#13# Vad menar du nu? tycker du att analyserna är opålitliga? Du menar att analysera ett hö?

Men hur mycket är FÖR mycket då ??
Hur kan dom ladda i så mycket E-vitamin i ett fullfoder då om det är så grovt över rekomenderat dagligt intag kan man ju undra!
Det är ingen vitamin analys gjord på hösilaget men jag antar att det finns E-vitamin även där så exakt hur mycket hans foderstat innehåller vette katten :o/

Man kan ju inte göra så mycket åt det om det är mycket i ett foder antar jag. Och på vilket sätt kan det bli farligt? Isf borde väl dom flesta hästar vara sjuka av det. Många ger ju extra vitaminer också. Det står så här i min bok som jag antar att du med har: Hästar på underhållsfoderstat smat hästar i lätt och medelhårt arbete har inget, eller mycket ringa, behov av tillskottsvitaminer om de får en foderstat grundad på välbärgat vallfoder och om det har möjlighet att vistas utomhus.
De fettlösliga kan lagras i kroppen under en relativt lång period. Men det står inget om att det är farligt.

OK…då kan jag börja slappna av kanske…det låter helt absurt att ett så stort företag som KRAFFT skulle mata in skadliga mängder av något i ett fullfoder…tack Gejsa!

Varsågod! Själv kollar jag inte vitaminer utan bara mineraler, smrp och mj när jag gör en foderstat.

Det har jag oxå hela tiden gjort men så ställde Planck till det för mig och räknade ut även vitaminerna i en foderstat i boken och då vill ejag oxå testa…dumt nog för jag blev ju alldeles nervös ju när jag såg hur stort överskottet blev av E-vitamin :o)

Ha, ha ja, jag förstår det. Men jag tror nog inte att du behöver bry dig om det iaf.

Nä, jag ska sluta med att räkna in vitaminerna märker jag :o)

Gränsvärden finns ju av en anledning. Selen hör ju till de spårämnen som kan överdoseras t.ex. även om det är ovanligt i Sverige (Kraffts hemsida). Poängen är ju, som ngn annan skrev, att överskottet inte följer med urinet utan lagras i kroppen.
Jag menar att grovfoderanalyser är statistiskt opålitliga genom att det är en marginellt liten del av den sammanlagda skörden som analyseras att analysen egentligen inte säger något. Ändå måste man ju ha några värden att gå på för att kunna räkna ut en foderstat, så jag förstår att folk gör det. Man kanske kan lära sig något av att analysera ungefär samma "plätt" mark samma år. Men det hjälper ju inte de som tar sina prover från färdiga balar… Nej, jag är helt klart kluven till den vetenskapen.
Hjälmskyl analyserar grovfodret i syfte att använda rätt foder till rätt flock (ungdjur/avelsston/tävlingshästar) men vad jag vet räknas inga foderstater fram. Det är svårt på de hästar som har fri tillgång till grovfoder, d.v.s. alla utom tävlingshästarna.

Vart kan man kolla hur foderstaten ska vara?

#22# Ja, det är ju klart att ska man vara helt säker så måste man ta analys på varenda bal som man använder. Men vitsen är ju iaf att man har ett hum om vad det är. Tar man inte analys så vet man ju inte ett dugg. Och det är ju olika värden oavsett om det är samma plätt du tar analys från. Oftast beror det ju på sol och värme som gör det. Sedan får ju även bönder som tar hö lägga på olika medel för att det ska bli bra. Dom får kalka och gödsla med olika konstgödsel.

#24 Precis så menar jag. Visst, man får ett värde, man man måpste vara medveten om att det är ett värde med ganska så stor osäkerhet. Jag tror att det finns en risk med analyserandet också; folk som benhårt håller fast vid en uträknad foderstat fast hästen inte mår bra av det. Förhoppningsvis är det bara en liten risk, men ändå.
Sorry CBA om vi tog över din tråd lite.

#25# Tror inte att det finns någon som gör foderstater som inte kan se hur sin häst ser ut. Dom flesta prövar ju först vad och hur mycket sin egna häst behöver och gör en foderstat utöver det. Efter det tar man analys och fixar det så att det blir ung samma mj och smpr varje år. Sedan klart man kollar hästen ofta överallt för att se om det ser bra ut. Dom som håller benhårt på en och samma foderstat fast hästen inte mår bra är nog mer folk som fått det uträknat isf och inte törs byta något.

#25 Det är lugnt, det handlar ju fortfarande på ett sätt om samma ämne och inte seglade iväg till nonsens ;o)
Intressant att läsa det ni skriver!
Jag gör en foderstat efter analysvärdet på grovfodret, då känner jag att jag har en riktlinje iaf, sen måste man ju givetvis fortfarande titta på hästen hur den ser ut i hull etc.
Jag ska erkänna att med Mirabil är det första gången som jag gör så här, men det är bara för att han är en växande individ och då vill jag inte hålla på och höfta på samma sätt som jag kunde göra med min gamle gentleman. Med honom kollade jag mer på hur han såg ut i hårrem, hull, lystern på ögonen, humör etc…var han go och glad men blank päls och glimt i ögat så mådde han bra.
Men med MIrabil vågar jag inte chansa så eftersom det är så viktigt med att olika kvoter är i balans.
Sen kanske jag gick till överdrift den här gången och började räkna på vitaminerna *fniss* men det var bara för att de hade gjort så i boken jag använder mig av…sen fick jag ju nojja när jag såg att det blev överskott av E-vitamin.
Det skulle vara roligt att veta HUR stort ett överskott på E-vitamin kan vara INNAN det är skadligt och hur det isf skadar hästen!

#28# Oj, vad mycket det var att läsa. Orkar inte läsa så mycket i dag.

#28 Tack :o)
Citat: Inga studier på häst har hittills fastställt någon toxisk gräns för maximalt intag av vitamin E.
Enligt Jansson (2004) ligger maximal toleransgräns för alla hästar på 3000mg per 100 kg kroppsvikt per dag.