Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 452 ggr
Lyrik
0

Virus!

Eftersom Lyrik har haft lite feber de senaste 10 dagarna, ringde jag till en veterinär igår em. Äntligen fick jag tag på en!

Han har antagligen fått ett virus eftersom han har lite feber, hostar och snorar (gult), är lite hängig matt. GråterVetten kom ej ut eftersom hon ändå inte kunna gjort något mer än att skriva recept.Ledsen

Så nu ska han få Hippotrim i 5 dagar, 2 tuber om dagen. Om han inte blir bättre efter den kuren ska jag ringa igen för utredning med blodprover mm.

Hippotrim är dyrt, 1095 kr för 10 tuber + inringning av recept.Ledsen

Hon trodde att antagligen har fölet (op. lösa benbitar) fått något med sig hem från Ultuna när hon var där för 2 veckor sedan. Hon var ju där samma dag de öppnade efter hästinfluensan där. Fölet har hostat till och från, Lyriks hagkompis hostar…

Lyrik ska tempas, vila i hagen, hållas varm (inne och ute) och ha fri tillgång på vatten (pga medicinen). Ska skälla på stallägarna idag så Lyrik får vatten i sin hage, vilket de inte har.Ledsen

steffy
0

hoppas lyrik blir bättre snart igen

Lyrik
0

Tempen har gått ner, till hans normala 37.7

Men han hostar och snorar ff. 4 dagen med medicin.

Zigge-3
0

hostan och snoret sitter i flera dagar efter med. är slut tror jag! Det gjorde den på min shettis när hon hade lunginflammation iaf. Hon var precis hemkommen till mig när hon fick det! Detta är ca 2år sedan nu!

gejsa
0

#2# Är magen bra än Lyrik på Lyrik? Hehe vad konstig det blev.

Lyrik
0

#4 Magen är lugn, iaf det jag kan se. Mockar ju inte. Och stallägarna säger ju inget.Ledsen

Igår var det inte mockat alls i stallet när jag kom dit vid 14-tiden, så jag mockade själv. Var normala Lyrik-högar (han har nästan aldrig normal högar, bara på betet). Men han var lite "sårig" runt bajshålet.

Inget vatten i hagen ännu, fast gubben höll på att böka med slangar i evigheter…

gejsa
0

Ja, din häst måste vara ännu mer känsligare än Sorro. Han har inte ens blivit sårig i analen fast han har haft diarre nästan hela vintern varje dag.

Men nu är han iaf torr än så länge. *ler*

Lyrik
0

Smorde in med Helosan igår.

Lyrik
0

Han "hagkompis" går och hostar ff, mer än vad Lyrik gör. Men det gör de inget åt.Ledsen