Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 932 ggr
bebbe
0

Hur bor du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite nyfiken på hur alla hästmänniskor på denna sajten bor,

villa, gård, lgh, eller vad? själv bor jag och min man i egen gård, med ca 30 tunnland mark fördelad på bete och slåtterängar, sen arrenderar vi ca 75-80 tunland betesmark, mitt stall består av 6 spiltor, 3 boxar och en stor lösdrift, boningshuset är på 190 kvadrat. 7 rum och ett rejält bonnakök.bild på vår matvrå

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Jag bor på en gård med 3 ha mark. Vi arrenderar ca 2 ha. Vi har pool ett stall med 6 boxar i stallet, en liten box har vi byggt till i stallet. I logen har jag även 4 boxar. Man kan öppna där bak i logen i boxen så det blir lösdrift om någon behöver det. Men vi har inte gjort det på vintern. Bara på sommaren så att tex Soya som skulle föla kunde gå in och vila där inne. Där föddes för övrigt Sorro. Soya gick dit när hon kände att han var på väg. Men hon höll på att missa det. Benen hade redan kommit ut innan hon kom dit. Såg det från köksfönstret.

Vi har upplyst ridbanan med uppvärmd sadelkammare med lås. Så inga tjuvar kan komma in dit. *ler* Har varmt och kallt vatten i stallet men tyvärr ingen spolbox.

Huset är byggt på 1800-talet men är helt omgjort 1991 när dom förra ägarna köpte gården. Vi har nu bott här i 7½ år. Har också byggt till och om sedan vi flyttade hit. Ca 110 kvm. Två våningar.

Tror det var allt. hi hi

[slo]
0

Bor i villa vid en vändplats, så det är sista villan på vägen = mkt natur :) ungefär 110 kvadrat som gejsa, jag har ungefär 25 kvadrat i källaren till mitt eget förfogande :P Stor tomt… Bor ensam med mamma, ska snart flytta till lägenhet verkar det som, även om jag bara ska bo hemma tills oktober i år. Vad har hänt med "kommentera inlägget"-rutan?? Den ser ju inte alls lika dan ut som förut, eller är det bara för mej?

Faxlin
0

#2 Det är en massa konstigheter som dyker upp ibland nu och sedan försvinner. Just för tillfället ser det normalt ut här. Men det har varit konstigt tidigare.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

grr, vad avundsjuk jag blir!!!

vi har sålt våran villa som låg i ett mindre samhälle och bor nu i två lägenheter bredvid varann i väntan på ett mindre ställe på landet som vi vill ha… dock har det inte funnits ett enda till salu på ett ½år där vi vill bo…..Ledsen

lägenheterna består av en etta med kokvrå där gubben o jag har vårat sovrum (passar bra eftersom min gubbe jobbar natt ibland)

trean "bor" vi i och där har ungarna varsitt rum.

gejsa
0

Oj vad originellt Jen. Bo i två lägenheter på en gång. Inte många som gör. Ha ha

jen
0

#5   nej, vad konstigt????   hehe!!   det är bara vi som är lite orginella haha

*L*
0

Jag bor mitt i stan :( med massa bussar och bilar. jag vill bo på landet!

Kiara
0

#7 min dotter vill bo i stan vad livet är orättvist men orättvisan har en mening det kommer framtiden att visa.

*L*
0

#8 äsh stan är inte så mycket att ha, tur att jag har fått lov att flytta ner till skåne och gå på bollerup on jag kommer  in om 3 år

jag undrar om pappa försöker få mig att sluta rida

jo
0

Bor i villa på landet i stan kanske man kan säga, 200kvm boyta och stort garage, liten tomt som tur är haha !!750 kvm, har ju också en båt som man vill vara ute i så mycket det bara går på semestern och även på helgerna vår/sommar/höst det är en motorbåt på 33 fot.

pinoccio_03
0

Just nu bor jag i lägenhet, en etta på 24 kvadrat meter, *puh* Fast bor mer hemma hos min pojkvän än vad jag bor hemma, hehe..

Vi ska flytta till ett hus med fyra rum och kök nu i vår, mycket att renovera innan bara..Längtar! =0)

Sandra
0

Flyttade i somras från världens bästa villa (mina föräldrars). Bor nu i en lägenhet på 54 kvadrat, 1,5:a. Men bara i andra hand. Och det är svindyrt så jag söker ny lägenhet hela tiden.

Men allvarligt, att bo i lägenhet är en transportsträcka till villa för mig. Gillar inte hela den här höra-vad-grannarna-gör-på-nätterna grejen. Jag vill ha minst 10 m mellan husväggarna! Vill köpa mina föräldrars hus när de blir för gamla för att bo där =)

E_hjo
0

jag bor i en liten stad och har hästen ungefär 9 km därifrån. stallet är relativt nyrenoverat med 7 st boxar, belyst paddock, uppvärmd sadelkammare, spolspilta m.m.   Skrattande

Linda
0

Vi bor på Björkeberg, en liten hästgård i vallentuna med ständigt renoveringsbehov men nu börjar vi iaf få så pass modernt att det känns ett steg närmare "sköna hem"..

bubbelbubbel
0

ååh, alla bor så mysigt på gård och allt.
jag bor i en lägenhet, en tvåa mitt i stan, om man nu kan kalla det för stad här, haha.
vill bo på gård, men har en hyperallergisk pojkvän..suck.

davidia
0

hej.  vi hyr ett hus på tre rum och kök,det ligger  några km utanför stan.har uteboxar till mina hästar,hatar det.vi har inte mycket mark heller.så nu letar vi efter ett nytt hus med stall och lite mera mark,har letat i nästan ett år men det finns inga…..

lis
0

Jag bor på en gård som liggen ca 1 mil utanför stan..Huset är stort och rött, stallet är en omrenoverad ladugård med 3 boxar.Glad

LinneaG
0

Åhh, va mysigt att bo på en egen gård!

Själv bor jag med två av mina syskon(min äldsta bror har flyttat) och mina föräldrar i en villa i barkarby, norr om Stockholm. Här har jag bott i hela mitt liv, men mycket har förändrats.
När mina föräldrar flyttade hit var det nästan på landet och villan
låg på 90 kvm, och nu 20 år senare är det ett stort bostadsområde med hus överallt och våran villa har vuxit till 430 kvm.
För ca. 10 år sedan fick vi en pool, som alla vi barn låg i de första åren. Och nu när vi blivit äldre har vi fått ett garage och en lägehet där på.
Vi har även ett landställe i Bålsta, ca. 4 mil från oss. Där har vi en liten villa, men det är knappt på landet längre då det såldes 90 tomter i sommras där de ska bygga nya hus.
Intill våratlandställe har jag min häst, tar ca. 5 min att vandra dit. Så skönt att ha det nära!
Och på helgerna bor jag med killen i en etta i Bålsta.

Det är så jag bor =), hoppas ni förstår..blev lite mycket där..

emsems
0

jag och min sambo bor i en 3a i umeå, med våra 2 katter Penny och Hulken. hoppas väl på gård i framtiden, men är ju trots allt bara 21. bodde förr i skellefteå med mina föräldrar i ett hus, dock inte med stall där heller. har ingen intresserad i min släkt så…

Faxlin
0

Jag bor i en villa med sambo och ett gäng ungar. Vi har en halvt inredd källare, men det är på gång med hela. Så storleken blir då 120+120 kvadrat. Inte stort med tanke på storleken på familj.
Stallet är inte hemma hos oss i villaområdet utan en liten bit bort. Där har jag tagit en del av min pappas verkstad som är i ett gammalt lokstall och gjort om till ett litet gemytligt stall där det mesta är oklart. hihi
Har dock ett fikarum med lite mysigheter i som kaffebryggare, tv, micro, kyl och frys. En bäddsoffa och två bokhyller med böcker och tidningar. hihi
Finns dessutom toalett förberett men vi saknar pump. Så till sommaren ska pumpen fixas och vi ska äntligen få igång både toaletten och tvättmaskinen för att tvätta täcken och sådant. Just nu får man bubba dunkar med sig till stallet varje kväll. Så det blir att bära dem till bilen, lasta dem, lasta ur vid stallet och fy vad less jag är på det.

Audiatur et altera pars

Sessan
0

Jag bor än sålänge hos mina föräldrar på en stor fd herrgård. Huset har funnits i släkten och det är mammas barndomshem. Det finns mycket av mark omkring med två sjöar, varav i den ena ingår två strandtomter Penga mun, samt en massa skog och åkrar vilka de flesta är på arrende. Finns en stor ladugård på gården som kunde byggas om till stall i framtiden, vilket jag alltså då har planer på att göra.

På sommrana bär det av till skärgåren, eller skärgårdarna, vi har två sommarstugor varav den ena är 20ha stor (ingår två planerade tomter där medPenga mun) + att det finns ett stall tätt intill själva huset. Skulle gärna ta dit hästarna men klimatet funkar inte för eksemhästen.

Stallet där jag har hästarna nu är skitlitet, det är ett fd vedlider.

bubbelbubbel
0

sessan, var i finland bor du ?
har kusiner borta i joensuu, men det är väl kalaslångt dit. :)

Sessan
0

Riktigt i södra Finland, ca en timme från Helsingfors.

bubbelbubbel
0

ahaa, har en kusin i helsingfors med för den delen, tror jag tillochmed har två :)

Sessan
0

Ja kusinerna finns alltid lite omkringspridda tycker jag. Jag har också släktningar i Sverige, ganska många också. Jag vet inte ens var där de bor.

bubbelbubbel
0

ja det finns dom verkligen. överallt och ingenstans.
ska till finland till sommaren, min ena kusin ska hålla i nån off-road tävling med folk från hela världen..

gejsa
0

Menar du att din eksemhäst mår sämre vid havet sessan?

Sessan
0

Där finns mycket flygfän. En annan familj som bor på andra sidan ön brukar ta dit sin hannoveranare och den mår så dåligt där på sommaren. Jag och min kompis brukar besöka den och borsta den med lite gräs. Den brukar vara helt svettig och slut efter att den hela tiden hamnar stampa och bita efter bromsar. Jag överväger faktskt att till nästa sommar ta med flugspray som jag kan spaya på stackarn, den brukar vara helt knölig av alla bett.

Jag kan bara tänka mig hur isisen skulle bli där.

gejsa
0

Vad lustigt! Och alla som säger att just eksemhästar mår bäst vid vattnet. Men det kanske bara är Öland och Gotland. Finland borde väl också vara bra för eksemhästar. Fundersam

Sessan
0

Det beror väl på var i Finland antar jag. Jag tror att det är sämst för eksemhästar här i södra Finland, men int vet jag heller. Här jag bor finns det ganska mycket av flygfän.

Det är faktiskt synd att hon har eksem så att man inte kan ta dit hon för utanför stallet i sommarstugan finns det säkert 3ha gräsåker.

gejsa
0

Ja, det måste verkligen vara jobbigt. Har du ingen mark att beta på där hästen står nu?

Sessan
0

Alla gräsåkrar befinner finns så långt borta tyvärr. De har annors två hagar men i den ena har det fallit ett jätteträd så de hamnar stå i samma hage i sommar som nuLedsen Men jag har en mindre gräshage, som jag kallar det, och dit brukar de altid få fara efter att jag har ridit dem o koppla av. Brukar bara vara svårt att få in dem igen för de uppskattar den så!

Faxlin
0

Jag har en vinterhage vid stallet, inte sååå stor. Men det finns plats att springa och busa som idioter i den. Håller efter och mockar hagen, när skiten inte är fastfrysen då. hihi
Sommarhage har de en vid vårat hus. Sååå mysigt att få ha dem hemma liksom, även om det bara är på sommaren.

Audiatur et altera pars

lisette
0

jag bor i ett litet rött hus på 65 kvm på bottenvåningen samt ca 40 på ovanvåningen som håller på att renoveras.

mitt tilltänkta stall är ca 50-60 kvm, ligger i anslutning till det som blir förråd/verkstad sedan. ska vara två boxar till stora hästar. en sadelkammare.

har egen bäck med fisk och kräftor i (fick fyra kg förra sommaren). tyvärr inte så mkt mark - ett hektar. sommarbete finns en km bort.

gejsa
0

Va har du egen bäck med fisk och kräftor i??? Otroligt trodde inte att det fanns sånt längre. Att allt hade försurnat och bäckat igen.

Sessan
0

#34 Låter härligt!

Inte lång från vårt hus finns det också en bäck som rinner ut i en sjö, i den brukade vi fånga fiskar med händerna. Numera finns det inga fiskar därLedsen

lisette
0

bebbe sååå himla läckra möbler ni har i köket!!! sälja??? ;)

nops. vi har kräftor och några bäcköringar. bäcken är jättemysig faktiskt! måste gå över bäcken för att komma in i hagen. bron har 4-6 st tågrälsjärn som plankorna vilar på. de har kört över traktorer där så den är stadig… :)

bild på en strid bäck förra vintern…

HH
0

Jag bor en så känge med mina föräldrar i en villa, inte lång från civilisationen, men ändå långt bort… = alldeles lagom långt bort…

Jag har en del i en äldre ladugård som stall. Den delen jag har innehåller två stora boxar och två mindre, pluss en sadelkammare, som tyvärr inte är uppvärmd. Mitt stall är inte direkt lyxigt, men ganska så hemtrevligt. Jag har inte ens tillgång till vatten i stallet, vilket ibland är mycket frustrerande…

Jag har ca 5 hektar betesmark, tillgång till skog, men inte jättemycket ridvägar… På vintern kan jag däremot rida på grannars ängar, vilket resulterar i ytterligare ca 7 hektar mark att rida på, pluss det som är mitt (arrenderar).

Mitt drömstall just nu innehåller bla: uppvärmd sadelkammare (som är rymlig), spolspilta, foderkammare, närhet till ridhus och tillgång till belyst paddock… pluss mycket ridvägare och bra betesmöjligheter… Det enda av de grejerna jag har nu är betesmöjlighter…