Häst som vägrar gå?
Har nydligen blivit medryttare på en häst som är snäll på alla sätt och vis, jag har iaf inte märkt några dumheter. Men både jag och ägaren har lite problem när vi rider.
Helt plötsligt får hon för sig att inte vilja gå framåt, utan hon står helt still. Hur mycket vi än smackar, driver med både kropp och mun så vill hon helt enkelt inte gå.
Kan hända att hon börjar backa, men då gör jag en volt med henne, så hon fattar att hon inte ska få gå åt sitt håll.
Min instinkt är ju att vänta ut henne, tills hon ger sig.
Vad bör man göra i detta läge? Några bra tips och råd, kan ju inte direkt påstå att jag är världens bästa när det gäller hästuppfostran och träning…

Beror helt på varför hon stannar.
Kanske har ont någonstans? Rädd för något? Bara "dum"?
#1 Jag antar att det bara är en fixide som hon har, för när hon väl börjar gå så kan det gå med en j*vla fart emallanåt. Red en fjording förut som hade exakt samma problem.
#2 Det är inte säkert. Jag vet en häst som höll på så jämt och ständigt, ibland tog det tvärstopp, men gick det framåt var det full fart. Den hästen fick senare hälta efter hälta - spatt. Så hennes beteende kom med största sannolikhet av smärtan. Alla smärtor är ju dessutom inte konstanta, de kan komma i vissa situationer bara eller helt slumpmässigt. Och för en häst är det mest naturliga att antingen stanna och försöka tala om att det gör för ont för att gå, eller så springer man ifrån smärtan…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

det kan vara så att hon inte förstår er, det är lätt att ge dubbla budskap när man rider är hästen interligent och inte sönder piskad så gör hon det ända rätta stannar tills hon förstår.
Ett annat kan vara att hon inte ser er som ledare och att ni säkrar flocken, då stannar hon när hon vädrar fara
sen kan det vara som #3 skriver och det är första tråden man nystar i så klart
Jag hoppar av och leder en bit och hoppar sedan upp igen.
Min häst kan stanna emellanåt, han saktar av till snigelfart och stannar. Igår gjorde han det för att vi red emot ett ställe där han brukar vara osäker.
Jag tog i ena tygeln för att flytta framdelen, då rör han iaf på benen och tar nåt steg framåt, flyttar framdelen åt andra hållet. Gjorde så tre-fyra gånger. Sedan gick han framåt med lite bjudning typ tio steg, sedan stannade jag honom och hoppade av. Ledde honom förbi det läskiga stället och hoppade upp igen.
Rida lite slalom framåt går ofta bra, bara man får lite rörelse så¨fungerar det bättre.
Då stannade min häst för att han var osäker "Ska vi vekligen gå hit?", och jag sa att "Jodå, det ska vi. Gå ett par steg så leder jag dig sedan.". Han är tryggare när jag leder, så för mig är det en sjävklarhet att jag då gör det.
Han kan också stanna när han helt enkelt inte är sugen på att ridas ut, han testar och ser om jag är säker på vad jag vill. Han ser efter om jag är säker och beslutsam nog för att jag ska vara värd att lyssna på, om han kan lita på att jag tar hand om faror.
Då testar jag att flytta framdelen lite. går det inte hoppar jag av.

#5 Klockrent, jag blir så glad när jag hör folk som vågar visa hästen vägen
Jag tror det handlar om smärta oftare än många tror/får reda på. Även när det handlar om långvariga beteende"störningar" av den här typen.
Även en smärtpåverkad häst går tyvärr att träna så att beteendet ändras (tex så den slutar stanna), så bara för att ett beteende är möjligt att träna bort betyder det inte att beteendet inte uppstod pga smärta. Och det betyder inte att smärtan är borta.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7: Antagligen sant.
Men känns som det beror lite på hur det är i övrigt. Jag har inga problem att rida de flesta ridvägar med min häst, men endel stannar han gärna på när vi rider. Inga problem i paddock heller, bara vissa ridvägar.
Då tar jag det som osäkerhet/rädsla.
Men hade han stannat lite mer random här och där utan att jag sett nån yttre anledning, då hade jag nog övervägt smärta av något slag.
Tror det är så för många, hästen är osäker på situationen och osäker på om ryttaren kan hantera den, och då stannar den.
Så hur tar man reda på vad som är problemet?
#9 Ta först och främst ut en veterinär och uteslut att den inte har ont.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#9 händer det på samma ställe så är hon troligen osäker, gör som Zaphix, när du hoppar av och leder henne så går du före och visar vägen och att inget är farligt, du visar att du är en bra ledare som kan ta täten.
Sitter du bara och väntar ut henne då visar du ju att du också sitter kvar och då måste det ju vara farligt eller hur?
Har hon ont så kommer det ofta mer oannonserat känn igenom henne, titta hur hon rör sig i hagen är hon stel eller ovillig att röra sig? Det ingår ju i den dagliga kontrollen att försöka hålla att öga på hur dom mår man ser och känner, är man osäker frågar man en veterinär eller någon annan duktig hästmänniska
#11 Det är inte allt som går att se sjäv heller. Jag har använt mig av en veterinär som även är leg kiropraktor, vi hittade problem som man inte kan se med ett vanligt "hästvant" öga.

#12 man kan bedöma när för vi har en kurva utanför oss och där får 60-70% av alla hästar "ont"………dom stannar vissa dagar för skuggorna blir farligt mystiska och det är som dom fryser fast. Jag har svårt att tänka mig att dom har ont på riktigt hela högen.
Hittar man ingen naturlig förklaring så är det veterinär som gäller, ser man ojämnheter när hästen rör sig så är det också veterinär som gäller så klart.
Fryser hästen på några bestämda platser i vissa ljus då är det platsen som troligen är orsaken men ögonen måste man ha med sig varje dag då man är med hästen.
Däremot kan man inte ta ut veterinär varje dag för att vara säker på hur hästen mår, man får lita lite på sina egna ögon också.
Vet ju inte alls vad som är normalt för denna hästen, har ju bara varit där 2 ggr än så länge. Men ägaren sa att hon ofta "fastnar" i backen utanför deras hus.
Ja, hon går alltid framåt när man inte sitter på ryggen, men om hon vet att jag går av och leder henne om hon stannar, då vet hon ju oxå att hon inte alls behöver anstränga sig det minsta om hon inte vill? Är inte det som att ge henne rätt, att hon bestämmer?
Jag tänker som så att om hon då inte vill bli riden, inte vill trava eller alls gå på promenad i huvudtaget så kommer hon då veta att om hon vägrar gå framåt så behöver hon inte heller fullfölja?
Jag tycker hon rör sig utan hinder i hagen, ser otroligt smidig ut för att vara en så pass stor häst, halvblodsadenner. Hon känns inte konstig i gången när man rider heller.
Kan ju inte ta dit en veterinär då det inte är min häst, men jag sa till ägaren att jag skulle luska lite i vad man kan göra åt problemet.

Det är ett stort fel folk gör när dom tror att dom ger sig när man sitter av och leder, var du gör är att visa vägen, vissa att minsann vågar gå fram, du förstärker din plats som säker ledare för flocken.
Är det samma backe samma plats så är det troligen skuggor och ljus eller lukt eller att hästen blivit skrämd.
prova med att sitta av i god tid före och led hästen som om inget hänt förbi platsen och du kommer slippa mycket onödigt bråk. En bra ledare bråkar inte hon leder sin flock säkert och stabilt.
Nu har jag varit där några gånger, och sist när jag red åt det håller där hon vägrar att gå framåt så gav jag upp och red åt andra hållet. När jag komm tillbaka så fortsatte jag förbi stallet och åt de hållet hon inte ville gå, när hon stanna så satte jag av och skulle gå med henne upp för backen, men även då vägrade hon, så jag fick sicksacka mig upp för backen och när jag vände för att gå tillbaka vart det en jäkla fart på henne och jag fick i princip kana efter (då det va halt)… Nu tog jag i lite, men hon hade brottom helt enkelt och det va besvärligt att gå med henne.
Idag när jag skulle dit så va jag i hegen ca 45 min och myste med hästarna och liknande. När jag väl skulle ta in henne vägra hon gå in i stallet, och hon gav sig efter ca 25 min kamp och jag provade på alla sätt och vis.
Jag tror inte att hon har ont, utan hon testar nog bara, eller är rent av trilsk!
Om min häst stannar för att hon är rädd, brukar jag kunna hoppa av och leda henne eftersom hon litar på mig och går då förbi.
Stannar hon bara för att hon är envis, så väntar jag ut henne. :P
I en bok från år 1533 fanns bot mot sådana hästar.
Först ska den stå 40 dygn i ett mörkt stall. Sedan ska ryttaren bestiga hästen med långa sporrar och ett starkt spö, eller ckså har han en järnstav som är 3-4 fot lång och har 3 slipade krokar i ena änden. Han hugger ner krokarna i hästens bakdel och drar fram hästen med den. Alternativt kan en medhjälpare stå bakom hästen med ett glödgat järn som han trycker under svansen samtidigt som ryttaren skänbklar med sporrarna med all kraft han har tillgång till.
Fast jag vet ju ine om det är ett särskilt bra råd.. ;)
Då har Xenophon (ca 350 f.kr.) bättre råd; man ska leda hästen framåt om den är rädd eller stannar, och på så sätt visa att det inte är farligt och att man själv är modig. Om hästen blir piskad förbi 'det otäcka' kommer han att förknippa smärtan med det som skrämde honom.
För min del är det också logist att hopppa av; varför stannar hästen? För att den inte vill gå fram. Om man hoppar av och leder hästen framåt, vem ''vann''? Väldigt enkelt och fredligt sätt att visa sitt ledarskap. Tror faktiskt hästen skiter fullständigt i om du sitter på den eller inte, när det den protesterar mot är att gå framåt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Min häst kan vara lite busig och stanna när vi rider ifrån stallet och alla kompisarna, Så ibland sätter jag honom i trav när vi ska förbi det stället han alltid stannar på.
Hjälper inte alla gånger men jag är envis som tusan, nästan värre än en åsna! :P Så jag väntar ut honom och klappar om honom när han gör rätt och går framåt!
#18 Men fy vad hemskt =/
Problemet va ju inte nu att hon stannar vid just det stället för att hon är rädd, hon vägrade igår att gå in i stallet. Någon som läste det? Eller så är jag så hemsk ryttare att hon bara inte vill bli riden =P
Stället som hon brukar stanna vid hoppade jag av och ledde henne förbi, men till och med då hade jag problem att få upp henne dit. Kanske kan det bero på att hon där ser hästkompisarna och inte vill lämna hemmet, för åt andra hållet går det bra att rida utan att hon knölar.

Jag har en häst som kan bete sig sådär. Hon testar ofta och jag vet att det är trams. Det som hjälper är att vifta med ett spö ovanför korset eller slå det i backe bakom henne när man leder.
Är hon riktigt rädd eller orolig gör man förstås inte så, men jag har känt hästen i över tio år och läser henne väldigt bra.

Du måste ge henne tid, mer än en gång.
#20 Spå här är det. Hästen har en stark anledning att inte gå fram just där. Antingen är hon rädd, eller så vill hon inte lämna tryggheten i flocken eller så vill hon inte följa med dig av någon annan anledning. Hur verklig eller onödig den anledningen är för oss spelar ingen roll, för hästen är den superverklig och helt logisk. Detta vill jag att du accepterar som en sanning, annars blir det svårt att acceptera och förstå följande resonemang :) Anser man att hästen bara är dum finns ingen logik i följande. Så om så bara medans du läser det här inlägget, anta att hästen faktiskt har en stor anledning att inte följa med dig.
Att det är svårt att leda förbi henne beror på att du inte ändrat anledningen till att hon stannar. Vissa hästar känner större trygghet och respekt för människor de kan se och läsa kroppspråket på, och som går framför och visar vägen, men litar de inte på dig där heller så räckte inte den ökade ledarskapspositionen utan det rävs mer.
''Mer'' innebär större trygghet och starkare ledarskap (inte ''dominans'' utan ledare som någon värd att följa, nån som är både vis och stabil). För att visa sig värdig ledarskapet krävs tre saker; en bra attityd, konsekvens och i vissa fall lite list. Attityden; lugn, stabil och förlåtande. Dvs man får inte bli arg, frustrerad och inte heller orolig eller nervös. Bara ''ok, tycker du det är jobbigt att gå här? Det är ingen fara, kom så visar jag.'' Konsekvens är förståss att hästen kan lita på att du håller dig lugn och trygg, och även att samma betende belönas (dvs det vanliga, man kan inte smälla till ena gången hästen nafsar och gulla med den nästa gång :P). Listen är det kluriga. Om din attityd och förflyttningen till en rent fysisk ledarposition inte räcker, måste du lista ut hur du kan få hästen förbi stället utan att bli arg, slå eller skrämma hästen. Ett sätt är att vända hästen och backa förbi den med lugna händer. Ett annat kan vara att ha en lång pisk som man petar lite lätt men irriterande med på bakdelen, och slutar peta med vid första steget framåt. Dvs man lär in att hästen ska gå även där, det krävs tålamod. Ett annat sätt är att ara ha tålamod, be hästen gå fram, hela tiden lugnt och vänligt men lite bestämt och inte gesig förräns hästen går fram.
Oavsett hur du gör, så om hästen går framåt utan att vara uppjagad eller stressad, så har du vunnit i aktning. Även om det bara är några steg. Om hästen jagas förbi eller är väldigt stressad har du inte vunnit särskilt på det. Om du själv ger upp och låter hästen vända när den själv vill (dvs om inte DU bestämmer att ni går hem när den tagit ett steg framåt, utan hästen själv går hem) så har du tappat aktning.
Det är ganska simpelt i teorin, men kan vara klurigt i praktiken :)
Jag försökte backa in henne i stallet när hon vägrade gå, men när jag visade lungt och försiktigt att hon skulle backa så knuffade hon bara till mig med huvudet. Det tar jag som rena dumheter. Tro mig, jag provade det mesta.
Ang det där med backen så tycker jag att det då är konstigt att hon är rädd när det går bra att hemåt, men inte ifrån hemmet. Det är ju samma backe. Min list där fick väl bli att sickasacka henne upp för backen?
Antingen är hon bara trils och inte vill helt enkelt, eller så vill hon inte lämna sin flock.. Och vad gör jag då i det läget?

#24 det är inte så konstigt att det är olika hem som från stallet, stallet är ju mot tryggheten.
#25 Så då är helt enkelt den mest logiska förklaringen att hästen inte vill lämna flocken, stallet och hemmet?
#26 Kanske. Men egentligen spelar det mindre roll varför, eftersom det i grunden ändå handlar om att hon inte ser dig som en ledare värd att följa när det kommer dit :) Än, iaf.
Provat med ren och skär uthållighet då? Bara stå och vänta ut henne några gånger tills hon går med på att gå? Inte så roligt kanske, men det brukar ge resultat efter några gånger. Redan andra gången brukar väntetiden halveras. Går antagligen snabbare och lättare om du leder snarare än rider. Låt henne inte beta, backa eller vända, men gå inte på för mycket med att gå fram heller.
Eller gör väntandet jobbigt. Om det går ''longera'' runt henne - fortfarande lugnt och med en bra attityd - några varv, be henne gå upp, longera igen om hon vägrar osv. Eller bara stå och flytta bakdelen runt, eller något annat för att få henne att inse at det är tråkigare och jobbigare (men inte farligt eller skrämmande) att stå kvar än att följa med dig.
#27 Som sagt, jag har gått av och försökt gå med henne förbi, men hon vill lixom inte. Jag provade med att flytta henne i sidleds. Gå framåt utan att rycka i henne (i hopp om att hon ska följa efter). Sagt "nu går vi" och visat att det är framåt vi går, men utan resultat. Det mesta resulterar i att hon backar eller står still.
Det ända håll hon går åt frivilligt är backåt, eller om man vänder på henne så är det framåt.
Som sagt, det enda som fungerade i backen va att sicksacka, att man gick från sida till sida om vägen, jag tror hon inte riktigt fattade att det faktiskt resulterade i att hon kom längre upp till en början, och sedan kanske hon insåg att det va lönlöst?
#23 Så bra formulerat och klockrent och bra helt enkelt! :)
#28 Fortsätt sick-sacka om du inte gillar att vänta ut henne. Det fungerar ju!
När du säger "jag tror hon inte riktigt fattade att det faktiskt resulterade i att hon kom längre upp" då menar du indirekt att hon gör det för att hon inte vill gå upp för backen?
Läs #23 och #26 igen: Hon går inte upp för backen för att hon inte ser dig som en ledare värd att följa…än!
Hur ska du bli en bra ledare för henne? det är en mer komplicerad fråga än att bara få henne upp för backen.
#29 Ja, jag förstod mycket väl att det va själva poängen och jag har svårt att se att någon i huvudtaget kan se någon eller någonting som en ledare när man bara träffats ett få antal gånger. Har stallvägran med ledarsynen att göra oxå? Hur får jag henne att se att det är jag som är ledaren?
#30 håller helt med, man kan inte bli en bra ledare efter bara ett par gånger :)
Om hon inte ser dig som en trygg, vis och stabil ledare så finns det risk att hon stannar i backen, på väg till stallet, på väg till hagen eller vart än hon kan komma på att stanna. Så ja, stallvägran har med det att göra också.
Och det är din sista fråga som inte går att svara på här riktigt. Det finns ingen quick fix för det. Det är som att fråga: men hur lär jag mig japanska då? :)
Det är det jag vill komma fram till. Vill du ha hjälp med att få henne upp för backen eller in i stallet eller vill du ha hjälp med att få henne att följa dig genom eld och lågor i alla lägen?
Det enda snabba tipset jag kan ge dig är att lyssna på hästen och vad den säger. Till slut kommer du lära dig vad den säger (dom pratar dock inte japanska).
#28Hur lång tid tog du på dig att vänta ut henne när hon inte ville gå då?

Man kan bli en bra "ledare" direkt men det tar år att lära sig att enkelt få hästen till det man vill.
Hästen har en problemplats och du har inte riktigt verktygen att övertyga rätt och säkert, ett av dom vanligaste felan är att man inte vaccinerar sig med tid, det bästa hade varit om du haft någon som kunde hästhantering som kunde hjälpa dig
#33 Också mycket bra formulerat! :)
#32 Jadu, en bra stund. Tid är allt jag har för tillfället och jag är inte den som ger mig i första taget.
Jag förstår att det inte finns någon quickfix, men funderade lite på vad jag ska göra för övningar eller betee mig för att hon ska stärka sina band till mig.
_Har inte läst hela tråden..
_Du ska visa hästen vad du vill, även om den vet egentligen vad du vill så ska du klargöra det.
Alltså stannar hästen ska du sitta av gå några meter beröm när hästen går med dig, sitt upp beröm om hästen går fram o.s.v.
Tar ett väldigt tag innan hästen ger upp. Men tålamod är hästen bäste vän har jag en känsla av vid envisa hästar ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#36 Ja visst är tålamot och tid otroligt viktigt vid alla träning av häst!!!
#37 skojja inte!!
haha ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#35 Kan ta ett par timmar första gånerna.
Läste att du fått upp henne i sicksack. Jodå, hon vet att hon kommer upp, och det spelar ingen roll heller, även om detär ett ''vafan hur kom jag hit?'' så har du ju fått henne att följa med dig dit utan våld eller stress (?) så det är ett steg i rätt riktning.
Att gå med hästen, promnader stället för ridning osv, är väldit bra ''övningar''. Bara att spendera tid ihop hjälper, om man har rätt inställning.
Att fullfölja de jag bett om är jag nog med när det gäller alla djur och även bra, dvs att vara konsekvent. Även beröm när de gör rätt, även om det inte är helt rätt så berömmer jag när dom gör en antydan till att göra rätt för att förstärka det beteendet.
Jag spenderar otroligt mycket mer tid med hästen än vad jag rider. Då hästen har dålig kondition så blir det ungefär ridturer på 30 min och brukar bvara i stallet runt 2,5 timme. Sitter mycket med hästarna ute i hagen eller pysslar med dom.
Har även varit ute och gått med hästen, några gånger. Men om detta ska hjälpa får det bli mer av den varan ;)
Jag är medryttare på en häst som beter sig lite sådär. Dels så får jag gå efter han i hagen tills jag får tag i han. Sedan får jag i värsta fall gå sicksack med han in i stallet. Han vill inte gärna följa med alla gånger.
Sen stannar han med jämna mellanrum lite här och var när vi är ute och rider. Ibland leder jag han förbi och ibland så väntar jag ut han.
Allt det här har blivit bättre med tiden. Jag tror att han litar mer på mig nu när jag snart har ridit han i ett år än han gjorde i början.
Kanske är det samma för dig? Kanske blir det bättre efter ett tag när ni vant er vid varandra och hästen litar mer på dig.
#41 Mitt bästa tips när man får "jaga hästen i hagen" är att ALDRIG gå rakt emot hästen, då flyr den. Gå hellre omvägar fram till den, men aldrig rakt emot. På så sätt fångar jag in flyktbenägna hästar ;)
Ja, förmodligen, jag hoppas det. Hon stannade igår igen när vi skulle in i stallet, men jag behöve inte knöla alls lika länge denna gång. Att hon inte vill in i stallet kan ha och göra med att hon inte gillar att bli sadlad? Det är en häst som stått länge och som mestadels körts. (vad jag har hört iaf)
Jag brukar försöka göra så också. :) Man får liksom genskjuta honom för att kunna komma i fatt. Nu verkar han göra så bara för att liksom. Det hör till vår lilla ritaul när jag kommer. Han vägrar heller inte gå längre när jag tar in han i stallet. Brukar låta grimskaftet vara slappt och långt och inte titta på han utan bara gå framför och det fungerar bättre. Fick det tipset någonstans ifrån, minns inte vart dock. Nu följer han mig i hasorna rätt bra och jag behöver inte locka och truga eller så lika ofta.
Tintin hade också stått länge innan. Han gick mest i hagen för att han hade varit sjuk och så ett tag. Nu verkar han faktiskt se fram emot att komma ut när man kommer. Fast han stannar ibland. Innan hade han lite dåligt självförtroende eller något och ville aldrig gå själv. Nu är det oftast inga problem men idag så tvärnitade han precis på uppfarten till huset så jag kom ingenstans på ungefär fem minuter men efter lite trugande så gick det till slut.
Själv är jag verkligen ingen stjärnryttare och har inte ridit på ungefär åtta år innan jag började rida Tintin. Men vi tar oss framåt tillsammans och det känns kul. När det blir lite mer ridvänligt väder så ska jag försöka få han att göra annat än att gå rakt fram och lite som han vill. Det är jättekul och intressant faktiskt. Jag känner att jag lär mig mer och mer.
Tyckte att det såg ut som att det här forumet ser hyffsat aktivt ut, stämmer det? Kanske kan man få lite hjälp den här vägen också. Tintins ägare är jätteduktig men ibland kan det vara kul att diskutera med andra.
#43 Trevligt ;) Är inte heller någon stjärnryttare och det va länge sedan jag red på lite bättre nivå, men som du säger ; Man tar sig fram tillsammans. Jag får se hur det blir med min medryttar häst, om hon tester mig eller om det är så att jag måste komma på några egna knep. Det löser sig med tiden helt enkelt, om man har tur ;)
Jag vet faktiskt inte, vissa sidor är mer aktiva än andra. Det är bara du provar och ser hur mycke svar du får när du skriver ;)

Är frågan nu att fånga hästen i hagen?
prova då att gå runt, inte ftram till hästen utan få hästarna att följa dig, hästen är följare och går efter den som går mot ny betesplats.
Stanna ibland och hästen kommer komma i kapp dig klappa och ge något gott (om ägaren tillåter) gå sen vidare, efter några topp fånga hästen och led in den i stallet den bör följa dig som den följare den är.
Intressant, det ska jag helt klart testa nästa gång jag är ute. Inte för att infångningen numera tar så lång tid med det kan ju vara skönt att ha lite knep.
Eftersom ägaren använder hästen i handikappridning så får vi inte ge godsaker ifrån händerna men det är klart att man kan ju slänga ner en morot på marken som han kan få. Det borde väl ge samma resultat. :)

#46 klapp beröb gos funkar också om man inte fångar första gångerna hästen följer och som vanligt tålamod, allt tar tid och det är inte fel att "tappa" en bit morot lite lägligt 

Ps….Min katt har lärt mig att om hon hoppar mot kontakten i köket så ska jag ge henne en godis, vist är jag lätt dresserad 
#45 Om det är mig du menar så har jag testat det, de små minishettisar hon har följer mig som ett plåster, det är värre med min medryttarhäst =/
Ang det där med att fånga hästen i hagen, så har jag listat ut att det är dumt att alltid gå ut i hagen och plocka in hästen, för då vet dom alla gånger vad som sedan kommas skall. Så plocka inte in hästen varje gång, utan som Lorita skrivit, gosa och liknande oxå.