Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 323 ggr
Sessan
0

Brist på ngt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hästar skalar träden i hagen om sommarna. Det finns inte en levande björk i hagen mera och barrträden börjar de med säga upp kontraktet.

Handlar det om nån sorst brist på något?

Sessan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla på träden, de flesta är helt skalade!

gejsa
0

Kolla på örtsidor alltså dom som säljer örter. Om dom har något med björk. Ofast vet ju hästar vad som är bra för dom, då äter dom det ifall det finns tillgänligt. Mina äter också barken. Träden dör ju då tyvärr.

Sessan
0

Skogen i hagen var tät tidigare men nu blir den bara gläsare o gläsare. Snart finns det ingen skog kvar meraLedsen

Det konstigaste är att de bara äter barken på sommaren. Kanske de tycker att det är gottFundersam Måste kolla upp det där, synd för träden liksom.

gejsa
0

Hos oss äter dom mer av det på vintern. På sommaren har dom gräset att äta av som dom hellre äter.

jo
0

Det kan möjligt vis inte vara så att dom är uttråkade ?

Sessan
0

#5 Har själv funderat på det. På sommrarna rider jag i stort sätt varje dag så då tycker man att de skulle äta på vintern när de mera står, men istället äter de på sommrarna.

Fattar int riktigt vad det handlar omFundersam

jo
0

Nä ! det verkar ju lustigt ialla fall, det kanske bara är så att björken smakar väldigt gott just på sommaren eftersom det är då den blommar, kan ju också vara så att dom kommer åt kådan vilken skall vara väldigt söt, ( har INTE smakat själv ) men vet att förr gjordes det brännvin på kåda, ops !! det är väl inte så att dom dricker sig fulla haha !!

JoJos
0

min häst käkar torv Fundersam vad kan han ha för brist då??

jo
0

Kanske har han börjat snusa haha!!

Sessan
0

#7 Skulle inte förvåna mig så som de beter sigSkrattande De äter barkträd också och de innehåller ju också mycket kåda. Kanke det är det de vill åt! Jag hade mera hoppas på att de skulle handla om brist för det kan man ju isf åtgärda. Mina vackra träd är hotade!! Snyft…

jo
0

Du får göra som så många andra , slå ner 3 pålar runt träden och sedan så lindar du hönsnät runtom.

Sessan
0

jaa, det var ju en smart ide! Fast det är ganska bergit där trädena växer, men de ståtligaste ska jag iaf försöka rädda.

gejsa
0

Det kanske går att rulla nät runt träden?

Sessan
0

Funderade på det jo, man måste bara ta i hänsyn att träden fortfarande kommer att växa.

gejsa
0

man behöver inte sätta det så hårt. Sedan kan du ju lägga nätet lite omlott så att du kan öka lite vartefter som det växer.

lisette
0

min häst gör exakt likadant och jag hade tänkt fråga er om det!

Kiara
0

Den gamle i stallet som nu är tillbaka hos ägarna han åt på stolpar längst ner det såg ut som vi hade bäver i hagenRäcka ut tungan

Jag märkte att gnagandet minskade när vi bytte mineral märke och ännu bättre var det när det fans halm i hagen.

Faxlin
0

Jag har märkt att mina gnager på träd för att sysselsätta sig, lite som när en annan plockar fram broderiet liksom. hihi
Sedan käkar de granar för att det är gott, men de andra träden är mer för att det är skoj.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jo
0

Vi hade i sommras problem med att 2 av hästarna gav sig på en gammal björk, eftersom det fanns en massa träd (tjocka grenar ) nersågade så släpade jag in dessa och la i hagen till pållarna, gud và roligt dom hade det, dom släpade dessa grenar hej vilt i hagen men även gnagde på dom tillockmed när barken var borta.men dom slutade också att ge sig på andra träd, därför kan jag tänka mig att dom behöver stimmulering, eller ja så beror det på något annat helt enkelt, kan det möjligt vis vara så att det kliar i munnen ?

gejsa
0

Jag hade en inackordering förra vintern som åt på stolpar. Vi fick byta över 50 st i somras pga detta. Jätteskönt att han inte är kvar. Han åt överallt på dom. Uppe eller nere spelar ingen roll.

Sessan
0

#20 Usch så besvärligt! Kanske han skulle ha slutat om ni smetat in de med nån äcklig sörja. Fast det är ju ganska jobbigt.

På tal om stolpar. Min mammas väninna har två hästar och den ena ruggar med tänderna på stolpen tills den blir riktigt lös, och sen lyfter den ut den från marken och stiger över trådarna. Smarta hästar!!

gejsa
0

Ja, det var smart.

Jo då, hade hon stannat kvar i vinter så hade vi fått olja in dom med spillolja och diesel ihopblandat. Detta har dom rekomenderat på buke åt mig. Frågade nämligen hur jag skulle göra.

Faxlin
0

Ruggigt smarta hästar. Även om det kanske inte är en egenskap jag önskar hos mina. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars