Hur gör ni med betalning?
Hej
Jag har en fråga. Om man vill köpa begagnad utrustning till sin häst av privatpersonn från annonser som ex hästnet och blocket och man inte kan hämta på plats (varan kanske finns i norrland och man kanske bor i södra sverige tex) utan man måste ta in posten som hjälp. Nu undrar jag hur gör man med pengarna? Kan man ta hjälp av post förskott som privatperson? Jag är inte glad i det här med att i förskott sätta in pengarna på ett konto och sen skickas varan, man har ju hört så många skräckhistorier
Hur gör man för att köpa på ett säkert sätt?
Hur brukar ni göra, både ni som har sålt och köpt?
Jag tycker det är underbart att man kan köpa begagnat och inte hela tiden behöva köpa nytt, vilket kan vara roligt men kostsamt ;)
Carpe diem!

Postförskott är en bra ide, problemet är att man måste ha något
e-giro, autogiro eller vad det var och ofta har man inte det som privatperson utan mest företag.
Jag har framförallt sålt en hel del men även köpt lite häst och ryttarutrustning via hastnet, blocket o.s.v, och det har alltid blivit så att köparen sätter in pengar på den andras konto och än sålänge har det funkat bra! Jag skulle dock inte sätta in några större summor på en okänds konto, utan vi pratar om kanske en tusenlapp eller två.
Jag har också hört skräckhistorier, men jag upplever nog att majoriteten utav folk som säljer häst och ryttarsaker är ärliga :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Så dumt att man måste ha ett autogiro :P
Jag har inte tänkt köpa några jätte dyra grejer i så fall, för några hundringar max, går det högre satsar jag nog på att kunna hämta själv.
Men som du säger man kanske ska försöka och testa lite om det inte gäller jätte stora belopp
Carpe diem!

kan man skicka med bussgods så går det att skicka som postförskott utan att ha något autogiro :)

om jag köper från blocket har jag använt deras köptjänst om det varit en större summa. Då sätts pengarna in på ett konto och när man godkänt varan får säljaren pengarna. Kostar lite men då är man ju säker på att inte bli lurad iaf.
Har det varit mindre summa så har jag satt in pengarna på kontot. Har, peppar peppar, inte blivit lurad ngn gång än så länge.
Det finns ju payson och paypal, jag har använt payson och det har fungerat bra hittills.
jag ahr köpt jättemkt från nätet och tur än inte råkat ut för nått. men handlar det om mkt pengar använder jag paypal eller postförskott på bussgods men då får man lägga till en summa

Intressant det med bussgods, kan va bra att ha i åtanke :)
Det med payson och paypal hur fungerar det, har aldrig hört det innan 
Carpe diem!
man registerar ett konto där med alla sina uppgifter, du sätter in pengar till denna du köper av, räcker att den har en mejladress. sedan får dom dessa pengar när du fått din vara, alltså du är alltid garanterad din vara om du inte får den kan du kräva tillbaka pengarna vilket som på paypal hjälper dig med. det är typ något sådant men funkar bra.
Att kunne ge pengarna till köparen först när man fått en vara är en osäkerhet för säljaren, att skicka varorna efter betalning är en risk för köparen.
Själv skickar jag inget utan att få en vara först (gäller dock bara mindre/billigare saker för ett par hundralappar). Det finns i.af fler som säger att de vill ha en sak för att sedan skita i det, än vad det finns "fake-försäljare" på småsaker som ett begagnat träns.
Men dyrare saker är det postförskott som gäller, men då måste man givetvis ha bank eller plussgiro. Något som trots allt många vuxna har, men har man inte någon själv så har man säkert någon bekant med det. Bussfrakt har ju postförskott men det är ju kanske lite krångligt.
Paypal finns, där man åtminstone som köpare kan få tillbaka sina pengar om ingen vara kommit.
Själv har jag upptäckt det fina med tradera! Där betalar man alltid som köpare först, men å andra sidan kan man se på köpare vilka omdömen de har! Där visas en genomsnittlig poäng från kunder/försäljare, och man kan också se om den fått ett bra eller dåligt omdöme, och en komentar om de valt att skrivas.
Tradera tar ju för visso några kronor för auktionen, men det är många fler som hittar din vara också!
Hakuna matata!
Payson fungerar som så att du koppar ditt konto till dom. Sätter via Payson in pengar till söljaren (som inte får dessa men får meddelande om att du satt in pengar) då skickar säljaren varan. När du får varan godkänner du varan och då får säljaren sina pengar. Du kan inte få tillbaka pengarna utan att säljaren godkänner att du får tillbaka pengarna (tex för att du skickat tillbaka varan). Så det är en trygghet både för köpare och säljare att använda sig av payson.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Aha okej då blev jag lite klokare :) Tack för alla svaren :)
Carpe diem!
Jag har gjort på alla vis tror jag. Både betalat innan, betalat när jag hämtat ut och då med postförskott. Man behöver inget konto för det. Möjligt om man behöver ett konto när man skickar mot postförskott? Men alla har väl ett konto idag lr?
När jag köpt westernsadlar som kostat lite mer så har jag alltid betalat när jag hämtat ut. Mest för min egen säkerhet. Kostar 30 kr extra typ. Bussgods är superbra o billigt att skicka sadel med tex. Små saker kan man lika gärna skicka som brev med posten.
Tycker jag iallafall.