Kastar sig
Har ett litet problem med min häst, och tar tacksamt emot tips om hur jag ska lösa detta..
Förut har man alltid kunnat ställt upp henne på stallgången utan problem, med olika längder på linorna, har aldrig spelat någon större roll.
Förra veckan kom kiropraktorn hem till oss, och min häst protesterade starkt på stallgången genom att stegra och sparka osv..
Dagarna efter stod hon lugnt på stallgången, men strax efter så har hon börjat kasta sig bakåt så fort man ska knäppa fast henne, gissar på att det kan ha något med kiropraktorbesöket.. Hon rycker även upp huvudet om man tar lite för hårt i grimman osv..
Kiropraktorn löste upp spänningar i nacken och ryggen, eller ja, överallt.
När hon kastar sig sådär i linorna så stannar hon längre bak på stallgången så linorna är sträckta, istället för att ta ett steg fram så dom slaknar och trycket försvinner.
Brukar få locka fram henne med godis och kvickt som attan knäppa lös henne medans hon tar godiset.
Dom gånger jag "provat" har jag bara knäppt fast henne i en lina, längre har jag inte kommit innan hon kastar sig och man måste knäppa lös henne efter muta att ta ett steg fram..
Det går bra att stå med henne på stallgången när man håller henne i grimskaft, så det är inte stallgången hon fruktar.
Det är ett ganska stort problem för mig nu, för jag måste alltid ha någon med mig som kan hålla i henne medans jag gör i ordning eftersom jag inte kan knäppa fast henne någonstans..
Träna på att ge efter för tryck i nacken.
Lägg handen på nacken, väldigt löst först och öka sedan trycken, men just på nacken bör man inta ta så hårt. Försöker hästen kasta bort huvudet eller gå iväg, följ efter med handen. Så fort hästen sänker huvudet pyttelite så släpp trycket och låt henne vila en stund innan du gör om det.
Blir det svårt att följa med handen så använd grimma och grimskaft. Håll i grimskaftet och dra lite nedåt, håll inte emot om hon kastar huvudet utan försök håll samma lösa tryck, får du ingen reaktion så öka trycket lite i taget. Fastnar hon länge i tänkandet kan du gunga försiktigt i grimman fram och tllbaka så hästens huvud gungar långsamt i sidleds. Ta bort trycket så fort hon sänker lite.
När hon förstått att hon ska sänka huvudet så kan du be henne sänka längre och längre ned och att hon ska hålla huvudet nere längre och längre tid.
Hon blev väl antagligen väldigt rädd efter kiropraktikerbesöket och förknippar rädslan med att sitta fast, så då för du öva upp det igen. Att hon ska ge efter för tryck, inte gå emot.
#1 Det var ett bra tips! :) Ska prova det..
Fast samtidigt känner jag såhär, tänk om hon har ont? Att det blev nå fel eller nå..
Kan ju vara så också, är du rädd för det skulle jag ta ut någon annan, eller till och med en veterinär.
#3 Men då till en till liten fundering, när man tränsar henne så höjer hon hastigt huvudet någon centimeter, alltså inte mycket alls, men hastigt.
Men när man rider henne är hon som vanligt, ingenting alls tyder då på att hon har ont, men tränset borde ju ligga på och trycka i nacken då också..?
Blir lite smått förvirrad över detta problem..
Är det efter behandlingen?
Kan ju vara samma sak där, att hon tycker det är läskigt när trycket kommer och förknippar behandlingen med trycket i nacken. Men sedan inser hon kanske att det inte var så farligt, utan det bar bara tränset. Att hon får känslan av att sitta fast, drar upp huvudet, en numera inlärt reaktion på trycket.
Om kiropraktorn "knäckte" hennes nacke innan hon var uppvärmd, kan ljudet ha gjort att hon blev rädd för ljudet.
En av våra råkade ut för en equiterapeut som skulle lossa en låsning i hennes nacke då hon var 5 år. Efter det har hon varit oerhört rädd om nacken fastän vi bytit equiterapeut.
Om det är så att hon inte gillar att sitta fast kan du ju träna henne på att stå lös i stallgången. det går ju det också.
#5 Vad menar du med efter bahandlingen? :)
Hon har alltså blivit såhär efter behandlingen, innan stod hon lugnt och snällt när hon var fastspänd..
#6 Tyvärr så är jag uppstallad med min häst på en liten ridskola, dock i privatstallet som är väldigt lugnt och det är bara min häst och hennes hästkompis där. Hon verkar trivas kanon där iallafall. Men som sagt så är det ju en "säkerhetsrisk" med att ha hästen lös, så jag kan inte ha så..
#7: Tänkte om det du berättade om tränsningen började efter, men förstår nu att det gjorde det. :)
#8 jaha, okej :)
Få dit kiropraktorn igen! Det är inte alls sällsynt att det behövs flera behandlingar. Spänningar som lossnar kan ge smärta, krypningar eller spänningar på andra ställen. Vid kraftiga reaktioner som de här så på med ny behandling efter 2-3 dagar, vid mindre kraftiga är det lämpligt med andra behandlingen efter cirka 1 vecka och den tredje 1-3 veckor därefter.
Tills vidare kan du "morotsstrecha" henne åt sidorna och nedåt för att hjälpa till att lossa spänningar.
#10 Jo, han skulle komma hit igen, eftersom att det som sagt behövs fler behandlingar..
Men om hon blivit rädd för ljudet finns det kanske inte så mycket att göra.. :/
Det knakar väl inte i nacken på henne hela tiden, så det kan knappast vara det hon reagerar på?
#12 Det har du iofs rätt i..
Men om det vore så att hon hade ont, så hade väl det gjort ont i nacken när man rider henne också? Eftersom att det blir tryck i nacken av tränset?
Det är ju alltså just det att hon inte vill sitta fast
Om en häst råkat ut för dessa "knakningar" vid en behandling, kan de bli rädda om sin nacke. Den borde då rimligtvis vara rädd då du tränsar eller kliar den i nacken. Då kommer du också att se hur den reagerar på då kiropraktorn kommer tillbaka. Hon kan vara så rädd för den att hon stegrar då man närmar sig huvudet. Vår blev så´n.
Det behöver ju inte bero på smärta just i nacken där tränset sitter, det kan bero på att hon känner smärta/obehag/krypningar var som helst längs halsen. Detta att hon knycker upp huvudet lite vid tränsningen tyder på att det är något som känns just när hon ska sänka halsen och slappna av. När hon känner att det går att knycka upp så är det OK igen. Jag skulle börja med leta efter en spänning runt manken och fortsätta längs mankammen mot huvudet, för att se om det är extra spänt någonstans.
När ska kiropraktorn komma igen? Det låter som om det brådskar.
#14 Så var det ja.. Glömde bort förklaringen till rädslan över att det kan ha knakat. Hon går ju med på att tränsa och sätta på grimman, men man ser på henne att hon reagerar ju lite..
Men allting verkar gå bra när man har henne i grimskaft, får hålla på att rätta till öronen, rätta till luggen/manen.
Hon är en arabkorsning med en hel del temperament, så jag skulle inte bli förvånad om hon kommer vara en aning sur på kiropraktorn när han kommer tillbaka ;)
(vet att det är grundat på första besöket isåfall, inte att hon är elak/dum)
#15 Men i ridningen så sänker hon också halsen/huvudet och slappnar av.
Har pratat med kiropraktorn och han skulle höra av sig snarast så fort han hade möjlighet att komma.
#17: Halsen rör sig inte likadant när hästen sänker den för att något drar i nacken, som när den sänker nacken och går mot form eller sänker halsen för att beta. En hästhals är lång och mycket rörlig och kan spänna sig på många olika vis.
Har du provat att stretcha åt sidorna och nedåt mellan frambenen? Hur går det i så fall?
#18 Okej! :) Jo, det brukar gå jättebra, hon böjer sig långt och fint utan tecken på obehag.
#20 Jo det är nog så.. Men jag ser hellre att han tog bort alla spänningar som hindrade henne från att röra sig bra, och att hon inte har ont överallt längre, än att hon tyckte att själva besöket var obehagligt..
Vi får helt enkelt försöka jobba bort problemen :)
har samma problem som du.. men jag löste det med att ha hon lös på stallgången.. och står mycket bättre lös än att "sitta fast"
Står som ett ljus och jag kan hänga grimskaftet på hennes öra :) och hon går inte en centimeter utan min tillåtelse
Min häst brukar i princip alltid stå lös på stallgången och står still även när jag lämnar honom där för att hämta saker eller sånt i ett par minuter. Men är det folk och hästar i stallet så är det bra att kunna ha hästen fastsatt om man lämnar den en stund… Även i transporten är det bra om man kan ha hästen fastspänd utan att den får panik.
#22 Hade gärna haft så, min fd ponny som nu min lillebror har hemma hos sig, kunde jag ha så. Helt fantastiskt och skönt! Stod blixtstilla :)
Men nu när jag som sagt är uppstallad i ett privatstall på en ridskola så kan jag inte ha så.. (nämnde det i ett tidigare inlägg)