Fick några nya grå hårstrån idag ;)
Hej alla :) Varning lång historia!
En del kommer kanske ihåg att jag har en gammal märr som kallas Manda, nu 32 år, o hennes dotter Tösen, 20.
Kommer som vanligt till stallet idag/eftermiddag.
Allt var som vanligt. Hästarna gick i hagen, stod uppe vid stallet där dom oftast står vid den tiden. Solen sken.
Jag fixade färdigt i stallet. Tittar till på hästarna som jag oftast gör flera gånger när jag går ut o in ur stallet. Skottar undan lite snö från stallet o gången upp mot planen. Allt är som vanligt.
Ett par minuter senare kollar jag igen. Ser Tösen men inte Manda. Tösen verkar lite orolig. Hm vad är det nu? Ser att Manda ligger, ca 4-5 meter in från grinden, med ryggen åt mitt håll. Rullar hon sig? Nej. Bara ligger helt still. Tösen är fram o nosar på hennes huvud. SHIT. Är hon död? Vad har hänt. Tusen frågor.
Snabbar mig dit. Hon rör sig inte först. Men lyfter huvudet. Jag går in o kollar. Alla ben ligger som dom ska. Hon kollar vad jag gör o lägger sig på sidan igen.
Ringer syrran. Shit inget svar. Går in till bonden o ber honom komma ut som "omoraliskt" stöd. Hämtar en halmbal om det är så att det är för halt för henne att komma upp. Vi går ner till hagen. Hon ligger likadant som när jag lämna henne. Ja hon ligger där säger han. Då hade hon legat ca 10 min.
Han tar halmbalen fram till grinden. Hade kallat på Manda innan utan att hon rörde sig. Vi sa väl några ord till varann. Då reagerar hon, typ sprätter till o reser sig, hur lätt som helst??? Åh kommer ni med mat?? Är precis som vanligt. Gick som vanligt till stallet, åt som vanligt o var precis som vanligt.
Fråga mig inte vad hon höll på med och varför, det har jag ingen aning om.
Hon är 32 år. Pigg o frisk för övrigt, lite tandlös. Har inga problem att resa sig normalt.
Men jag vet att allt kan hända. Ville bara dela med mig av en kanske inte skrämmande, men "konstig" situation:) Vet inte vad jag ska kalla det.
Men som sagt: Man kan få gråa hår för mindre :
Tack för att ni orkade läsa :) /// Penny
Det kan ju vara så att hon kanske fik en mindre propp eller kanske ett epelepsianfall? Propp känns ju nästan mer troligt i den åldern (om det inte hänt något liknande innan) och är det bara en väldigt liten så kan kroppen fixa det själv.
Så då kanske hon hade legat där lite groggy först, men snart piggnat till. Och med "motovationen" från att ni kom gick det ännu snabbare upp? =)
Det är i.af den enda förklaringen jag skulle kunna se om hon inte kune/ville komma upp innan trots uppmaningar - för att sedan göra det lätt som en plätt.
Hakuna matata!
#1 Ja, jag funderade också på om det var nåt lindrigt med tanke på åldern. Har aldrig hänt nåt liknande förr. Vad som helst kan ju hända. Med all rätt i den åldern :)
Jag uppmanade henne inte innan om att kliva upp. Bara kallade på henne o kände på henne när jag gick in. Det var bara när vi kom tillbaka o då hann vi inte ens in i hagen.
Hon brukar lämna över ansvaret till mig/oss annars när det hänt henne nåt, Med vissheten att vi tar hand om det :)
otroligt vad gamla hästar kan klara av ^^ Gamle Bisse i stallet fyller 36 i april… piggast i stallet, springer ut i hagen varje dag när han känner att underlaget inte är halt… han har blivit mer försiktig iår än vad han var förra året då han sprang genom hagen och halkade så illa att han skadade ena bakbenet så illa att vi alla trodde det var över för honom. ägaren åkte till en klinik med honom för att röntga och tur var ju att han inte fick en spruta hemma i stallet för två månader senare när solen och värmen kom så var han precis som vanligt igen och tillbaka i det lätta arbetet som han tycker så mycket om… nu har vi tyvärr förlorat två av gamlingarna i stallet, Mona blev 32 och Fraggan 29. men Bisse och Pajas 28 är kvar =) and still going strong(!)
men du har alldelles rätt de gamla lockar definitivt fram gråa hår ;D inte på mig kanske som endast är 19 år men både mor och moster är gråa =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Vi hade en New Forest (vildhäst direkt från herden som importerats). Hon tävlades till 32, reds i full kondition till 36, promenadridning till 38, och strax innan hon skulle fylla 40 så fick hon hjärtsvikt och svullnade upp i benen så då fick hon sluta sina dagar. Pigg in i det sista!
Hakuna matata!

Så där gjorde min gamling också en gång för några år sedan. Har aldrig hänt igen och nu är hon 31 år.

Nu var inte min ponny gammal när detta hände ca 11 år. Men hon skrämde mig rejält!
Hon gick i en stor hage med andra hästar. Kommer som vanligt ut till stallet och ser inte min ponny med dem andra (hon är osocial så det brydde jag mig inte om). Men när jag går ut i hagen hör jag att hon gnägga vilket hon nästan aldrig gör, inte många ggr om året hon gnäggar och denna gången var det rejäl gnäggningar! Dessutom var dem andra hästarna oroliga.
Jag rusar vidare ner i hagen och hinner se en massa hemska bilder framför mig där hon ligger med brutna ben och gud vet vad. Kommer ner i hagen och ser varför hon gnäggade åt mig att komma. Där var lera som hon inte ville gå i…Som hon skrämde livet ur mig för att inte få lite skit på skorna/benen. Ponnymärrar säger jag bara.

Jag tror hon låg i REM-sömn, gammal hästar lägger sig ofta ovilligt då det är svårt för dom att komma upp men under REM-sömnen måste dom ligga med hovudet i marken, vilket normalt är i några få minuter, troligen sammlar hon sömntillfällena och får längre REM-sömn.
Stör henne inte nästa gång låt henne sova, hon behöver det.
Precis som föl behöver äldre hästar djupare sömn mellan varven. Jag förstår din oro men det är som #7 skriver. Låt henne sova nästa gång men gå gärna fram och kolla att hon lever.
Vårt ena sto gjorde precis så där som föl. Vi var helt säkta på att hon hade dött i sommarhagen då hela flocken hade flyttat sig och hon fortsatte sova fastän vi stod utanför hagen och ropade på henne. Men hon sov bara väldigt djupt.
Det är inte så dumt för gamla ben att ligga ned och sova en stund i den första vårsolen! Men jag förstår att du blev förskräckt.
Härligt att höra om alla gamla pigga o glada hästar. :)
Sorgligt med dom som inte längre finns kvar. Men sånt är livet.
Att hästar ligger o sover är inget ovanligt. På sommaren när dom går ute dygnet runt så är det ju normalt att dom ligger någon stund. Likaså hästar på lösdrift mm.
Vad Manda sysslade med häromkvällen har jag inget svar på. Om det skulle hända igen så hoppas jag att jag hinner se det.
Har väldigt svårt att tänka mig att hon skulle lägga sig o sova när hon vet att hon snart ska gå in. Det existerar inte. Hon har full koll på mig o mina förehavanden. När hon ser att jag hämtar hö då är det snart dags :) Då vankar hon omkring o ju närmare jag kommer ju mer visar hon att jag ska skynda mig :)
Hon är inte ovillig att ligga ner. Hon rullar sig både i boxen o ute. Hon både lägger sig o reser sig med lätthet. Ligger i boxen om man ska döma av hur bädden ser ut.
Tösens oro och beteende med att nosa henne i nacken, puffa lite lätt o smågnägga , visar också på att det var en händelse som inte tillhör det normala.
Vad än orsaken var så är Manda som vanligt :) Kommer jag underfund med vad som hände så lovar jag att berätta.
Tror jag har svar på gåtan :)
När jag går och hämtar hö så går Manda ner mot grinden om hon inte redan står där. Hagen sluttar från vänster till höger.
Hon gjorde likadant idag. Sen joggar hon och voltar i vänstersväng runt vattenbunken. Småsparkar både med fram o bakben . Det går uppför när hom rundat bunken , precis där hon låg häromdan.
Ikväll såg jag att hon rulla sig närmare grinden. Aha. Förmodligen har hon rullat sig o inte kommit upp. Eller mer troligt, joggat runt vatten bunken o halkat pga isen under snön. Kanske "tappat andan". Hon far omkring som en yster unghäst mellan varven. Inte alltid hon har ordning på benen då :)
Det som gjorde mig orolig var att hon låg still och Tösens beteende.

Min gamla (då 30 år) rullade fast i snön förra året. Hon hamnade med benen ovanpå en snödriva och fick inte kraft att ta sig upp själv. Som tur var såg vi det och kunde skyffla bort lite snö och dra loss henne. Hon lärde sig nog av det misstager, för den här vintern har hon inte rullat sig ute vad jag har sett.
#12 Stackarn :( Men kunde ändå inte låta bli att skratta. Kunde se din häst i sin taskiga situation. Inget illa menat. Kan också flina nu när jag tänker på alla situationer Manda hamnat i, som inte var så roliga när det hände.
Dom " hittar " på så mycket, gamlingarna :) Men Manda är lika glad ändå :) När hon tycker att man ska skynda sig för att hon vill in då leker hon rodeohäst :)