Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4418 ggr
Klasselover
0

Sviktande underlag

Ska om ett tag börja sätta igång min häst, och har ett träningsprogram att följa.. Första veckorna skritt på hård, plan mark (dvs skritt på raka spår, blir grusväg eller nu är den snötäckt men ja), och efter det länga skrittpassen och lägga in lite trav på ett sviktande plant underlag.

Vad kan jag räkna med sviktande plant underlag? Att det är plant förstår jag att det inte ska vara backar osv, men vad ska jag räkna som sviktande? Ridhus/ridbana känns för mjukt, grusväg för hårt..

Tips?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zabbio
0

Bra ridhus/ridbana :P

En äng som inte är för blöt och där du får lov att rida. Stigar i skogen.

Det absolut bästar ur sviktsynpunkt är en frusen sjö… ast helst ska man ju inte halka eller gå igenom isen heller.

Om hästen vants at skritta på hårt underlag kan den trava lite där också. Ben och leder tränas upp om man bara tar det lugnt. Men det handlar förståss inte om långa stunder i full fart, så hittar du sviktande underlag kan du  gå fortare fram :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Klasselover
0

Vi har ett ridhus i närheten, jag har ingen som kan köra transport så då är det 2km isgata först, och det är rätt mjukt i det ridhuset tyvärr, plus att Cero totaldör i ridhus, tycker det är extremtråkigt…

Vi har något svart gummiflis på ridbanan (färgar av sig, usch!), vet inte riktigt vad det är, dock sviktar den lagom enligt mig, men den ligger under snö… Allt ligger under snö nu, annars hade jag försökt hitta lite skogsstigar, och vi har ängar att rida på, men i en halvmeter snö.. Känns så hopplöst.

Kan tillägga att han går barfota så is är inte så lockande tyvärr :/

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Cilla89a
0

Vad jag har lärt mig så är gräs det allra bäst sviktande underlaget, sedan är asfalt mer sviktande än en grusväg.
När det gäller ridhus har det kommit en ny teknik där man blandar fin sand (ser ut och känns som fuktig strand-sand) med tygfibrer blandat i och detta ska vara "top notch"..

Gummiflis som du har på ridbanan ger bra svikt sålänge man inte lagt på för mycket, har sett flertalet ridbanor där dem lagt förmycket så det blivit tungt att rida i. Vad jag sett så har dem gummiflis på Tullstorps utebanor. 

Svårt i ditt fall med tanke på vädret, hade jag varit i din situation hade jag bara skittat tills att det blir bättre underlag, eller helt enkelt låtit hästen vilat om det nu inte går att ta sig iväg till ett ridhus med bra underlag.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Men skritta kortare turer i snön då, det borde väl vara bra? Eller är det en senskada han ska återhämtas från?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Klasselover
0

Upptäckt pålagring som sitter på skenbenet mot kotleden, beh mot kotledsinflammation och har blivit märkbart bättre, ska nu till kiropraktor och kolla igenom honom helt innan igångsättning, annars fått OK från klinik.. Stått lite mer än en månad och är mer eller mindre galen, börjar bli alldeles för rastlös, jobbig att hantera osv, även om han får tänka ordentligt flera dagar i veckan (PNH)..

Därför vill jag så fort som möjligt sätta igång honom (själva igångsättningen kommer gå långsamt, men vill iaf att han ska få röra på sig), kan inte direkt lita på att snön försvinner utan den ligger väl ett tag till..

#4 När hästen gått ett tag i mycket skritt, lite trav (ca 1 månad efter början av igångsättning) ska vi enligt veterinärs rekommendation träna galoppfattningar och avsaktningar, tömköra m lite upphöjda bommar (fortfarande bara rakt spår) och gå i LITE snö om det finns kvar, inget tungt arbete… Så vi får se hur allt ser ut då.