Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 8452 ggr
Rafflan
0

Mocka i halm?

Hur mockar man bort kisset när man har halm i boxen?

Klasselover
0

Har man permanentbädd tar man bara bort det översta blöta, har man växelbädd tar man bort allt blött, sparar bara den torra, fräscha halmen. Hur? Ja, med halmgrep, småskräp/det sista tar jag med spångrep…

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#1 ser man ens att det är blött?

För spån blir ju mörkare, men halm tycker jag inte att jag ser samma skillnad i :/

Klasselover
0

Det blir mycket tyngre och ja man ser att det är blött.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#3 okey :)

Elshira
0

Halm har inte sådär jättebra uppsugningsförmåga, och man brukar antingen ha permanentbädd (där man bara mockar ut det blöta ibland, vi tar bort lite i taget ca 1-2 ggr veckan) eller så har man spån underst och halm ovanpå det (spånet för kisset och halen för bajset).

När man tar bort bajset så tar man typ med sig halmen under, vickar det upp och ner i kärran, och lägger tillbaka den rena halmen. Kisset blir blött och "slimigt", kanske inte som spagetti, men lite åt det hållet ^^

Man har en halmgrep, typ 4-5 "piggar" brukar de ha.

Hakuna matata!

Zadeira
0

Jag tycker man ser tydligt att den blöta, kissiga halmen ofta har en mörkare, mörkgulaktigare färg och dessutom känner man på tyngden om det är mycket kiss eller inte. Blöt halm väger ju mycket mer än den torra, luftiga nya halmen man lägger in.

lisette
0

om inte annat så luktar man ju det. kiss i halm luktar så fruktansvärt!

Zabbio
0

Mockar faktiskt alltid halm med spångrep. Tycker den ar det  bättre.

Vi har bara halm och tar bort allt nästan varje dag. Ibland sparar vi om det inte är blött upp till ytan eftersom det suger bättre när det väl är lite fuktigt. Luktar inget hos oss utom just när man mockar upp det blöta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Klasselover
0

Hos oss (permanentbädd på samtliga hästar) luktar det väldigt sällan någonting. Bara man kalkar ordentligt i botten så!

Hustigern
0

Mockar också med spångrep. För hackad halm är det lättare. Tycker den hackade halmen (stråna är kanske 1½ dm långa) är lättare att ha att göra med än den vanliga långa halmen. Dessutom suger den upp bättre.

Huruvida urin i halm luktar eller inte har dels med individen och dels med mängden och ventilationen att göra.

Har välventilerat stall och mockar ut helt varje dag i ena boxen och har permanentbädd i andra. Endast vissa dagar känns det lukt precis när jag tar ut. Har fördelen att ha möjligheten att mocka på morgonen och låter golvet "lufta" med öppen stalldörr under dagen för att strö på kvällen. En sväng med kalk emellanåt hjälper om man har en häst vars urin luktar starkt.

fridak
0

det både syns och känns vad som är blött. däremot så suger det ju upp sämre och blir större blöta fläckar och ahr man valack eller hingst så borde det blöta befinna sig någonstans i mitten av boxen.

Jag skulle aldrig klara av att mocka halm med spångrep, jag behöver längre avstånd mellan pinnarna :P

CelsiusT
0

Vi har torvbädd i ligghallen men nu under den frusna perioden så har vi ett lager med halm ovanpå för att det ska bli mjukt att ligga på.

jag mockar därför med vanilg spångrep. Bajset så för jag in grepen under bajset, skakar lite på bajset faller in i grepen och sedan drar jag försiktigt tillbaka grepen utan att lyfta och då får jag bara med bajsarna och ingen halm. Vi får inte så mkt kissig halm iom att dom i första hand går ut och gör sitt och det dom gör inne rinner mer eller mindre rakt ner till torven. Det som ligge rpå halmen kan lukta lite så därför tar vi ut det, alltså går vi bara på lukten när vi mockar kissig halm.

Medarbetare på westernridning.ifokus

bunnyheart
0

Jag har halm och mockar med spångrep.

Det blir som spån mörkare. Och det blir tyngre. Halmen blir också "gulare" och kan bli lite orange aktig eller typ "röd" aktig (haha kan inte förklara).
Har mockat med både spån och halm och man märker när det är blött.

Ja hur? Ja du tar bort det smutsiga, och bajset med en grepFlört.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."