Vildsvin?!
Var ute och red igår, och när vi går nära en ganska stor skogsdunge hör vi ett väldigt knepigt ljud! Ingen av oss kunde komma på vad det var för något, det lät ungefär som en vääldigt ilsken terrier korsat med en gubbe, eller nåt :P Spånade lite och kom fram till att det kanske var ett vildsvin?? Vet att det är några här som mött sånna, hur låter dom? Kunde inte se nåt i skogen, och det lät bara typ två gånger och försvann när vi kom närmare… Hade varit kul att veta vad det var :)
Så här lyder dom
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hahahahaha en ilsken terrier korsad med en gubbe.. Hahaha en sån skulle jag vilja se!! ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jopp, det låter som det borde vara vildsvin… Den första, när dom badar, låter det ungefär som det ljudet vi hörde :)
Men hur i hela världen har dom kommit ut till Hisingen? Det är en ö för bövelen :P Visserligen med broar till, men det är motorvägar…
Alex, tänk gollum på steroider ;)

Rådjur låter ju som ilskna hundar som skäller… Skulle mkt väll kunna vara ett rådfjur om det var ett skällande läte, borde ju vara betäckningssäsong snart för dem med å då kan man möta på rådjurshanar som boxar varandra…
Jag har bara hört vildsvin en gång å då stod de å grymtade, var rätt gris-aktigt läte och inte så svårt att avögra… Annars skulle jag gissa på att de låter mer likt grisar och marsvin, eftersom de pratar mer med näsan…
#5 Nej, skrikande rådjur har jag hört… Och det var det inte ;)
Gollum på steroider!! HAHAHAHAHAHAHA!! Jonas, sluuuuuuta!! XD HAHAHA!!
#4 Försöker du döda mig? XD
De kan ha simmat, vet du. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha, självklart :)
Du menar att dom kan simma också?! Järnspikar också… Är det inte jaktsäsong på sånna snart? 

men blev hästarna rädda? vad jag hört så brukar de flesta hästar bli rätt rädda om de känner närvaro av vildsvin.
Mja… Vi var fyra, två som red, en som tömkörde och en som promenerade samt en hund. Ena hästen (flockledaren i hagen) blev mest nyfiken och skulle försvara sin flock, likadant med byrackan, han skulle också åt det hållet (kopplad, såklart) men dom andra tre hästarna blev lite nervösa.

Vi har av någon anledning flera flockar vildsvin ut på halvön där jag rider, och aldrig varit med om någon häst som inte är rädd för dem… Hundar är rätt skrämda för vildsvin med för det mesta…
Det går vildsvin på ett ställe efter en ridväg vi rider rätt ofta (inhägnade, så de är precis intill vägen). Vissa hästar kan väl bli lite smånervösa av dem, men de flesta bryr sig inte alls. Visst, en del har väl vant sig också, men ändå. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, som ni vet så är ju Gobban livrädd för vildsvin. Min dotter satte sig på deras stråk en kväll för att hon ville se dom. Hade med sig en ficklampa och mobil ifall dom skulle bli hotfulla. Men dom kände hennes lukt och pep runt en annan stig i stället. Men deras tjatter var otäckt tyckte Elin. Dom skrek till varandra. Men det hördes att det var grisar iaf.

vet att för länge sedan så fanns det ngt vildsvin i närheten av stallet och hästarna blev jättestimmiga, men några dagar senare hade vildsvinet blivit skjutet och slaktat så då kunde hästarna vara lugna i skogen.

I måndags mötte vi vildsvin när vi red, rätt ofta vi möter de när vi är ute med hundarna också.

Är emellanåt glad att jag bor långt upp i landet!! Här finns de då inga såna där hemskheter!

Där vi har hästarna på bete är det väldigt mycket vildsvin, ett väldigt litet villaområde där, med kanske 6 hus, har satt elstängsel runt husen för att de inte ska förstöra tomterna.

Hej hej!
Vi har vildsvin i skogarna en bit från stallet, där man vill rida. Men jag är så himla rädd att möta ett vildsvin så jag sitter ochkan inte riktigt koppla av..vad gör man om man möter ett vildsvin egentligen? vad gör dom mot häst och ryttare?
Tacksam för svar ;)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#19 - de gånger vi mött vildsvin med hästarna har de bara sprungit iväg, ja tror inte det gör någon om man inte rider mot de eller gör så de känner sig hotade. De kan jaga hundar, men det är oftast för att hundarna skäller och jagar de.

#18# Hur vågar ni ha dom på bete där utan tillsyn? Tänk om dom spränger staketet en natt. Har ju sett mina hästar hur livrädda dom är när grisarna hörs i skogen. Som tur är har dom försvunnit härifrån tack vare att dom skjöt så många ett tag. Då förflyttar dom sig. Men kommer väl tillbaka när dom glömt det antagligen. Skogen är ju inte så stor och dom är många.
#17 Nej, ni har ju bjärvar istället ;)

#22# Ha, ha precis! Eller jjörnar.