Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 759 ggr
elin
0

Imorrn..

Imorrn kommer tandläkaren till min pålle.

Inget allvarligt bara en rutinkontroll. Men e lite nervös ändå.. har alltid varit sådan ..

Är det något speciellt man ska tänka på? Ngt man ska föröska undvika.

Min häst e snart 5 år. Och jag tror inte hon har varit med så mkt om detta tidigare.

Tack på förhand /elin

/Elin

LinneaG
0

Hur ofta ska denna rutinkontroll göras?

elin
0

jag har bara ägt nisse i ett halvår och jag har rådfrågat hästtand experter o dom säger att helst en gång i halvåret med tanke på vargtänder m.m Så nu är de dags =)

/Elin

LinneaG
0

okie, så ofta..då är det verkligen dags för min dam..

elin
0

hur gammal e din häst?

En häst över "unghästgränsen" räcker med 1 gång om året.

Vissa hästar har lättare o få problem med tänderna andra inte.

Rådfråga din häst tandläkare.

/Elin

LinneaG
0

Mitt sto är 17 år. Endast hovslagare som har kollat
enstaka ggr på tänderna. Har haft henne nu i 1,5år
men har aldrig haft någon riktig tandläkare ute..

jo
0

Hör på detta då !! min dam blir 22 i maj har ägt henne sedan hon var 15 , och trot eller ej, men hon har bara behövt bli raspad 1ggr under dessa år, vet har kollat tänderna varje år vid vaccination.

elin
0

visst visst så kan de vara också.

Endel har lättare med tänderna andra inte.

Jag tycker de känns tryggt o få hästen undersökt.

Så man inte sitter o rider o hästen har vargtänder, vassa tänder m.m. Listan e långt på obehagliheter en häst kan få i munnen.

/Elin

jo
0

Absolut , håller med dig fullständigt , å andra sidan så bör man ju kolla en äldre häst oftare , men så länge jag ser att hon kan tugga och inte tappar i hull så tycker jag det räcker med 1ggr/året.

gejsa
0

Det beror ju på hur hästen tuggar. Min gobban tycker vet att jag ska ringa om 2 ggr per år. Sedan är det ju inte bra att raspa för ofta heller.

jo
0

Nä det förstås , vet inte hur hon klarar att hålla sin tänder så bra, kanske beror det på att hon står och slipar dom själv mot väggarna, för det gör hon finns knappt någon färg kvar där hon står